Hvad skal jeg være opmærksom på ved køb af knaller...Af Junior Supporter SpookiePower | 24-09-2024 17:10 | 1072 visninger | 21 svar, hop til seneste
Min søn på 15 år vil gerne købe en brugt knallert på DBA, men jeg er lidt nervøs for at der er nogle vigtigte ting som vi kan overse ved sådan en handle. Både med hensyn til om knallerten er stjålet, om den virkelig er noget skrammel eller noget helt andet
Jeg er selvfølgelig opmærksom på hvor handlen skal foregå, altså ikke på en togstation o.lign, men hjemme hos sælger privat. Sælger skal heller ikke komme forbi mig med knallerten og lade handlen foregå her.
Men kan man tjekke på forhånd om en knallert er meldt stjålet, eller er det noget jeg kan slå op online mens jeg står hjemme hos sælger ?
Er der nogle gode tips til hvad jeg skal være opmærksom på i sådan en handle ?
--
Sælger har kvittering på køretøjet, ellers indtast nummerplade / stelnummer her (sammenlign info om plade er stjålet). Samt altid få en kvittering på købet med underskrift og personens oplysninger. Sammenlign underskrift med en udstedt underskrift, her kørekort/pas om de ligner samt alle info. Bøvlet men nødvendigt hvis det skal være 100% legit og lovligt.
Samt selvf altid have onkel bent eller Rasmus der har haft knallert i 3-4 år med på en kigger om alt er som det skal være, prøvetur, bremser osv. Nørder skal man altid invitere til den slags :-)
https://politi.dk[...] -- Sidst redigeret 24-09-2024 17:19 skriv hvilken knallert herinde, evt lokaliser stel nummer tjek det her.
https://politi.dk[...]
Har du mistanke om at der er pillet ved den og den ikke er lovlig. Så vær betænkelig om der er pillet for meget ved den.
Har den flænger i plastikken har den nok være væltet i et uheld.
Er dækkene næsten uden mønster så slå på prisen.
Er den fra efter 2017 så skal den have nummerplade, Så spørg efter registrerings attest selvom pladen sidder på. Om register mens ejeren er der. Så er du sikker på han er den rigtige ejer
Pgo, Gilera, Piaggio suzuki yamaha er mærkerne der ikke er skrammel. Er den fra Thansen så spring langt over den.
Har 20 års erfaring med 2 takter. -- Sidst redigeret 24-09-2024 17:20 Hvad med indregistrering?
er det noget man skal have på papir stadigvæk? -- Overclocked Broadwell-E/Pascal Inside! #3 brug google. Så bliver livet så meget lettere. Hvis omregistreret nummerplade knald-ært
. Mener man idag har 3-4 hverdage til at få forsikring på (kan nu se 4 dage) :-)
https://motorst.dk[...] -- Sidst redigeret 24-09-2024 17:54 #4 Jeg hentyder til knallerter uden nummerplader, (fra før 1 jul 2007)
Jeg kan huske at have fået en papirlap (tror jeg?) med omkring første indregistrering af knallerten. Men det kan også have været noget andet. -- Overclocked Broadwell-E/Pascal Inside! Tak for svarene alle sammen. Det er noget jeg vil være opmærksom på
Min søn har kigget på de to knallertere - om det er en ok pris ved jeg ikke, da den sidste knallert jeg selv havde var en Yamaha 4 gears i 80'eren, så jeg er slet ikke opdateret på det mere :)
https://www.dba.dk[...]
https://www.dba.dk[...] -- At se den starte kold, første gang efter en nat, er altid godt. -- De knallerter min søn har kigget på er fra 2010 og 2011, så de skal ikke have nummerplade. Men hvordan omregistrere man et køretøj uden nummerplade. Når jeg søger på skat og på nettet, kan jeg kun finde noget om omregistrering med nummerplade. -- Hvorfor skal handlen absolut foregår hjemme ved sælgeren? -- #9 så man sikker på hvis far og mor man skal snakke med hvis der senere er bøvl, samt skal sælgeren ikke gå hjem bav´etter :-) -- #6
Syntes 11-12.000 er meget for en 13-14 år gammel knallert når en ny koster 15-17.000 af samme modeller, så der reklamation und so weiter på og man er sikker på alt er nyt. -- Synes også det virker ..dyrt.
Der er mange unge "knejte" som kaster penge og kærlighed efter en scooter, selvom alle fortæller dem at de bør bruge krudtet på at spare op til en bil eller MC.
Så hælder de opgraderinger på, og tror at de kan få pengene ind igen ved salg. I virkeligheden står mange af dem og vil sælge fordi de skal "opgradere" - så jeg ville helt klart tage ud og kigge, uden intention om at købe. Og så give dem hele turen med at man kigger på flere, og I stadig mangler at se på 3-4 andre i nogenlunde samme prisklasse.
Der skal nok være nogen som bøjer sig, og accepterer et low-ball tilbud :)
Der står noget om nummerplader i begge salgsannoncer. Men du siger at der ikke skal bruges nummerplader. Jeg har ikke forstand på det, men... er du sikker? -- "ORK SATME!" --
Sidst redigeret 25-09-2024 12:29 #9
Jeg har bare hørt om mange der er blevet syndt ved lige hurtigt at mødes på en togstation, eller hvis sælger kommer hjem til dig. Du aner jo ikke hvem sælger er, hvis du skulle blive snydt. Jeg siger ikke at man er 100% sikker på at undgå snyd, hvis handlen foregår hjemme hos sælger, men man har en chance for at tage fat i sælger hvis nu der skulle være et eller andet
Som i siger, så synes jeg også at 10.000 kr er mange penge for en knallert der er 14 år gammel. Jeg har ikke selv undersøgt market, da det er min søn som vil købe en knallert, men måske jeg selv lige skulle kigge lidt efter -- Da min søn begyndte at snakke knallert tænkte jeg i min naivitet at man kunne finde en gammel mukkebik (fra min ungdom i 80-90'erne) og så lave et far-søn projekt ud af at istandsætte den.
JFC, hvor blev jeg klogere. Det er nu veteranknallerter og er sgu dyrere end at købe en brugt, lille MC ... -- Handelsstatistik (B/W liste score): +28/-0
Samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 06/08-2024 Jeg kiggede kort på DBA, og det første der sprang op var :
https://www.dba.dk[...]
Det er en 2012 og med kun 3000 km på tællerem. Til 6500,-
Nej, den er ikke så flot, men den koster det halve.
Jeg tænker det er en god idé at I lige kigger på markedet sammen, og laver en forventningsafstemning. Han har fundet to flotte eksemplarer, men de bør ikke koste omkring det dobbelte af en med det halve antal kilometer. -- "ORK SATME!" Fint fund i #15, lig dog mærke til at den ikke har kørt i 5 - 6 år men "kører godt i motoren". Jeg ville nok forlange at se den starte og køre.
Hvis ikke man lige ved hvordan sådan en mineralli motor fungerer, så kan det hurtigt blive dyrt.
Et nyt skjold bør vær billigt og nemt at skifte. Det er en original farve så må være muligt.
Måske nyt batteri kan potentielt være farligt. Disse motore (jeg havde selv 6 knallerter med denne type motor, både Dr. Big og hot 50) er kendt for at dræne batteriet når de bare står, fordi ensretteren kan drille. Selve stator (generatoren) skal skiftes i det tilfælde.
Skiven er pillet. En ny koster cirka 15kr men du skal have luftnøgle på den for at få variatoren af og sætte skiven i.
"ease of mind" koster bare lidt mere, og nummer 2 som blev fundet i #6 ser bare godt ud til en der ikke kan rode med noget som helst, og skal have en standard scooter uden at være bange for politi, og som kan starte hver dag.
Kan man pille lidt selv, så er historien en helt anden.
Jeg havde heller ikke givet den slags penge for en scooter. Jeg ville nok kigge efter 3000kr. og så selv sætte i stand, så ved jeg hvad er lavet og ikke er, men kan man slet ingen ting, og det bare skal virke, så koster det også bare desværre. -- Jeg sagde til min søn inden han købte den første (han har købt 4 brugte nu), at han skulle gøre op med sig selv om han ville lave knallert eller køre knallert.
Vil man lave knallert, så køber man en brugt, vil man køre knallert, så køber man en ny.
Det er selvfølgelig bare min holdning.
Du skal selvfølgelig også gøre op med dig selv i hvad omfang du kan hjælpe, vejlede og bistå.
Selv om man giver 11500 kr for en knallert som starter ved sælger, så er det ikke sikkert den starter dagen efter :-(
Hvis knallerten er fra 1/-2006 skal der plade på. Hvis der ikke er plader på, så skal der foreligge en registreringsattest - ligesom på en bil - for at der kan komme plader på.
Er der ikke en registreringsattest, så kan der skaffes en ny fra skat, det koster 100 kr,
https://motorst.dk[...]
og så er det 810 kr for en ny plade. Man opgiver forsikringsselskab når man køber pladen og så er den forsikret fra det øjeblik man træder ud af motorstyrelsen.
Nu ved jeg kun noget om PGO, men det er også dem der bliver kigget efter kan jeg se.
10. tegn i stelnummeret siger noget om alder:
https://brugteknallertdele.dk[...]
Så kan man tjekke om der skal plader på.
Har man nummerpladen, så kan man slå den op på nummerpladenet og få info der.
De gange vi har købt, har jeg ringet 114 ude ved sælger og fået dem til at tjekke stelnummer.
Det kan slås op på nettet nu, det har ikke virket de gange vi har købt:
https://politi.dk[...]
-- Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon. #6 haha shit en PGO HOT 50 fra 2011 med 8k km kørt til 11.500 kr er i overkanten, min knægt har netop købt en til 8.500 fra 2017 kørt 4500 km. -- Kan se en skrev at de først skal have nummerplade på fra efter 2017, ved ikke lige hvor dette tal kommer fra. Hvis det ikke er ændret for nyligt, er skæringsdatoen altså 1. juli 2006.
Knallerter, som er produceret efter 1. juli 2006, er registreringspligtige. Det vil sige, at de skal have en gul nummerplade på. Du kan kun blive registreret som ejer af en registreringspligtig knallert, hvis du har tegnet en ansvarsforsikring.
Hvis du kører på en knallert, som er fra før denne dato, skal du altid medbringe kvitteringen for, at du har betalt din ansvarsforsikring.
Du skal altid have dit kørekort på dig - enten fysisk eller digitalt - når du kører på knallert.
Link: https://sikkertrafik.dk[...] -- A wise man once said:
"Have you cleared your cache?" --
Sidst redigeret 25-09-2024 19:02 Enig med #17 "..Vil man lave knallert, så køber man en brugt, vil man køre knallert, så køber man en ny..."
Hvis man ikke selv kan fixe noget eller kender en som kan, så kan det hurtigt blive en kedelig oplevelse.
Jeg forstår ikke helt hvorfor det er HOT 50 alle vil have, den er da trist at se på, og ikke specielt god samlekvalitet?
Mit bud ville være dem her, hvis de er til at finde i en lovlig udgave (og ovenstående mht at fixe selv gælder)
Piaggio NRG
Yamaha Jog
Vær opmærksom på om udstødning er original/lovlig. Der står flere med betegnelsen "lovlig og gg udstødning", men jeg har endnu ikke set en der står typegodkendt til 'indsæt selv knallertnavn'.
https://kgi.dk[...]
Ved brugt skal du fx teste om den kan starte på elstart og kickstart (kold), og efter prøvetur, sluk den og prøv at starte den igen.
Under prøveturen, er der 'døde områder' på gassen? Den er måske fejldysset, eller trækker falsk luft.
-- Firefox for browsing the interweb #20 Har du tjekket priserne på Yamaha Jog? :D Derfor de vælger HOT50... de skal holde ca. 3 år, så får de unge sig et kørekort, så det er dumt at give mere end dobbelt op for en scooter, og en HOT50 er lettere at sælge for prisen er lav ved brugt køb og ved salg... hvis man er heldig kan man gafle en nyere en som fortsat har nogenlunde værdi efter 3 år.
Min egen søn, han skilte sin helt ad, den var ok flot men havde lidt overflade rust, det bliver slebet ned og spraymalet + coatet, og så bliver det hele samlet igen... ret let og så står den som ny + han fik et sjovt projekt ud af det (og nok også lige pillet på lidt andre ting :D). --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|