Som udgangspunkt skal du have de bedste dæk bagpå, da det er sværere at styre en bagvogns udskridning end hvis forenden skrider.
Og ja det er noget der kan gøres hjemme indkørslen, så længe du ikke skifter stumper i styretøjet, eller bilen styrer eller bremser skævt så er der ingen grund til at få den sporet.
Husk at spænde fælgene i moment, det er noget rigtig møg at bruge jysk håndmoment, boltene er ikke til at løsne igen
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
#1 Min bil har forhjulstræk og disse er slidt en del mere end bagdækkene. Derfor synes jeg det lyder *sjovt* hvis det er vigtigst at der er mest slidbane på de bageste dæk? Det må da alt andet lige være bedre med mest vejgreb på de trækkende og bremsende (læs: mest bremsende) hjul?
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
At bytte dæk rundt er en rigtig god ide, og du kan selv gøre det. Sporing har intet at gøre med hvor hjulene sidder på bilen. Husk at spænde moment. Derudover er jeg lodret uenig med #1 om, at de bedste dæk skal sidde bagpå; jeg vil altid sætte dem forrest. Det er forhjulene der styrer og (sandsynligvis) trækker, så de bedste dæk skal foran. Dermed kommer du sandsynligvis heller aldrig ud i den udskridning, som #1 taler om.
--
Her er lidt læse stof
https://ing.dk[...]
https://www.ovethi.dk[...]
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
--
Sidst redigeret 03-01-2024 22:49
Lidt mere læsestof.
https://fdm.dk[...]
Hvad i så vælger at gøre ud over hvad alle anbefaler det bestemmer i jo selv
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
--
Sidst redigeret 03-01-2024 22:51
#4 Tror der tales om sommerdæk i dine links. Men nu her med meget sne, der vil jeg mene, at det er klogest at jeg bytter om på mine for- og bagdæk. Der er ca. 1/3 mere mønster på mine bagdæk.
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#6 det gælder alle typer dæk, og da især vinterdæk, der er netop her din bagende kan skride ud, se en youtube video med biler der skrider ud, der er altid bagenden der smutter først, og når den skrider så skal du sgu være vågen for at rede den.
Men det er selvfølgelig op til dig selv.
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
Hvis din forende mister greb så fortsætter du bare lige ud, hvis din bagende mister greb så ender du der hvor bilen har lyst til du skal ende
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
Altid, altid have de "bedste" dæk på bag - Det er de mest kritiske dæk på bilen i forhold til at kontrollere din bil i kritiske situationer, som fx nu hvor der er meget sne eller hvis det regner meget..
Hvis du er ligeglad med din egen og andres sikkerhed imod og spare 1000kr til 2 nye dæk så er det vel okay og bytte dem om.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
Nu har jeg læst om forskellige meninger. :-)
Og her i vintervejret, der er det vigtigt at en bil kan få vejgreb, og desto mere møsnter på fordækkene, dersto bedre vejgreb.
Og vi ved at bremsefordelingen er hvad 80-20% (80% på forhjulene), så desto mere møsnter desto bedre vejgreb.
De foreste hjul er som bekendt også de styrende hjul, og her nytter det ikke noget at have mest mønster på baghjulene og mindst på forhjulene, da man ikke kan styre en bil uden vejgreb.
Og en forhjulstrukken bil har ikke tendens til baghjulsudskridning som en baghjulstrukken bil har.
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
Det første og sidste link, du smider, har begge to samme afsender, og link nummer to argumenterer jo ikke for, hvorfor de bedste dæk skal sidde bagerst. Jeg er selv mekaniker, og har aldrig hørt nogen i branchen sige, at de bedste dæk skal sidde bagerst. Hvis du har greb foran, er sandsynligheden for, at du kommer ud i en udskridning langt mindre i det hele taget. Desuden bremser du primært med forhjulene, og der er det eddermame vigtigt, at du har greb.
Men det er selvfølgelig op til dig selv xD
--
#11 se lige de to videos jeg har blinket til.
Og her er lidt mere video hygge
https://m.youtube.com[...]
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed. #9 Så du mener ikke, at en nedbremsning er en kritisk situation? I har udelukkende fokus på en udskridning med bagenden.
--
Link 1 viser hvordan bilen opfører sig med nye hjul på bagakslen og link to viser hvordan bilen opfører sig med de bedste hjul foran.
Nummer tre video viser en nokian (som i øvrigt laver framragende vinterdæk) mand fortælle hvorfor de bedste skal bagpå.
#12 I øvrigt kender jeg adskillige håndværkere der hver dag tager fejl, så det med at du er uddannet mekaniker er ikke nødvendigvis det samme som at du har ret
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
#14 bare glem det
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
--
Sidst redigeret 03-01-2024 23:18
Kommentar til #10.
I videoerne køres uafbrudt i en cirkel, det er derfor ikke et retvisende billede af hvordan man kører normalt. I dyb sne kan det være kritisk at de trækkende hjul kan stå fast, og det gøres med de dæk med mest mønster.
Vil ikke afvise, at der i visse situationer er en fordel med mest mønster på baghjulene, men dette er sandsynligvis i vådt føre.
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
--
Sidst redigeret 03-01-2024 23:24
#17 bare glem det, jeg har ikke flere argumenter, du spurgte men havde allerede selv svaret, så derfor gider jeg ikke spilde min tid mere.
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
Skulle have forklaret, at mine fordæk stadig har ca. 5 - 6 mm slidbane, så det er altså ikke nogle "sleeks", jeg kommer på bagdækkene. :-)
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
bremsefordelingen ? i sne,nej ? nej motor bremse :) og hold afstand
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
#20 Når du motorbremser, bliver bremsefordelingen 100/0, så der er fordækkene sådan set endnu vigtigere.
Og vi er helt enige om, at man altid skal holde ordentlig afstand uanset føre. Og bare køre pænt. Så kommer man nemlig aldrig ud i en overstyring.
--
#18 Godt forsøgt - Sommetider løber man ind i folk som ikke vil lytte.
Her fra folk som ikke laver andet end dæk, der svares direkte her:
https://youtu.be[...]
"Always put the better tires on rear axel for safety reasons".
#21 - Mekaniker? Efter at have haft hyundai, nissan, mercedes og lige nu bmw, samtlige værksteder har anbefalet de bedste dæk bagerst. Alle har anbefalet og skifte 2 dæk, sætte dem bagerst for så at tage din bagdæk og flytte foran, aldrig skift slidte fordæk bagerst.
#11 - Gør et forsøg ;) Jeg kan fortælle dig 100% at bedre dæk bagpå faktisk gør at du kan styre din bil bedre i dårligt vejr, det er meget nemmere og styre din bil med lidt mindre greb foran end det er modsat, men såfremt du ikke har prøvet det eller oplevet det så kan det måske være svært at sætte sig ind i.
Se videon som bliver linket i #13 - De beskriver det perfekt, og det er endda i et miljø som har markant mere sne og end vi har i danmark.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
..i det her vejr er der vist mere fidus i at smide kæder på hjulene eller få fat i et sæt larvefødder.
(i hvert fald i Østjylland)
--
Er der mere kaffe?
Har nu altid lært at de trækkende hjul skal have de bedste/nyeste dæk. Derfor byttede jeg om da jeg skiftede til vinterdæk sidste år. har nu rigeligt med mønster på alle dæk. gælder dette med bedste dæk bag også med sommerdæk? bare til når de skal skiftet igen til foråret.
--
AMD 3700X/6900xt
Altid bagakslen som skal have de bedste dæk. Det lærte jeg i hvert fald på FDM kørekursus for et halvt år siden.
--
Er det ikke bedre at få nye dæk på, hvis de er nedslidte?
Altså frem for at diskutere om de slidte dæk skal foran eller bagpå - i min optik skal de slet ikke sidde på bilen.
Når det så er sagt har jeg også altid hørt at de gode dæk skal bagerst, for at reducere risikoen for en bagende udskridning som er langt vanskeligere at redde end en forende udskridning.
Diskussionen kan vel koges ned til om man er mest bange for ikke at kunne bremse (bedste dæk skal foran) eller ikke at kunne styre (bedste dæk skal bagpå)
Min konklusion: Lad være at køre på nedslidte dæk, så er diskussionen overflødig ;-)
--
Sidst redigeret 04-01-2024 15:35
#26 Har ikke skrevet at mine dæk er nedslidte, der er vel 6 - 7 mm mønster på fordækkene og lidt mere på bagdækkene. Og for at de bliver ligeligt slidt så vil jeg bytte om på dem. Så nej, diskussionen er ikke "overflødig". :-)
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#Sozadk Tak for links.
Jeg ville havde som de andre sagt foran(set ud fra jeg køre en foran trukket bil)
Som jeg jeg kan forstå dem man bruger mest ved bremsning, acceleration, og styring da det dem man drejer på for retning.
Men igen hvis man står og tænker er de ikke lidt slidt.
så ville jeg nok smide nye dæk på.
--
Google is your friend!
#27
Skift du roligt rundt så de bedste er forrest.
Når dækkene er næsten ens slidt, så giver det mest mening at have dem med mest mønster på de trækkende hjul, det er her sliddet er størst.
--
#27 > De er jo næsten nye så, så ville jeg bare rotere dem jævnligt for at slide dem ens :-)
--
#29 Tænker, at der er fordele og ulemper ved begge dele. :-) Men bytter dem alligevel om, så bagdækkene ryger om foran.
#30 Dækkene har kun gået omkring de 12 - 13k, men jeg lagde dog alligevel mærke til at der er lidt mere slidbane på bagdækkene.
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
Har ikke lige læst alles indlæg.
mekaniker her.
jo flere man spørger, jo flere svar fpr man om dækplacering.
selv har jeg aktid haft de bedste dæk på de drivne hjul, da det er ret væsentligt at kunne sætte igang.
og korrekt det er nok nemmere og mindre dramatisk og komme ud af en forhjulsudskridning. Da folk nok mest bare drejer mere og mere, og måske får hjulene fat. Kontra en bagvogn kommer, så snurrer man rrundt.
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
-->#8
Dette er fint forklaret i denne video:
https://www.youtube.com[...]
--
"Signatur fjernet af moderator i samarbejde med Dalai Lama, Anders Fogh, Bill Gates, Marilyn Manson og Michael Moore" For sikkerhed - bedste dæk bagerst
Overførsel af mest mulig trækkraft - bedste dæk forrest.
Det er en kombi af teoretiske argumenter og praktiske beviser. Grundlæggende handler det om hvad der forårsager ulykker og alvorligheden af disse samt hvordan mennesker generelt reagerer ved uforudsete bevægelser i bilen. Og desuagtet årstid og bag/for/firhjulstræk - er det vigtigst med de bedste dæk bagerst. DElvist grundet samme argumenter er forhjulstrukne biler også statistisk mere sikre end bagjulstrukne da undersyring ar medvirkende faktor i langt færre uheld end overstyring er.
Spørg specialisterne (udviklingsingeniørerne hos bil- og dækproducenter samt sagkynde der tager ud til uheld og skal finde ud af hvad der er sket)
Generelt bør man være påpasselig med hvad håndværkere og mekanikere siger - medmindre det selvfølgelig handler om reperation eller noget håndværksmæssigt. Dog egen erfaring
--
#34 - Det er forklaret adskillige gange i denne tråd, inkl et link hvor en udvikler/tester hos Nokian direkte fortæller at de bedste dæk skal bagerst, men på trods af fakta som reelt er underbygget, så falder argumenterne til jorden.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
#35 Jeg er med på at der er fordele og ulemper, men ved fx bjergkørsel, i sne, der nytter det ikke noget at have rigtig gode bagdæk, hvis de trækkende forhjul ikke har noget slidbane. For hvordan skal man få vejgreb uden synderligt meget mønster?
Så kom ikke og sige, at man partout altid skal have mest mønster på bagdækkene. :-)
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#36 Lad nu vær med at argumentere mod bedre vidende. Du starter tråden med at spøre om bilen skal spores når man bytter dæk, om man selv kan skifte dæk eller om man skal lade et værksted gøre det. Du er tydeligt nybegynder på laveste niveau i #0 og nu her 35 indlæg senere er du ekspert og vil argumentere mod den gode saglige rådgivning du har fået.
Du siger du har 6-7 mm på fordækkene og mere på bagdækkene. Det er RIGELIGT. Dine dæk er jo nye. Der er gennemsitligt 8mm slidbane på NYE dæk. Lovkravet er 1,6mm. FDM anbefaler minimum 3mm. Det giver ingen mening at rode med at bytte rundt osv for bedre bid. Du kan rotere dem hvis du ønsker inden du monterer dem næste gang.
Hvis du føler du ikke kan stå fast eller dækkene underperformer vil jeg næsten garantere dig at det er fordi du har for meget luft i dækkene i forhold til scenariet. Pumper man til max eller efter ECO giver alle dæk op.
Men helt ærligt, lad nu være med at opfinde alle muligt tænkte eksempler med bjerge og alt muligt.
Du dyrker diskusionen for diskusionens skyld, særligt med tanke på din viden og spørgsmål i #0
--
HO, HO, FUCKING HO!
--
Sidst redigeret 05-01-2024 16:35
Hvis nogen af jer siger DET MINDSTE om mine dæk, går jeg amok.
Så er det sagt.
--
Er der mere kaffe?
#38 Jeg har hørt ude i byen at du måler din mønsterdybde i navlen, og at der var rigelig slidbane på efterhånden :)
--
HO, HO, FUCKING HO!
39
Alt hvad du har hørt passer.
Ikke at jeg synes det gør mig til et dårligt menneske.. eller jo, det gør det.
--
Er der mere kaffe?
#36 Hvad er der der forkert ved at komme med et eksempel fra skiferie-kørsel? Du aner ikke om jeg snart skal på skiferie, vel. Og i en meningsudveksling er det vel relevant at få alle aspekter på bordet.
Men medgivet, jeg er ikke ekspert på slidbane, du er den første der pointerer at jeg har nok slidbane på mine fordæk. Når det så er sagt, så har jeg altid hørt at man så vidt muligt skal have nogenlunde lige meget mønster på for- og bagdæk. Derfor spurgte jeg ind til råd i denne tråd.
Men det passede åbenbart ikke dig.
--
5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
Jeg arbejdede i Sverige for +15 år siden og den første vinter kørte jeg fra Helsingborg til Stockholm i min Opel Astra. Det var med en tur, som jeg aldrig glemmer, da der var snestorm det meste af
turen og det var meget tæt på at gå helt galt.
Havde altid fået anbefalet af alle eksperterne i min familie (far, bedstefar og onkler....), at de bedste dæk skulle sidde forrest. Så det råd fulgte jeg selvfølgelig.... Det gik også rigtig godt i DK, når jeg
skulle accelerere, hvis der var sne.
Men på min tur til Stockholm skulle jeg overhale en lastbil på motorvejen og der skrider bilen så ud med bagenden, da motorvejen har et længere sving til venstre. Hastigheden var heldigvis ikke ret høj pga. sneen. men alligevel så er bagenden af bilen på vej ind under lastbilens anhænger. Jeg havde ingen kontrol over bilen overhovedet, men fik sluppet speederen og lod lastbilen køre. Så heldigvis skete der ikke noget, men var overbevist om, at nu var det sket....
Siden den oplevelse har jeg ikke lyttet til "eksperterne" i min familie og i stedet for haft de bedste dæk bagerst :-).
Foretrækker helt sikkert, at have kontrol over bilen i stedet for at kunne accelerere hurtigt.
--
Sidst redigeret 05-01-2024 19:19
Selvom jeg egentlig havde meldt mig ud af denne tråd, så overraskes jeg alligevel når jeg så læser alle kommentarer.
Alle der mener at de bedste dæk skal foran burde tage sig et FDM kørekursus, og få øvet sig på at rede en bagvogns udskridning, kontra en forvogns udskridning.
En forvogn der skrider vil blot skubbe lige ud uanset dækket er drejet, det kan som regel redes ved blot at bremse stille og roligt.
En bagvogn der skrider, vil i værste fald sætte bilen på tværs på landevej eller motorvej, og det er sgu røv hvis du bliver ramt i siden af en lastbil.
Ved en bagvogn der skrider skal du som chauffør til at styre kontra, det er de færreste der instinktivt kan rede en bagvogn der skrider, de fleste vil ende med at rykke alt for hårdt i rattet, igen vil bilen reagere fuldstændig utilregneligt.
Skal du på skiferie hvor der er meget sne, så vil du med et par snekæder i princippet kunne køre på blankslidte dæk, og stadig kunne komme frem.
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
I dag kørte jeg ned ad en isglat bakke og jeg skulle dreje, men forhjulene tog ikke fat og bilen kørte ligeud.
Løsning var, at slippe bremsen og lade bilen fortsætte ligeud/videre, og så forsøge at bremse langsommere igen.
Hvis jeg havde forsøgt at tvinge bilen til at tage svinget, så var der en meget større chance for, at bagende ville skride ud og miste kontrollen.
Det er forskellen fra en ny bilist og en som har kørt bil i nogle år.
--
Sidst redigeret 05-01-2024 22:23
Det bedste er sådan set at ignorere det når al udkørsel frarådes.
Jeg kender en hel del bilister, de er alle verdens bedste bilister.
Så når vi en gang om kårer den bedste bilist, er det superdyrt i pokaler.
--
44 ja det jo fordi du motorbremser...
anyway hvorfor i alverden skal man skifte rundt på dæk hvad effekt har det lige?
hvis dæk er slidt skal alle 4 vel bare skiftes=
--
jep jep
Nu har jeg ikke læst alle svar, men bytter folk ikke rundt, for at sprede sliddet jævnt?
Jeg kan tydeligt se på min forhjulstrækker, at den slider mere på forhjulene end bag.
Hvorfor det giver god mening at bytte om ca. halvvejs i dækkets levetid, medmindre man ønsker at bytte 2 dæk af gangen :D
--
#47
Mine sommerdæk bliver byttet rundt for og bag ved hver sæson skifte så de bliver slidt nogenlunde ens.
Når jeg så skal have vinterdæk på så smider jeg de bedste bag på (hvis jeg køber nye så kommer de på i bag) og ellers bliver både sommer og vinterdæk kigget efter for sprækker/revner i gummiet før de kommer på uanset hvor gamle de er, syns oftere jeg har problemer med dæk der revner end at de når at blive slidt helt ned.
Når jeg kun har hvad der svarer til fire store håndflader som kontakt til vejen så skal mine dæk være i orden.
--
Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
Jeg roterer både sommer og vinter dækkene, ellers bliver bagdækkene gamle og hårde i stedet for slidt med det jeg kører.
--