Diesel måske byt til elbil Af Elitebruger stillersen | 30-08-2024 18:38 | 2700 visninger | 28 svar, hop til seneste
Hej har brug for sparring! Jeg har ikke sat mig ind i elbiler som sådan, udover jeg syntes de ser efterbetragtet ud, da det ser ud til billig vedligehold.
- nuværende situation, jeg ejer en bmw f11 som jeg overvejer at erstatte med en Audi e-tron 2022 med under 50000km
har forsøgt og lave et “ skema “ der sætter priserne op imod hinanden;
Audi e-tron
10800 - Fri kørsel clever one
780 - vægt afgift
Total 1 år11580
Total 4 år 46320
bmw f11
26000 - 26k km årligt ( kører ikke 18,9 som angivet )
1. 5580 2. 5720 3. 5960 4. 5960 vægtafgift
Total 1 år 31720
Total 4 år 127220
Bmw diesel kræver udoverdette. Olie skift hver 15000km, reperationer da den har kørt 200tusind
- bruger cirka 10000 årligt på diverse
hvad har en elbil af andre udgifter?
fordele;
afgiften er stigene fra 2025 på el bil ( dette vil holde brugt prisen oppe )
ulemper;
teknoligen er bragende, vil e-tron 2022 være en ringe bil om 4 år?
--
Sidst redigeret 30-08-2024 18:40
kun over 400.000kr at elbilen stiger, ellers stiger de ikke før engang 2030 -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Gunnir Intel Arc A770 16GB Tror du kan gøre det billigere end de 10.800 som du har angivet vedr. Clever one!
Vi har et forbrugs afregnet abonnement og har indtil nu haft et forbrug på 333kr for 1.855 km i august. Tidligere havde vi også Clever one, men synes at de 800kr var for dyrt, da vi max lader ude 1 gang pr. måned. Men det er jo forskelligt alt efter behov?
Vores regnestykke er som følger:
99kr abonnement
432kr for elforbrug hjemme (270lWh)
-256kr i refusion for elafgift
58kr ladning ude i byen (23 kWh)
333kr ialt for 1855 km
18 øre pr. km kørt -- Sidst redigeret 30-08-2024 22:38 Jeg tror ikke elbiler bliver ringere, men der vil selvfølgelig være ny teknologi og systemer.
Jeg har en Mustang Mach E fra 2021, og jeg synes ikke den er "forældet".
Der er så meget udstyr i bilerne i dag, at det er svært lige at vurdere, hvad nyt, som er need to have frem for nice to have :) Jeg bruger i hvert fald ikke halvdelen af funktionerne i vores bil.
Men kør da en tur - er du glad for at køre i den, og synes den kører godt - så synes du det sikkert også om 4 år.
Gå dog efter noget med længere rækkevidde - for os er 610 wltp sweet spot. -- Prøv at se diverse tests af Audi E-tron, det er ikke imponerende.
VW koncernen er først ved at have fået styr på elbilerne nu, og de er så ikke engang rykket op i klasse med Hyundai og KIA endnu.
Men hvis du kan leve med rækkeviden, evnen til at lade hurtigt, softwaren og forbruget. Så er det helt sikkert en fin bil. -- #2 tak! - kan godt se det regnestykke kan clever one da ikke betale sig.18 ører Per km, føj det billigt
Behøver ikke en bil der kan kører 600km på en opladning, eller hvad wltp betyder :D
grunden til jeg har kigger på Audi etron er at den må trække 1800 kg.
en 2022 model Kan fåes lidt over 300k
hvad mener du #4 ?
- jeg kan se i Audi grupperne fra årgang 2021 er der styr på alle børnesygdommene
-
-- Der er meget hård plastic i sådan en e-tron kabine.
De skal jo konkurrere med de andre el biler,. -- Budget maks 400k
de bilet der kan trække 1800kg er;
Audi e-tron
mercedes eqa
mercedes eqc
volvo xc40
Volvo c40
Fisker Ocean
Kia ev6
- vi er en familie på 4 ( 2 autostole ) - gerne barnevogn skal medfølge. Så stor bil
hvis jeg skal kører en lang tur på 500km gør det ikke noget med en lade pause
volvo udseende bryder jeg mig ikke om.
mercedes a for lille
mercedes c ser fandme speciel ud i frontens
fisker aldrig hørt om
kia hmmm
jeg syntes udvalget peger retning mig etron, især etron 55 så koster de 400 -- Vil klart anbefale Volvo xc40 over q4 etron hvis det skal være suv style
kvaliteten på Ultimate edition er langt over q4 og Mercedes Eqa, volvoen er helt igennem fantastisk på alle punkter, er ikke imponeret over hverken q4 eller eqa
har nu selv 2 elbiler og xc40 er selvfølgelig en af dem, har haft en Volvo xc40 p6 Ultimate i 2 år, og jeg har stadig nybils følelsen og har aldrig været så glad for en bil
hvis det ikke behøves være suv så kan bmw i4 også klart anbefales og man kan nemt finde en lækker model til 400.000 -- Sidst redigeret 31-08-2024 13:40 #5
Det jeg mener et at Audi kom med deres bud på en elbil. Bildelen er god, men elbils delen halter.
At den skal kunne trække 1800Kg ændrer billedet, meget. Alle de konkurrenter som efterlod den i støvet er nu diskvalificerede.
Men issues er at den er tung og ineffektiv.
i december 2022 kom en hvor de havde fikset noget og stoppet et større batteri i, så rækkeviden blev rimelig.
Den problemfyldte er denne. https://ev-database.org[...] -- Har ikke selv elbil, men er i gang med at hjælpe min bror med at finde en. Bemærk at audi e-tron er fin... Problemet er bare at den er baseret på præcis samme platform som vw id4 og skoda enyaq.
Ok bil, bare dyrere - og ifølge de sammenligner jeg har set - med dårligere udstyr/materiale kvalitet end de to andre.
Både e-tron, enyaq og id4 fik en gigantisk ansigtsløftning i start 2023 mener jeg det var. Vi snakker +80 heste, mere effektiv drivlinje og betydeligt bedre software (det betyder en del i en elbil)
Jeg ville i hvert fald sikre mig at den du vælger er den opdaterede version.
Omkring krogen: Har du virkeligt brug for de 1800 kg?
Elbiler er super fede, men er du campist ville jeg nok tænke to gange da rækkevidden ofte går helt til hestene med en campingvogn på... En enyaq kan trække 1400 kg, og de 400 ekstra kilo på audi'en skal virkeligt, virkeligt være vigtige før at jeg ville vælge den.
Eller helt ærligt kan jeg simpelthen ikke finde en god grund til at vælge audi'en ;-)
Når vi snakker opladning er der flere gode inputs. Dog synes jeg ikke nogen direkte nævner at det hele handler om hvorvidt du kan sætte ladeboks op derhjemme eller ej... Bor du fx i rækkehus/lejlighed kan et cleverone abbonument være langt det billigste da du så kan lynlade som ellers nemt kan koste kassen.
Det her med at lade om natten - og tilbagebetaling af elafgift - forudsætter jo at du har en ladeboks og kan sætte stikket i hver aften. -- Jeg ser ikke Model Y nævnt, hvad er årsagen til at I vælger den fra?
PS: Mit indlæg skal ikke læses som at jeg er Tesla fanboy - vi er også på udkig efter en større bil. -- Sidst redigeret 31-08-2024 14:55 #8 Volvo c40/xc40 vil jeg kigge nærmere på, den må trække 1800kg. - Dog skal jeg lige vænne mig til udseendet, samt den ser lidt '' lille ud '' - Bemærk det er ikke Q4 Etron jeg kigger på, Men Etron modellen der er basseret på Q8 platformen, som er større og langt federe. Bmw i4 må ikke trække særlig meget. Ix modellen koster noget mere.
#9 - Så du mener man skal gå efter 2022 modellen og opefter? - Når jeg kigger på en 2019 og en 2022 er rækkeviden den samme. 2023 kommer Q8 modellen, den koster dog også kassen. Er det den du tænker på? - Man skal også have i baghovedet at, Stor bil kræver mere. Samme i diesel verdenen. En Q4 kører jo også LANGT længer end en Q7 der må trække 3500kg.
#10 - 2023 kommer Q8 serien i Etron. Den starter ved 550k brugt. Jeg har desværre brug for de 1800kg +/-. Jeg kører ofte med stillads til mine kunder, Stillads vejer 1126kg. Derefter kommer trailers vægt på 550kg. Jeg kan nok som minium gå ned på 1700kg.
- Jeg bor i hus, og elboks / ladestation vil blive installeret er herhjemme. Har godt nok læst når folk kører med campignvovgn på 1800 kg, kører de omkring 200 km på en opladning
#11 - fordi den ikke må trække noget :P - Ellers er det en fin billig bil -- #12 Det giver mening. :) Jeg kan se at den kan trække 1600kg. Det er rigeligt til vores behov, men måske er der for lidt til campingvogn? Jeg har ikke en god formelse af hvor meget de vejer. Men jeg tænker heller ikke at det bliver aktuelt for os at eje sådan en. Måske en camplette. :) -- #12
Den oprindelige E-tron du ser på er relativ billig fordi at den er en katastrofe for hovedparten af alle kunderne, den ser dog ud til at udfylde lige præcist den niche som du er i. Den blev erstattet af Audis nuværende lineup december 2022.
Tesla model Y må trække 1600kg
KIA EV9 AWD må trække 2500kg
prøv linket https://ev-database.org[...]
Parametrene gør at det nok er blandt de her biler at du kan finde det du skal bruge. -- Enyaq får min varmeste anbefaling. Stor indvendig (jeg er 190 og har 5 cm over hovedet på bagsædet, det har jeg ikke oplevet i andre lignende størrelse elbiler - skønt når man skal hjælpe børn på bagsædet). Jeg er ikke bilmærke snob eller racerkører, men synes den kører super godt og med vældig god komfort. Når ja, og så er den kåret til årets brugtbil 2024. -- #15 især Enyaq sport -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Gunnir Intel Arc A770 16GB #14 Øv øv øv, at den skal være en katastrofe. Får hold kæft jeg syntes den er fed! Kæmpe stor SUV med fede detaljer.
EV9 er dyr.
Kiggede lidt nærmere på Mercede EQC - Frontgrillen er virkelig hæslig. Men den forsvinder så i AMG-line. Hvor jeg faktisk syntes at bilen er flot. Hvad kendskab har i til den? - Nu er vi oppe i 400k klassen.
Q8 er for dyr. Enyaq er også lækker! bare ikke nok den må trække -- #17
Bare fordi at den er en katastrofe for andre kan den godt være rigtig til dig.
Det kan endda gøre den til et godt køb.
TeslaBjørn på youtube har testet en frygtelig masse ellerter. en E-tron 55 har en praktisk rækkevide (75% af en 0-100%) på 167km om vinteren ved -7 grader og ved 120km/t, om sommeren er det tal 176km. sænker man hastigheden til 90 så stiger disse tal til 205km vinter og 230km sommer.
En tesla Y AWD bruger kun 2/3 dele af den energi som en E-tron bruger (begge ved her 120km/t), derved så kan den under sammenlignelige forhold køre over 200KM om vinteren på 75% af sin batteri kapacitet, selv om batteriet er en del mindre. -- #12 ved ikke lige hvorfor jeg troede q4 Etron, men etron er en super fin bil
c40 er “lille” hvis man skal have en der er mere end 180 bagi, den er lavet rigtig dumt i forhold til at en voksen kan sidde bagi, xc40 har ikke problemet, og man sidder meget højt i bilen så den virker større -- Prøv at tjek en Hyundai Kona EV 64 (med 3 faser) bare tag en lettere brugt, så er du kun sat tilbage med lige under 200k....
Jeg har haft Tesla, Hyundai, Mercedes, Audi, Ford, Citroen de seneste år...
Jeg kan godt lide min Mach E fra Ford, det er den helt store version med alt udstyr... men savner min Tesla lidt endnu.
Må dog indrømme at Kona'en giver mest mening, den kørte de km den var oplyst til og der var aldrig noget med den ligesom Teslaen.
Jeg tror faktisk jeg giver konen en her til januar igen, hun har talt om den så mange gange fordi Citroen'en kun kører under 50% af hvad de oplyser selvom hun kører ultra roligt.
Jeg skal ud og se en XPENG G9 Performance her til oktober, overvejer lidt sådan en Kinesisk overvågningsdrone fordi den er spækket med teknik :D -- Sidst redigeret 01-09-2024 08:45 jeg havde selv valgt en enyaq fra VAG - samme bil som e-tron men andet design
du burde kunne finde dem brugt med fuld udstyrspakke i dit pris segment. -- Consider it as a free bump EV6 er også 1600kg - Er det ikke?
Gik selv fra min F11 ( Savner dig! ) til en Model Y.
Det er vildt hvor meget billigere det er med Elbil- frem for Diesel-bmw.
Eneste af de biler du som kommer i nærheden af din bmw i "følelse" er en Etron. Men som alle siger er den lidt svær, rent strømforbrugsmæssigt.
Enyaq kommer ikke i nærheden med trækvægt. :(
Du er lidt pt svært grundlagt med de 1800kg pt. -- I7-11700K - Rog Z590-F - 32GB - 2080TI Rog Strix #7
kunne ikke lige se andre nævne det, men Fisker er allerede gået konkurs så dem ville jeg ikke just gå efter.
du skriver KIA hmm? de er nogle af dem som er mest på forfronten af el biler, virker lidt til de kigger tysk bare fordi det er tysk? men hele den afdeling er ikke imponerende imo. ville helt klart selv kigge på KIA/hiyundai eller kinda, xpoeng G6 eller G9, hvis du alligevel er oppe og give lidt penge, evt. NIO hvis det skal være luksus. -- yus!! #17 Prøv at lytte til det nyeste afsnit af podcasten "Bilradio". Der blir EV9 nævnt og tror godt vi kan forvente nogle billige EV9 inden årets udgang. Den har været ret usælgelig, så tror der kommer knaldtilbud ligesom vi har set det med EV6 GT. -- -all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
Hvad med en cupra tavascan
Er selv tæt på at udskifte min 5 år gammen Seat Arona ud med den.
Har prøvekørt den 2 gange, køre fedt (det gør alle nye biler) og sprængfyldt med udstyr
Den jeg vælger er en Adrenaline til 390.000
Syntes designet er fedt og ikke lige så kedelige som andre El biler i den prisklasse.
https://www.cupraofficial.dk[...] -- Mit system under min profil. :-D
Hellere fem ryk i banditten, end fem banditter på ryggen
12# & #17 (trådstarter) som Jacob i #18 siger, så behøver bilen ikke at være en katastrofe for dig, selvom den måske er det for andre.
Jeg har desuden en del kunder, som har været meget glade for deres e-tron 55 og EQC400. Så ligefrem at kalde dem en katastrofe er måske så meget sagt. Blandet kørsel her i DK er nok 240-280 km for en gennemsnitsbilist på en fuld ladning - men ABSOLUT IKKE med 1800 kg på krogen. Jeg tænker at skræmmeeksemplet fra Norge bliver en hed drøm for trailer chaufføren. Men kører du fx 40 km frem og tilbage til dine kunder er det jo ikke noget problem.
Dertil betyder dit kørselsmønster og kørestil MEGET mere på elbilen end din dieselbil. Af betydning især hvor meget og hvor hurtigt du kører på motorvej. Motorvej er en dræber for alle elbilers rækkevidde. Jo hurtigere desto værre.
Jeg kan citere en af mine Tesla 3 (som han er glad for) kørende kollegaer "hvis du brager afsted med 130 på motorvejen Så koster det naturligvis noget rækkevidde". Der er en grund til, at man tit har set en Tesla sneglende afsted bag en lastbil - så kunne chaufføren måske nå frem uden ladestop på en lang tur.
Jeg vil nok sige, at du kun bliver rigtigt lykkelig for en tidlig lbil med lavere rækkevidde hvis du kan lade hjemme, så bilen altid er "tanket" op. Hvis man ikke vil strække hjemmeladningskriteriet til alle elbiler.
Hvis det er et absolut krav med 1700-1800kg+ på krogen, så er udvalget meget spinkelt. Måske er det en mulighed at få en traile med lettere egenvægt, der kan laste nok?
Så kunne en idé være at tage et bytte af trailer ind i regnestykket.
Som du selv rammer godt i #0 så er e-tron 2019-2022 og andre tidlige generationer elbiler netop ramt at, at de nye biler har ~50% længere rækkevidde. Samtidigt med, at disse 50% for manges vedkommende gør elbilen relevant ifht. rækkevidde. Så de næste 50% (hvis vi nogensinde kommer så højt) betyder nok mindre på gensalgsværdien i fremtiden.
Dette kan netop gøre den til en god deal for dig, hvis bilen passer til dit behov. Samtidigt så er bilen mere "tysk" og lækker end mange af de andre - herunder Q4 e-tron, som er den model der daler platform med VW/Skoda.
Dog så skal du gøre dig grundige tanker om rækkevidden. En 500km tur i en e-tron kan nemt kræve mere end et ladestop. Du lader nemlig typisk til 80% og "hopper" fra hurtig lader til hurtig lader på langture. Det at køre elbil er lidt et kultur skifte, som du og hele familien skal være indstillet på på de længere ture. Er det en gang om året går det nok. Du kan sikkert også bytte ellerten til en lejebil indenfor brændstofbesparelsen, hvis der rigtigt skal være roadtrip :-)
Værd at overveje er, at evt. leje en elbil i et par uger eller måneder og se hvordan det fungerer for jer i praksis. Dette er dog sværere at teste med anhængertrækket eller en ældre model som den oprindelige e-tron.
Hvis jeg havde en e-tron/EQC på lager med træk ville jeg tilbyde en prøvetur med trailer. Det kan jeg desværre ikke, men der kunne være en anden forhandler derude, som kunne hjælpe dig? -- Du kommer med mange gode tanker.
Har selv en Tesla, man vender sig hurtigt til det med at lade og planlægge sin tur lidt mere. Det giver også nogle frirum når man lige skal ind og lade, alt efter om man lige kan tage sig en morfar mens dytten lader hvis det har været en lang dag eller nat (har småbørn) eller man kan lige få lidt frisk luft. det er faktisk rigtig dejligt at kunne få nogle breaks.
Jeg ved at jeg ikke kommer til at køre andet end el efter at have haft en elbil i 2 år. Det er lidt svært at forklare, men det kan altså noget. Har ikke fortrudt og kommer ikke til at se mig tilbage. Jeg kunne måske i fremtiden overveje brint hvis det vinder frem, men lige nu og inde for den mest overskuelige fremtid er det altså el, og det er både grønnere og billigere at have.
Nogen vil sige "man kan ikke høre motoren" eller "de har ingen sjæl"... Jeg er lodret uenig. Kitt (min øse) har lige så meget "sjæl" og karakter som alle de tidligere biler jeg har haft, og jeg elsker det.
Nu fik jeg vist skrevet et kærlighedsbrev til EV's. xD
Der er selvfølgelig noget praktikalitet, men jeg vil til enhver tid sige EV all day! :) -- Det korte svar: Nej! Det lange svar: NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! Husk at afgiften nok er billigere på elbil men forsikringen er en del dyrere så i den optik er der ikke meget at spare. Benzin kontra el-pris er dog noget de fleste vil spare på.
Vi overvejer selv skiftet da vi kan spare 3000,- om måneden i brændstof. -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|