Var lige til musikeksamen(C-niveau) på gymnasiet for et par dage siden.
Kan ikke høre om jeg har med en C-dur eller D-dur(Dog godt forskel på mol og dur).
Det er ikke det som er udslagsgivende. Det som tæller er ens analytiske evner i forhold til musikken.
Altså analyse af fx hvilke toner der er tale om og om brugen af dem er harmonisk( Kvintcirklen, bla bla bla). Hvilken form (Strofisk, Rockform osv.) Takter der bliver brugt og så selvfølgelig tekstanalyse.
Da jeg var til eksamen kom jeg ind, trak et stykke papir hvor der stod hvilket delemne jeg kom op i.
Fx. hovedemnet var Banebrydende musik, mit emne var Led Zeppelin og sangen Heartbreaker og delemnet var sammenhængen mellem musik og tekst.
Udfra det skal man så ca. snakke i 15 minutter og så 5 minutter til voteringen. Du snakker bare løs, men husk at kom godt omkring, men lad være med at bevæge dig ud i noget du ikke rigtig er sikker på. Selvfølgelig, din egen mening omkring en sang er fin, bare det ikke bliver alt for meget.
Jeg skal minde om at karakteren på C-niveau er en helhedsvurdering.
Eksempelvis kan præstationen i musikkundskab og musikudøvelse være på
forskellige niveauer uden at det ændrer ved helhedsvurderingen. Man kan fx
godt vise lydhørhed og musikalitet og indgå i musikudøvelse uden at synge
voldsomt rent.
Dette er taget fra musiklærens guide til karaktergivning fra staten.
Så bare perfom godt når du skal spille dit nummer og så brug en masse fagudtryk(dog har styr på dem) når du er oppe til mundtlig.
--
MSN: [email protected]