Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Plane topstykket??

Af Bruger Aspirant Ninja | 25-05-2004 18:00 | 9533 visninger | 43 svar, hop til seneste
Jeg har købt mig en lovlig fz50 som skal kunne køre en smule hurtigere men ik vildt meget! Har fået a vide a hvis jeg planer topstykket ville det hjælpe! Men betyder det bare at man skal slibe lidt på topstykket eller hvad? Jeg har spurgt på scootergalleri men har ik rigtig fået noget svar!!! Er der ellers andre tuningsmuligheder, hvor jeg ikke skal købe nye dele til den?
--
#1
Pr0nking
Monsterbruger
25-05-2004 18:02

Rapporter til Admin
man skal have en drejebænk. Så skal topstykket spændes op, så det er 100% lodret. Derefter planer du det 1-2 mm. ikke mere. Dette gøres med et skæreværktøj, som kan spændes fast på bænken...ikke med en fil eller lign.
--
http://www.nettrip.dk[...] <-- danmarks bedste LAN Det umulige klarer vi på 10 minutter. Mirakler tager lidt længere tid!
#2
Lygtemanden
Monsterbruger
25-05-2004 18:08

Rapporter til Admin
det kan ikek betale sig du får ikek ret meget ud af det
--
Hali Haløj En Mand I Dame Tøj Havene Tager Dem De Sorte Sejlere
#3
Ninja
Bruger Aspirant
25-05-2004 18:11

Rapporter til Admin
okay hvis det ik kan betale sig er der så andet som ville hjælpe? evt at købe noget til den? den skal bare op og rende en smule mere end de 30...! sådan 45 stykker..
--
#4
Pr0nking
Monsterbruger
25-05-2004 18:12

Rapporter til Admin
#2 det er da noget vrøvl, da man formindsker forbrændingskammeret, vil kompressionen automatisk stige og derved give øget kraft.
--
http://www.nettrip.dk[...] <-- danmarks bedste LAN Det umulige klarer vi på 10 minutter. Mirakler tager lidt længere tid!
#5
mrmusic
Super Supporter
25-05-2004 18:12

Rapporter til Admin
eller hvis du tilfældigvis ikke liige har en drejebænk: tag en glasplade, eller noget andet rimelig plant. læg et stykke sandpapir på, med grove korn, eks korn 60-80.... plan så langt du tør, og brug derefter noget finere sandpapir på pladen, til at fjerne ridser. hvis du er i tvivl om hvor meget du kan tage af, gør du sådan her: skru topstykket af. sæt 3-4 SMÅ stykker modellervoks, eller tyggegummi på stemplets top. skru toppen på igen. drej FORSIGTIGT motoren en omgang. skil det ad igen, og mål tykkelsen på tyggegummiet.... så har du MAKS du kan tage af. (træk ca 3 tiendedele mm fra, så stemplet ikke rammer toppen.)
--
abit nf7-s, xp1700+ (1466@2535 mhz)twinmos pc3200 ram (200@220 fsb) vandkølet med underjordisk reservoir
#6
mrmusic
Super Supporter
25-05-2004 18:14

Rapporter til Admin
og jo, det kan sagtens betale sig. at plane toppen (hæve kompressionen) er en af de bedste ting at gøre ved motortuning. det giver nemlig effekt over hele registret, modsat f.eks. hævning af skyllekanaler, som resulterer i dårligere bundtræk.
--
abit nf7-s, xp1700+ (1466@2535 mhz)twinmos pc3200 ram (200@220 fsb) vandkølet med underjordisk reservoir
#7
kbhadsten
Maxi Supporter
25-05-2004 18:17

Rapporter til Admin
hvis du ikke selv vil, og bor i nærheden af Århus, så kig ind forbi CAC i Tilst, de planer topstykker. Dog mest til biler, men jeg tror da godt de kan fikse noget til en knallert.....
--
http://www.computerforening.dk[...] http://www.dedicated-server.dk[...]
#8
Lygtemanden
Monsterbruger
25-05-2004 18:18

Rapporter til Admin
ja men hvor meget er det lige du får du kan sgu ikek mærke det
--
Hali Haløj En Mand I Dame Tøj Havene Tager Dem De Sorte Sejlere
#9
mrmusic
Super Supporter
25-05-2004 18:21

Rapporter til Admin
#8 nu snakker du vist bare... gu kan man mærke det, især på momentet. har du nogensinde prøvet det? (og hvis du har, så har du vist ikke taget nok af)
--
abit nf7-s, xp1700+ (1466@2535 mhz)twinmos pc3200 ram (200@220 fsb) vandkølet med underjordisk reservoir
#10
Ninja
Bruger Aspirant
25-05-2004 18:22

Rapporter til Admin
#5 okay det med en glasplade tror jeg ville være den bedste mulighed for mig da jeg ik har en drejebænk! Men hvor meget er det ca man kan slibe a? 2 mm? #7 bor i århus så det ville måske være værd a undersøge:D
--
#11
mrmusic
Super Supporter
25-05-2004 18:25

Rapporter til Admin
2 mm, lyder ikke helt forkert, men prøv at måle det, som jeg skrev. så er du sikker på ikke at tage for meget af, og heller ikke for lidt, så det ikke kan mærkes.
--
abit nf7-s, xp1700+ (1466@2535 mhz)twinmos pc3200 ram (200@220 fsb) vandkølet med underjordisk reservoir
#12
Ninja
Bruger Aspirant
25-05-2004 18:27

Rapporter til Admin
okay det lyder til at være meget enkelt bare jeg gør det ordenlig!!! hvis der tages for meget a hvad ville der så ske?
--
#13
Ninja
Bruger Aspirant
25-05-2004 18:29

Rapporter til Admin
#11 når du skriver a jeg skal dreje FORSIGTIGT motoren en omgang skal man så bare lige rulle en meter eller skal motoren være tændt?
--
#14
mrmusic
Super Supporter
25-05-2004 18:31

Rapporter til Admin
så kan motoren ikke køre rundt. (stemplet rammer toppen, og stopper der) værre er det, hvis du tager lidt mindre, så knallerten kan starte, men når den bliver varm udvider stemplet sig, og rammer så toppen, mens motoren er igang. (så risikerer du at ødelægge lejerne. gør som jeg skrev i #5, og husk de 3/10 mm, så går det ikke helt galt.
--
abit nf7-s, xp1700+ (1466@2535 mhz)twinmos pc3200 ram (200@220 fsb) vandkølet med underjordisk reservoir
#15
mrmusic
Super Supporter
25-05-2004 18:33

Rapporter til Admin
#13 drej f.eks motoren med kickstarteren, med hånden. motoren må ikke gå igang. den skal bare drejes èn omgang. så har den sat aftryk i tyggegummiet.
--
abit nf7-s, xp1700+ (1466@2535 mhz)twinmos pc3200 ram (200@220 fsb) vandkølet med underjordisk reservoir
#16
Ninja
Bruger Aspirant
25-05-2004 18:35

Rapporter til Admin
#15 okay jeg takker MANGE gange! Nu skulle det vist ikke kunne gå galt!
--
#17
Ninja
Bruger Aspirant
25-05-2004 22:15

Rapporter til Admin
Hvis man tager for meget a kan man så sætte en plade eller andet ind så den kommer til a køre ordenlig?
--
#18
mostmast
Gigabruger
25-05-2004 22:29

Rapporter til Admin
#17 Hvis du har taget for meget af så prøv med 2 top-pakninger, det er forsøget værd.
--
Gæstebruger, drop dit eget login og få din egen ferietur.
#19
Tha PAC
Ultra Supporter
25-05-2004 22:33

Rapporter til Admin
Af alle de knallerter & scootere jeg har lavet, og det er mange, lige fra Yamaha til Puch og kreidler, aprilia osv... så har jeg aldrig oplevet at stemplet går mod topstykket, selv om du har planet det 100% altså så det er lige over hele fladen, det giver rimeligt også er det til dels nemt. Men hvis du skal have noget ud af det, så skal du også smide plomben, og hakke stemplet. Plomben for du ud enten ved at bore den ud, eller køber en cylinder uden at hakke stemplet er ikke så svært. Du sætter cylindren på og tager indsugningen af, så kører du stemlet i top, og når det er i top, kigger du ned i indsugningen, alt det du kan se af stemplet skal væk, fordi, når det er væk, så flyder benzinen og luften hurtigere og nemmere der ned, + du for også mer der ned.
--
AMD XP 1700+@2533Mhz
#20
Rune Munch
Supporter Aspirant
25-05-2004 22:43

Rapporter til Admin
http://www.protuna.dk[...]
--
Se selv sagde den blinde til den døve! :D
#21
Ninja
Bruger Aspirant
25-05-2004 23:13

Rapporter til Admin
#19 det lyder til du har fin styr på det med knallerter og tuning:D Først tror jeg at plomben skal fjernes... Men aner ik hvor den sidder og hvordan det gøres! Jeg gider ik købe en cylinder da det kan gøres gratis så bores det skal den men hvordan? Kan du hjælpe mig lidt?
--
#22
crh
Semibruger
26-05-2004 01:08

Rapporter til Admin
Glasplade - glem det - Da jeg var knægt - gjorde jeg det på fliserne. men se efter om stemplet kommer op over cylinderen, gør den det, skal og må den ikke komme op og røre ved topstykket, så går det galt. sliber du for meget af, så tag en ekstra pakning imellem. Husk det skal planslibes, det gør du ved at blive ved med at dreje topstykket rundt. Held og lykke - og god bund træk
--
Hilsen CRH
#23
Viper
Nørd
26-05-2004 01:19

Rapporter til Admin
Plomben sidder somregel i indsugningen eller i indsugningsstudsen, men det er somregel rimelig nemt at se hvor, hvis du først har fået det skilt ad. Nu har jeg selv kun haft scootere, men derfra ved jeg da at en god udstødning også kan give en del i sig selv, men om det er det samme på knallerter skal jeg ikke kunne sige. Men Proma Legal udstødningen fra protuna.de har jeg i hvertfald mange gode erfaringer med. Både som extra effekt på standard motor, og med et mindre tunsetup på. Da jeg kørte med stort tun havde jeg Leovinci på, det rykkede godt, men lød så også som et lavtflyvende jetfly :-)
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#24
ruzz
Maxibruger
26-05-2004 01:52

Rapporter til Admin
#22 Jeg sidder også og griner lidt, glasplade & drejebænk tsk tsk. Ungdommen nu til dags skal da også gøre alt så rigtigt. Næhhh, da jeg var dreng fik toppen enten en tur med sandpapir med hænderne, eller hvis det skulle være rigtig fint en excentersliber. Og en Yamaha 4 gearet skulle min. rende 100 ellers var det kedeligt.
--
1 Ghz OC med boxkøler
#25
Turbo
Maxibruger
26-05-2004 04:43

Rapporter til Admin
22# og 24# ... Så sku i bare have set os ude på pampassen ... !! LOOOL!! Nu må i ikke gøre jer ældre end i er, specielt >ruzz< da der står i din profil at du er 75er ... Jeg er selv 73er og jeg er da stadig en del af ungdommen, selvom det ikke er knallerten man ligger og tuner på, men derimod en gammel GTer istedet ... hehe!! Jeg tror jeg har været det meste af repatoiret af knallerter igennem i mine teenage år, og det var da den fedeste tid .... skruede på lortet hele ugen, og cruisede rundt med tøserne i weekenden ... !! Idag gider teenagerne ikke skrue så meget mere, det er bare op på en dyrt indkøbt scooter og så på med et færdiglavet tun .... bingo, så kører vi .... hurtigt .... og længe ... ! De kan jo holde til det idag .... ikke mindst fordi de har mulighederne for at få nogle lækre stumper til det!! De stumper vi gik og "justerede" på var jo ikke helt med samme tolerencer som det vi køber idag .... !!
--
He who dies with the most toys, WINS!!
#26
Fine
Super Supporter
26-05-2004 05:56

Rapporter til Admin
http://members.tripod.com[...]
--
XPM2500 2576Mhz (224x11.5) - Epox 8rda3+ - 2x512MB Corsair XMS3200cas2 - Gigabyte Radeon 9800Pro - 3DMark2001se/3DMark2003 20188/6668.
#27
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 10:31

Rapporter til Admin
#23 men hvor sidder indsugningen eller indsugningsstudsen? Skal man have cylinderen a eller hvordan kommer man ind til den? Skal plomben bores væk eller kan man fjerne den ved hjælp a håndkraft?
--
#28
crh
Semibruger
26-05-2004 11:18

Rapporter til Admin
Det er en Puch ikke? Plomben sidder i cylinderen. Bor den svejsning væk der sidder for neden, kan nemt ses. bor et rimelig hul, kan ikke huske hvor stor. derefter skal plomben slås ud, det er en seegerring (springring) der holder plomben på plads. mener den skal slås inde fra og ud. når den er ude - lodder du hullet til igen (det du borede), med tin, det virker. lav ikke cylinderen skæv, ved at slå på den, og ja cylinderen skal af.
--
Hilsen CRH
#29
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 12:10

Rapporter til Admin
#28 det er en suzuki fz 50! Ved ikk om det gøres på samme måde som ved en Puch? Jeg har lige været ud og pille lidt men kan sq ikk få cylinderen a! Jeg har skruet udstødningen og topstykket a men kan sq ik få cylinderen ud! Hvordan gøres det?
--
#30
Viper
Nørd
26-05-2004 12:33

Rapporter til Admin
Jo den kan godt komme af, prøv evt at drej forsigtigt på svinghjulet, eller kickstarteren. Den sidder sikkert skruet fast på udstødningen på den side der vender ned mod vejen, og på den anden side sidder den sikkert skruet fast på en indsugningsstuds.
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#31
Viper
Nørd
26-05-2004 12:34

Rapporter til Admin
Orv glemte helt at skrive det jeg ville. Du skal i hvertfald nok have skruet både udstødning og indsugning og topstykket af før du kan få den af...
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#32
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 12:42

Rapporter til Admin
Altså jeg har skruet topstykket og udstødningen a! Men hvor sidder indsugningen henne? Kan ikk rigtig se nogle steder jeg skulle kunne skrue mere a :S
--
#33
Viper
Nørd
26-05-2004 12:56

Rapporter til Admin
Jeg ved ikke hvor den sidder på en FZ, men jeg kan se på de cylindere de har hos protuna at der er en indsugningsstuds. Så gik hele vejen rundt om din cylinder, et eller andet sted på den sidder der en studs som du også skal have skruet af.
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#34
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 13:07

Rapporter til Admin
Okay jeg skal sku lige forberede noget lorte tysk skal nemlig op på fredag og bagefter vil jeg gå ud og tjekke det igen :P
--
#35
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 16:03

Rapporter til Admin
Nu har jeg været ude og kigge på den men kan fandme ik få den a!!! Udstødningen og topstykket er intet problem men mere kan jeg sq ik få a!! Og cylinderen sidder bare fast! Hvordan dælen skal jeg få den a?
--
#36
Viper
Nørd
26-05-2004 17:49

Rapporter til Admin
Det kan være at du bliver nødt til at fjerne nogle af plastskjoldene, ellers kan det godt være svært at komme til. Men har du fundet indsugningsstudsen?? Nogle gange er de også skruet fast med sådan en speciel lorteskrue, netop for at umuliggøre at man fjerner plomben. Det skal her siges at det bestemt ikke er umuligt, det kræver bare en bormaskine og en bit som man kan banke ned i skruen. Derefter er den lige til at skrue ud. En lidt voldelig løsning, men når man ikke lige har det fornødne værktøj ved hånden må man være kreativ :-)
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#37
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 18:00

Rapporter til Admin
Altså indsugningsstudsen er det denne her: http://www.protuna.dk[...] Hvis det er kan jeg sq ik finde den men jeg må jo bare lige kigge igen! Men skal den findes nede ved cylinderen eller hvad? Og skal den bare skrues a og så kan man få cylinderen ud?
--
#38
Viper
Nørd
26-05-2004 18:26

Rapporter til Admin
Ja indsugningsstudsen sidder som regel på toppen af cylinderen, og udstødningen sidder på toppen. Når du har skruet indsugning og udstødning samt topstykket af, burde der ikke være noget der forhindre dig i at pille cylinderen af. Det skulle da lige være hvis den er blæsekølet, og der sidder et varmeskjold omkring cylinderen, men der gør der vel næppe på en knallert. Men som sagt kan det godt blive lidt af en kamp at få indsugningsstudsen af hvis de har "sikret" den, men nu skal du jo allerførst finde den. Og nej, den behøver ikke se ud som den på billedet, men den ligner nok en del. Kan god godt være lavet af gummi istedet.
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#39
Viper
Nørd
26-05-2004 18:29

Rapporter til Admin
Der skulle selvfølgelig stå at udstødningen sidder i bunden af cylinderen.
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#40
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 18:35

Rapporter til Admin
Altså nu har jeg kigget igen igen og der sidder bestemt intet omkring cylinderen!!! Den sidder bare fast i motorblokken eller hvad det nu er! Findes der mon ik en hjemme side hvor der står hvordan man skifter ens cylindeR??
--
#41
Viper
Nørd
26-05-2004 19:21

Rapporter til Admin
Jeg fandt efter lidt søgning på google en del sider om emnet. Bla den her: http://members.tripod.com[...] Den er på dansk, men der er mange andre hvis du søger på følgende "FZ50 tuning" Held og lykke med det hele.
--
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."
#42
Ninja
Bruger Aspirant
26-05-2004 19:25

Rapporter til Admin
Tak det skal sq nok lykkes...:D
--
#43
O.G.
Gæst
05-04-2007 20:32

Rapporter til Admin
Sidder sgu også selv med en FZ'er jeg skal have fixet. Har overvejet at købe en EU45 Knallert udstødning, og derefter ændre forstykket på den, som senere skal kunne passe på FZ'er. Ellers kan du save det forreste stykke af udstødningen af på din FZ'er og (selv, eller få nogle andre til at)svejse det fast på den nykøbte udstødning.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Plane topstykket??

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login

Denne tråd er låst, og du kan derfor ikke oprette svar i den.

Begrundelse

Låst af Ronson

Låst af Ronson | 05-04-2007 21:12

NYHEDSBREV
Afstemning