Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Hvilken ladcykel til bakket terræn?

Af Supporter Aspirant JohanR | 04-06-2024 10:50 | 701 visninger | 9 svar, hop til seneste
Hej! Vi skal have en ladcykel og er i tvivl om hvilken. Vi skal aflevere 2 børn i vuggestue/børnehave, der ligger 3km fra vores hjem - det er i Aarhus omegn, så der er ret bakket. Frem og tilbage to gange dagligt: 12 km. Vi har prøvet at køre med cykel + anhænger, men det er simpelthen for besværligt at få dem ind i anhængeren og de laver for meget bøvl bagved, så vi har bestemt os for at det er nemmere at have dem foran. Jeg har læst nogle andre posts om hvilke cykler man burde hhv. overveje og holde sig fra. Min bedste forståelse er pt: Overvej Babbboe (E-Curve eller E-Curve Mountain fx) Christiania Winther (Cargoo fx) Nihola Urban Arrow Black Iron Horse Trio Hold dig fra Amlad Wildenburg Cargokid Vi kan godt spendere op mod 30-40k hvis nødvendigt, men overvejer også brugt, da vi helst vil under 30k. Vi er også MEGET obs på at motoren skal kunne klare bakkerne på ruten. Nogen der har nogle inputs eller erfaringer, de vil dele? Tak!
--
#1
the688
Guru
04-06-2024 11:00

Rapporter til Admin
Vi har en nu...over 4 år gammel Nihola, som er blevet behandlet helt utroligt dårligt. De første 2½ år har den stået udendørs i regn og slud. Den har fået tæsk, plain and simple. Den kører endnu. Det må siges at være et tegn på kvalitet. Vi har haft lidt problemer med den - motor/batteri er skiftet to gange - men den er skiftet på garantien hos BikeShop, som har været helt fantastiske (..og som løber skrigende ud af rummet hver gang den kommer på værksted til service :) Så.. selvom vi har været "uheldige" (det er næppe samme motor de bruger i dag) så kører den stadig hver dag rundt i Aalborg og omegn. Vi prøvekørte en række forskellige dengang, og Nihola'en var klart den bedste og nemmeste at komme rundt med til vores behov - men.. der er sket meget siden da. Det er jo umuligt at sige om vi kunne have haft samme levetid/succes/gode service med en billigere cykel. Personligt synes jeg det er mirakel at den stadig lever i bedste velgående.
--
"ORK SATME!"
#2
ramos
Ultra Supporter
04-06-2024 11:03

Rapporter til Admin
De har allesammen samme motoreffekt, så deres evner til at klare bakker, afhænger allermest af totalvægten. Vær obs på de brands, som ikke har en solid økonomi. Går de konk i morgen, mangler du reservedele til din 30-40k investering. Desuden er det de populære ladcykler også dem der oftest bliver stjålet. Med de tanker, valgte jeg for 5 år siden at købe en SCO e-cargo. Det er Salling Group, der står bag. Der er plads til 4 børn (har kun 3, men så kan der også være en ven eller hunden med. Deres reparationer og service klares af en god udekørende ekstern samarbejdspartner. Jeg gav kun knap 17k for den dengang. Den bliver brugt stort set dagligt (dog ikke ret langt ad gangen, da vi bor tæt på alt), men den har gået over 3.000 km. og det fungerer bare. Jeg har haft et problem med et beslag til en styrdæmper der rustede. Det kom de ud og svejsede på adressen, da den var dækket af deres 10 års stelgaranti. Til sammenligning har vores genboer med Babboe har ventet i 2 måneder på reservedele, så deres kan komme ud at køre igen. Så jeg kan varmt anbefale den billige løsning, hvis I har mod på det. Den koster lidt mere i dag, mener det er 22.5 på tilbud, som den er nu (fra normalprisen på 30)
--
#3
Pagger
Ultrabruger
04-06-2024 14:53

Rapporter til Admin
Jeg ved ikke om der er lige så stor forskel på ladcykler, men jeg er på min 3. E-mtb, købt via tyskland (2 af dem blev stjålet) På trods af at forsikringen tilbød op til 30% rabat hos Fribikeshop, så var de ikke i nærheden af at kunne måle sig med tyske priser, så jeg ville klart anbefale at tage et kig på f.eks. Idealo eller Geizhals, når du har fundet et par modeller du er interesseret i.
--
#4
BloodClaw
Maxi Supporter
05-06-2024 10:45

Rapporter til Admin
Overordnet er det desværre et område, hvor man kan trække en nitte med de fleste mærker. #2 er positiv om SCO (og det er der mange andre der er), mens jeg selv havde en almindelig SCO el-cykel, der var uduelig efter 10-15km trods flere ture til Bilka for at blive fixet - til gengæld fik vi pengene tilbage uden de store problemer. Jeg har selv en Amlad som kører super fint (også op ad bakker), men var (og er) da yderst opmærksom på bekymringerne omkring især bremser. Først og fremmest ville jeg finde en lokal og dygtig cykelmekaniker og tage den derfra (fx hvilket mærke de anbefaler), for det er bare nemmere når der er styr på vedligehold af cyklen.
--
#5
LgT
Mega Supporter
05-06-2024 11:13

Rapporter til Admin
Mere end brandet ville jeg nok fokusere på jeres behov og hvilken type cykel I vil have: - Skal den være 3-hjulet eller kan en to-hjulet longjohn være aktuel? - Hvor store børn vil I have plads til? (de Nihola jeg får i tankerne er mest eet mindre barn) - Vil I betale for Centermotor, eller er baghjulsmotor godt nok (og hvad er tilgængeligt på den type I er endt ud med efter de første 2 spørgsmål)? Dernæst så er det ud og prøve nogle af de mærker fra jeres positiv liste; den virker ikke helt ved siden af. (Winther og Black Iron får I nok svært ved at finde fra nye til noget nær det budget). Vi bor ret fladt så vi sparede center motor væk da vi købte Babboe for 2½ år siden - før alt balladen de har haft det seneste år med dårlige rammer. Positivt set er Babboe dog stadig på markedet, og trods at E-big ikke har været på den sorte liste får vi nu tilbudt et eftersyn.
--
#6
Fruergaard
Maxi Nørd
05-06-2024 11:46

Rapporter til Admin
#0, Du og dine børn vil elske at cykle. Vi bor selv i Aarhus, og alt bliver så meget nemmere med en god lad cykel. Det først I skal gøre op med dig selv er om det skal være en 2 hjulet eller en 3 hjulet. Jeg vil klart anbefale en 2 hjulet, medmindre man virkelig har brug for meget plads i kassen. Lad være med at købe for billigt. Op til en hvis pris så er det virkelig "du får hvad du betaler" når det kommer til lad cykler. Og I kommer til at bruge den utrolig meget, så lad være med at "cheap out". Og angående hvad #2 påstår, så er der enorm forskel på motorer og hvor meget assist de giver dig, specielt op af bakkerne. Kan godt være de alle er rated til 250W, men det er ved kontinuert og det meget løst defineret. De må gerne i "kortere" perioder booste op til 600-800W. En Smart system Bosch performance line giver 340% assist (så hvis du giver 50W, så giver motoren 170W) hvor mod en Cargo motor giver 400% (50W input og motoren giver 200W). Så er der også forskel på hvor mange watt de kan give ved 70 rpm osv. Dertil så er har cargo motoren flere sensorer som gør at den giver power så snart du trykker bare en smule i pedalerne. Det gør en performance line ikke. Hvis man ikke tror mig, så tag ud og prøv en Urban arrow med henholdvis Active line Plus, Performance line Plus og Cargo og man vil klart kunne mærke en forskel. Man kan skifte/opgradere meget på disse cykler: Bremser, gear (hvis med kæde og kassette), lys, batteri størrelse osv. Men du kan ikke så nemt opgradere motor, køre egenskaber eller pladsen/funktionalitet i ladet. Så gå efter en med den stærkeste motor, bedste køre egenskaber og et lad der passer til jer. Jeg vil dertil anbefale at få med remtræk og indvendige gear. Det holder vedligeholdelse til et minimum og mere tid til at cykle :-) Enkelte anbefalinger: https://www.fribikeshop.dk[...] Er overrasket over hvor meget man får for pengene, har dog ikke prøvet den selv. Urban Arrow er også godt, og kan evt. findes brugt eller til en god pris hvis der stadig står nogen med det "gamle" Bosch system. Brugt: https://www.dba.dk[...] Eller som ny: https://www.ladcyklen.dk[...] https://www.ebikestore.dk[...] Alan (ejer af Ebikestore) er til at forhandle med på disse cykler da han gerne vil til at have dem solgt. Jeg ville nok på sigt opgradere bremserne til noget Magura MT5 og sætte en affjedret saddelpost på. Vi havde sådan en Packster 70 før den blev tilbagekaldt tilbage i 2021, og standard bremserne kunne godt bruge noget mere power ned af de stejle og lange bakker i Aarhus. "Problemet" med Packster 70 og små børn er at de sidder ret dybt i ladet og siderne er ret høje. Det giver god beskyttelse, men et elendigt udsyn ud af cyklen for børnene. Vi overvejer selv at skifte ud til en Transporter2 65, da pladsen i bredden af en Load 75 er ved at være for trængt til 2 børn om vinteren. Der står nogle Transporter 65 med det gamle system rundt omkring som måske kan forhandles ned omkring de 40k? https://www.jupiter.dk[...] https://www.ebikestore.dk[...] Vi går nok efter Transporter2 65 for at få den stærkere "smart" Performance line motor til bakkerne her i Aarhus (og opgraderer bremserne). Kan nok fint gå an med den gamle performance line motor i en Transporter 65, men vi er nok for dovne og for vant til cargo line motoren på Load'en.
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium http://hwt.dk[...]
#7
Agges
Bruger
05-06-2024 13:19

Rapporter til Admin
TLDR; Kig på 2-hjulere som også #6 anbefaler (i øvrigt et godt skriv der rammer ind i mange af de helt rigtige betragtninger at tage ind i processen). 3-hjulere er gode til at laste tungt, men kørekomforten er lavere en 2-hjulere. Vi har en Christiania 30+ på el og en Urban Arrow Cargo Line til Københavnertrafik. Jeg kører personligt mest på UA'en og undgår om muligt Christiania cyklen pga. komforten og hastigheden. Der er kommet mange nye 2-hjulere på markedet efterhånden, men kvaliteten er nævneværdigt bedre på Riese & Müller og Urban Arrow, men de øvrige kan sagtens være med. Dit budget afgør det, men som #6 også rigtigt siger - tag en i god kvalitet med den stærkeste motor. Undgå Shimano bremser, jeg har døjet meget med deres 4-stemplers kalibere (Zee, XTR) sætter sig. Magura er vejen frem! Derudover har Enviolo gear i deres billigste varianter nogle udfordringer, hvor de dyrere skulle kunne holde til trykket fra de stærkere motorer.
--
ATX is nice
#8
Andyboy
Supporter Aspirant
05-06-2024 16:02

Rapporter til Admin
Jeg har haft SCO og Ultimate Curve fra AMladcykler + en ego (nu udgået). Man kan sige meget om AM - men det er den model jeg har haft med færrest problemer (også efter 2 år). Husk at når du tager den dyre model - så skal du have den rigtige forsikring, godkendt cykellås (disse 2 ting er ekstremt vigtigt) - og så skal du forberede dig på at den bliver stjålet. Når det er sagt er der ingen tvivl om at du får mere køreglæde, sandsynligvis færre mekaniske problemer og bedre gensalgsværdi af en dyr ladcykel. Der er helt klart forskel på motoren. SCO er ekstrem dårlig til at styre en jævn trækevne (efter 5-10 km er der stort set ingen trækkraft) - der var mest smæk på eGo. #4 Bremserne er ikke et problem med hydrauliske bremser
--
http://www.internet-bredbaand.dk[...] http://www.tv-pakke.dk[...]
#9
BloodClaw
Maxi Supporter
05-06-2024 16:08

Rapporter til Admin
#8 De er ihvertfald slet ikke problemer i samme grad som dem de tidligere havde - og som blev vist i Kontant. Der er stadig lidt døje med, at nogle oplever at bremserne "skraber" lidt på et eller andet mens man kører. Min gjorde det i starten, men det fixede mekanikeren ved det første servicetjek.
--
Sidst redigeret 05-06-2024 16:09

Opret svar til indlægget: Hvilken ladcykel til bakket terræn?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning