Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Fly forsinket 12 timer, ret til erstatning ? Af Nørd *NEO* | 09-01-2010 21:06 | 10763 visninger | 45 svar, hop til seneste
Er der nogen der ved hvor og hvordan man stiller krav om erstatning ved forsinkelse af fly ?
Vi måtte vente 12 timer i terminalen fordi vores maskine havde problemer med den ene motor.
Et andet fly blev så sendt fra et andet land, og vi landende i kastrup 12 timer forsinket, og meget trætte.
Vi fik ingen information om forsinkelsen, kun en voucher på 6 euro til mad.
Tax free som var betalt hjemme fra lå ikke på sædet ved hjemrejse da det jo var et andet fly, ingen vand på toiletterne i flyet hjem, ikke mad til alle i flyet.
Det var godt nok "a flight from hell" men vi landende sikkert og det er jo faktisk det vigtigste.
Jeg har dog læst at man har krav på erstatning og det vil jeg gøre ALT for at få, det er godt nok surt at sidde i en terminal i 12 timer i udlandet og ikke vide noget som helst !
Det var thomas cook scandinavia DK402 --
ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550
Thomas cook skriver man skal sende en erklæring om forsinkelsen til ens eget forsikringsselskab, jeg har da ikke nogen forsikring mod dette, det bør vel være flyselskabet der skal betale ? -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 http://www.forbrugereuropa.dk[...] der står noget om det.
En hurtig skimning ligner det kun er hvis rejsens formål er væk, de refundere noget, ellers skal de sørge for div. service f.eks. overnatning hvis det er nødvendigt. -- HP Master ASE - ProCurve Secure Mobility certified
Cisco CCNA security certified vi sad her i efterårs ferien 6timer. pga noget af det samme. -.- vi fik en en hotel overnatning på et 5 stjerners hotel og all -inclusive og så fik vi også 2000kr men det var fra selve det selvskab vi fløj med. vi blandte ikke forskikringen ind i det pga vi havde fået så meget..
men altså du kan sikkert godt få erstatning. men det tager satme LANG tid fordi det var på vej hjem. hvis det var på vej ned var det noget nemere. -- Her er noget nyhed om at man nu har krav på erstatning også ved forsinkelse og ikke kun ved aflyst fly, i mit tilfælde bør dette udløse en check, jeg er ved at bygge en sag op, hvis der er andre fra fly nummer DK402 der læser dette så skriv lige en mail.
http://nyhederne.tv2.dk[...] -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 Der er ikke ret meget at hente, hvis det er ved hjemrejse og du ikke har haft et tab. Indtil der er blevet lavet bedre regler på området, er det meget op til selskabernes samvittighed hvad der tilbydes undervejs. -- Med løven på vor stolte bryst, vi følger jer fra kyst til kyst - Forza FCK! Jeg vil tro, der ikke er noget at komme efter, når det er pga. motorproblemer og de ellers har gjort, hvad de kunne for at få et frisk fly klar. -- Flyet er forsinket 12 timer, så det da klart at man har krav på erstatning, jeg tager sagen til tops og kæmper gerne for det hvis det er det som skal til, som man kan læse var det det som skulle til i sagerne mod condor of air france. -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 hvor blev der fløjet fra og til? -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. #7 der er noget at komme efter. -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. #9 fra lanzarote til kastrup, flyve tid 5 timer.
Vi ventede 12 timer inde i terminalen uden vores baggage som var checket ind og vi var alle gennem security så vi kunne bare sidde og vente og vente, i 12 stive timer ! det var ikke spor sjovt. Og flyve turen på de fem timer med ankomst klokken 7 om morgenen i kastrup... 24 timer uden søvn eller ordentlig mad. puhaa håber ikke det sker for andre. -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 #11 hvilket rejseselskab brugte du? -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. #12 club la santa. charter selskabet der fløj turen var thomas cook, vi blev reddet hjem af euro atlantic i en old gammel boeing 757 med portugiesisk crew, de var super flinke, men de havde vist ikke været i københavn før og syntes det var "skide koldt" :-) -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 #13 okay, dit rejse selskab har nogle ting de skal tilbyde dig og de må kun udskyde din rejse med fly i et hvis antal timer, det står med garati i deres betingelser da du bestile rejsen. -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. #14 der står ikke meget om forsinkelse af flyet i deres rejsebetingelser.
Vi må se hvad der sker, men noget kommer der til at ske for jeg talte med flere andre rejsende som ville kræve erstatning også. -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 #8 Du tager simpelthen sagen til tops. Godt for dig. Menneskerettighedssdomstolen pas på! -- #16 hvis du ikke har andet at skrive, så lad dog værd.
Vi er her for at hjælpe hinannen. -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. #16 det var da en underlig kommentar.
#17 precis :-) -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 Jeg har utroligt svært ved at forstå hvad du forventer. Det er vel ikke selskabets direkte skyld at der er problemer med flyet, og hvad skal de gøre ved det. Det er nok dyrt nok i forvejen at leje et andet fly, hvilket jeg da synes det lyder til de var ok hurtige til. Det er klart at hvis du har givet kr. 50.000,- for en BusinessClass billet ville jeg forvente mere, men hvis det bare er et billigt charterselskab ville jeg personligt ikke forvente mere.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du mener er rimeligt for en forsinkelse i den størrelse. De har jo sikkert ikke vidst præcist hvor langt forsinkelsen ville blive i starten.
Hvis det var mig der bestemt ville alle dem der rigtigt brokkede sig hurtigt få 0,- og dem der ellers virkede lidt realistiske og forstående for at selskabet ikke har gjort det med vilje og sikkert gjorde hvad de kunne ville få et par hundrede så de lige kunne få lidt at spise. Det kommer selvsagt helt an på hvor discount selskab rejsen er bestilt med hvad ens forventninger bør være. -- Pris, kvalitet og service hænger ofte sammen. #19 så længe der er regler på området omkring forsinkede fly og om hvor meget de må være forsinket, har man sikkert allerede betalt via sin billet til sådan en pulje.
Det er jo ikke ukendt at de skal yde erstatning hvis de ikke overholder nogle regler og tider, og er jo det vi prøver at finde ud af.
Der er noget med at de skal have tilbudt folk mad og drikke og de skal også kan redegør for at de helt sikkert har et andet fly klar og det skal de kan dokumentere inde for jeg ved ikke måske 3-4 timer at et andet fly er booket. -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. Indtil nogen har dokumenteret at der findes sådanne internationale regler som alle selskaber skal følge der er så strenge tvivler jeg. Personligt flyver jeg ca 4 gange om måneden og oplever meget store differencer i service. Det er jo fuldstændig det samme som med almindelige butikker. Jeg har f.eks. nogle steder jeg handler hardware og nogle steder som f.eks. Getmore, Compumail, Føniks m.v. hvor jeg selv har haft super sårlige oplevelser og derfor ikke handler. Ofte følger service og pris, og i sidste ende er der jo kun os kunder til at betale.
Det er klart at hvis der findes bindende regler på området, og man betaler fælles til disse skal de selvfølgelig overholdes, og er de ikke blevet det kan jeg forstå hele tråden. Eller ikke.
Så man han bare erkende at servicen ikke levede op til det han forventer, og så vælge et andet selskab næste gang. -- Pris, kvalitet og service hænger ofte sammen. Jeg skulle flyve fra Chicago til frankfurt, hvores billetter var blevet " confirmed " men vi blev forsinket fra indianapolis så var først i o´hare 35min før flyet skulle afgå.
Da vi når gaten viser det sig at de allerede har givet vores pladser væk til andre som stod ved gaten og ventede på en " last minute ticket " så vi blev sure vi var 5 og nu havde de kun plads til 3 og de pladser var spredt over hele flyet.
3 tager afsted og jeg + en kammerat bliver tilbage i chicago, så må vi jo tage det med flyselskabet (LUFTHANSA)
Vi er selvfølgelig ret negative da vores billetter er bestilt 8 måneder før vi skal bruge den, så vi henvender os nu ved lufthansa kontor for at få nye biletter, og som man nu har det i en lufthavn er man jo ikke særlig positiv nå sådan noget er gået galt.
Ud kommer en stor tyk afroamerikaner ved navn Mona, og hun ligner bare en som er pisse sur og jeg tænker " det her er bare dømt til at gå galt ". Vi fortæller hende det som det er og at vi skulle gerne skulle ende i billund og hvordan hun får os hjem er sådan set lige meget, bar vi kommer hjem.
Hun svare " Billund, jeg har været der, det er en lille lufthavn " ja okay, hvad fanden kan jeg bruge det til. Hun siger " jeg kommer lige tilbage, skal lige snakke med min chef"
Vi tænker de har garantret ikke nogen fly overhovedet.
Så kommer kun tilbage og ganske rigtigt ikke noget fly før imorgen ved samme tid bare een dag senere, og ja vi skal bo i lufthavnene i 22timer, bare fedt. Vi skal komme ned og få lavet vores biletter næste dag.
Der går lidt tid, vi ved ikke hvad vi skal gøre, der sker bare ikke mere ved skranken så vi tænker nu skal vi ned og få os noget at spise. Så vi tager vi få egendele og begyder at gå, da det pludselig bagfra os lyder " where are going, boys ". Vi skal have noget at spise.
Hun siger, det behøver i ikke i skal over på Hilton Lufthavnshotellet at bo, i får mad billetter til middagsmad, aftensmad og morgenmad. De biletter havde en pålydende x antal dollars så man selv kunne supplere op, da det skulle vise sig at være ret dyrt at spise på hilton hotellet resturant. Foresten skal i ikke komme at få lavet de billetter imorgen i kan komme om et par timer, så har vi både biletter og erstatning klar.
Vi tænker, hvad satan erstatnig, nå det vel bare 25$ eller 50$ og så har de gjort deres og så skal vi selv søge resten ved vores forsikring.
Nå, men vi får et værelse med 2 gode senge i, en til hver, og så springer jeg sgu i badet. Vi går der over efter ca. de 2 timer og mona sidder der stadig og ser lige så sur og bestemt ud som hun gjore sidst.
Ja, siger hun, her er jeg billetter som er magen til dem som i havde og her er jeres erstating, og i skal lige skrive under her. Det gøre jeg så og da jeg lige læser det først står der til min stor overraskelse 800$, hold kæft hvor fedt 400$ pr. snude det var fandme lækkert kursen var på 7.75kr. Men det skal så bare vise sig at min kammeret også får en lap papir hvor der står 800$ på. så vi er helt op at ringe da det går op for os at vi har fået 6200kr hver i erstatning.
Så man må sige at jeg synes at det var alt for meget vi fik.
for at summere op, så vidt som jeg husker det.
Hotelværelse
morgenmad 15$
middagsmad 18$
aftensmad 30$
erstatning fra lufthansa på 800$ eller 800Euro.
og nye biletter
Vi valgte dog at få dem udbetalt i euro i tyskland da det nok ville være nemmere for os.
Jeg vil dog her til sidst lige skrive et par ord.
Vi søgte aldrig erstatning hos vores forsikring da vi mente at det ville være bedrageri at få ud betalt erstatning fra 2 steder.
Hun kunne dog ikke får os til billund, men hun fik os til karup via københavn så vi fik et ekstra skift, jeg bor i Ikast så det gjore ikke noget.
vores baggage kom 2 dage senere da de ikke kunne finde passager på den rute som baggagen skulle på. ja, mærkeligt nok.
Alt ialt et god oplevelse men det er da hårdt det ræs i en lufthavn.
Skal lige siges at der er andre regler om erstaning når det gælder oversøiske flyvninger. -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. #17 - #18 Det er da ikke noget mærkeligt at sige. EMD er højeste instans, når han først har været i højesteret. Det sker helt sikkert ikke, og så det er jo noget fis han sidder og siger, at han vil føre sagen til tops.
Start dog med at kontakte rejseselskabet og spørg ind til sagen i stedet for at poste her på hol. Hvis du ikke er tilfreds med deres afgørelse, så er de forpligtet til at oplyse, hvor du skal klage.
NEO kan håbe på, at der er nogle regler på området eller at rejseselskabet har god service. Hvis ikke, så vil det ikke kunne betale sig at bruge det danske retssystem, da der ikke er lidt noget tab, og da den erstatning, der da vil kunne ske, simpelthen er for lille i forhold til besværet.
Slut prut stop whining. -- #23 Tror ikke du forstå hvad der blevet skrevet i #0
Manden prøver at rådføre sig her på hol.dk, hvis andre har haft en ligende forsinkelse.
At føre en klage helt til tops, tror jeg dog ikke at han mener til højsteret.
Og til sidst lad nu være med at skrive så provokerende, det er det som ødelægger et forum hvor alle bare mundhugges tilsidst.
#8 Du tager simpelthen sagen til tops. Godt for dig. Menneskerettighedssdomstolen pas på!
Slut prut stop whining. -- I have had ZEPTO LAPTOPS so i can handel anything. #24 Du skal bare sige, at jeg ikke kan læse indenad, og bagefter fortælle mig, at det er MIG, der er provokerende.
Hvis du læser #8, så kan du se, at han har en illusion om at gå til domstolene med sagen. Jeg forsøger blot at disillusionere ham nu, så han ikke bliver alt for skuffet senere hen, når han har betalt et par tusinde for at få en advokat til at kigge på, om sagen er værd at tage op ved domstolene. -- Det er sådan set ikke min tiltag i sagen der her bør diskutteres, jeg spørger bare om andre ved noget om forsinkelser på fly og hvad man som passager har krav på.
Sagen som beskrevet med lufthansa er helt normalt procedure, dog plejer det at foregå ved frivillig tilmeldning og ikke tvang, men hvis man vælger en senere afgang på et overbooket fly så får man altid penge i hånden samt hotel transport og mad, hvis man gerne vil blive en dag i en udenlandsk storby så er det jo faktisk en rigtigt god deal.
Men i vores tilfælde søger jeg bare at finde ud af reglerne for krav ved forsinket fly, thats it ! -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 http://www.bechbruun.com[...]
Afgørelsen skal dog formentlig forstås sådan, at visse grunde til forsinkelsen, der ligger helt uden for flyselskabets kontrol (f.eks. ekstreme vejrforhold e.l.) ikke udløser en kompensation; hvilket i øvrigt altid er udgangspunktet efter force majeure betragtninger...
En defekt motor er oplagt ikke en grund, der er omfattet af force majeure, så jævnfør ovennævnte afgørelse bør du være berettiget til kompensation... Spørgsmålet er så bare, om du orker at tage kampen op :-) -- Blog :: http://www.goodlooking.dk[...] Indtil videre får alle automatisk 200 kroner, men det er bare for at få antallet af krav til at falde, flyselskabet har skrevet at flyet vi skulle have været med hjem sikkerhedslandede på en motor, så der har vi faktisk beviset på at vi er berettet til erstatning ifløge regelerne i EU forordningen. -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 Keep on going Neo, don't let them get your down :-) -- #29 ;-) -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 Utroligt at du gider gøre så meget ud af at få reddet dig selv lidt penge, som andre kunder selvfølgelig så bare skal betale, for noget som de jo absolut ikke har været herre over, og som de jo bestemt ikke har gjort for at genere dig med vilje, og hvad jeg forstår har rettet op på relativt hurtigt og smertefrit.
Jeg kunne forstå hvis du var gået glip af noget ferie, et vigtigt møde, et andet fly eller noget lignende, men det lyder jo helt sikkert ikke sådan. Jeg har sgu tidt været ude for at fly er aflyst eller forsinket, men så længe jeg ikke har mistet noget er det jo hvad der kan ske. Eller du ville måske hellere have fløjet med det defekte fly.
Du lyder ikke som en særlig rar kunde/person, og jeg kunne forestille mig at du sikkert også den type som har stået og råbt og skreget af noget personale i lufthavnen som bare gør deres arbejde, og som helt sikkert slet ikke kan gøre for det eller gøre noget ved det. -- Pris, kvalitet og service hænger ofte sammen. Dernæst synes jeg stadig ikke vi har hørt hvad du forventer, og selv ville synes var rimelig kompensation for din tilsyneladende enorme svie og smerte som de med fuldt overlæg har forvoldt dig. -- Pris, kvalitet og service hænger ofte sammen. #31 Jeg syntes du skal lade være med at formode ting, særligt når du ikke var med på turen og intet har med sagen eller mig personligt at gøre. Person angreb er ikke tilladt på hol respekter venligt dette.
#32 Jeg forventer at få det som lovgivningen i eu forordringen siger man er berettiget til. -- ASUS P5K-C / Q6600 / Arctic cooling / 4GB OCZ Special ops. Urban elite / 8800GTS 512 / WD Raptor
150GB / 500GB SATA / Corsair VX550 Prøv at se på www.passagerrettigheder.dk[...] der er beskrivelse af hvordan du søger om kompensation kr.4500 per person for mere end 3 timers forsinkelse -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Du har også ret til erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste fra rejsearrangøren... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg tror www.flyforsinkelse.dk[...] kan hjælpe dig, også selvom din sag ikke er helt ny mere.
Forsinkede passagerer bliver rutinemæssigt afvist af flyselskaber, når de kræver kompensation. Det kræver juridisk indsigt, villighed til at betale for retsgebyrer og andre omkostninger, samt en god portion tålmodighed at komme igennem med krav overfor selskaberne.
Vores chance for at komme igennem med krav overfor flyselskaberne er bedre, fordi selskaberne véd, at vi kun anmelder sager, der er berettiget, og at vi er parate til at føre sagerne til domstolene for at inddrive kompensationen.
Vi er klar til at satse penge på vores sager, så vi tager kun sagsomkostninger når vi vinder. Ellers er det gratis.
- Kommentar fra flyforsinkelse.dk -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #36 Er det ikke rimelig sølle at have en stavefejl i en af de mest fremtædende sætninger på din side? "Check med beregneren, om du er berettiget til erstatning" -- Lade nu for fanden være med at tage mega gammel tråde op. !! -- Zabertooth Z77|i5 3570k @4,2GHz|Vengeance 8GB|2x MSI 560-Ti TF II 2GB|WD black serie 1TB|S 830 128GB raid 0|Agility 3 120GB|800D med custom vand #37 ??
Du mangler et "R" :) -- |Asus P9X79 Pro|Intel Core i7 3930K|Club3D GTX 670 3-way-SLi|16GB 1600MHz CL8|Intel 330 120GB&K.S.64GB SSD&1.4TB HD|CM690 nV.Ed.|Tt 1500w| Selv om det er et fjollet forsøg på reklame , så tager jeg hatten af for en god forretnings ide. -- Grineren denne tråd bringer minder fra den ferie for 3 år siden :-) -- Dell XPS 630i / Q6600 / 6950 2GB Dual BIOS / 750W PSU Hvordan endte det så Neo, hvad fik du ud af det? -- #42 ja det er jo 3 år siden nu, men mener at huske vi fik nogle tusind kroner tilbage efter en masse formulare var udfyldt og sendt ind. -- Dell XPS 630i / Q6600 / 6950 2GB Dual BIOS / 750W PSU Rettigheder ved flyforsinkelse og aflysning
Som passager, har du en række rettigheder ved flyforsinkelse og aflysninger, som er gode at kende til. Flypenge.dk har derfor lavet denne liste, der overordnet gennemgår dine rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysning. Dine rettigheder er indført ved en EU forordning, og reglerne er blevet modificeret af domstolene flere gange siden. Derfor er det vigtigt, at du enten selv sætter dig grundigt ind i reglerne, eller at din sag om erstatning for flyforsinkelse bliver behandlet af noget, der har et grundigt kendskab til dine rettigheder som passager ved flyforsinkelse og aflysning.
Gælder loven for min flyvning? EU forordningen indeholder reglerne for erstatning ved flyforsinkelse. Det er dog ikke alle flyvninger der er omfattet af reglerne. I skemaet nedenfor kan du se, om din flyvning er omfattet af forordningens regler om erstatning for flyforsinkelse:
Reglerne gælder kun hvis du enten har fløjet fra en lufthavn i EU eller har fløjet til en lufthavn indenfor EU, med et luftfartsselskab, der flyver med en EU licens (EU selskab). Som tommelfingerregel er det et flyselskab, der har hovedkontor i et EU land.
Er du i tvivl om du reglerne gælder for din flyvning, og om du kan få din flyforsinkelse erstattet? Du kan frit oprette sagen, og det koster ikke noget selv hvis du ikke har krav på erstatning.
Erstatning og kompensation ved flyforsinkelse - hvor meget kan jeg få? Hvor meget du kan få i erstatning ved flyforsinkelse, afhænger dels af hvor langt du skulle flyve og dels af hvor længe du blev forsinket.
Du kan få erstatning ved flyforsinkelse, hvis denne ikke skyldes "usædvanlige omstændigheder".
Hvis dit fly er forsinket, kan du få kompensation således:
Idet længere flyrejser giver større udsving i rejsetiden, er er kompensationen "kun" 300 Euro ved de helt lange forsinkelser, så længe disse er på mellem 3 og 4 timer.
Usædvanlige omstændigheder
Flyselskabet kan undgå at betale kompensation ved flyforsinkelse, hvis denne skyldes "usædvanlige omstændigheder". Dette er et meget elastisk begreb, men dog noget der vurderes hårdt i retten. Flyselskabet skal nemlig også bevise, både at årsagen til forsinkelsen var "usædvanlig" OG at flyselskabet gjorde alt hvad man med rimelighed kunne forvente, for at undgå forsinkelsen.
læse mere på www.flypenge.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|