#1 hjalp en del. Men hvad så med via flyvevåbnet?
--
------------------------------------------
| Hellere død end at stemme på Fogh |
------------------------------------------
#2 Jeg mener at man binder sig til 10 års tjeneste i flyvevåbnet. Hvis man tager en pilotuddannelse der.
Det koster vist penge ellers -ret mange. Og nogle så fordelen i at tage den i flyvevåbnet og så tage til SAS.
vyRog
--
:)
#3 hvad skal man tage efter de 10år for at kunne komme til at arbejde der? en ny uddannelse til 600.000 som det koster at blive hos SAS. Eller kan man nøjes med en lille opgradering til nogle tusind?
--
------------------------------------------
| Hellere død end at stemme på Fogh |
------------------------------------------
#4 Absolut ingen anelse, men går ikke ud fra det ??
Ideen ved at tage det gennem flyvevåbnet var jo at man sparede en helvedes masse penge.
Men erhm, du skal nok have en uddannelse for at gå fra jægerpilot til SAS-kaptajn :D
Og det er langt sværere at bestå i militæret -vil jeg gå ud fra.
vyRog
--
:)
Militæret aka. flyvevåbnet binder man sig i 16 år (så vidt jeg nu lige kan huske) derefter er din kontrakt udløbet og du kan skride til sas/whatever
privat koster ~500.000 at komme igennem, men man kan tage denne hvis man tror på at man kan og hvis man måske ikke kan komme ind hos milli pga. højde/syn fx
Vil klart råde dig til at forsøge milli, en der hvor jeg bor har været i milli i de år der og arbejder nu ved SAS som pilot. Han siger at det var mega fedt at være inde og rykke G i papirsflyverne :)
--
It's too bad that stupidity isn't painful
Du skal igennem en masse sindsyge tests for at blive pilot i flyvevåbnet. Du skal være meget god til at lave mange ting på en gang. Det var i den sidste test inden helbredsundersøgelsen jeg fejlede i da jeg prøvede at søge ind. Men hva fanden jeg kan søge igen om 1 års tid og så passer det også med at jeg er blevet sergent og har haft en flok rekrutter. Men hvis du vil vide noget om optagelsesprøverne til pilot i forsvaret kan du jo bare skrive.
--
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.
Nogen der ved hvad en fx. f16 pilot tjener efter skat?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. min far er pilot og arbejder i sas (luftkaptain).
du har to muligheder:
1) gennem flyvevåbnet - binder dig i 10 eller 12 år kan ikke huske. dvs. springer du fra kommer det til at koste dyrt!
2) sas flyveskole koster ja lidt over en ½ mille, dernæst skal du arbejde som "taxa" pilot for at få nok flyvetimer aka. erfaring dernæst kan det være sas vil hyre dig - dog ingen garanti. Papa kender flere der nu skylder en ½ mille og sas har ikke ansat dem (tiden er heller ikke den bedste i øjeblikket!)
da min far blev uddannet gennem flyvevåbnet, der bandt man sig "kun" i 8 år & det var dengang det var "fedt" at være jægerpilot!
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
#0
Jeg går selv til svæveflyvning.. Og der er en fra klubben der er igang med at blive pilot. Det har kostet ham 625 kilo for at starte på uddannelsen. Du kommer ikke til at flyve de store maskiner til at starte med.
Man starter i et lille propel fly, og får herefter en privat flyvetilladelse. Herefter gælder det om at få en masse flyvetimer. Ellers gider SAS ikke have én. Erfaring tæller en del for at blive ansat.
Mange tager til USA efter de er blevet uddannet for at få flyve timer. Her ligger lønnen på omkring 30 kilo og md.
Så der går en del tid før du nogensinde får betalt dit lån af.
En god ting er faktisk at lægge ud med og flyve svævefly, det gir en et godt indblik i flyve verdenen. Og det give dig en del hjælp i starten af din uddannelse.
--
"If it doesn't fit, use force. If it breaks, it needed replacing anyway."
Mit motto: Man skal behandle andre mennesker, som man gerne selv vil behandles.
#7 det er da klart....
man sætter ikke hr. hvemsomhelst i et fly til >100 millioner.
man skal være:
begavet (iq test)
i god form (tro ikke at form er ligegyldigt)
god simultankapacitet (dvs. du skal være istand til udføre flere ting på en gang, f.eks. du skal følge en nøje valgt rute + snakker med kontroltårnet + holder øje med fjender)
du skal være psykisk stabil (nervevrag duer ikke)
betingelser lyder hårde, og de er de (nåleøjet).
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
#8 ikke meget set i forhold til en sas pilot...
faktisk ville jeg foreslå jer at søge job i f.eks. british airways (næsten 2x løn + en skat der gør enhver soc.dem sur)
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
Nu nævner alle SAS som arbejdsgiver men der er jo mange andre luftfartsselskaber man kan søge ind i. Lønnen er nok ikke helt den samme som hos SAS men nok stadig på den gode side af 50.000 om måneden. Men som alle andre siger er at først skal du ofre en halv million på uddannelsen og så skal du håbe på at du kan få et job i nogle mindre fly så du kan få erfaringen i luften.
--
hilsen
Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Atså du kan tage uddannelsen i miami i usa, snakkede engang med en fra goflyus omkring det og der kostede det kun omkring 250.000 max, og så får du præcis det samme papir som herhjemme. Og derovre kan du lettere optjene flyvetimer til dit papir så flere vil ansætte dig. Kan være du skulle undersøge det?
--
Mvh Silver
"Alt med måde"
#13 sas giver den bedste løn, og anses for det "bedste" selskab. Normalt søger man sas /hvis nej så søger man f.eks mærsk - osv.
men for guds skyld søg ind i et udenlandsk selskab: du får alle fordelene og ingen af ulemperne (dvs. tjene 2x løn i forhold til sas + betale den udenlanske skat)
#13 og der er et løn hieraki, tredie styrmand 25-30 k (før skat) til kaptain 80-110k. At være pilot er formentlig et af de bedste jobs der findes (fedt arbejds skema + formentlig det bedst betalte "regulære" job)
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
Det er jo ikke så længe siden SAS, var ude med sparekniven, det gik også ud over piloterne.
Det ville da være mærkeligt om ikke der var et andet selskab der gav ligeså meget som dem.
Jeg ville helt klart satse på flyvevåbenet, selv om chancerne er små må det da være fedt at sodde på en jet motor og fare derudaf.. og så koster det ikke en 1/2 milli..
--
#17 det var primært kabinepersonalet...
historien er således:
hos sas fik purser aka. stewardesse 40k for at servere kaffe i et fly - purser som det hedder nu om dage - væsentligt mere end hos mærsk osv. for at være konkurrence dygtig blev man nød til skære ned...
grunder til de fik 40k: før i tiden havde sas monopol på mange ruter - dvs. gav det underskud satte man bare prisen op - idag skal de konkurrere!
"Jeg ville helt klart satse på flyvevåbenet, selv om chancerne er små må det da være fedt at sodde på en jet motor og fare derudaf.." ingen tvivl, formentlig noget af det fedeste der findes!
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
Men man får vil ikke lov til at flyve en stor 747 fordi man har fløjet mindre sportsfly og skal man ikke selv betale for en omskolening hvis man tager det fly certifikat som privat person ?
--
#19 det jeg snakker om i usa til 250.000kr ca er til store fly altså Trafikflyver uddannelsen. Man skal så omskoles til de fly man skal flyve men man flyver jo også i de store under uddannelsen!
--
Mvh Silver
"Alt med måde"
Hvis jeg var dig ville jeg tage min uddannelse i flyvevåbenet, hvis ikke det kan lade sig gøre så ta til USA og få en masse timer samtidig. Tiden lige nu er ikke den bedste for piloter i DK, forbered dig på at ta forskellige jobs i udlandet. Det ville være surt at stå med en uddannelse til 600000kr og så ikke kunne bruge den til noget og jo længere tid der går hvor du intet job har jo sværere er det at komme i arbejde som pilot.
Du kunne jo også gøre noget helt andet ligesom jeg har gjort, hvis altså du har hænderne skruet rigtigt på. Du kan tage en Flymekaniker uddannelse først hvor du lærer en stor del af det der er at vide om fly, den viden kan du jo bruge senere hvis du går videre som pilot. Så har man også noget at falde tilbage på når man står uden arbejde som pilot :-)
Jeg er så bare stoppet ved mit job som flymekaniker, men det er heller ikke værst hvis man kan få job i udlandet på kontrakt...der er en månedsløn på 50000kr skattefrit ikke ualmindeligt, man skal dog være ude af landet i mere end 1/2 år og have adresse på f.eks Jersey øerne eller et andet skattely..
--
If you can't fuck it, steal it.
Godt nok lidt OT: Men hvorfor flyve "bus" hvis man kan flyve "Hot Rod" :-P
Selve luftfarten er så automatiseret at piloten i nye rute-maskiner mere er en slags "obersvatør" eller backup element for flyene. Et stort antal fly i dag starter, flyver og lander praktisk talt af sig selv i dag. Det eneste rigtige tidspunkt piloten arbejder "fysisk" med flyet er under "taxi'er".
--
-Why do we sometimes ignore the real performance of the things we have and care only about the others being worse?!
#21 Ved du noget om hvordan det ser ud med læreplads/job i dk for tiden? Jeg skal selv begynde på flymekanikeruddannelsen her til august og så ville det jo være rart at vide lidt om det på forhånd.
--
http://www.tohohteive.com[...]
Jutus Fortis Tenax Est du kan altid blive test pilot nede iraks hær, gratis
--
MicroSoft laver flere ulovlige handlinger end mig. Og jeg er så kriminel??. Har interesse i HW, så send en mail. Og få uforpligte tilbud.
#23 de store flyselskaber tager de samme antal lærlinge ind som altid, jeg ved ikke med de mindre selskaber. Med hensyn til job er det ved at blive bedre og der burde være mulighed for at få job på Sjælland. I Jylland er det næsten umuligt at få job, da der kun er Billund med en rimelig stor base. Men hvis du starter her til August er der jo et godt stykke tid før du bliver udlært og jeg tror der bliver rigeligt at lave i fremtiden, forudsat at der ikke er kommer flere flykapringen :-)
--
If you can't fuck it, steal it.
Synes det er lidt noget svinerri bare at nasse på samfundet få en gratis uddannelse hos militæret og når man så ikke er tvunget til at være der mere bare skynder sig over til SAS og får job der..
--
Tror bare vi ses på LAN!!!
#35 Takker :)
#26 Det er sq ikke at nasse på samfundet! Du har tydeligvis ikke kendskab til det danske flyvevåben så hold dig til noget du ved noget om. En jægerpilot hos flyvevåbnet får ikke nogen specielt god løn og det er derfor nogen af dem smutter over til SAS når deres kontrakt udløber. Desuden skriver de i dag 12 års kontrakt når de bliver uddannet piloter. Ydermere er der ikke ret mange danske jægerpiloter og dem der er det er ualmindelige dygtige piloter så det er bestemt ikke at nasse på samfundet. At nasse på samfundet er at være på bistand eller få SU i 6 år uden rigtig at komme nogen vegne....FØJ!
--
http://www.tohohteive.com[...]
Jutus Fortis Tenax Est #3: Det var faktisk et kæmpe problem for nogle år tilbage, vi mistede mange piloter i flyvevåbnet. Jeg kan huske min far mistede flere gode piloter som sprang fra til SAS pga. lønnen. En jagerpilot starter ud som kaptain og lønnes også som sådan. Man kommer ALDRIG op på de lønninger SAS tilbyder. Jeg ved, uden at komme nærmere ind på det, at min far som Oberst-Løjtnant ikke er i nærheden af en luftkaptajn løn på 1mill om året. Men det er også ligegyldigt, man skal sgu' ikke vælge job efter pengene.
Hvis man virkeligt brænder for at flyve, så er ruteflyvning kedelig rutine, mens et jagerfly aldrig bliver kedeligt - du er hele tiden på kanten, især under øvelser, og det er enormt fysisk krævende.
#27: Jeg tror #26 refererer til dengang hvor der kun var en kort service kontrakt, og folk brugte flyvevåbnet som et springbræt til SAS i stedet for en reelt karriere, hvilket helt sikkert er lidt fusk. En jagerpilots uddannelse kostede på et tdspunkt 10 millioner kroner for samfundet, så det er altså ikke småpenge vi snakker.
L.
--
man1 "I found God!"
man2 "Was he hiding?"
visit http://wireframed.com[...] Når man er uddannet til pilot i flyvevåbnet binder man sig 12 år uover uddannelsen som tager 8 år, så hvis man søger ind som 20 årig kan man forlade "jobbet" som 40 årig!
--
Asus A7N8X-X
2500+@3200+
512 Mb PQI PC2700
Built by ATI Radeon 9500Pro
I øvrigt til #0: Har du ikke en uddannelsesvejleder eller skolevejleder der kan svare på disse spørgsmål? Det er ikke så holdbart alene at basere sig på svar fra HOL's brugere som i mange tilfælde måske ikke har alle fakta, hvorimod en ordenlig uddannelsesvejleder måske har kontakter der kan skaffe komplet information og ansøgningsskemaer.
Jeg kan sige hvis det var nødvendigt for SAS piloter at tage en jagerpilot uddannelse først, så ville de mangle temmeligt mange piloter - der uddannes kun omkring 10-15 piloter om året. :)
L.
--
man1 "I found God!"
man2 "Was he hiding?"
visit http://wireframed.com[...] #22 du ved ikke hvad du snakker om...
min papa var på DC-9'eren indtil for 1½ år siden hvor han blev omskolet til MD-80'eren (en nyere udgave af dc-9)
DC-9 er et utroligt gammelt fly - omend et af de bedre. Jeg har tit fløjet med min far hvor der er et ekstra sæde i cokpittet - eller flightdeck som det hedder nu om dage. & nu kommer det sjove: I cokpittet var der én skærm ca. 3 tommer dia. - denne var kun tilstede da loven kræver dette og såvidt jeg husker så alarmerer den bare hvis man er for tæt på andre fly. Alt andet var hardcore analogt og mekanisk - autopiloten kunne kun flyve den når den var i luften dvs. den kunne ikke lande flyet... cokpittet lignede mest af alt et cokpit fra en 2. verdenskrig bomber!
grunden til flyet blev kaseret var fordi den ikke kunne lande i dårligt vejr (og glem det, kun en computer kan lande et fly i storm) så derfor var der hændelser hvor man blev nød til at lande i en anden lufthavn hvis vejret var for dårligt.
MD-80'eren er derimod forholdsvis moderne med computere osv. men tro endelig ikke at piloterne bare sidder og drikker kaffe og spiser småkager og fyrer jokes af - der er en grund til at det er et højt betalt job også pågrund af ansvaret!
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
#28
"En jagerpilot starter ud som kaptain og lønnes også som sådan" - forkert.
det er langt fra alle i sas der overhovedet bliver kaptain - og det primære kriterie er psyke.
tro det eller lad værd men ikke alle kan klare at have ansvaret for et par hundrede mennesker.
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
BTW: synes iøvrigt dc-9/MD-80 er et af verdens smukkeste fly:
http://koti.mbnet.fi[...]
det er iøvrigt ren luksus for piloten at motorerne sidder bagerst (næsten ingen larm!)
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv... #31 Selvfølgelig er det et stort ansvar men helt ærligt så giver jeg sq gripen90 ret. Du kan ikke sammenligne en f-16 med en dc-9. F-16 er sq også en old-school mofo men alligevel ikke da den jo er blevet modificeret jeg ved ikke hvor mange gange. Den lander og letter ikke af sig selv og det er kun de færreste fly der gør det. En "charterpilots" vigtigste opgave er at holde sig vågen. Det kan man jo allerede se hos SAS hvor piloterne skal have et vækkeur i cockpittet nu hvor den 3. pilot er sparet væk! Så skal de lige koncentrere sig om at lande og lette. Tag nu ikke mine ord for 100% korrekte men det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide fra folk inde fra flyvevåbnet under min værnepligt.
--
http://www.tohohteive.com[...]
Jutus Fortis Tenax Est #32: Øhm, nu snakker jeg sådan set om flyvevåbnet - din rang er kaptajn, den laveste officers rang. Jeg ved ikke hvorfor du tror jeg snakker om SAS.
L.
--
man1 "I found God!"
man2 "Was he hiding?"
visit http://wireframed.com[...] #35 sry...
jeg troede du mente at man automatisk blev kaptain i sas - ved at søge ind i sas fra flyvevåbnet!
#34 en ting er rygte, andet er fakta. Men du har ret: en pilot løber IKKE et maraton og bygger ej heller en storebæltsbro ombord på flyet... de flyver et fly - og det er deres job!
--
Lolike, Jon Lugte Bøsserøv...
#36: Det er i orden. Det er også noget sludder jeg sagde, det er Løjtnant man starter som. Jeg bytter altid rundt på de to grader, jeg ved ikke hvorfor.
L.
--
man1 "I found God!"
man2 "Was he hiding?"
visit http://wireframed.com[...] Hejsa hvor lang tid tager det og blive jægerpilot f16,og hvor mange flyvetimer skal man have om året mindst som jægerpilot
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg drømmer selv om at være pilot jeg vil der for foreslå at du køber: Microsoft Flight Simulator X.
Sådan træner jeg mig i hvert fald, Det er min store drøm så jeg kan blive MEGET bedre Via. Min fly simulator.
Hvis dette er jeres drømme job så forslår jeg at i køber FSX.
Det virker i hvert fald på mig, jeg ved ikke lige PT. hvad det kræver at være piloten men jeg ved de får en meget god lån.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. HEJ. jeg har også real flight simulater deluxe edition. jeg har fløjet i 1 år på FSX og har haft mange gode dage med den. jeg drømmer også om pilot uddannelse men pengene er små. men en dag får jeg nok råd til det. jeg skal bare leve af havregryn xD.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #epic fail for de gæster!
--
Phenom 2x4 3,4 Ghz v8 cooling
8gb pc6400 samsung
ati 4890 vapor-x
windows 7 64 bit
Jeg tillader mig at gøre jer opmærksom på lørdag d. 12/3 kl 10.00 i Midtsjællands Svæveflyveklub, hvor der bliver afholdt en informationsdag om hvordan man kommer igang med at svæveflyve/motorsvæveflyve.
Det er ganske uforpligtigende og koster ikke noget. I får kaffe og kage, og bagefter går vi en tur i hangarén og ser på diverse fly, samt mulighed for at prøve vores fullsize svæveflyvesimulator.
Se mere, og meld jer til på klubbens hjemmeside
www.slaglille.dk[...]
Der er p.t. en håndfuld tilmeldte allerede, så det ER begrænset hvor mange vi har plads til. Men en 20 stykker endnu er muligt.
mvh jacob
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.