Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Køb eller lease bil? Hvor kan man søge sparring?Af Elitebruger SEOMaster | 14-02-2024 19:44 | 2547 visninger | 49 svar, hop til seneste
Hej
Vi købte for ca. 1,5 år siden en plug-in hybrid til omkring 330.000 kr. og finansierede den med et 1,9 % variabelt lån. Nu hedder rente så pludselig 5,9 % og vores mdl. ydelse er steget med over 1.000 kr.
Det er jo bare sådan det er, og jeg tuder ikke over det, men det har fået os til at tænke på, om sådan en stor bil også er nødvendigt.
Nu hvor rentemarkedet stadig er ret ustabilt, så går jeg og overejer om vi skal lease en bil til omkring 3.000 kr. om måneden og så se på, hvad man kan få for det?
Men hvor finder man sparring omkring det? Er det ikke noget med, at man skal være klar over, om man selv skal sælge bilen igen? Og er det også noget med, når man ikke vil betale mere end 3.000 kr. om måneden i ydelse, så kan det slet ikke betale sig.
Nogle herinde der kan hjælpe lidt? :) ? ? --
Ved Flexleasing skal du selv sælge bilen efter endt periode. Det ville jeg ikke turde vælge i det her sindssyge bilmarked...
Hold øje med diverse kampagner der kører rundt omkring. Jeg har selv leaset min første bil for nylig. En Seat Leon stationcar. Jeg synes selv jeg fik et godt tilbud.
3000kr/md i leasingydelse
5000kr i udbetaling
15.000km
Leasingperiode: 12mdr
Det synes jeg selv var et godt tilbud. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) https://fdm.dk[...]
Leasing er dyrt og kan ofte bedst betale sig med dyre biler, eller hvis man ønsker at skifte bil ofte. -- Vi privatleaser for tredje gang nu, som privatleasing. Har på ingen måde fortrudt det, selvom det er dyre om måneden.
Bare det man slipper for tænke på værksted og regninger. Ridser og alt muligt andet. Jeg ville være meget mere øm over for den, hvis jeg selv havde købt den. Specielt når vi har 3 små børn, der ikke altid behandler tingene lige pænt. Et fast beløb om måneden, og så skal man ikke tænke over det. Samt ny bil hver 3 år. -- 7700K gang! --
Sidst redigeret 14-02-2024 21:17 Vi havde en Kia Ceed stationcar, ganske vidst med en 1.0 manuel 6 gear, men den kostede ikke mange penge i udbetaling eller mdl. ydelse. Det var en FIN bil, selvom den manglede kraftoverskud med den størrelse til så lille en motor. Udstyr var fint. Vi havde den ca. 1½ år, og så ændrede vores kørselsbehov sig så meget, at det ikke længere kunne betale sig, men opsigelse var kun 11+ løbende måned, så det var intet problem. Heller ikke nogen slutregning. Operationel leasing får de varmeste anbefalinger herfra
https://kiaonline.dk[...] -- #1 det lyder godt nok spændende - og så 15.000 kr. i udbetaling kun. Tror da nok lige, at jeg skal til at overveje at sælge vores bil nu, og så få set mere på det leasing. Vil du ind på, hvor du leasede jeres bil? Seat Leon St. car har jeg faktisk set på før :D
#2 ja det mente jeg nok, men kan være at den merpris for leasing er godt nok givet ud for mig :D
#3 det er præcis de ting du nævner der, der gør at jeg begynder at kigge mod leasing i stedet. Men kan man virkelig godt bare behandle bilen som man ønsker, uden at skal tænke på ridser i lakken og skrammer i interiør m.m. efter sko fra børnene osv.?
I den artikel fra FDM som #2 linker til, der skriver de jo at det er et minus ved leasing "Risiko for regning for skader ved aflevering af bilen"
#4 tak for svar - det lyder til at leasing måske ikke er helt så håbløst, som jeg går og tror for private :D -- #5 - Nej kun 5.000kr i udbetaling :D
Jeg kigger ikke på de månedlige udgifter. Jeg er kun fokuseret på den totale udgift i hele perioden. Det føler jeg er mere retvisende.
Leasingydelse: 3000kr x12
Udbetaling: 5.000kr x1
Gebyr for afleveringssyn udført af FDM: 600kr
Total udgift til bil over 12 måneder eller 15.000km = 41.600kr
Pris pr. km hvis jeg kører over 15.000km = 0,80kr/km
Pris pr. km hvis jeg kører under 15.000km = 0,30kr/km
(kører jeg 20.000km skal jeg betale 4000kr ekstra)
(kører jeg 10.000km får jeg refunderet 1500kr)
Det der tiltaler mig ved leasing:
Jeg ved præcis hvad jeg skal af med i perioden.
Det er ikke mit problem at gøre bilen synsklar
Skal ikke engang betale viskere eller sprinklervæske (Ja, jeg spurgte)
Jeg skal ikke betale for undervognsbehandling
Bilen singer "DING!" og en ukendt lampe lyser = not my problem!
Jeg er ret sikker på bilen ikke er undervognsbehandlet. Men det er jeg faktisk også ligeglad med, for det er jo ikke mit problem. Med alt det salt der har været på vejene i år, er jeg glad for jeg kører rundt i en bil der ikke er min egen. Shit den får spist noget vejsalt.
Den specifikke bil jeg har leaset:
Seat Leon Spotstourer 2024 1.0 TSI mild hybrid 7trin automatgear.
Sædevarme, ratvarme, bakkamera, kablet AndroidAuto/Carplay*, fodbetjent bagklap og så videre og så videre.
*Android auto og apple carplay har jeg trådløst via en CarLinkIt adapter. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 14-02-2024 22:19 Tilføjelse til #6 - Bilen er leaset direkte gennem en Seat forhandler.
Det er VW Semler Finans der står for leasingaftale/kontrakt.
Jeg fik prisen jf. en nytårskampagne de kørte. Valget stod mellem den og en Skoda Kamiq. Jeg valgte Seat fordi jeg følte jeg fik mere bil for pengene og fordi den var en lillebitte smule billigere.
Jeg kan se Skoda ikke længere har kampagnepris på Kamiq, men hvis du overvejer leasing, så bør du holde øje med diverse kampagner rundt omkring.
Peugeot og Citroen har også haft leasingkampagner. Måske har de det endnu. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en fransk bil, men hvis det bare er leasing, så turde jeg godt.
Hvis du kan nøjes med en Citroen C3 kører de en kampagne på den:
https://www.citroen.dk[...]
Jeg synes priserne er aldeles fair.
-- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) Ved elbil er banklånet ved diverse banker omkring 2% fast. Bare hvis man render og leder efter "billig" billån. -- #8
Smid gerne et link til hvor du ser en rente på 2 % fast ved el-billån. -- #9 Ok, spurgte banken sidste år i maj, kan se den er steget til 2.79% atm. Så ikke så billigt mere som i de gode gamle dage.
https://danskebank.dk[...] -- Prøv at kigge her:
https://www.elbiil.dk[...]
De holder listen fint opdateret. Det er det eneste sted, hvor man kan se hvor meget af prisen på leasing er. Hovedreglen er, at man efter 3 år har betalt 50% af bilens værdi.
Men på elbil markedet er der kommet nogle ret gode tilbud på leasing. Jeg ville i hvert fald ikke købe en bil, som det er i dag. Der sker alt for meget på elbil området, så din bil risikere at miste en del værdi med alle de prisnedsættelser der er.
Du skriver desværre ikke hvad dit kørselsbehov er. Kører du over 25000 km, vil det nok ikke være en god ide at lease.
https://privatleasing.renault.dk[...]
Renault kører med privatleasing kampagne på deres eltriske modeller. Det samme gør Cupra med deres Born. -- #10 Renten er lige steget hos dem. Jeg var i dialog med dem om billån. Renten var dengang 2.29%, men blev under processen ændret til 2.79.
Danske Bank er i øvrigt de billigste med lån. De kræver ikke pant i bilen, og kun 10% udbetaling. Derfor holdes omkostninger nede. -- #5
Nej. Det skal man ikke. Det er en bil og den skal bruges. Præcis som var det din egen. Alm slid er ok.
Ved sidste bil fik vi en efter regning omkring 2000kr hvilket er helt fair efter små 3 år, hvor vi mere eller mindre ikke har gjort det store ud af at passe på. De største “skader” var faktisk lavet af mig selv. Mener den gennemsnitlige regning ved privatleasing er omkring 2500kr
Første gang vi afleverede en leasingbil blev det et stort rundt 0.
God ide (specielt ved brugtleasing) tag billede af alt, så snart du får bilen. Så kan du dokumentere evt små ridser og skader i forvejen. -- 7700K gang! #2 - Det kommer rigtig meget an på hvilken helhed man ser det i.
Vi privatleaser en qashqai idag, største udstyrs model på en 3årig aftale og giver lige omkring 6200 i leasing + forsikring + vægt afgift per måned.
Hvis man tager udgangspunkt i den udregner som FDM har lavet og tage højde for værditab så giver deres udregner en pris på 9011kr per måned hvis man vil beholde den i 3 år, infact iflg deres udregner så vil vi ikke være under 7000kr per mnd hvis vi havde købt den medmindre vi beholder den i +10 år, og det er vel og mærke ved en rente på 2%.
Bevares det er da en bil til 450k ca, men det er ikke en "dyr" bil, men alligevel kan jeg ikke på nogen måde se hvordan det kan svare sig at købe selv, ikke med de priser der er på privat leasing idag. -- R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16 --
Sidst redigeret 15-02-2024 09:38
#14
hvad koster sådan en qashqai i dag ?
er det ikk billigere at købe den, den er jo ikke 0,- kr værd efter feks 4 år.
-- Tak for svar til jer alle sammen. Det er da bestemt noget jeg virkelig skal kigge lidt mere på kan jeg forstå på det hele.
Vores kørselsbehov er omkring maks. 10.000 km om året. Sidste år kørte vi 7.000 km så på en måde er det også helt galimatias at vi har så stor en ny dyr en bil.
Men dvs. det er altså hybrid man skal kigge på, for at det kan svare sig at lease, eller kan man også stadig lease en god bil på ren benzin?
Bagsiden er at jeg så skal til at sælge vores egen bil. Er ret sikker på, at vi får et tab på den, nu hvor vi skal sælge den og så lease efterfølgende. En Ford Kuga Plug-in Hybrid fra Q2/2021 og kørt 40.000 km. Vi købte den 10 mdr. gammel, hvor den havde kørt som leasingbil.
Restgæld ca. 280.000 kr. og nu hvor vi skal lease, så kan den jo ikke indgå i en handel med forhandleren tænker jeg? -- Se evt. https://gomore.dk[...]
Der er flere muligheder for leasing til omkring 3000 kr. Lav udbetaling og månedlig pris inkl. forsikring og service. -- Macbook Pro Retina 13,3 2016 / 8 GB / 256 GB SSD
Mantiz Saturn Pro eGPU / RX 580 / 500 GB SSD #15 Nypris er ca 450.000 idag.
Vi kører ca 20.000 om året, det er hvad leasingen kører på, lad os så sige 4 år frem, 80.000km - Nu er der ikke nogen brugtpriser på den model som vi har lige pt, så det vil være gætværk, men jeg ville personligt regne med et værditab omkring 50.000 om året over en 4 årig periode, fdm regner med 35.000 hvilket jeg mener er for lavt.
Vi giver 5500 i ren leasing = 66000 om året - De andre omkostninger er identiske.
Det giver i mit regnestykke omkring 16000 om året til at finansiere for, og der skal man huske at du ved køb skal have en solid bunke penge fra start, noget du ikke skal ved leasing, vi gav 5000 i oprettelse på vores, de 5000 dækker dårligt omkostningerne til at oprette et lån idag.
Hvis man, som i vores forløb med vores km forbrug gerne vil skifte bil hver 4 år (Vi er tvunget til maks 3 på nuværende aftale), så kan jeg ikke rigtig se en situation hvor det giver mening, specielt ikke sådan som renterne er idag.
Kan man finde det billigere? Gøre det billigere end leasing? Det kan man sikkert, men der er bare ingen risiko forbundet ved det, vi har haft adskillige leasing biler og aldrig kommet af med noget synderligt, en enkelt gang har vi sku skifte et plast panel fordi hunden havde ridset det, idag har vi sådan nogle stof "covers" på dørene og har ingen problemer.
-- R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16 #16 - Jeg kører i en mild hybrid. Det passer mig bedst. Jeg kan lade gratis på mit arbejde, men der er bare virkelig mange med elbil og hybridbil så der er kø ved ladestanderne. Jeg gider ikke besværet.
Jeg synes også det er MEGA plat, at dem der har plugin hybrider tager lade-pladser fra dem med rene elbiler. Dem der har hybrid tager en hel ladestander, i mange timer, for at lade deres lille lorte batteri så de kan få 30-50km på strøm. HVER ENESTE DAG, hvorimod dem i rene elbiler måske lader 1 gang om ugen.
Jeg er med på det er "gratis kilometer" at lade sin plugin hver eneste dag på arbejde, men det besvær og bøvl gider jeg simpelthen ikke. Der skal parkeres ved en ledig ladestander, pakkes ladekabel ud og sætte til at lade, hver eneste morgen. I alt vejr. Det er jeg alligevel for magelig til. Plus jeg gider ikke flytte min bil i tide og utide, for at give plads til andre så de kan få deres 30km tanket op... Jeg synes ærligt talt plugin hybrider er latterlige. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 15-02-2024 10:20 #19 Ja ja jo jo så fik vi da lige det på plads :D det var nu ikke derfor jeg skrev, at vi har en Plugin Hybrid, men mere for at fortælle hvilken bil det er det drejer sig om. Enig i at man ikke skal optage en lade-stander med en Plugin hybrid. Det har jeg aldrig gjort, og kunne aldrig finde på det. Vi lader der hjemme, og kun der hjemme. Vi kører dog heller ikke mere end små 10-12 km om dagen.
Nu vil jeg bruge foråret på at se, om det kan betale sig for os at få solgt bilen. Med en restgæld på 280.000 kr. for en 2021 model, så kan det måske godt se lidt trist ud. -- #20 Jeg er også bange for at jeres restgæld er højere end værdien på bilen.
Men i sidste ende, mon ikke du er billigst kørende ved at beholde den nuværende bil? -- #21 Jo det har du helt ret i - det er bare fristende at læse om alle de gode historier osv. vedr. leasing af bil til en månedlig ydelse på 3.000 kr. når vi er steget til 4.400 kr. i ydelse. Og vi står med hele balladen selv HVIS der skulle ske en skade eller uheld.
Men hvorfor skulle der så også ske det. Ingen tvivl om, at det er billigst at beholde bilen, og så vente. Men jeg kommer jo ikke udenom et salg af bilen på et tidspunkt, hvis jeg vil over og privatlease på et tidspunkt :) ? -- leasing er alt for dyrt.... Hvis det var billigere end at købe så fandtes der nok ikke leasing :) -- #20 - Yeah sorry, følelser overtog fornuft. Det irriterer mig bare, selvom jeg egentlig burde være fuldstændig ligeglad, da jeg ikke selv kan bruge en ladestander. Det er bare irriterende at se og høre på folk kæmpe om en ladestander for at få de få kilometer. Jaja mange bække små hvis man får 30km gratis hver dag året rundt. Men altså... Ja jeg synes bare ikke det er besværet/konflikterne værd :P -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) Du kan altid snakke med FDM
hvis du er medlem. Det kan betale sig selv hjem, afhængigt af hvor du vælger forsikring osv. -- Sidst redigeret 15-02-2024 11:31 #22
“Og vi står med hele balladen selv HVIS der skulle ske en skade eller uheld.“
Det forstår jeg ikke helt :-) ?
I det tilfælde er det jo et forsikringspørgsmål. Ligesom hvis du selv ejede bilen. -- 7700K gang! #10
Du skriver også fast, men DB tilbyder er variabel. 3,45 % er vist det billigste jeg kan finde på fast lige pt hos en bank. -- #23 ingen tvivl om at leasing måske koster lidt mere end at købe, men hvis det kan befri ens hoved for nogle tanker lige nu, med alt det der sker med renter og udvikling af biler, så kan det måske være godt nok givet ud.
#24 haha du plejer heller ikke at være sådan en, der bare sviner ting til for at svine til, så blev lidt overrasket :D men fair nok... Heldigvis er der flere steder nu, der kun tillader at man holder ved standeren i 2-3 timer, og så kan den lille pis-plugin-hybrid ikke spærre pladsen hele dagen xD
#25 jeg er desværre ikke medlem hos FDM. Jeg tror dog at min den gamle er medlem, så kan han måske prøve at høre dem. Tak for tippet.
#26 altså som jeg læser det du og andre skriver, så kan man nærmest behandle bilen som en container... Ikke bekymre sig om mudder på interiør... Ligeglad med ridser i lakken... Ligeglad med ridser indvendigt osv. og så bare betale 2.000 kr. når ens leasingperiode ophører... Det er da ret frit må jeg nok indrømme :) -- #28 - Det er ikke helt sådan ved alle.
Hos Nissan fx der er der fine regler, vi har et ark med "acceptable" fejl..
Der er fx én ridse per "del" af bilen, så fx venstre fordør, venstre bagdør, venstre bagerste kofanger osv må have en ridse, har den 2 så skal den laves.
Det er faktisk ret overskueligt, men generelt så er det en brugsting og man forventer og har regnet med i prisen at den ikke fremstår som ny - Tror det er der mange går galt i den, de har indtrykket af at man skal aflevere en bil i præcis samme stand som da man startede sin leasing, det skal man ikke men det skal dækkes under hvad "normalt" er. -- R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16 Jeg forstaar ikke hvordan det nogen sinde kan vaere billigere at lease end at koebe. Vi koerer cirka 35.000 om aaret
Vi har koebt en VW Passat GTE 2018 i 2022. Den gav vi 330.000 for inkl. et saet brugte vinterdaek. Lad os antage at den taber 20% af sin vaerdi om aaret, saa giver det et vaerditab paa 161.000 over 3 aar.
Worst case paa service/daek over de 3 aar
- 8000 stor service
- 2500 Lille service
- 6000 stor service
- 2500 nye sommerdaek
- 2500 nye vinterdaek
- 800 paa et syn
- Vi har et fast rente laan paa den til ~3% - saa renten har kostet os cirka 24.000
- Lad os sige vi gav 7500 for at tegne laanet (det gjorde vi ikke, men det var vidst en god deal hos Danske Bank...)
Det er alt i alt ~54.000 i omkostninger, og saa vaerditabet og vi er paa 215.000.
Saa har bilen kostet os 5.975 DKK/mdr - jeg kan ikke se at det paa nogen maade kan goeres billigere (eller til samme pris) ved leasing. Misser jeg noget?
( Jeg ville virkelig gerne skifte bil hver 12-24. maaned saa jeg vil gerne have leasing til at blive mere attraktivt for os! :-D ) -- Sidst redigeret 15-02-2024 20:10 #30 Jeres ulempe er antallet af kilometer.
Folk der kører 10.000-15.000km/året, der er udvalget til under 6.000kr/måned ret stort. -- #30 Det kan heller ikke betale sig at lease, hvis man kører 30k om året. Det jeg hart set, så er op til 20k max. Derefter begynder økonomien at skride.
Men som du skriver, så misser du nogle nuancer. Hvis jeg havde været så torskedum at købe en Tesla Model Y d. 12.1.22, eller før, så havde jeg med et pennestrøg mistet over 100.000 kroner pga nedsættelserne. Nu har alle andre bilmærker så fulgt med på deres elbiler. og der bliver kastet 30-40-80k kroner afsted fra den ene dag til den anden. Senste i det kuld er Cupra Born.
Det er ret mange penge at miste, når man ikke engang kan kalde det værditab. Jeg har aldrig leaset en bil i mit liv, fordi jeg kørte 30-40k km om året, men jeg ville absolut ikke købe en elbil nu pga de usikre priser - og så kører jeg i øvrigt kun 15k.
Men efter at have regnet på det, så beholder jeg min Euro 6 dieselbil. Det er alt for dyrt at købe/lease ny bil hele tiden. -- #31 tjek! Hvis jeg kørte 10k om året ville jeg nøjes med vores Fiat Punto til 15k :-D
#32 Det er rigtigt - det er ganske vidst en risiko. Men jeg kender også nogle der har kørt med 0 værditab i flere år i streg inden, så nogen vil nok sige at det går
op og ned i showbizz :-) Jeg sidder også med en PHEV - hvis jeg havde vidst elbilerne ville falde så meget i værdi så havde jeg nok også taget en god gammel diesel i stedet for :-) -- #30 - Det kommer også meget an på ens lyst/behov for at have nyere biler, vi har selv været i møllen med en ældre bil som var upålidelig og det kunne vi ikke leve med, idag skifter vi bil ca hvert andet år og vi har altid en fabriksny bil.
Hvis du tager fleksibiliteten med i det hele, vi kan fx om 4 måneder bare levere vores qashqai retur (12 mnds binding) og ikke tænke på om der har været større værditab i det første år, hvilket er meget normalt.
Det koster mere at lease medmindre man holder på bilen i +4år, det har det gjort i de udregninger jeg har lavet.
Og km hander meget om hvad man kan finde, fx vores qashqai, da vi skrev aftalen der kunne man tilkøbe 5000km om året, op til 50.000km for 50kr per mnd, så en qashqai som vores med alt i udstyr ville stå dig i ca 6000 per mnd i leasing for at må køre 35000 - Det kan man dog ikke mere idag, idag hedder beløbet 300kr pr mnd for 5000 om året men man kan være heldig. -- R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16 --
Sidst redigeret 16-02-2024 00:25 #34 men en Qashqai er også en anden oplevelse end en Passat GTE med 210hk :-)
Det giver god mening hvis man gerne vil have dem fabriksny, det havde jeg ikke tænkt over. Kigger altid på 2-3 år gamle biler -- Jeg har dog aldirg haft en bil der er halveret i værdi efter 3 år som flere skriver det koster at lease. Førhen købte jeg altid biler der var 1-2 år gamle, men nu har jeg en Tesla 3 Performance som jeg har haft i snart 3 år. Den kostede kr. 449.000,- og jeg kan da godt med sikkerhed sige at den er mere en 50% værd idag. Det er endda hvor nypriserne er faldet meget.
Jeg sætter ca. 8000,- ind på en konto om måneden som skal dække min kone og min bil i køb når vi føler for det/har råd. Det har holdt utroligt godt altid (Beløbet er selvfølgelig steget lidt med årene). Det svarer til kr. 4000,- pr. bil pr. måned og vi har da begge fine biler synes jeg. Hun har en Volvo XC60 T8 fra 2022.
Jeg synes også at det er problematisk at FDM og de fleste andre regner med listepriser på nye biler når de sammenligner. I modsætning til leasing så kan man faktisk forhandle temmeligt meget om mange nye biler, dog ikke alle. Vi fik mere en 100.000,- ned i pris på min kones bil. Tesla er dog ikke muligt. Jeg ved at Skoda Enyaq, som jeg har kigget på, godt med god vilje kan forhandles en del ned i pris. Jeg fik tilbud hvor der var 5 års garanti, træk, vinterdæk samt yderligere 20.000,.- i rabat fra ny, oven i deres kampagne de kører.
Det betyder også en del hvis man sammenligner med bare at køre ned hvert tredje år til forhandlere og byt-til-nyt hvor han tager den gamle i bytte. De giver ikke meget og jeg har rigtig god erfaring med selv at sælge bilerne privat og få en del mere for dem.
Faktisk regnede jeg, indtil for 3-4 år siden, kun med at tabe ca. 20-25K om året pr. bil hvilket fint har kunnet lade sig gøre. Det er klart at nu har vi et lidt anderledes marked, men hvis man kigger brugtpriser på 3-5 år gamle benzinbiler lige nu der har kostet 300-500K så er de meget høje. De helt små, som Skoda CitiGo og lignende har kun tabt 20-30K over de sidste 5 år, svarende til ca. 5K om året.
Jeg har et utal af gange regnet på leasing, og hver eneste gang virker det som en utroligt dårlig ide rent økonomisk. Det skal alene være at man har nok penge til at være ligeglad og/eller ikke kan finde ud af at spare lidt op. Det er kun hvis man insisterer på at man vil have en HELT ny bil hver tredje år og man nægter at forhandle det.
Hvad angår udgifter til reparationer har jeg aldrig brugt så meget som flere regner med at skulle bruge. Man kan selvfølgelig sikkert være uheldig hvis der ikke længere er garanti på bilen, men jeg har aldrig prøvet det. Ellers må man have fat i en Kia med 7 års garanti. Så sælger man den efter 3-5 år og køber får stadig garanti. -- #36 skal du ud og sælge din 2021er Tesla 3 performance får du mellem 270-290k max. Så det er da et kæmpe tab på 3 år:-) -- #37 men det havde også været dyrt at privatlease en Tesla M3 Performance - så selv i en periode hvor det er "gået helt galt for afskrivning" så virker det stadig for dyrt at privatlease. Medmindre man selvfølgelig kører de der 10-15k om året.
Hvis man kører ~1000 km om måneden så kan jeg simpelthen ikke forstå at man vil bruge 5000 kr. om måneden på det! O_o -- #37 Som #38 skriver så regner alle med 50% afskrivning i leasingsammenligninger. Min pointe var/er dermed at selv hvor priserne på nye biler er faldet så drastisk så er 50% ikke i nærheden af det. Dengang skulle jeg have givet kr. 7000,- om måneden i leasing, hvilket jeg kender flere der gjorde. Det svarer så til at jeg skal ud og sælge min til 197.000,- hvilket er næsten 100.000,- under hvad jeg med rimelig sikkerhed kan få for den. Jeg har ikke haft nogen service eller noget andet på den så på den måde har det været ok. Når det er sagt så med de nye priser på mange biler så kommer vi helt sikkert ikke til at se lignende prisnedsættelser på dem der har taget dem som f.eks. Tesla og Skoda. -- #38 Du kan lease en Renault Megane med 35.000 km til 4900 uden udbetaling for det med bedste udstyr og helt ned til 4200 for den "skrabede", det synes jeg er ret godt givet ud, jeg er med på det ikke er samme størrelse bil som Passat GTE :) -- Sidst redigeret 16-02-2024 12:50 #40 Det er lidt som at sammenligne æbler og bananer - en Renault Megane er jo også en billigere bil :-)
Vælger du de 2 førerassistenter til så koster den 5245 om mdr - det vil sige 188.820 på 3 år.
En tilsvarende fra 2022 der har kørt 10-20.000 km står til til 260.000 - mon ikke de kan købes i en ren handel til 250.
Det virker helt tosset for mig (økonomisk set) at privatlease... -- Sidst redigeret 16-02-2024 12:58 #41 Der er helt sikkert en præmie ved leasing ellers ville firmaerne ikke gøre det. Men jeg mener leasing er fint for nogle biler og typer. I dit tilfælde måske ikke. Hvis jeg stod og skulle have en elbil nu, så mener jeg der er så stor usikkerhed om fremtiden at jeg hellere vil lease i 12-24 mdr end jeg vil købe. Jeg synes der er fornuftige leasing tilbud på elbiler rundt omkring plus jeg kender mine omkostninger næsten 100% i den periode. :)
-- #35 - Det skal jeg ikke kunne sige, holder mig generelt fra VW, specielt hvis man vil have automatgear - Min familie har haft noget ala 15 forskellige VW'er med DSG, ingen af dem har holdt 2 år uden problemer.
Jeg kiggede udelukkende på pris - Lige pt giver du mere per mnd for en 2018 model end hvad du ville give for at privatlease en fabriksny qashqai, om det er en bedre bil eller ej, det skal jeg ikke kunne sige - Vi havde en Mercedes C220 inden vi fik vores nuværende qashqai og jeg skal ærligt indrømme at jeg er super overrasket, det var konen som var forelsket i den da den er højere men jeg er sku imponeret, den er noget ala 90% i oplevelse af vores C220 men til en noget anden pris.
Nu nævner du en brugt i dit #41 indlæg, og ja det er selvfølgelig en mulighed, i vores nuværende aftale er der 100% garanti, der er absolut 0 risiko for os, betal de 5500 i mnd og så skal vi ikke tænke på værditab, service eller værkstedsregninger, eneste vi selv skal stå for er dæk, resten er inkluderet.
Min bror købte en VW T-Roc i 2021-22 (Kan ikke huske præcist), under 10.000 km efter der stod gearkassen af, de ville ikke dække og det kostede ham lidt over 30.000 og få den lavet - Idag står den igen på værksted, gearkassen har igen problemer.
Havde han valgt at lease som jeg anbefalede ham (På den rette aftale), så kunne han have været ligeglad da det ikke ville koste ham noget.
Men ja - TLDR; Vil man købe en brugt bil og føler man har styr på brugtpriserne så kan det da nok godt svare sig og købe, specielt hvis man vil have sin bil i 4år eller længere - Vi leaser dog primært pga fleksibiliteten, hvis vi om 7 måneder vil noget andet, kører mere, kører mindre, så returnere vi bare bilen uden at tænke mere over det og så pga rammerne, vi ved 100% hvad vores omkostninger er, uden overraskelser.
Når vores qashqai udløber så ryger vi nok på Hessel Hire, det bliver næppe mere simpelt. -- R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16 --
Sidst redigeret 16-02-2024 14:43 #43 Ja okay - med den historik kan jeg godt forstå man kigger på leasing for at minimere risikoen. Vi har bare været heldige i min omgangskreds (der er nærmest kun nyere VW, Audi, Seat, Mercedes og BMW og ingen har haft problemer i de første 5+ år). De fleste har dog skiftet til en Tesla Model Y de sidste 2 år :D
Jeg plejer altid at sørge for at skyde bilen af når den har kørt 200-250.000 km og så har jeg indtil videre sluppet for en eneste uventet/dyr rep.
Vi har kun kigget på klassen med VW Passat, Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E klasse - det virker til at de gode tilbud er lige under! Må prøve at kigge igen når vi ikke længere har brug for så stor en bil -- Sidst redigeret 16-02-2024 14:53 #44
Problemstillingen er at det bliver utrolig meget delt op i lejre, enten er man til at købe fordi det er "bedst" eller også leaser man for det er "bedst", der helt sikkert fordele/ulemper ved begge dele.
Elbiler er imo bare endnu mere risky business og købe, der er et rasende tempo på udviklingen, du aner ikke om du køber en Tesla idag og om 12 måneder så kommer der nye batterier med dobbelt kapacitet hvilket vil æde en voldsom bid af værdien. -- R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16 Hvorfor lease en bil? for at se godt ud? for at se ud som om man har penge? køb en gammel en gammel mazda eller what ever til 20k og du er godt kørende 10 år frem og det bringer dig/jer frem til hvor i skal hen, så kan du bruge dine hårdt tjente penge på dine børn eller hvad der egentligt er det vigtigste her i livet! -- Jeg kunne ALDRIG finde på at leases en bil og det burde afskaffes, vil folk kører i en 500.000kr bil, så må de betale ved kasse 1 som os andre.
Flexleasing skulle også afskaffes, vil du kører i en Ferrari, så er det ikke 250k i udbetaling og 25k om måneden men 5 million op front. -- #46
Kuk kuk hvad??
#47
Hvorfor i alverden må folk ikke flexlease i følge dig? -- 7700K gang! #46 - Leasing er ikke kun til karl-smart typer, der ikke vil ses i en bil der er over et år gammel, som en eller anden fattigrøv.
Der findes også relativt billige leasingbiler og leasing af brugte biler.
Jeg forestiller mig du har en smartphone, og jeg gætter forsigtigt på den har kostet over 1000kr. Hvis det er tilfældet, hvorfor har du så dyr en telefon? En mega skrabet smartphone kan jo grundlæggende det samme. Det handler om prioritering, ligesom med alle de andre luksusvarer du har. Hvert barn har heller ikke brug for sit eget værelse i hjemmet. Man kan godt bo i en 2-værelses lejlighed med 2 teenagebørn. Det er ikke fedt, men man kan.
#47 - Jeg mistede min tidligere bil meget uventet i en ulykke hvor den blev totalskadet. Nåede at have den 10 år og jeg havde betalt lånet ud efter blot 5 år. Der var aldrig problemer med den bil og jeg savner den hver eneste dag. Men shit happens. Det var ude af mine hænder.
Hvad gør man så?
Jeg stod pludselig uden bil fra den ene dag til den anden. Så er det sgu begrænset hvad man har af tid til at undersøge markedet. Min plan var at køre min gamle bil til den gav op. Det var jo billige kilometer. Når den så ikke kunne mere ville jeg have mig en elbil. Jeg forventede at køre i den gamle bil 3-5 år mere, så elbilerne kunne nå at blive bedre før jeg købte. Men den plan blev jo så uventet ødelagt...
Så fandt jeg en kampagne på at lease en Seat Leon hvor jeg følte jeg fik meget for pengene, og jeg var hurtigt kørende igen.
Total udgift over et år eller 15.000km = 41.600kr (detaljer i #6)
På den måde har jeg lige købt mig 12 måneder til at undersøge mit næste bilkøb. Så har jeg god tid til at finde ud af hvad jeg vil, samtidig med jeg ikke skal bekymre mig om uforudsete mekanikerregniner. Det er ikke drømmebilen, man får hvad man betaler for, men jeg er heller ikke den store bil-fan. Som blev en mere og mere reel bekymring efterhånden som min gamle bil blev ældre og ældre. Jeg havde faktisk lige haft den til service/bremseskift en måned før den døde for næsten 8000kr. Det var fandme bittert at jeg mistede den så kort efter, men altså, that's life :) -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 16-02-2024 22:47
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|