Kulfiber vinder jo på alle fronter.
--
Happy owner of an: iPhone! =D
[Køb hos Zepto på eget ansvar. Så er du advaret!]
#1 er du sikker eller er det bare noget du tror?
--
Den der ler sidst ler bedst;)
Kommer vel an på hvordan kulfibren er støbt, ved at skistave er utroligt stærke på langs men knækker som en kvist på tværs.
--
ASUS ROG II - Core I/ 920 - Corsair HX620W
6GB Kingston HYPERX - CM V8
GTX260 216 - Soundblaster X-Fi Ex. M.
#3 kan du finde et link hvor det står så min far kan se det?
--
Den der ler sidst ler bedst;)
?
i klode hoveder må da vide lidt om det her?
--
Den der ler sidst ler bedst;)
Hvordan kan man overhovedet tvivle på det ? :S
--
Bærbar: MacBook 13", Intel D2C 2,0 Ghz, 2 GB ram
Gamer: AMD Phenom X4 9550 2,2 Ghz, Corsair 4GB 800Mhz, Radeon HD 3650 512mb - OC'et
her er noget om styrke/svaghed i kulfiber.
http://pslc.ws[...]
--
Der findes to slags kvinder: Dem der bliver sure over ingenting og dem der bliver sure over alting.
Al magt til tvivlerne! ...Måske hvad så hvis man stang vil kulfiber så ikke bare knække?
--
Den der ler sidst ler bedst;)
hvad så hvis man har en stang og knækker den midt på. vil kulfiber den så ikke bare knække.
--
Den der ler sidst ler bedst;)
#10
Jo.
--
Happy owner of an: iPhone! =D
[Køb hos Zepto på eget ansvar. Så er du advaret!]
Nanotubes så kører det
--
Life's a bitch, then she fucks you
kommer an på hvor meget komprimeret det her. kulfiber er jo i mange tilfælde lag på lag på lag, der er komprimeret. Ligesom Kul bliver til diamant igennem lang tid. så er det her samme princip bare menneske produceret.
Ja, kulfiber vinder på alle fronter da det både er lettere og stærkere.
--
hvis kulfiber er stærkere, hvorfor skiller f1 og lemans-biler så af, når de bare så meget som snitter hinanden ?
jeg vil siger stål er stærkest, især fir-kantet rør
--
...
#14
Det du ser sker med F1 biler, er at skallen, der er gjort så let som muligt af hensyn til vægt, splintres.
Selve kabinen, som føreren sidder i, er også støbt i kulfiber. Den er så stærk, at føreren sidder sikkert ved head-on kollision.
Den største fare for føreren, er faktisk det at kroppen bliver udsat for svært mange G, og at det er det han dør af, hvis han dør.
Skulle du lave en tilsvarende holdbar konstruktion i jern, vil bilen, udover en kæmpe vægt også blive stor og kluntet.
Fordelen med kulfiber, er at du kan få den til at gøre mere eller mindre som du vil. Du kan lave den utroligt fleksibel, samtidig med du har stor brudstyrke. Du kan også lave den hård som stål.
Og skulle holde en variabel som vægt og fysisk størrelse ude af sammenligningen, tjener ikke noget formål. Så kan man jo ligeså godt sammenligne sten og træ.
--
Smerter? : http://paincare.dk[...]
Forslag til HOL: http://hol.uservoice.com[...] Du glemmer hans spørgsmål:
"det er ikke i forhold til vægt, men bare hvis du har en stang. hvad ville så holde til mest?"
tag en fiskestang , og en stål-stang med samme diameter....læg dem mellem 2 klodser....tag nu en mukkert og slå på dem...kulfiber ville splintre....stål-stangen ville bøje....vil du modsige mig i det ?
--
...
ikke hvis de var lige tynde.
Kommer an på hvor meget komprimeret kulfiber er.
Men altså menneskeheden har lavet plastik der er 7 gange stærkere end jern, og tro mig kulfiber er endnu stærkere.
--
Der er også en anden fordel med kulfiber: den kan formgives, så det næsten kun er fantasien, der sætter grænser. Vel at mærke uden at miste styrke. Metal, f.eks. stål eller aluminium, er meget følsomt overfor afvigelser fra de optimale former: kugler eller cylindre.
Kulfibers større frihedsgrad bruges f.eks. til at mindske luftmodstanden eller forøge wow-faktoren.
--
Tilhører grænselandet mellem XP og Win 7
Når su sigr stærkere - mener du så brudstyrke (brudspænding) ? Altså den maksimale spænding der optræder i materialet når dette udsættes for en en-akset spændingstilstand ? (engelsk: UTS)
ASTM A514 stål: 760 MPa (N/mm^2)
Kulfiber: 5650 Mpa
Læg mærke til at der sjældent laves noget i ren kulfiber. Ofte støbes det sammen med en hærdeplast i en plast/fiber matrix. Hvor brudstyrken derve dogså afhænger af plastmaterialet. Kig evt her få en ret grov liste:
http://en.wikipedia.org[...]
Er ingeniør så ved en smule om emnet.
--
http://www.bricksite.com[...]
http://www.bricksite.com[...] #16 det du beskriver har intet med styrke at gøre. Men er et udtryk for materialets evne til at optage energi under deformation.
Her er diamant meget dårligt, mens gummi er supergodt. Diamant er meget stærkere (hvis der menes brudstyrke) end gummi.
Det er derfor fejlagtigt at anvende "daligdags" begreber. Ved at sige om noget er stærkere end noget andet. FOr der fines simpelthen så mange forskellige materialeegenskaber at begrebet styrke er ukorrekt at bruge.
--
http://www.bricksite.com[...]
http://www.bricksite.com[...] ok, jeg kan følge jer, men næste gang man laver armeret beton, så fortæl dem lige at de skal bruge kul-fiber....eller ville I bruge kul-fiber næste gang i skal bygge et højhus på 70 etager ? I skal ikke bilde mig ind det er prisen det kommer an på...
--
...
#21
Jo, det er prisen. At Boeing 787 bliver lavet af kompositmaterialer har fordele, som et højhus ikke nyder godt af. Den lave vægt giver god brændstoføkonomi, så Boeing kan tage mere for flyet, men det er stadig billigere i drift.
--
Tilhører grænselandet mellem XP og Win 7
så, har lige været 8 dage på ferie, men nu er jeg tilbage.
men i har nok ret, så jeg overgiver mig. men hvad nu hvis vi tage en kampvogn. hvorfor er den så ikke lavet i kulfiber? DET kommer i hvert fald ikke an på penge.
--
Den der ler sidst ler bedst;)
#23
Tanks er fyldt med hemmeligstemplede teknologier, og der kan sagtens være kompositmaterialer i spil. Vi må bare ikke vide det.
--
Tilhører grænselandet mellem XP og Win 7
#23 kulfiber er utroligt dyrt så det har noget med prisen at gøre
--
XPS M1530
det der med F1 bilerne selve kabinen føren sidder i er utrolig stærk men det omkrin er lavet til at gå i stykker for at optage så meget energi så muligt. Ligesom biler idag har zoner der går i stykker for at optage energien af fx et sammenstød.
--
XPS M1530
#23
Set i forhold til stål/jern så er kulfiber dårligere på et eneste punkt og det er slagstyrken. Så kan du jo selv begynde at fundere over hvorfor det ikke bruges som skellet på en kampvogn ;)
--