Svejse i en rust-tæret forbro ? Med mindre du kan det selv, så er det nok billigere at smide 900,- ud på en ny forbro... :)
https://www.autodoc.dk[...]
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
--
Sidst redigeret 18-10-2024 18:12
Jeg har kun søgt på emnet, fordi jeg synes det var interessant, så al min viden stammer Google:
Jeg kan også læse mig til at feltet er delt, nogle siger man må og andre siger man ikke må.
Jeg læste dog i et forum at man ikke må fordi det er en A-komponent.
Tænker også at der er kæmpe forskel på at svejse en vigtig del af karossen og så fedte lidt med svejseren på bagsmækken.
Du skriver forbroen er tæret, der er forskel på om den er ved at tære midt over eller om der bare er lidt tæring ved kanten.
Personligt synes jeg det giver mening at bærende dele ikke repareres, men udskiftes.
Ikke at man ikke kan lave en god svejsning.
Google siger, at en sådan rep koster 8-12000 kr
Kan se en ny forbro koster 2-4000 kr på Au2parts - brugt. Så det er nok ikke helt skævt.
Jeg tror, du må snakke med et par mekanikere.
Brug ovenstående til hvad du vil, god weekend :-)
--
Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon.
Tak for jeres svar.
Jeg har allerede kontaktet en mekaniker, men derfor er det meget rart at nogenlunde vide hvad der er op og ned. :-) Jeg ved ikke noget om tæringsgraden på forbroen, synsmanden sagde at den skulle udskiftes.
#1 Nogen anden pris end hvad T-Hansens koster. :/
https://www.thansen.dk[...]
Av, av!
Et andet sidespørgsmål: Min bil fik en gennemgribende undervognsbehandling for ca. 1½ år siden. Tager jeg fejl, hvis jeg mener at det arbejde ikke er gjort videre godt? Forbroen kan vel næppe være tæret ved sidste syn (to år siden)? Og forbroen har vel ikke fået den tectyl behandling den burde, da den nu er rusten?
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
--
Sidst redigeret 18-10-2024 18:23
#3
Forbroen har sandsynligvis været rusten ved sidste syn, men ikke så tæret at den blev kasseret.
(Det sagde synsmanden også om forbroen på min forrige bil, jeg var under bilen og se den, den var godt nok meget rusten, men stadig solid når synsmanden slog på den)
At man giver en rusten del tectyl, gør den ikke mirakuløst i orden, det gør bare den ruster lidt langsommere.
Nu er den så blevet, så tæret at den blev kasseret.
Det tager normalt mange år for en helt frisk forbro, selv uden tectyl.
--
Sidst redigeret 18-10-2024 19:27
Personligt syntes jeg ikke det virker voldsomt, hvis en ny koster 3000.... Det er alt andet lige bedre end at køre i noget, som kun er nødtørftigt repareret....
--
#4 Kan du have ret i. Jeg var bare af den overbevisning, at rust i undervognen ville bliver lavet og ikke bare malet over? :D
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#5 Ja. 3k hos T-Hansen. Billigste sted koster den lige under 1k (ny).
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#6
Ved en alm undervognsbehandling laver de ikke nogen fejl, de sprøjter bare bilen med eks tectyl.
--
#8 Der troede jeg så at der fulgte (lettere) rustarb. med.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#7... Muligt, har ikke kigget efter det. men om det er det ene eller andet, så tror jeg at - medmindre bilen er totalt rusten - uanfægtet det ene eller andet, vil være fint for at holde den et par år mere.
--
#3 Har mekanikeren givet en pris for udskiftning af forbroen?
Hvad fik dig til at undervognsbehandle den for 1½ år siden?
--
Sidst redigeret 18-10-2024 21:17
#12 Ikke endnu, har skrevet til ham.
Et håb om at den kan holde denne synsperiode ud, måske en efter denne. Så seks år i alt.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#0: Kan du ikke betale med et af dine mange grafikkort? :D
--
Den skal skiftes.. alt kan jo fuskes med at svejes det og så en omgang textyl... men det er din sikkerhed.
--
vil du fortælle til vilke model bil det er ?
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG, AORUS RX 6900 XT XTREME WATERFORCE phanteks nv9
du kan få en ny til 1000,- fuck den svejser
https://www.motordoctor.dk[...]
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG, AORUS RX 6900 XT XTREME WATERFORCE phanteks nv9
Ja, det er squ dumt at svejse i bærende dele...
Det var noget man gjorde i 80'erne....
--
Pas nu på med at købe en billig forbro.
RIDEX er et mærke jeg har brugt meget fordi de netop er billige, men det er på samme tid også noget billigt bras de levere. Den er billig sikkert fordi den er lavet i dårlige / tyndere metal end en original.
Jeg har prøvet det meste fra RIDEX efterhånden, og det har altid været noget makværk. En bremsepedal der blev blødere med deres klodser, en utæt bremsekaliber efter kort tid, utæt støddæmper på kort tid, sensorer der er i alt får ringe kvalitet. Intet af deres ting holder, og hvis du ikke selv kan skifte tingene så lad være med at bruge dem, for det er dig der kommer til at stå med mekaniker regningen hver gang tingen skal af.
Måske du får en ny (jeg fik 5 sensorer på et halvt år på et tidspunkt) men kan du ikke selv kan skifte, så ender du med at betale for meget hos mekanikeren alligevel.
Den fra Thansen koster fordi det er fra klokkerholm - det er hvad der kaldes for OE kvalitet. Altså ikke original (Fra Nissan) men original kvalitet, og vil holde som en original.
Ultimativt er det også din sikkerhed, og en forbro der koster 30% af hvad en af kvalitet koster, kan man vel sige sig selv ikke er lige så god, og det er alligevel en bærende del - det kan gå rimelig galt.
--
Sidst redigeret 19-10-2024 01:17
Hvor mange penge skal man kaste i en lille bil fra 2008 ? kan det svare sig ??
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG, AORUS RX 6900 XT XTREME WATERFORCE phanteks nv9
OT,
Det var engang en hel god buisness i at hente bagbroer til Peugeot 106 fra Spanien.
De danske huggere kunne ikke levere nok, så værksteder købte gerne 10 af gangen....
Har været med til at hente et par LT'ere fyldt med dem :)
--
Jeg havde skrevet et langt svar, men glemte lige, at jeg nok blev timet ud :/
Kort og godt; Den skal skiftes..
Afvent mekanikeren, for der kan være flere faktorer i det end umiddelbart nævt, og den flyver ikke på af sig selv. Der kan dukke ting op undervejs, plus den skal spores bagefter..
Jeg vil lidt male fanden på væggen, og sige at du kan stå overfor at skulle vurdere, hvad din Note fra 07 kan bære af udgifter..
--
Mange mekanikere hader at lave rust arbejde og du kommer også til at betale for timelønnen. Tænker det er nemmere og billigere købe reservedelen selv (efter dit budget/kvalitet af delen), og bede mekaniker om at skifte den ud. Der kan være STOR prisforskel på reservedele udgifter, min mor er lige blevet bonget 9000kr for skift af klodser+kaliber+skiver for bagenden kun på en i10 hos autoriseret forhandler. Lød hel hen i vejret, og checkede selv hvad det ville koste med normal mekaniker timeløn+reservedele cost og kom frem til 3500kr billigste. Det er næsten prey-lignende adfærd hos gamle damer der ikke ved en skid og kun tænker frem til "jamen jeg har jo brug for min bil så jeg må jo betale det der koster".
#22 yep og 206'ere der ville bagbro også ryge eventuelt.
--
#23 Bilen er som sådan sund, der er ikke rust i undervognen eller paneler, motor har "kun" gået ca. 260.000 km. Men hvis mekaniker siger, at det kommer til at koste 10.000 - 12.000 kr. så må jeg overveje det og så måske finde mig en anden bil.
#24 Har ikke erfaring med at medbringe egen reservedel. Kunne måske forestille mig at mekanikeren så lægger lidt oveni de andre poster, da han nu ikke tjener noget på selve reserveden?
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#25
Personligt så ville jeg overveje at lave den. Måske få den tjekket igennem nu den er ved mekaniker om man evt kunne forebygge noget (bedre end at helbrede nogen gange). Selvom den har passeret syn.
De små biler er bare mega dyre, prøv selv at tjekke bilbasen hvad en "ny" Nissan Note koster, med 20K kommer du kun dertil hvor du er nu.
--
Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon.
hvad koster det med en tysk mekaniker ?
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG, AORUS RX 6900 XT XTREME WATERFORCE phanteks nv9
#26 Tænker også at jeg bider i det sure æble og får den lavet. Hvis den kan holde to år mere til næste syn, så er det vel okay. Men jeg vil selvfølgelig høre prisen på arbejdet. Også lettere bittert at skulle skaffe sig af med den nu, da det kun er ca. 1½år siden, at jeg fik en komplet undervognsbehandling.
#27 Jeg har fundet en anstændig mekaniker, denne påtænker jeg at benytte til arbejdet.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
okay,men i flensborg koster de små 220 i timen på værksted
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG, AORUS RX 6900 XT XTREME WATERFORCE phanteks nv9
#29 Det lyder billigt - men så skal jeg køre land og rige rundt + jeg kender ikke deres oprigtighed. Så hellere betale lidt mere til en lille lokal mekaniker, der er anbefalet af andre.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
okay ,jeg bruger 1 flensborg,så jeg ikke selv gider lave det
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG, AORUS RX 6900 XT XTREME WATERFORCE phanteks nv9
#28
hvor ofte har du fået den undervognsbehandlet ??
--
#32 Da jeg skulle have skiftet en fjeder foran, da lå han væsentligt under andre tilbud på auto butler. Så må lige se, om jeg prøver dem af igen.
#33 Den er købt af en mekaniker med eget værksted. Har sagde, da jeg købte den for ca. to år siden, at bilen var i fin stand. Den blev undervogns behandlet i februar '23.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#3: Min Clio havde samme problem for nogle år siden. Den havde ingen rust problemer i øvrigt, og var også blevet undervognsbehandlet tidligere. Den var sandsynligvis rustet oppefra, af vandet fra forruden - som mekanikeren sagde, så havde jeg nok for meget "skovbund" i udløbet, så den kan have dryppet længe efter hvert regnvejr (og sevlfølgeligt også lidt en konstruktionsfejl hvis vandet ender der).
--
En synsmand sagde engang til mig under et syn,
at det mest optimale ville være at få den undervogns
behandlet når bilen er helt ny, det er da alt for sent efter
10 år. Der kan sagtens ske noget når sådan en forbro skal
skiftes.... Der kan være ret svær at få ud/af som de andre
os er inde på. Men klarer den 2 år mere er det vel
okay, såfremt det var det eneste synsrapporten siger.
--
Det vil ikke være en lovlig rep. at svejse en lap i den gamle. Tror ikke synsmanden bliver tilfreds hvis du kommer retur med en lap svejst på den.
--
hvis den er blevet kasseret en gang til syn med forbroen, så kan du være sikker på han forlanger at få skrabet tektyl af hvis det ser mistænkeligt ud..
nyt på er desværre vejen frem... evt en fin brugt fra en hugger, så du måske heldig og få komplet med bærearme osv, så du fri for de bolte knækker på din egen..
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, asus proart rtx 4070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
Nu afventer jeg lige hvad mekanikeren kommer op med. Men kan købe en spritny forbro til 1k.
https://www.autodoc.dk[...] Sikkert ikke bedste kvalitet, men så længe den er godkendt til bilen, så får jeg vel ikke problemer?
Nu når bilen bliver godkendt, så skal den sikkert bare holde to år mere til næste syn og så sikkert kasseres, så gør det vel ikke noget at det er en billig forbro, tænker jeg?
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850 En anden mulighed er at prøve at finde en brugt original hos en hugger.
Jeg ville personligt hellere montere en brugt original end en ny ridex.
Og jeg ville aldrig svejse i bærende elementer som rimeligvis kan skiftes ud.
Du risikere at forbroen skal demonteres for at den kan svejses anyways.
Sidste ting om rust, det er ALTID værre end det ser ud, så den rust du kan se har sikkert en grim fætter på indersidden der er markant værre.
Så byt til nyt/ny brugt, det er dyrt at have bil, især hvis man ikke selv vil/kan skrue på den.... og selv der koster det godt til.
--
#40 Tak for svar. Jeg kan forstå, at det ikke er bedste kvalitet, sådan noget Ridex. Jeg har kigget hurtigt rundt på nettet, og brugte ligger på 2000 - 3000 kr. Så mon ikke sådan en Ridex kan holde to år til næste syn? Kommer den ikke rustbeskyttet fra fabrikken? Ellers må den få et lag tectyl.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
de links til den ridex forbro, ser den ikke lidt lille ud den forbro ??
--
#42 Ikke hvis man ikke ved hvad man skal sammenligne med.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
--
Sidst redigeret 20-10-2024 19:42
du har nok ret borebissen... , den jeg googlede kom der så en bagbro
som lignede den der forbro på en prik.
--
Jeg synes det er tragisk, at man vil gå på kompromis med ens egen og andres sikkerhed, for et så relative lille beløb.
--
Har fået en aftale med min mekaniker om at han udfører opgaverne, hvor jeg selv kommer med reservedelene. Er der derfor en venlig sjæl der vil hjælpe mig med at finde de rette dele? :-)
Jeg påtænker at købe delene hos autodoc.dk. Oppe i #1, der er listet forbroen, men der skal vel også en god idé at købe to bærearme med? Og tilbehør?
Ydermere så står der på seddlen fra synshallen, at "bøsning, i forhjulsophæng defekt - venstre. Men synes ikke lige at jeg kan finde sådan en fætter inde på deres website?
Min bil har nr. plade: CA 90 708.
På forhånd tak for hjælpen.
PS. jeg ved at delene er billige og sikkert ikke bedste kvalitet, men jeg påtænker ikke at have bilen i mere end til næste syn om to år.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
Hvis folk der hjælper vil se synsrapporten, er den her.
https://www.nummerplade.net[...]
(Der er også stelnummeret hvis man får brug for det)
--
Sidst redigeret 23-10-2024 13:46
#47 Takker. Efter at det er gået op for mig at det alligevel løber op i ca. 2k for delene, så har jeg valgt at værkstedet indkøber delene - betaler ca. 1500 kr. mere, men rart at have garantien på delene fra værkstedet.
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#48 Vil mene det er en meget god ide, fordi dukker du op med en forkert del...så er det bare mere besvær og tidsspilde. Man kan nemt købe forkerte dele på autodoc.
--
It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck
#49 og det er derfor de fleste mekanikere ikke gider at man selv kommer med delene. Så står de med en adskilt bil på liften, delene passer ikke og de kan ikke komme videre. Der går timer med at skaffe nye dele, eller samle bilen igen, så den næste i rækken kan komme ind.
Jeg laver selv mine biler og bruger næsten kun Autodoc til at handle dele på. Det er nemt og billigt (billigere i deres app end på websiden) Deres support er flinke til at tjekke delene op mod stelnummeret, hvis man er i tvivl om delene passer på. Jeg køber næsten altid kun mærkevarer derinde da mer-prisen tit ikke er ret meget. Har dog også købt Ridex uden problemer flere gange.
--
De billigste dele har desværre også tit en elendig pasform. Og med en forbro betyder det alligevel noget.
Dertil kommer som andre har nævnt at metallet kan være af dårligere kvalitet, en smule tyndere.
Blot til info kommer den slags stumper malet sort, men maling laget kan være ekstremt tyndt. Det vil derfor være en god ide lige at smide lidt rustbeskyttelse på den. Nogle steder er smartest at gøre inden (hulrum etc), mens det ydre er bedst at gøre efter da man ellers bliver smurt ind i det, samt man kan trukket det af på nogle steder.
Tror du har valgt ret med at lade mekanikeren klare opgaven. Så har du ikke nogen bekymringer eller ansvar.
--
#51
Det vil være spild af penge og ofre rustbeskyttelse på den nye forbro.
Uden rustbeskyttelse holder den nok 10 år, og med måske 15.
Efter hvad jeg har forstået forventes resten af bilen at holde 2 eller 4 år, og i den tidsramme vil rustbeskyttelse af ny forbro være penge ud af vinduet.
--
Der er jeg så ikke helt enig med dig
En god spray koster måske 200kr.
I bil land er det peanuts. Vi er enige om at en fuld rustveskyttelse eller en proff rustbeskyttelse vil være overkill. Jeg sprayer altid mine dele, for jeg bed aku aldrig h or lang tid en bil ender med at leve.
--
Alligevel også dumt, at køre til syn med defekt lys, så er det omsyn nu om dage... I "gamle dage", var det bare et "udbedres snarest".
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-10-2024 01:52