Hvad er dine behov?
VFR'en er jo en Honda, og har masser af "top" - men ikke meget power i bunden. De fleste som kører "gade" mere end bane, værdsætter noget mere bund, så enten en twin eller en triple.
Billige, sjove maskiner ku være en Suzuki SV650. Gammel, men stadig rigtigt sjov, og anvendelig power, hvor du ikke behøver ramme 13000 rpm før den bevæger sig.
Eller en ældre Triumph Street Triple, måske.
Men... "komfortabel" - hvor høj er du, hvad vejer du? Kåbe eller "naked" - det er lidt mærkeligt sted at spørge. Der er tusind gode subreddits hvor folk som dig spørger om starter-bikes hver dag.
--
"ORK SATME!"
Jeg vil også godt vide lidt om dine behov inden jeg kommer med en masse anbefalinger. Jeg kan forsikre dig for at jeg ikke kommer til at anbefale dig en elmotorcykel. Føj for satan!
En anden ting er, at når nu du efterspørger komfort så skal det da for alt i verden ikke være en kåbecykel for de har da aldrig set skyggen af komfort.
--
#1 176 cm høj og vejer lidt over 100 kg - men arbejder på at komme ned på de 80 :)
Skal være kåbe og ikke en sport men spor-touring
--
Køb en ældre Virago, og få nogle kilometer "under huden" igen. Så kan du jo køre rundt og prøve diverse MC.
--
Et par forslag fra mig jeg syntes du skal tage ud og prøve.
Kawasaki ZX9R fra 2000 og frem. Man sidder forbløffende godt på den og den opfører sig som en sports tourer. Meget cykel for pengene.
Jeg har solgt min egen i foråret til 42kk med 36000km for en 2000 model i rigtig godt stand. Den var ny serviceret og ny synet.
Suzuki GSXS1000, flere af min kammerater har den model og de er rigtig glade for dem.
Den kan også fås med kåbe og i en retro model hvis det er mere din smag.
Den sprænger dog nok budgettet desværre.
Honda CBR600F4i, lidt ældre og mindre cykel men jeg syntes den kører godt.
Tag og køb modellen med elektronisk indsprøjtning.
Ellers har jeg også kørt Blackbird et par gange. Det er en fin maskine, den behøver du ikke være bange for.
Efter min mening er det meste på 900ccm og over 130HK lidt det samme på danske veje, du har ca samme træk og følelse om du har 900ccm og 135hk eller 1000ccm og 180hk når du ikke kommer over 160km/t.
Håber du finder den rigtige cykel for dig.
--
5900x + MSI B550 Gaming WIFI + 2x8Gb DDR4@3733-14-15-15
7900XTX Liquid Devil + Samsung 49" G9 OLED
Hyte Y70 + Seasonic Prime 850W
--
Sidst redigeret 15-08-2024 23:07
#5 Hvor meget kåbe er der på en Virago som #4 ønsker?
--
Mvh
Fc Junkies
Jeg glemte at tilføje en Suzuki SV1000S til min liste hvis du er til 2 cylinder V2 brøl og en lidt mere 'rå' maskine.
Her for du også meget cykel for pengene. Sørg for at få en 07 model og frem.
Fuld kåbe var ekstra tilbehør fra ny så du skal muligvis lede lidt efter den rigtige model.
--
5900x + MSI B550 Gaming WIFI + 2x8Gb DDR4@3733-14-15-15
7900XTX Liquid Devil + Samsung 49" G9 OLED
Hyte Y70 + Seasonic Prime 850W
En VFR800 igen eller en Blackbird lyder som den rigtige cykel for dig.
Når man først har kørt Honda, så syntes jeg at det er svært at komme over på noget andet.
Noget larmer, noget føles ikke smooth og så er der kørestillingen.
De 600ccm maskiner jeg har prøvet har ikke haft plads til mine stænger og jeg er kun 4-5cm længere end dig. Jeg har engang prøvet en fireblade, den sad jeg heller ikke særligt godt på, det var dunken der var i vejen.
Så måske du skulle af med dunken først ;-)
--
En blackbird er utrolig nem at kører på og den er ikke for vild, dog Ok hurtig.
Massivt bundtræk.
--
#9 - det er en pålidelig og fin cykel. Den har netop en V, så den har masser af bund også - du behøver ikke fyyyyre den af før det føles som om der sker noget.
Men nu ved jeg ikke hvor "gammel og indavlet" du er - men de færreste har noget at bruge en 1000cc cykel til - det er mest sådan noget værksteds-bøv-prestige-drengerøvs-pjat. Du vil også have det super sjovt med samme cykel i 650-udgaven.
Jeg kører både trackdays og lange ture igennem Europa på en 650'er... min homie har en KTM 790 Duke, som er et helt fantastisk stykke legetøj (...man kan bestemme hvor meget wheelie man vil lave... det der computer-gøgl kan altså noget) - han kommer selv fra en VFR800 - og han kører meget bedre og mere trackday end jeg. Han var i Sverige for nylig og køre på den, og han blev ownet af et par knægte på 300cc cykler.
Selvfølgelig "må" du gerne købe en 1000'er. Den er bare - i min optik - først rigtigt "bedre" end en mindre cykel når du er kommet over 150 kmt... så hellere noget der er lidt lettere at kaste rundt med altså sjovere når man er ude på landevejene. Og SV1000'eren lyder pissegodt, hvis du alligevel går med den ;)
--
"ORK SATME!"
Vfr800f er jo stærkt VANEDANNENDE....havde før en RC46-1 og kører nu RC46-2 fra 2007...hvad med en Yamaha 1000 med kåbe. Lidt mere lodret stilling
--
Glem #13...FZ1 koster noget mere....My bad
I forhold til kørestilling, så se evt cycle-ergo.com så får du en ide om vinkel i knæ og hofte, så kan du selv sammenligne med VFR800F.
Et andet bud i samme prisklasse som fz1s kunne være z1000sx, som også er mere oprejst.
Hvis du vil holde dig omkring de 50k, så bliver en Blackbird af ældre dato end din VFR800F eller med mange km på tælleren....det er ikke meget VFR800F du får for 50k.
Mvh Morten
--
Sidst redigeret 16-08-2024 16:33
#0 Hvis du vil spare lidt i forhold til forhandlere så prøv at gå ind i gruppen 'MotorCykel Marked' på facebook.
Der var f.eks. en sort SV 1000 til salg i juli fra 08 med 28kkm, fuldkåbe, varme i håndtag, bulder potter til 42kkr.
Bare for at give en ide om pris forskellen.
Jeg vil anbefale at købe en motorcykel nysynet ved privat, det gør det så nemt at handle fordi du kan overføre registeringen på stedet og bruge straks overførsel til at betale med det samme den er din :)
--
5900x + MSI B550 Gaming WIFI + 2x8Gb DDR4@3733-14-15-15
7900XTX Liquid Devil + Samsung 49" G9 OLED
Hyte Y70 + Seasonic Prime 850W
Og med de nye regler og vejside syn, så skal du være lidt opmærksom på om potterne larmer for meget.
En ven købte en SV1000S nysyntet for 3 år siden med bulder potter.
Da vi skulle på tur i år fandt han ud af de ikke var type godkendt og at der er ikke var katalysator i.
Så han måtte på ebay og købe nye orginal potter.
Prisen for at køre med brøler potter og uden cat er 7500kr hvis policen finder ud af det =)
--
5900x + MSI B550 Gaming WIFI + 2x8Gb DDR4@3733-14-15-15
7900XTX Liquid Devil + Samsung 49" G9 OLED
Hyte Y70 + Seasonic Prime 850W
Husk lige at starte op igen efter så lang pause!
Men find noget V-motor, Honda laver dem bedst ( 300.000km erfaring med Transalp )
så har du en god nogenlunde linær kurve med fint træk fra bunden. ( Rækkemotore skal have noget prygl før de performer )
VFR har alledage været en god maskine :)
SV maskinerne er også rigtig gode og med et andet styr og potter kan de blive glimrende maskiner at køre langt på (Clip-on styr er en dræber for håndleddene på de lange ture)
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
--
Sidst redigeret 18-08-2024 07:45
#18...så sandt!!!
Jeg kørte fra 1995-2000 og så pause frem til 2016.
Jeg kunne INTET, så jeg skyndte mig at tage køretekniske kurser og har taget mindst fire siden..det har, for mig, cæret ALLE pengene værd????
Mvh Morten
--
19# Det ville jeg også til enhver tid gøre, hvis jeg skulle holde pause. Man ruster hurtigt :)
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
Har tilmeldt mig køreteknisk:)
--