Hej allesammen...
Der var en gang jeg var god til matematik... Den kan jeg gik i folkeskole xD Der stopper min viden så også..
Så når jeg skal hjælpe nogle venner med matematik står jeg lidt af.. Det ved jeg til gengæld at nogle af jer herinde
ikke gør!
Jeg har følgende opgaver som jeg håber at en af jer kan besvare og forklare. Vi prøver ikke på at nasse et svar ud, men at få forklaret hvorfor resultatet bliver som det bliver..
Øvelse 541: En terning kastes 30 gange på en tilfældig måde. I 10 af kastene viser terningen en sekser.
Formulér nulhypotesen for en test, der på grundlag af de 30 kast skal afgøre, om det kan accepteres, at terningen er ærlig.
Bestem den kritiske mængde for en test på 5 % signifikansniveau.
Kan nulhypotesen accepteres på grundlag af de 30 kast?
Øvelse 544: I en bestemt befolkning er andelen af blodtype A 20 %. Efter en årrække får man mistanke om, at procentdelen kan have ændret sig. Man udtager derfor en stikprøve på 50 personer, hvis blodtype man bestemmer.
Hvad er den kritiske mængde for følgende hypotese, HYP0 : Procentdelen af blodtype A er uændret, når signifikansniveau er 5 %?
Mvh.
- David & Co.
--