Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

el bil værditab?

Af Semibruger yusufb92 | 08-07-2024 21:09 | 3809 visninger | 46 svar, hop til seneste
Hej HOL, håber der er nogen der kan gøre mig klog på noget jeg har tænkt over i en længere periode :) Vi har længe overvejet en el bil men vi er bange for værditab grundet af de mange km /året der bliver kørt. lige pt har vi en diesel men vi vil gerne skifte til el, da det giver økonomisk mere mening. Konen kører 600-700km om ugen pga. arbejde De biler vi har kigget på følg. Hyundai Ioniq 5 long range MG 4 - Luxury
--
#1
DingDongImUrKingKong
Semibruger
08-07-2024 21:27

Rapporter til Admin
Hvis det skal være billigt, men stadig super lækkert så kig på en lettere brugt Hyundai Kona EV noget ala det her: https://www.bilbasen.dk[...] Har netop selv købt en Tesla 3 Highland og det er en super lækkert bil på alle måder. Men kunne have fået en Kona til ca. halvdelen i prisen. Et familie medlem har købt en Kona og det virker til at være en fantastisk bil til prisen. Specielt når man har tænkt sig at skyde en masse km i den giver en lavere pris måske mere mening ? Men af de 2 du nævner var jeg nok gået med Hyundai Ioniq 5'eren Edit: Hold da op en MG 4 - Luxury står godt nok skarpt i prisen, må indrømme jeg ikke kender meget til den.
--
Sidst redigeret 08-07-2024 21:31
#2
Survey
Mega Supporter
08-07-2024 21:36

Rapporter til Admin
I den prisklasse behøver I ikke være mere bekymrede over værditab end ved normal ny bil. Men der kommer en række mindre modeller, som måske kan rykke priser lidt. Det afhænger af jeres horisont for køb og hvor længe i beholder. Hvis det er til motorvej, ville jeg nok selv prøvekøre modellerne, da støj og kørselsmønster samt vejret kan have stor indvirkning på længden.
--
Consider it as a free bump
#3
Jacob S.
Semibruger
08-07-2024 21:51

Rapporter til Admin
Jeg syntes det er meget svært at komme uden om en ny model 3 RWD. for 300K får du en bil på en dedikeret elbilsplatform, den er pivhamrende energi effektiv. dens stabelitetsprogram virker imponerende godt, også langt bedre end konkurenternes. BMW er vist de eneste der klarer sig lige så godt. Kona er en fin bil, men den er bygget til brændstof og det gør den noget handicappet i en sammenligning. Den kører ikke så langt på en opladning og et stort batteri har jeg ikke kunne finde. MG skal du være særligt opmærksom på med hensyn til varme, og underlige alarmer. Varmen er normalt meget ringe på en kineser og de har underlige alarmer i overflod. MG er ikke en af dem der har fået det fikset sidst jeg tjekkede for lidt over 3 mdr siden.
--
#4
DingDongImUrKingKong
Semibruger
08-07-2024 22:32

Rapporter til Admin
#3 Ja hvis man er oppe omkring de 300k så er det svært at finde et meget bedre køb en den nye model 3 RWD. Så har man også en god garanti periode, en super effektiv bil og det med blink lys vender man sig til, efter min mening.
--
#5
Stroyer
Guru
08-07-2024 22:35

Rapporter til Admin
0# Som med alle andre biler - Regn med et værditab på 30-50.000kr om året. En bil er den dårligste investering du overhovedet kan lave. Brændstofbesparelsen med en elbil kan dog over tid opveje TCO
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 08-07-2024 22:37
#6
Freak13
Elitebruger
08-07-2024 22:40

Rapporter til Admin
Jeg tror de værste værditab er lavet nu - Men er man i tvivl, så kunne du måske starte med at lease en el-bil i et par år?
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#7
DingDongImUrKingKong
Semibruger
08-07-2024 22:47

Rapporter til Admin
#6 Det kommer helt an på om batterierne bliver endnu billigere at producere da det er den dyreste komponent i el-bilen. Kina producenterne mener selv at batterierne skal blive op til 50% billigere at producere i 2024. Men det må fremtiden jo vise.
--
#8
Pengekær
Maxibruger
08-07-2024 22:48

Rapporter til Admin
Renault Megane E-Tech og Vw ID3 er også gode bud (jeg er ikke glad for VW som firma pga dieselgate), men VW er stadig et bud. Jeg ville tage ud at prøvekøre både id3, megane og mg4 hvis jeg var i tvivl. Rent teknisk er Vw id3 en bedre bil end MG4 og jeg mener at de 50 k er givet godt ud umiddelbart da MG4 er kold om vinteren og har trælse assistentsystemer. Renault megane et-Tech er også et godt bud, den er ligesom Id3: bedre end mg4 men også lidt dyrere. men som de andre siger, allerbedst er nok Tesla 3 Rwd. Det er en rigtig solid bil. Og den har 4 års garanti. På dette punkt er MG4 stærk indrømmet med sine 5 års garanti, men jeg ville foretrække TSLA 3. af alle de her nævnte biler er Tesla 3 bare lige one up. Man skal dog kunne leve med knapper til blinklys og at hvis man vil have et speedometer foran en, så skal man have fat i en 3. Partsgadget til at sætte op foran rattet. de europæiske elbiler er fine også sådan set, men har kun 2 års garanti medmindre mere tilkøbes. men tag ud og prøv dem. Det ville være mit råd nr 1.
--
Sidst redigeret 08-07-2024 22:49
#9
hhb65
Superbruger
09-07-2024 07:21

Rapporter til Admin
Vi købte i foråret sidste år brugt Kia E-Niro fra slut 2021. Den har masser af lækkert udstyr og forhandler skulle bare af med den (var en Mercedes forhandler der havde fået den ind i bytte). Vi har en lokal KIA specialist i den mindre by vi bor i, så vi får bare lavet eventuel service der. Min hustru kører 140 km hver dag frem og tilbage, og vi sparer virkelig.meget på brændstof. Vi gav 255.000 kr. og den havde kørt 28.000 km. Der er al tænkelig udstyr såsom adaptiv fartpilot, varme og kølning indbygget i sæder etc. Vi satser på den kan køre rigtig mange kilometer, da en elbil ikke har samme mængde sliddele etc. i forhold til en brændsstofbil. Min kammerat har en Tesla model S og var en af de første der hoppede på en vogn. Han har passeret 500.000 km og den kører upåklageligt stadig.
--
#10
yusufb92
Semibruger
09-07-2024 08:28

Rapporter til Admin
Hej Alle sammen mange tak for jeres inputs. Vi har prøvet den nye model 3 highland, den er FED men vi kunne ikke lide at det hele var på skærmen + blinklys knapper på rattet end et håndtag hvilket var et MEGA no go for konen. da hun primært kommer til at kører på motorvejen til arbejde. - vi har prøvet en Kona - ID3 - men vi følte det lidt er for meget en pensionist bil (sorry to say) Vi har dog kigget på Model 3 årgang 2022 og 2023 som ikke er Highlands model.
--
#11
Azakiel
Skribent
09-07-2024 08:43

Rapporter til Admin
En brugt Atto 3 koster omkring de 230k på Bilbasen, så er det meste af værditabet vel allerede afskrevet der i forhold til nyprisen på de 300k. Om man så kan lide at køre i sådan en er så en smagssag.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#12
DingDongImUrKingKong
Semibruger
09-07-2024 22:18

Rapporter til Admin
#10 Først og fremmest så vender mig sig til blink lysene ret hurtigt. Når det så er sagt så vil jeg mene at de faktisk er meget rare at benytte på lige præcis motorvej når det alligevel bare går ligeud. Det er mest i rundkørsler og lignede de kan være noget irriterende når man ikke er vant til dem endnu. Dog synes jeg det hjælper at tænke på det således at den øverste knap ville have været det samme som at skubbe blinklys stilken op i en "normal" bil, mens den nederste knap så er stilken ned. På denne måde kan man stadig bruge lidt af sin muskels hukommelse fra før, med stilk. Dette kan selvfølgelig være mere svært når rettet drejet en halv omgang. Jeg stod selv i dette dilemma da jeg skulle vælge mellem brugt og ny Model 3 og jeg synes at brugt priserne er for høje i forhold til en ny. Man skal huske på at der kommer en hel del forbedringer i den nye (på nær manglende stilke) og den kommer med en ny garanti periode. Da jeg kiggede var det måske omkring 50k at spare, hvis man ville have en 2022-23 model som ikke havde kørt så langt. Det synes jeg bestemt ikke er det vær. Bare undervognen, lyd isoleringen i den nye, samt det nye look er mere end det værd og så får man altså også som sagt en ny bil.
--
Sidst redigeret 09-07-2024 22:23
#13
bobson
Elite Supporter
10-07-2024 00:29

Rapporter til Admin
#10 Jeg har kørt snart 100.000 km i min Ioniq 5 - den bliver du ikke ked af. Enormt meget plads, støjsvag kabine og meget komfortabel. Med tryk på komfortabel - ikke sportslig :)
--
#14
Mango
Semi Nørd
10-07-2024 03:45

Rapporter til Admin
Budget?
--
#15
yusufb92
Semibruger
10-07-2024 09:11

Rapporter til Admin
#13, det er også mere comfort vi har går op i frem for sportslig :) #14 - altså budgettet er mellem 200-300k dog har vi bestemt været glad for Model 3 highland, dog var det som nævn blinklys og bagage rumme høj nok til fremtiden (børn osv.) så fornemmer en model 3 vil give problemer i guess? fremfor en Ioniq 5
--
#16
Sandermand
Supporter Aspirant
10-07-2024 10:20

Rapporter til Admin
Min far har leaset en MG4 - Luxury long range det sidste år, og det er den bedste bil de nogensinde har haft (de har haft 60 biler). De savnede dog det større interiør og høj indstigning, så de købte en MG PHEV istedet, og den er også fantastisk. De kinesiske kommer og overhaler det hele indenom...BYD og XPENG er vilde vogne til prisen...
--
#17
Jacob S.
Semibruger
10-07-2024 19:04

Rapporter til Admin
#16 hvordan er varmen om vinteren i den der mg 4 luxury long range? Jeg er enig i at kineserne har fart på og fortsætter de, så overhaler de alt og alle, jeg tror bare ikke det fortsætter, men man kan håbe.
--
#18
Thomas G
Junior Supporter
10-07-2024 19:20

Rapporter til Admin
Ville også tage ionic af de to. Opfatter mg som et discount produkt, uden ar have synderligt referencer på det. Elbiler.markedet er desværre stadig ustabilt, f.eks. den told der kommer på kinesiske biler kommer til at påvirke markedet, der bør være godt for brugt markedet. Jeg tror elbiler markedet er ved ar have sat sig lidt. Da jeg købte min for 7 års tid siden var det helt tydeligt at det var som gamer pcere. Jeg tror stadig der er lidt om det her gamer pc nogen. Men samtidigt har du tesla som presser konkurrenterne ved at flytte på priserne hele tiden. (Både op og ned) Når minellert skal skiftes tror jeg det bliver til noget 3 års privat leasing.
--
#19
Mango
Semi Nørd
11-07-2024 02:02

Rapporter til Admin
Tesla Model 3 (2024) til 300.000 kr.
--
#20
yusufb92
Semibruger
11-07-2024 09:46

Rapporter til Admin
#19 den er faktisk steget til 311k for standard range
--
#21
Pengekær
Maxibruger
11-07-2024 12:39

Rapporter til Admin
#20 Og det er stadig det bedste køb i klassen, hvis man kan leve med knapper på rattet og at speedometer er i skærmen. Dog kan 3.parts speedometre fås. Men ak, tak EU. De sætter sikkert mere skat på til efteråret, for den her ekstra told hjælper ikke de europæiske producenter med at blive tidssvarende og konkurrencedygtige. Folkevogn og Renault, Peugoet mm. kan ikke konkurrere med Tesla med tanke på, at Tesla stadig tjener penge per solgt elbil. Det gør VW, Ford, Peugeot osv ikke. Det er derfor EU prøver at stoppe elektrificeringen. Jeg synes svaret er simpelt. De europæiske producenter har haft tid til at omstille, og det ville de ikke. Da Tesla S i 2015 passerede 400 km range skulle de europæiske producenter have set skriften på væggen og trykket på den røde alarm, men det ragede dem en pap-and dengang. De har haft tid til at omstille sig.
--
#22
mmunkn
Ultra Supporter
11-07-2024 15:55

Rapporter til Admin
Du kan bare købe blinklys arme til 3'eren :) https://www.hautopart.com[...]
--
#23
Komani
Ultrabruger
11-07-2024 21:12

Rapporter til Admin
En anden atypisk ting ved Tesla er det brugte marked. Folk gider ikke tage tabet så markedet har ikke fulgt med efter udviklingen. Fint nok hvis man står som ejer, mens skal man købe så er det godt nok nogle mærkelige nypris vs brugte priser man ser derude
--
#24
yusufb92
Semibruger
12-07-2024 08:20

Rapporter til Admin
#23 - jeg kan kun give dig ret i det, så fundet nogen der har kørt omkring 50k også står prisen til 250-270.000 også kan man få en ny til 311.000
--
#25
LKYHN
Juniorbruger
12-07-2024 09:18

Rapporter til Admin
Hvis du er til en model 3 med et par år på bagen, så ville jeg overveje selv at importere en fra Tyskland. Så sparer du lidt der kan kompensere for et værdi tab :-) Tjek evt på mobile.de
--
#26
yusufb92
Semibruger
12-07-2024 09:33

Rapporter til Admin
lige pt har vi en Hyundai i20 diesel og hun er blevet ret vild med den her: https://mpbiler.dk[...] vil så sige at hun er ret bange for det værdi tab på elbiler grundet af km om året - 35k om året +- så om det vil give mere mening at holde sig til en diesel lige pt eller at gå over til en EL.... hjælp xD
--
#27
Stroyer
Guru
12-07-2024 10:06

Rapporter til Admin
26# Værditabet vil da også være der i en bil på dinojuice - Hvorfor skulle elbilen have et større værditab? I har dog derimod væsentligt mindre løbende omkostninger (Service, brændstof, vægtafgift mv) i en elbil vs. konventionel - og flere år, og specielt med de antal km. vil der være MANGE penge at spare hver måned.
--
IDGAF!
#28
NiceRag
Maxi Nørd
12-07-2024 12:15

Rapporter til Admin
Jeg tror værditabet er rimelig sammenligneligt med benzinbilerne lige pt. men efterhånden som vi får nye generationer af batterier, osv osv, bliver 'sidste generation' jo betydeligt værre til sammenligning, og dermed bliver prisen også nødt til at falde, på brugtmarkedet, på de ældre modeller det er mit gæt. og BYD har jo en ny generation af batterier med en god slat mere juice per kilo, end deres nuværende batterier (som bl.a. bruges i teslaer), som eftersigende skulle blive sat til salg her i næste md (så er spørgsmålet jo hvornår det ender i biler som folk kan købe) 150Wh/kg vs 190Wh/kg. (og lavere strømforbrug per 100 km) men det er jo svært at sige lavere rente, lavere omkostninger osv, har også noget at sige, ift hvordan brugtpriserne ser ud
--
Sidst redigeret 12-07-2024 12:16
#29
ToFFo
Guru
13-07-2024 20:56

Rapporter til Admin
Jeg tør ikke købe en elbil lige nu, fordi teknologien brager derudaf. Det er en stor investering og jeg forventer at have bilen i 8-10 år. Men teknologien har sindssygt travlt og brager derudaf. Jeg er bekymret for at den elbil jeg så køber, vil være totalt uddateret efter få år, fordi teknologien har så meget fart på. "Jamen hvis du ikke sælger den, så "mister" du jo ikke noget". Well... Det er også rigtigt, så længe jeg er glad for bilen, er det jo meget fint. Men der er et kæmpe FOMO aspekt i det også. Hvis jeg køber en elbil, binder jeg mig til den bil i meget lang tid. Jeg ville være meget ærgerlig over at hænge på en dårlig investering med dårlig rækkevidde, hvis der for eksempel efter bare 5 år udkommer en bil, som kører længere, er pænere, billigere og mere komfortabel. Men så længe JEG er glad for købet, er det jo fint, så er resten bare ren FOMO. Som jeg har svært ved at leve med. Jeg har netop leaset for første gang. Dog ikke en elbil. Men jeg fortsætter med at lease, så jeg bare kan aflevere lortet tilbage uden at brænde nallerne. Så er jeg godt klar over at leasing er "spild af penge", men det er der så meget der er. Man betaler for sikkerhed og bekvemmelighed. Begge dele er noget jeg nyder godt af. Det er meget sandsynligt at min første elbil bliver leaset, netop fordi jeg er bange for at elbilerne (vi har nu) falder meget i pris, når de bedre/pænere/hurtigere elbiler gør deres indtog. Det kunne meget vel være en Skoda Elroq. Elbilerne får hele tiden nye funktioner, bedre rækkevidde, hurtigere opladning og så videre. Og så gider jeg ikke hænge på en bil der kun kan klare 300km på en opladning, når jeg ved at vente 3-4 år kan få en der kan køre over dobbelt så meget, og lades op på den halve tid.
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
--
Sidst redigeret 13-07-2024 20:58
#30
Fuller 8900
Monster Supporter
14-07-2024 09:10

Rapporter til Admin
Hvis hun køre 35.000 km pr år, og i kan lade hjemme... Så køb en elbil ! I kan lade den for under 1 kr pr kWh, og køre ca 4 km på motorvejen.. det er 25 øre pr km. Og så får hun vel også kørselsfradrag? Det er jo ligefør at det kan betale for værditabet. Og hvis du skal lease så er det ret dyrt at kigge oveni hvis i skal flytte den fra de normale 10-15.000 km. Jeg ville købe en lettere brugt model 3, hvis hun kan lide at sidde lavt. Ellers en model y. Hvis i ikke helt er til tesla, har i så kigget på en Cupra born ? Den er ret lækker indeni og fedt design (min mening) og ellers en Skoda enyaq hvis det skal være større ? Ellers prøv at kigge på xpeng g6 evt Husk at kigge på total prisen, en elbil kan købes dyrere pga lavere årlige omkostninger.. der er mindre service og lavere vægtafgift (alt efter hvad benzin/diesel ) i finder. Og prisen på diesel og benzin stiger også i fremtiden så vidt jeg har hørt pga afgifter. I weekenden kan du stort set altid lade til 0 øre plus afgifter. Og i hverdagene kan du næsten altid lade til ca 1 kr maks uden afgifter. Og så kan du få refusion af afgiften (dog ikke det hele) men alt i alt så kommer du virkelig langt ned pr kørte km.
--
#31
Thomas
BOFH
14-07-2024 12:34

Rapporter til Admin
#0>>Om man skal være bekymret for værditabet afhænger efter min mening af den tidshorisont som man køber bilen med. Hvis man forventer at skifte den ud igen om 2-3 år, så er der chance for at det kommer til at være lidt dyrt i afskrivninger. Det vil dog nok ikke være så slemt som det jeg har oplevet med min bil. Men man skal nok regne med at der kommer billigere biler på markedet og at elbiler kan have lidt højere værditab. Men de lavere drift omkostninger bør opveje det og så synes jeg personligt at elbiler bare er federe at køre i. #29>>Jeg forstår ikke at du er bekymret over et køb af elbil hvis du alligevel vil have bilen i 8-10 år. Jeg havde min forrige bil i 10 år og i den tid tabte den små 92% af ny prisen og 89% af den pris jeg betalt for den. Så med den tidshorisont ville jeg under alle omstændigheder regne bilen som fuldt afskrevet og så tage hvad end jeg får tilbage som en bonus. Jeg forstår heller ikke din frygt for at der kommer noget markant bedre om 5 år. Din bil bliver jo ikke dårligere af at der er kommet nogle andre der er bedre. Så hvis den rigeligt kan opfylde dit krav i dag, så vil den højst sandsynligt også gøre det om 5 år. Min elbil er nu over 4 år gammel og har kørt 118.000 km. På langture kan jeg køre 250-300 km mellem opladningerne og jeg kan da se på folk med nyere biler end min at de når lidt længere på en opladning. Men realistisk set, så er der tale om at vi kan køre 3 timer mellem stop og det er mere end rigeligt for os. Hvis vi legede med at man kunne få en bil der kørte dobbelt så langt, så ville vi have flere stop uden at lade. Så som jeg ser det så vil de fleste elbiler fint kunne bruges om 10 år.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#32
ToFFo
Guru
14-07-2024 13:32

Rapporter til Admin
#31 - (Alt herunder er med udgangspunkt i køb og ikke leasing). Som nævnt er min bekymring ren FOMO. FOMO i forhold til teknologi: På 5 år kan der ske meget med teknologien. Tesla 3 er et godt eksempel. Jeg synes den er blevet meget pænere efter facelift. Den generelle kvalitet er også blevet bedre, har jeg hørt, den har fået en mere stille kabine pga. lydisoleret glas, højere rækkevidde end nogensinde og så videre. Der er sikkert også andre fordele jeg ikke kender. FOMO i forhold til pris: Lad os tage Tesla Model 3 for eksempel. Den er faldet 100.000kr i pris eller sådan noget. Det er måske ikke noget særligt for dig, men det er det i høj grad for mig. Her vil du nok sige at "pengene er ikke tabt hvis bilen ikke sælges". Det er også rigtigt, men når teknologien har så meget fart på, føler jeg at jeg bliver nødt til at være omstillingsparat. Det er jeg ikke hvis jeg er 100.000kr i lokummet pga. random out of the blue prisfald. Jeg kan ikke bare lave en "nå pyt" til et så stort værditab ud af ingenting. "Produktet bliver ikke dårligere fordi der kommer nyt" argumentet: Lad os bruge grafikkort som sammenligning her. De fleste skifter grafikkort oftere end bil. Men et grafikkort bliver jo ikke dårligere af at der kommer nyt, så hvorfor skifte det ud? "Jamen mit gamle grafikkort kan ikke klare 4K!" - Ren FOMO. Elbiler kan ikke trække ret meget på krogen... endnu. Det kan være at ny teknologi gør, at nye elbiler må trække meget mere på krogen og det er til stor glæde for mange mennesker. Især jyder. Men det er bare ærgerligt for deres bil har tabt så meget i værdi, at det ikke kan betale sig at sælge. Men havde de ventet blot 2 år med at købe, havde det slet ikke været et problem. "Jamen så skulle man ikke have købt en elbil!" er det åbenlyse argument. Men så skal man lige tage virkelighedsbrillerne på. Behov kan ændre sig. Jeg siger igen, det er ren FOMO for mit vedkommende. Jeg ønsker ikke at "tage chancen" med køb af en elbil. Jeg synes stadig teknologien udvikler sig for hurtigt og jeg kan ikke forene mig med at jeg måske går glip af en masse, fordi jeg ikke kan vente et par år. Det, kombineret med mit sparsomme kørselsbehov, gør at jeg ikke ønsker at købe en elbil lige nu. Jeg ved du er ivrig Tesla-fan og det godt kan gøre dig lidt biased i forhold til Tesla og elbiler generelt, men jeg ser på det så objektivt som jeg kan. Køb af elbil er perfekt til dig og jeg er glad på dine vegne, men det egner sig ikke til mig og mine behov.
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
--
Sidst redigeret 14-07-2024 13:34
#33
Komani
Ultrabruger
14-07-2024 23:40

Rapporter til Admin
#32 du glemte den klassiske med "gør det for miljøet" og nu du er i gang så smid lige samtlige pærer ud i hjemmet så de kan udskiftes med nye A+++ pærer :)
--
#34
Activity
Giga Nørd
14-07-2024 23:59

Rapporter til Admin
Hvis jeres nuværende diesel bil er af nyere dato "maks 10 år" og den er betalt, køre godt, så det stadig den billigste måde og hvis man går op i det, så også den mere miljø rigtige måde. Står den og synger på sidste vers, så det en anden snak.
--
Signatur (Valgfrit)
#35
Mango
Semi Nørd
15-07-2024 04:38

Rapporter til Admin
Ikke købe dyre el-biler, de falder hurtigt i værdi. Optimalt er at købe en billig el-bil, fordi batteri-teknologien bliver så hurtigt forældet, som størrelse (kWh), rækkevidde, opladningshastighed (kW), hvilket er godt, men også gør, at batterier i el-biler hurtigt bliver forældet.
--
#36
yusufb92
Semibruger
15-07-2024 08:34

Rapporter til Admin
#30 - vi har tænkt os at tegne os en aftale med clever for 800kr om måneden hvor hun kn a lade så tosset som hun har lyst till kontra 2200-2500kr om måneden for vores nuværende diesel bil... - vi kan ikke lade derhjemme da vi bor i lejlighed, dog har vi svigerfamilien der bor 500m væk, så måske en ladestander der også få refusionen tilbage til os + kørselsfradrag får vi også. #31 - et horisont på 8-10 år er alligevel ret langt må man sku sige - og med sikkerhed så har vi sikkert elbiler der kan kørere 1k på WLTP på det tidspunkt. takke været Elon Musk
--
#37
sder
Gigabruger
15-07-2024 08:51

Rapporter til Admin
#0 Jeg har læst, at I har en Hyundai i20 diesel. Hvis den er betalt af, kan jeg ikke se, at det kan betale sig for jer at skifte bil. Man kan nemt blive forblændet af, hvor billige elbiler er i drift, men husk at tage alle omkostningerne med i overvejelserne. Hvis jeres nuværende bil er betalt af og ikke har kørt voldsomt (f.eks. over 300.000 km), så behold den. Det kan godt være, at 2.000-2.500 kr. om måneden er meget for en dieselbil i brændstof, men det beløb vil ikke engang dække jeres omkostninger på en ny elbil (med mindre, at I giver en meget stor udbetaling ;))
--
#38
yusufb92
Semibruger
15-07-2024 10:12

Rapporter til Admin
#37 vi har restgæld på den omkring 60k og pt har kørt 140k km - vi vil gerne opgrader grundet af bilens størrelse
--
#39
Thomas
BOFH
15-07-2024 10:27

Rapporter til Admin
#32>>Du misforstår mig vist du skrev jo netop selv at du forventede at beholde bilen i 8-10 år og det er med den baggrund jeg kommenterer. Enhver bil man køber, vil over 10 år tabe hovedparten af sin værdi. Er man virkelig heldig, så vil den måske have 20% tilbage efter den tid og det er med den baggrund at pludselige pris sænkninger intet betyder. Det vil dog være meget surt hvis man lige har købt en bil og den lige bagefter bliver sat ned. Men resten er nok som du skriver at du er bange for der kommer noget bedre lige om lidt. Den slags kan være svære at argumentere imod da det ikke nødvendigvis er rationelt. Men du er meget velkommen til at købe en Benzin bil, der er trods alt ingen tvang (endnu). Jeg tror personligt at jeg havde fortrudt hvis jeg havde købt en Diesel bil i stedet for min elbil. Så spørgsmålet er lidt som computere, skal jeg købe en nu eller vente på næste generation. Jeg ville købe nu og få glæden af den med det samme. #36>>Når du ikke kan lade hjemme, så er clever det rigtige valg. Men husk at en elbil aldrig kører det den er opgivet til i virkeligheden. Så det kan være irriterende at skulle lade ude flere gange om ugen, hvis ikke der er ladestandere i kan lade på på arbejdet eller nær hjemmet. De 8-10 år var det som #29 skrev som hans tidshorisont.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 15-07-2024 10:27
#40
yusufb92
Semibruger
15-07-2024 10:58

Rapporter til Admin
Vi begge 2 kan lade på arbejde, så det er intet problem
--
#41
ToFFo
Guru
15-07-2024 11:07

Rapporter til Admin
#39 - Det har du selvfølgelig ret i. Men jeg skifter trods alt grafikkort oftere end jeg skifter bil. Det er helt andre penge der er på spil. Ingen tvivl om jeg ville blive glad for en elbil med dagens teknologi, hvis jeg købte en i dag, men hvis der kom noget der var dobbelt så godt om 2 år, eller hvis prisen pludselig falder til det halve fordi Elon Musk lige var i godt humør, ville jeg bare irritere mig grænseløst over det. Der er stadig for meget udvikling på området og nu er Tesla også lige på trapperne med en ny vogn, i et segment der passer perfekt til mig. Model 3 er for stor. Model Y er alt for stor. En model 2, eller hvad det nu ender med, som er lidt mindre end model 3 ville være perfekt til mig. Så der går lige lidt endnu. Min nuværende leasing ophører til januar, så der har jeg alligevel ikke noget valg. Og lige nu er det en Skoda Elroq jeg har i kikkerten. På en leasingaftale, da det ikke er en bil jeg kan se mig selv i om 8-10år.
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
--
Sidst redigeret 15-07-2024 11:07
#42
yusufb92
Semibruger
15-07-2024 11:19

Rapporter til Admin
tjaaa leasing har jeg også kigget på, men med de km der bliver kørt om året giver det ingen mening at lease en elbil xD
--
#43
ToFFo
Guru
15-07-2024 11:25

Rapporter til Admin
#42 - Leasing kan ikke betale sig hvis man kører mange kilometer om året. Det giver mening for mig fordi jeg kun har brug for 15k om året :D
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
#44
Thomas
BOFH
15-07-2024 14:27

Rapporter til Admin
#41>>Der er næppe nogen tvivl om at elbiler vil falde mere end de allerede er faldet, men omvendt så vil der også løbende komme flere afgifter på dem, så det vil udligne det noget. Afhængigt af hvilken biltype vi taler om, så tror jeg ikke der kommer noget der er meget bedre end det der er på markedet i dag. De store biler de har allerede nu nået et niveau hvor de ikke kan blive meget bedre. Jeg tror at SUV klassen på sigt vil få et batteri på maks 100 KWh og når det niveau er nået så vil forbedringer af batterierne på vægt og størrelse blot betyde at bilerne bliver lettere og billigere. De små biler, dvs den størrelse du kigger efter der er der stadig en del rum for forbedring. Dels er batteri kapaciteten lidt for lille og ladehastigheden er alt for ringe og så er de alt for dyre
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 15-07-2024 14:28
#45
Tha PAC
Ultra Supporter
15-07-2024 16:36

Rapporter til Admin
Sidder og læser denne tråd, som en der lige har købt sin 3 elbil. Leasing kan ikke betale sig, hvis man som mig kører 40.000km om året. Værditabet på de 2 jeg har haft, alt inkl. svarer til det har kostet mig 1.1kr pr km kørt Det nok primært fordi det er så voldsomt meget billigere at køre el fremfor fossil, specielt hvis man kan lade hjemme, og på de helt billige tidspunkter. Kan godt lide ideen om at sammenligne med grafikkort, selvom jeg er meget uenig. Selvom der kommer en ny bil om 2 år, der kan mere og bedre, gør jo ikke din mindre brugbar, som med grafikkort osv over tid, om 4 år kan du nærmest ikke spille nye spil med et nytidig grafikkort, men din bil kører altså lige så godt, selvom de nye kan køre længere og er med flere features. Så jeg kan klart anbefale el, specielt hvis man kører bare lidt langt, så det du sparer betaler med garanti den ekstra omkostning, og beholder man den i længere en 6 år, ville jeg ikke bekymre mig værditab nævneværdigt.
--
#46
Memphiis
Supporter
15-07-2024 19:31

Rapporter til Admin
Skoda Enyaq er kåret til årets brugtbil i 2024. https://ww3.skoda.dk[...] Køb sådan én med det store batteri 80. Der findes flere brugte fra 2022 med omkring 30.000km på tælleren til 299.900kkr https://www.youtube.com[...] https://www.youtube.com[...] https://www.bilbasen.dk[...] https://www.bilbasen.dk[...]
--
Ryzen 5 - 3600 @ 3.6 GHz | Noctua H-U12P | GB B550 Gaming X | ASUS GTX1060 6GB | 32GB G.Skill Ripjaws 3600MHz| Samsung 860 EVO 1TB SSD|
--
Sidst redigeret 15-07-2024 19:34

Opret svar til indlægget: el bil værditab?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning