Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Dele ud af sin viden i jobbet?

Af Giga Supporter Vandkanden | 18-10-2024 10:05 | 479 visninger | 19 svar, hop til seneste
Jeg står lidt i en underlig situation som jeg vil høre, hvordan I håndterer disse her.. Jeg arbejder i en stor IT virksomhed, 15k medarbejdere. Jeg har en stor viden omkring vores infrastrukstur, hvordan tingene spiller sammen for vores lokation. Jeg sidder med level 3-4 sager primært. Hver gang jeg er på ferie, væk fra arbejde, så går det ikke så godt.. tingene fungerer ikke og det hele er bare træls for medarbejdere og kolleagere, hvilket et eller andet sted er 'rart' nok, at vide, at det arbejde jeg udfører, det er med til, at det hele bare spiller, følensen af, at man er til stor gavn for virksomheden er fed. Men set med virksomhedens øjne er det jo ikke så godt. Min chef har derfor bedt mig om, at dele ud af min viden, lave trobuleshooting guides til den helt store guldmedalje. Jeg er den klassiske gut, jeg har det hele inde i mit hovedet og dokumenterer kun det absolutte nødvendige af ekstrem vigtighed.. i'm that kind of dude, sorry! Mit dilemma om man vil: Hvor meget skal man dele? Min frygt er, at jeg deler ud af alt for meget, så min vigtighed, min rolle, ja jeg bliver mindre værd for virksomheden. Jeg har været i virksomheden i snart 8år godt og vel. Grunden til mit indlæg er netop, at en af de troubleshooting guides jeg har lavet, dem tog min kollega fuld credit for, den anden dag over for min chef, da han løste et problem, takket være min guide, hvilket var lidt nederen.. skulderklap og thumbs up til ham mens jeg intet fik ud af det. Selvfølgelig skal man samarbejde på kryds og tværs, den er jeg med på, men lige den dér oplevelse fik tankerne i gang. Jeg vil ikke forværre min egen position, gøre mig mindre værd, forstå mig ret :) Hvad synes i?
--
Sidst redigeret 18-10-2024 10:05
#1
DaddyeN
Semi Supporter
18-10-2024 10:10

Rapporter til Admin
Du undgår vel netop at, en kollega stjæler din guide, hvis du decideret laver bogen for hvordan man skal gøre det? Så er det eneste som en kollega kan sige er, "jeg brugte Vandkandens guide også fungerede det bare" = uendelige skuldreklap (hvis det virkelig er det du søger). Hvorfor ikke sørger for at dine kollegaer stiger i viden? Jeg er godt klar over man gerne vil gøre sig uundværlig for ens virksomhed. Men det kan også gøres på så mange andre måder. Imo, burde du støve den gamle skrivemaskine af, og begynde at skrive de guides.
--
#2
Demo
Super Nørd
18-10-2024 10:12

Rapporter til Admin
Det er en ekstrem toxic holdning du har, at du ikke vil dele fordi du ikke vil blive mindre værd/andre vil blive bedre. Løft resten, så du kan udvikle dig yderligere.
--
Hvorfor skal GIN smage af Gran?!?!
#3
JohnMikkelsen
Junior Supporter
18-10-2024 10:14

Rapporter til Admin
Del ud af din viden, chefen har givet dig en klokkeklar ordre. Frygter du at blive fyret hvert øjeblik, er du på den forkerte arbejdsplads. Din chef burde om nogen give dig credit for at have hevet din kollega op i nærheden af dit niveau, siden han er bevidst om at dine kolleger halter i sammenligning med dig- ellers ville han vel ikke bede dig dele ud af guldkornene. (det lyder useriøst at det hele tilsyneladende hænger på dig, imo) Stod jeg i den situation, ville jeg nok have et øje på alternative jobs hos konkurrenterne. Men i første omgang; er dialog forbudt i virksomheden - jeg mener hvorfor tager du ikke en snak med chefen.
--
Goats are better people
#4
Mattii
Monster Nørd
18-10-2024 10:31

Rapporter til Admin
"Jeg sidder med level 3-4 sager primært. Hver gang jeg er på ferie, væk fra arbejde, så går det ikke så godt.. tingene fungerer ikke og det hele er bare træls for medarbejdere og kolleagere" Hvor god er du rent faktisk til dit arbejde, hvis infrastrukturen ikke spiller når du er på ferie og ting begynder at 'brænde'? Det skal ikke ses som et angreb, men jeg forstår det simpelthen ikke. Det virker besynderligt med en virksomhed på den størrelse. Jeg sidder selv med infrastruktur - en (lille) del af den opgave er også at dokumentationen overholdes og opdateres. (Det har jeg så nærmest automatiseret mig ud af). Det mister du sgu ikke dit arbejde af.
--
#5
Carnac
Supporter Aspirant
18-10-2024 10:39

Rapporter til Admin
Folk der mener man bare skal dele ud af sin viden er dobbeltmoralske af h til. De folk der mener man skal dele ud af sin viden, er højst sandsynligt de samme vidensnasserøve der tuder højest over at kineserne plagierer vestlige varer. Sjovt nok er alle enige om at det er rimeligt at man kan tage patent på viden når det gælder varer. Men når det kommer til personlig viden har man åbenbart ikke lov til at tage patent på sin viden? Fuck alle vidensnasserne. De skal lukke røven og lære selv at regne tingene ud.
--
Intet i dette svar er finansiel rådgivning, og alle handlinger som følge heraf er på eget ansvar. -to the moon with the techlead tycoon
#6
Vandkanden
Giga Supporter
18-10-2024 10:41

Rapporter til Admin
#4: Vores lokale IT team var på 3 mand, nu er vi nede på kun mig desværre. Jeg står alene mand nu for vores ERP system og Citrix miljø, hvilket strækker sig bredt i infrastrukturen, så når andre afdelinger piller, så spreder det sig som ringe i vandet, du ved :P
--
#7
JohnMikkelsen
Junior Supporter
18-10-2024 10:42

Rapporter til Admin
#5 Totalt konstruktivt. Jeg har lært meget af kolleger og har så været i stand til at lære nye kolleger det samme. Ikke at det skal oversælges - vil man gerne føle sig uundværlig eller tror at man er det, er man yderst undværlig.
--
Goats are better people
#8
Akasut
Guru
18-10-2024 10:51

Rapporter til Admin
Er fuldstændig enig med dig TS, hold din viden til dig selv, det er dit arbejde, og dine kvalifikationer og det du bliver betalt for. Kan godt være virksomheden/chefen prøver at presse dig til at dele viden ud fordi så kan de jo spare penge, det vil alle virksomheder vel gerne. Med 8 års anciennitet hvilket er meget i dagens Danmark så kan du også bare "stritte imod" og sætte dine krav og regler op, hvis de ikke kan lide tonen så må de jo fyre dig - men du ved at det kan de ikke, hele lortet går jo i stå bare du er på ferie. Ergo har de en masse aber og du holder alle bananerne. Og ja, der vil altid være folk der vil stjæle credit for at advancere sig selv, det ligger bare i den menneskelige DNA, path of least resistance, snyde med opgaver i folkeskolen. Kræv hvad du er værd, gør dig selv uundværlig overfor virksomheden indtil videre. Godt spørgsmål hvordan du lav praktisk tackler nuværende dilemma mellem at spille bold med chefen og undgår at lave de guides. Der skal noget psykologi til at smøre den helt rigtig så du kommer ud på den rigtige side her. Jeg har ingen idé hvordan det skulle gøres, første indskydelse ville være ærlighed, men den kommer man ikke altid længst med og vil også bare afspejle frygt+insecurity i chefens øjne, hvorpå han/hun ville få den viden at kunne squeeze dig for mere. Der er lidt stoicism i det her, holde kortene, viden og kunnen tæt på kroppen. Minder mig også om 48 laws of power af Robert Greene, magtspillet overfor ens chef. Måske plante en ide en hel anden løsning eller idé hvilket sikrer dig eneret til at løse problemerne selvom du er på ferie mod ekstra compensation, så vil det ikke tage væk fra de andre medarbejderes tid, og opgaven vil blive løst hurtigere og 100% korrekt, det vil spare tid og penge. Spitballing. En britisk kammerat som jeg spiller med, sidder også med ansvaret for noget ældre IT hvor virksomheden langsomt bevæger sig mod noget nyere og mere moderne men skal stadig vedligeholde det gamle. Hans kollegaer røg også en efter en, ned til 4, og så 2. Han tog et hurtig kursus, snakkede den rigtige snak og gøre sig UUNDVÆRLIG ift hans kollegaer, tog timerne/arbejdet som det kom for netop at sikre sig at han sad med monopolet med arbejdet og er vist nu den eneste tilbage eller måske er de 2 - kan ikke huske. Så ja minder lidt om din situation. Han har fortsat sit arbejde, sin opbyggede viden og får stadig samme eller flere penge end før. Drop alt snak om medmenneskelighed og solidaritet for kollegaerne. Det er cutthroat business i den private sektor, spil spillet korrekt ellers er du den næste der ryger.
--
Sidst redigeret 18-10-2024 10:54
#9
Vandkanden
Giga Supporter
18-10-2024 10:53

Rapporter til Admin
#8: Fedt indlæg og yderst brugbart! Tak :)
--
#10
Jab
Ny på siden
18-10-2024 11:13

Rapporter til Admin
Du bestemmer selv hvordan du håndterer den viden du har, men firmaer af den størrelse har ingen problemer med at ansætte Vandkanden v2 med mere erfaring eller flytte ansvaret til andre afdelinger, især når du er sidste mand ud af 3..
--
#11
Mattii
Monster Nørd
18-10-2024 11:16

Rapporter til Admin
#6 Så må dem der piller stå med lorten ;-P
--
#12
Defterdar
Supporter
18-10-2024 11:17

Rapporter til Admin
Én ting er at dokumentation ligger i hovedet på dig - det burde nok blive hugget lidt mere i sten til alle kollegaerne. Det er bare at komme igang ;) En anden ting er knowhow. Der er intet der forhindre dine kollegaer i at løfte sig selv uden din hjælp. Jeg er med på at man i virksomheden skal kunne sparre med hinanden, men der er det vigtige keyword også HINANDEN. Jeg tænker, som #7 lige er inde på, at en omgang dialog kunne være på sin plads. Du er ikke pædagog i en vuggestue, så du skal heller ikke agere den eneste voksen på "stuen". Jeg kender din situation og jeg kan godt forstå din tankegang omkring det hele.
--
ASUS STRIX 4090 | R7-7800X3D | 32GB 6000MHz | ASUS b650 PLUS | Samsung EVO 960 250GB | KeyChron Q6 | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q
#13
anox
Monsterbruger
18-10-2024 11:27

Rapporter til Admin
Husk på, alle kan udskiftes. Din arbejdsgiver kan ansætte en Citrix/ERP mand med mere erfaring end dig, der vil kunne sætte sig ind i det og ikke mindst, som er samarbejdsvillig :) Så overvej om du virkelig vil spille hardball over nogle guides. Der er ingen der siger du skal nedskrive al din erfaring eller dine bedste guldkorn. Hvis dine guides skaber værdi for virksomheden, vil det også afspejles sidenhen - denne gang gik det ubemærket hen, men det bliver det ikke ved med. Og der er jo en med indsigt der skal opdatere guides når ny viden eller ændringer kommer ;)
--
#14
Homosapien
Supporter
18-10-2024 11:30

Rapporter til Admin
Eftersom du er så venlig at varetage tre mands arbejde for én mands kompensation (tvivler på at du får 3x løn for indsatsen), ville jeg sgu nok bare gøre hvad du samlet set selv vurderer er i din egen bedste interesse. Du udgør jo enhver kapitalists våde drøm, så det ville fra virksomhedens side være pænt dumt at gøre noget som vil forstyrre den nuværende situation.
--
Mumble server - sapien.dk:64738
#15
ToFFo
Guru
18-10-2024 11:31

Rapporter til Admin
Hold din viden for dig selv. Det kan du ligeså godt. Men vær dog obs på at de godt kan kræve du dokumenterer din viden, og laver guides til hvordan man fikser ting i dit fravær. Så skal du selvfølgelig gøre det. Det er jo også vigtigt at huske på du ikke ville have den kendskab, hvis ikke du havde det arbejde. Bevares, man kan godt få viden om produkterne på anden vis, men ikke nok til at kende dem så godt, at man kan holde dem kørende i den specifikke virksomhed nødvendigvis.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
#16
GrillBiller
Nørd
18-10-2024 11:46

Rapporter til Admin
AI er med dig... Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. Det er forståeligt, at du føler dig splittet mellem at dele din viden og samtidig bevare din egen værdi i virksomheden. Her er nogle overvejelser og forslag, der måske kan hjælpe dig med at finde en balance: Dokumentation og Anerkendelse: Når du laver troubleshooting guides, kan du sørge for at inkludere dit navn eller initialer som forfatter. Dette kan hjælpe med at sikre, at du får den rette anerkendelse for dit arbejde.Du kan også foreslå, at der indføres en praksis, hvor kolleger anerkender hinandens bidrag i teammøder eller rapporter.Mentorrolle: Overvej at tage en mentorrolle, hvor du aktivt træner og vejleder dine kolleger. Dette kan styrke din position som en nøgleperson i virksomheden og samtidig sikre, at din viden bliver delt på en kontrolleret måde.Ved at være en mentor kan du også opbygge stærkere relationer med dine kolleger, hvilket kan føre til mere gensidig respekt og anerkendelse.Strategisk Deling: Del din viden strategisk. Du behøver ikke at dele alt på én gang. Start med de mest kritiske områder og se, hvordan det påvirker din arbejdsbyrde og kollegernes evne til at håndtere problemer.Overvej at holde nogle af de mere komplekse eller avancerede aspekter af dit arbejde for dig selv, indtil du føler dig mere sikker på, at din position ikke er truet.Kommunikation med Chefen: Tal åbent med din chef om dine bekymringer. Forklar, hvordan du føler omkring deling af din viden og den manglende anerkendelse. En god leder vil forstå dine bekymringer og arbejde sammen med dig for at finde en løsning, der gavner både dig og virksomheden.Foreslå en formel proces for vidensdeling, hvor bidrag fra forskellige medarbejdere bliver dokumenteret og anerkendt.Personlig Udvikling: Brug denne mulighed til at udvikle nye færdigheder eller tage på kurser, der kan gøre dig endnu mere værdifuld for virksomheden. Ved at udvide din viden og kompetencer kan du sikre, at du altid har en unik værdi at tilbyde.Det er vigtigt at finde en balance, hvor du både kan dele din viden og samtidig føle dig værdsat og anerkendt for dit arbejde.
--
"Signatur fjernet af moderator i samarbejde med Dalai Lama, Anders Fogh, Bill Gates, Marilyn Manson og Michael Moore"
#17
Vandkanden
Giga Supporter
18-10-2024 11:50

Rapporter til Admin
#14: Som tak for indsatsen fik jeg hele 2% lønstigning — de obligatoriske %’er heeeeh?? #16: Fedt! Mange tak for dit indlæg. :)
--
Sidst redigeret 18-10-2024 11:53
#18
Ronson
HOL Moderator
18-10-2024 12:09

Rapporter til Admin
Jeg sidder selv og laver dokumentation og udvikler en intern hjemmeside til supportbrug. Godt nok ikke til en stor IT-virksomhed, men.. Min erfaring er at man kan lave de vildeste guides med billeder og video, men at kolleger ikke lærer en pind af dem hvis de ikke har samme viden og interesse som dig. De bruger din dokumentation og så er alt glemt igen. Så med mindre de allerede har 98% af din viden og kun lige mangler de sidste 2% for at kunne erstatte dig så har du intet at frygte. Selvfølgelig, hvis jeres opgaver er statiske, der aldrig er noget der ændrer sig og det er de samme 5 ting I laver konstant så bliver de gode til det til sidst - men I får vel nyt udstyr og procedurer en gang i mellem?
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#19
Jab
Ny på siden
18-10-2024 12:25

Rapporter til Admin
#17 Et lille sidespring herfra, men det er helt skævt hvis du ikke har forhandlet dig til en bedre løn end de lemminger du arbejder sammen med, især når tingene ikke kører hvis du er væk, det er jo ikke i firmaets interesse. Hvis du vil opfattes som uundværlig for firmaet bør du også opføre dig som det, og allerede nu tage en snak med chefen eller ledelsen om bedre løn og vilkår.
--

Opret svar til indlægget: Dele ud af sin viden i jobbet?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning