Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hvilken elbil? Af Mega Supporter Jacobth | 30-12-2023 00:07 | 5566 visninger | 94 svar, hop til seneste
Vi står lidt og leger med tanken om en elbil.
Vores budget er Max 240.000
Der skal kunne være plads til barnevogn, og gerne en rækkevide på minimum 350km (WLTP)
Vi har luret lidt på en MG5.
Om det er en ny bil eller en let brugt er ikke så vigtigt.
Hvad er jeres erfaringer? --
Sidst redigeret 30-12-2023 00:12
Mulighederne er f.eks MG 4 eller BYD Dolphin. Alt efter hvilken type bil du vil have.
Jeg har prøvet både MG 4 Xpower (435 HK), og BYD Atto 3 (204 HK). Begge er fremragende biler. BYD har dog bedre software og køreassistenter, og virker en smule mere moderne. Den har også noget mere motorkraft med 204 HK. -- Jeg går med samme tanker, uden at have prøvet dem så tænker jeg også MG ZS EV med 70 kwh batteri og KIA Niro med 64 kwh batteri som en mulighed. Begge med lang garanti -- Mvh
Fc Junkies husk at tjek pris på nyt batteri,og de nye afgifter på el biler i 2024 nye lade priser,+ lade stander privat
der aftale der løb til 2030 er de løbet fra de rød folk -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
--
Sidst redigeret 30-12-2023 00:39 Køber du MG, så har de tidligere fået hug for at deres kabinevarme var utilstrækkelig når det blev minusgrader. De har formentligt fikset det, men tjek det. Det er ikke fedt at mangle varme i en bil og slet ikke når der er små børn. -- Skal den være fabriksny eller må den være brugt? -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) #5 Læs #0 igen. ;) -- 5700x | Asus Strix B550 | ASRock Phantom Gaming OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SATA SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i Der er ikke lagt ekstra afgift på under 450.000, og forøvrigt er de alle med i regeringen, både blå og rød stue. -- AMD R9 5900x, Asus 570x Crosshair VIII, 2x16GB G.skill 3200 MHz cl 16, Fractal R5, RX6900XT, Samsung 980 pro 1 TB,960 Evo 0.5 TB, AOC Agon 27" m.m. Venter tålmodigt på ID2 og Tesla Model (2?) der kommer i løbet af 2025 ish ;) -- Find en let brugt model 3 - tror personligt at den vil holden prisen bedre end de andre modeller. -- Til maks 250.000,. kroner så synes jeg lidt at Hyundai Kona bliver overset lidt.
Kan godt være design og lydladning er knap så imponerende. Men den kører faktisk fornuftigt og har ok plads. Til en fin pris. Jeg var ved at overveje den til lille mor, men vi et rigtig flot medarbejder tilbud på en Renault Megane E-Tech, så det endte med sådan en. Havde vi ikke fået det, så var Kona helt sikkert med i overvejelsen. -- "Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out." Jeg er lige hoppet på en Kona fra 22 med ALT udstyr, til 240.000.
Væsentlig bedre end de fleste andre jeg har prøvet. især byd og mg er virkelig noget skrald IMO. -- ASROCKZ790 - I7 13700K - 32GB FURY/6000MHZ - MSI RTX 4080 - CORSAIRHX1200 - 2x2TB NVME - SAMSUNG UW 34" CF791 - ARCTICFREEZER280 - LIAN LI LANPRO 2 #9 Jeg har en model 3 fra 2023 som jeg er super glad for, men ville nok ikke være så glad for den da vi havde barnevogn. De er sikkert blevet mere moderne og sammenklappelige, men den vi havde da vores datter var lille ville være noget hø at få i den. Der er faktisk masser af plads, men hullet er ikke så højt igen.
Det er spændende med alle de nye elbiler der kommer på markedet, men pt er Tesla nok dem der har fat i den lange ende. De har dog også deres svagheder af forskellig slags, men er generet fantastiske biler. -- #11 Hvorfor ikke en Kia Niro? Har mere bagsædeplads og 7 års garanti. Også større bagagerum? -- Mvh
Fc Junkies Hvis du er lidt tålmodig, så tror jeg vist en Renault Megane E-Tech kan handles til deromkring. Der er vist tale om prisfald på nye biler igen her i starten af 2024, så det får brugtpriserne en anelse ned.
Jeg vil dog ikke anbefale 40kwh batteriet da det bliver for småt. Med 60kwh i min egen så kører vi 300km by/landevejs kørsel her om vinteren, om sommeren rammer vi nok de 450km som den er opgivet til. Motorvej om vinteren er maks 250km og det kræver eco mode køreprofil hvor klima anlæg er slået fra og maks 115km/t på motorevejen.
Men det er faktisk en rigtig flot bil og du får meget for pengene. Jeg har selv givet 290.000kr for min Tehcno udstyrs variant med Pack Advanced Driving Assist Premium og LED PureVision pakkerne. Det eneste jeg mangler, er bedre lyd anlæg, men jeg kom også fra komplet JBL premium pakke i min tidligere bil.
Jeg synes den kører fremragende og kabinen er yderst lækker at sætte sig ind i. Google Auto systemet er rigtig godt fungerende, dog synes jeg det er irriterende at Lane Assist kun virker når Auto Pilot er aktiveret, det kunne jeg godt bruge var aktiveret hele tiden. Og så er jeg ikke helt tilfreds med knap layout på rattet, der ville jeg personligt have andre funktioner placeret i knapperne, men det er en smagssag.
Jeg fortryder ikke at være skiftet og der er fint plads på bagsædet til autostol og bedre plads i bagagerummet til klapvognen - grundet dybden - end i min gamle Kia Sportage GT-Line. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite --
Sidst redigeret 30-12-2023 18:35 Skoda Enyaq kan i også få brugt i den prisklasse, den er i den grad også værd at overveje. Der får i det hele, måske ikke så meget ekstra udstyr, men masser af plads og lige akkurat 350km WLTP rækkevidde på 50 Kwh batteriet. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite #15 Ret fed vogn: https://www.bilbasen.dk[...]
Men tror ikke at den kommer i nærheden af 350 km qua størrelsen på bilen :-) Og personligt ville jeg være ked af at købe så dyr en bil uden garanti. -- Mvh
Fc Junkies Elbiler mister 20-30% rækkevidde om vinteren ift om sommeren, så hvis du skal have 350km rækkevidde om vinteren, så skal du regne med ~500 km WLTP. Sørg for at få en med varmepumpe, så bruges der mindre strøm på kabineopvarmning. Læs godt op på assistentsystemer, særligt fartalarm og vognbaneassistent kan være regulære plager i nogle elbiler. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Havde købt en brugt long range id 3, kan snildt være barnevogn deri.
Assistent systemerne er BYD & MG er jo næsten farlige at køre med. Ifl. diverse youtubere, der modsat bare spiller max i tyskerne. -- Sidst redigeret 30-12-2023 19:16 #17 husk at batterier med nickel og kobolt mister ca 10% på batteriet efter få år eller kilometer, LFP batterier kender vi ikke 100% endnu -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #16
Ja, der skal man være ret morfar for at ramme de 350km WLTP som er kravet fra trådstarter ;)
Men nu nævner han selv 350km WLTP, så det gik jeg ud fra var kravet.
Og er der ikke stadig garanti på at batteriet har 70% kapacitet efter nogle år / km? Eller har VAG gruppen ikke denne garanti?
Men ja, det er jo et sats når man køber brugt bil, det med garantien.
*EDIT* Jo, skoda har også garanti på 8 år eller 160.000km med batteri kapacitet på minimum 70%. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite --
Sidst redigeret 30-12-2023 19:30 Husk WLTP er ubruglige, WLTP er en test uden aircon og varme, så det klart de kan få en elbil til at køre 400km -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air WLTP på min Ioniq 5 er 430 km - jeg har lige rundet 68.000 km med præcis 400 km pr. opladning. Det er vel ikke helt skævt. Jeg kører 40 km motorvej til og fra arbejde - arbejder dog kun 3 dage om ugen, men stadig en pæn slat motorvej, og her kører jeg 130 km/t konstant. (Altså næsten :)).
OBS: det skal IKKE opfattes som en anbefaling af Ioniq 5! -- Sidst redigeret 30-12-2023 19:50 Husk på, at de fleste elbiler ikke bør lades til mere end 80% batterikapacitet til daglig brug, og ikke bør efterlades med under 20% i længere tid.
Det skærer en del af rækkevidden.
Jeg kører pt. i en ID.4 Max Pro Performance, opgivet til noget der lingner 490 km på en opladning.
Til dagligt kører jeg motorvej 90% af tiden, ca. 120km/t. Her om vinteren giver det en rækkevidde på 275-300 km på en FULD opladning. Dvs. når jeg lader til 80% har jeg reelt kun 175ish km på motorvej i batteriet, før den begyndt at bede om at lade.
Du kan godt lade op til over 80%, hvis du skal køre en længere tur, men det er ikke anbefalet på daglig basis. Ligeledes kan man sagtens køre bilerne under 20% batteri, men det anbafales at man lader ret hurtigt efter man stopper bilen igen.
Jeg ville kigge efter en ID.3(58kwh) hvis jeg var dig. Evt. en brugt Pro S Tour(77kwh) med det store batteri, hvis i kan strække budgettet.
MG, BYD og de andre helt billige elbiler ville jeg holde mig fra, de er simpelthen ikke pengene værd og support findes stort set ikke.
De billige Kia og Hyandai ville jeg også springe over. De føles meget plastik-agtige, kører ikke ret spændende også er de jo ikke synderligt smukke at kigge på :P -- Sidst redigeret 30-12-2023 20:09 Noget andet jeg lige kom i tanke om, er, at der for nyligt var en tråd om en (vist nok) Kia ejer, som skulle betale ret dyre serviceomkostninger pga. noget kølervæske til batteriet. Dét bør du nok også undersøge, inden du handler. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #23 Det er vidst en VW mand der taler. Der er temmelig meget om problemer med ID3 og ID4, både software og kvalitet af dele. Men nogen er jo selvfølgelig heldig. F.eks. denne større samling om ID3: https://m.facebook.com[...]
-- Mvh
Fc Junkies #13
Syntes bedre om kona, og den har mere udstyr.
Men ja benpladsen i bag er ikke til store mennesker.
-- ASROCKZ790 - I7 13700K - 32GB FURY/6000MHZ - MSI RTX 4080 - CORSAIRHX1200 - 2x2TB NVME - SAMSUNG UW 34" CF791 - ARCTICFREEZER280 - LIAN LI LANPRO 2 Takker for alle svar :)
Kan se der er mange der syntes godt om hyundai kona, men er den ikke lige lille nok?
- tænker her især i forhold til bagi.
Model 3 er virkelig også en lækker bil, men vi kender nogle der netop har det lidt svært med barnevognen
Nogle der har erfaring med en skoda enyaq?
Den kan jo umiddelbart det hele -- Kan se den billige enyaq kun lader med 50kw DC. Det er godt nok lige lidt nok :/ -- #28 Hvad med 60 kwh modellen? Der kommer flere HK der - den tøffer rent langsomt ellers -- Mvh
Fc Junkies #28 Ikke at jeg vil anbefale Skoda, da deres biler er lidt "yesterday news", som mange andre europæere, men tænk dig lige ud af din daglige situation. Hvor ofte vil du få brug for DC ladning? Langt de fleste der har hjemmelader, bruger dette 95% af tiden - hvis ikke mere. Det er alt for dyrt at lade ude. Hvis dit km forbrug er under 20.000 km årligt, så vil jeg mene, at du knapt får brug for DC ladning, hvis du har lader derhjemme.
Hvor mange ture tager du om året, der strækker sig over 300-400 km på en dag? Det skal du nok spørge dig selv om først.
AC ladning SKAL være 11kw/3 faset. Det ville jeg hellere holde et skarpt øde med, hvis du skal købe brugt. For mange brugte biler kan have 3,7kw/1 fase ladning, og så tager det altså rigtig lang tid at lade derhjemme. -- Sidst redigeret 31-12-2023 01:02 Hold dig fra de billige kinesiske elbiler af kvalitet og etiske årsager. Forestiller mig at de også holder prisen meget dårligt.
Kia og Hyundai er godt fremme med elbiler. De er startet tidligt med udviklingen.
Kvaliteten er god, deres garanti er god og de har styr på hvad de laver.
Mon ikke softwarefejlene er ved at være løst på vw gruppens biler eller hvad?(nogen som har egen erfaring?)
De kører jo ihvertfald altid lækkert.
Men valg af bil er jo også meget en smagssag, og folk har forskellige præferencer. Du må ud at køre i nogle forskellige biler. -- Sidst redigeret 31-12-2023 07:35 #32 Det var dog det værste sludder. Så skulle jeg holde mig fra Tesla af etiske årsager også? Sådan noget politisk racisme burde ikke findes her på siden, når vi snakker biler. At du hopper på al vestlig propaganda fordi kineseren har overhalet os teknologisk, burde ikke fravælge en kinesisk elbil - nærmere tværtimod.
De 3 kinesiske biler jeg har prøvet, er langt bedre kvalitet end Tesla. Tesla kan man da i øvrigt sige IKKE har holdt prisen. Folk har mistet over 100.000 kroner i værdi på 1 dag, pga deres tossede pris politik og overskudlagre. -- Jeg ejer en Kia Niro (2023) som vi er meget glade for. Jeg har her i frostvejr/vinter en rækkevidde på ca. 320-350 km. ved blandet kørsel, primært bykørsel. Vi valgte Kia pga. størrelsen på bilen (den er ikke så stor udvendigt, som ID4, Skoda osv.), bagagerummet er dog overraskende stort i forhold til bilens størrelse.
-- Jeg ejer en Kia Niro (2023) som vi er meget glade for. Jeg har her i frostvejr/vinter en rækkevidde på ca. 320-350 km. ved blandet kørsel, primært bykørsel. Vi valgte Kia pga. størrelsen på bilen (den er ikke så stor udvendigt, som ID4, Skoda osv.), bagagerummet er dog overraskende stort i forhold til bilens størrelse.
Vi lader 99% hjemme af tiden, så den "langsomme" opladning på Kia Niro er på intet tidspunkt et problem. Skal jeg en sjælden gang lade ude, så tænker jeg, at jeg nok skal overleve de 30 minutter det tager.
Hvis/Når du prøver bil, så vil jeg anbefale dig, at du medbringer din barnevogn, så du kan se om den passer. Vi kiggede på mange forskellige og endte som sagt med Niro pga. størrelsen. Vi skal have plads til 2 store hunde i bagagerummet. Mange biler i dag er "coupe" og det tager en voldsom masse plads i bagagerummet.
Du skal også lige være opmærksom på størrelse af fælge/dæk. En del får en grim overraskelse, når de finder ud af, hvad nye dæk koster til en ellert. Forsikring er også en rigtig god ide at undersøge inden du handler. -- hvis det er brugt, så ville jeg holde mig væk fra de tidelige udgaver af VAG biler, de har en del småproblemer.
der er også mange på Kia/Hyundai forummet, der har utallige problemer med Ionic 5 og EV6, og de har været igennem en del recalls.
derudover så Tesla´s gamle 3´er den fra Freemont .. den ville jeg også holde mig fra. jeg ville dog faktisk kigge lagersalg hos tesla.
330k for en Y std range, eller 329k for en Highland, virker af meget, men når du kigger på elementer som f.eks. Service så bliver forskellen mindre, og du får meget mere bil for pengene. og Tesla er ved at have styr på samlekvaliteten..
og så kan du sige "service" på en elbil er da småpenge hos andre, det jeg ser på Kia forummet, er mellem 3500-6000kr for et SIMPELT service er meget normalt, + betaling for visse opdateringer. (f.eks. den med preconditionering)
det sammen på VAG siden (Skoda, VW, Seat)
Skal det være super billigt, kig BYD dolphin, BYD er nok det kina mærke med MEST modstands kraft, da det er en KÆMPE virksomhed, som også laver batteripakken for de fleste. MG virker som en af dem der kan krakke.
Deres biler er "subpar" især på software siden, BYD, XPENG (især) klarer sig overniveau her.
Polestar er jeg også ok med, men der skal man være MEGET opmærksom på hvad man køber.. pga. de har ændret en del på batteri pakker gennem tid.
ellers er der Volvos EX30 den er altså billig i forhold til hvad man får.
Personligt har jeg haft en Freemont 2021 Model 3 LR og en Model Y performance Berlin 2023 Tesla. og vil anbefale y´eren jeg har, men ikke den gamle 3´er den ville jeg ikke anbefale for nogle. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. måske man skulle på lovgivning til garantierne, at man kan få lavet service på automester, i de frie værksteder, de har uddannet folk til elbiler, men hvis de påstår garantien forsvinder, så skal man læse reglerne og køre en sag på dem med FDM.. det er deres timeløn i kendte mærker der er for høje.. -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #23 OMFG, tror da vist du skal væk fra VW gruppen de har i de sidste mange år os Audi begyndt med deres plastik marerid og det føles alt for billigt i forhold til førhen.
Både det er flottere i en fransk el. kinesisk bil samt de ruster ikke som en VW er kendt for siden år gang 1990 er VW kendt for at ha problemer med rust mere end andre biler. -- #37 du holder jo reelt live i et døende værksteds setup, for problemet er jo reelt at elbiler er VÆSENTIGT simplere..
JA når du rammer visse km, så kan visse sliddele begynde at dø, men ellers er det karosseri tjek (rust er et PROBLEM pga. bilen aldrig reelt bliver varm) Væsker (Køle til batteri og A/C) og bremser (som holder 200k+ på biler med ordentligt one pedal
Men VAG, Kia/Hyundai etc, har jo kæmpe værksteds setups som lever af service, det er simpelthen absurd hvad de mener de skal have af service omkostninger.
så gennemgangen af en Ionic 5, det var mest garanti forpligtelser de reelt brugte tiden på, pga. alle de småfejl der er i de biler.
reelt service delen var et filterskifte, efterfylde væsker. og et tjek af bunden af bilen. og så tog de dæk af, og rensede bremserne.
Ved at ved teslaen, der kørte jeg 2 år i model 3 uden reelt service (havde så rigeligt garanti rep) kørte dog forbi og fik lavet det der "simple" service, hvor de tjekker bremser og væsker, prisen var næsten ingenting. mener det var 1750kr for en fuld gennemgang, og den er ikke nødvendig for garanti, det er bare for "ro"..
dog mange der siger, man skal være lidt opmærksom på A/C da det bruges MEGET i en elbil, og en A/C som ikke er optimalt gasset, koster en del i el forbrug. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Det her virker som en ok pris ellers: https://www.bilbasen.dk[...]
Men kan godt se at serviceintervallet hos Kia er 15000 km/1 år -- Mvh
Fc Junkies #40 Jeg kører Ioniq 5 og kan ikke genkende det du skriver omkring serviceudgifter.
Den rundede 2 år i sidste måned og har været til 2 eftersyn. Det første kostede 1800,- det andet for nylig, var et stort 60.000 km eftersyn - det kostede omkring 3500,-
Jeg har haft en rasle lyd i karrosseriet et sted som ingen kan finde - det har været lige ved at få mig til at stille bilen på en parkeringsplads og efterlade den. Jeg bliver sindssyg af den slags.
Derudover er radaren blevet skiftet - det tog næsten 6 måneder uden auto nedbremsning/fartpilot.
Jeg er overvældende tilfreds med kørslen og pladsen i bilen, men jeg ville stadig ikke anbefale den til nogen. Fornemmelsen er bare, at den forstyrrer mig mere end nogen anden bil jeg har ejet. (Ah, lige knap måske).
Jeg er ikke ked af bilen - men der vil være mange valg som er bedre, er jeg sikker på. Jeg er i hvert fald snart på vej over i noget nyt :) -- Der er så mange forskellige indfaldsvinker til en EL bil og hvad er ens behov og hvad med gerne vil.
For nogle er 3faser AC ladning vigtig for andre er det lige meget, fordi behovet ikke er der
for nogle er 200kw DC ladning vigig for andre er det lige meget fordi man måske vil bruge det et par gange om året, så om det tager 40min at lade eller mindre.
Men hvad er behovet nu og i fremtiden, skal der være trailer eller mindre campingvogn.
hvad er køreselbehovet - man skal huske på at du kan lade hver dag om natten derhjemme, hvis du har mulighed for det.
skal bilen købes kontant eller finanseres, hvis den skal købes kontant for 240k, så kan det være en ide at undersøge hvad det koster med et grønt billån til fx 330-340k hvor at du kan få fx en tesla model 3 eller en y'er, det er vel nok det sted hvor at du får mest bil for pengene, hvilket også er een af årsagerne til at der er så mange af på vejene efterhånden. -- Kan se der er bred enighed om at mg måske ikke lige er det bedste (det kan nok også blive for billigt)
Træk til trailer kunne være lækkert, men er ikke et must.
Planen er at den skal lade 99% af tiden med langsom ladning ved huset.
Har set mig lidt lun på Hyundai ioniq 5, eller en 2021 Kina LFP batteri tesla model 3 -- Mon ikke vi ser en del prisfald igen i år? Renault har bla. allerede lige sænket priserne på Megane e-tech over hele linjen. Det skal nok også skubbe andre i den retning.
Jeg er også selv fristet af elbil, men det ser bare ud til at priserne rasler ned - igen. -- #45 Det er faktisk blevet nogle rigtige gode tilbud. Ikke mindst på leasing. Jeg ville i hvert fald ikke købe en elbil med mit behov (15000 km). Ved 20.000 og derunder, ville jeg ikke løbe an på køb og afdrag på elbil over en længere årrække.
#44 Har du set på en BYD Atto 3? Med dit behov ville den være et klart bedre valg. Den fås også brugt, da det er den elbil fra BYD der har været længst tid på markedet. Den er også med LFP batteri lavet af BYD - og selvsamme batteri bliver solgt til Tesla. BYD er forøvrigt lige blevet verdens største leverandør af elbiler. -- #46 BYD er en kinesisk virksomhed, og elbiler indsamler enorme mængder data, og man må formode, at disse står til rådighed for det kinesiske styre. Personligt ville jeg ikke køre rundt og agere som en fremmeds magts efterretningstjenestes forlængede arm, men sådan er vi så forskellige. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #47 - dvs. du har intet i din husholdning fra Kina ? Imponerende....
Jeg kan dog sende dig et par ruller staniol - made in Denmark. -- #46 Jep, må indrømme det frister lidt at lease sådan en Megane E-Tech, kunne være den skulle prøves i weekenden.
#47 Mit gæt er, at der er en masse elektronik der stammer fra Kina, uagtet af bilmærket.
Du vil i så fald heller ikke købe Polestar og Volvo? -- Afhængig af hvor stor barnevognen er, kan en Dolphin måske være lidt svær at få prakket ned i den, se evt. billeder fra annoncen her:
https://www.bilbasen.dk[...]
Alternativet kunne måske være en noget større Aiways U5, som trods alt har en hel del plads bagi, men selvfølgelig en halvkedelig rækkevidde når det er koldt (ingen varmepumpe, og stor bil = høj vindresistens):
https://www.bilbasen.dk[...]
Edit:
#47
Tænker sku ikke kineserne får synderligt meget ud af at se mig køre frem og tilbage til vuggestuen med den bette. Omvendt er jeg faktisk lidt i tvivl om hvor meget BYD får af overvågningsdata, da de har været nød til at se sende folk fra Holland til Danmark for at tage billeder af vores skilte for bedre at integrere dem med bilen, noget man måske ville vurdere unødvendigt hvis de kunne hente alt dataene direkte fra bilen selv. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
--
Sidst redigeret 03-01-2024 12:24 #48 Der er intet nyt i, at folk der enten ikke forstår sig på emnet, eller som ganske enkelt har givet op, bruger staniolhatte-argumentet i et forsøg på at latterliggøre folk, der ved noget om emnet og/eller som ikke har givet op.
Nej, jeg har ingen kinesiske apparater i mit hjem, der indeholder kameraer, mikrofoner, diverse sensorer mv., som jeg ikke har fuld kontrol over softwaren i. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #51 Så ingen Lenovo-bærbar mere? :-)
Og du købte ikke de TP-link her? https://www.hardwareonline.dk[...]
De er pænt meget kinesiske -- Mvh
Fc Junkies --
Sidst redigeret 03-01-2024 12:32 #52 Hvad har dit indlæg med el-biler at gøre?
Jeg har en meget gammel Lenovo G560, som sjældent bruges, og når den bruges, er den som udgangspunkt offline. Nej, jeg købte ikke de TP-link adaptere, da de ikke fungerer ret godt, hvis overhovedet, på tværs af sikringsgrupper.
EDIT:
#50 Mit gæt er, at affotografering af vejskilte kræver flere vinkler, evt. en 3D skanning, for at kunne bruges til skiltegenkendelse. Data fra bilerne er dermed utilstrækkelige til formålet. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 03-01-2024 12:55 Får om lidt min firma leasede (er Account Manager) BMW i4 eDrive35 M-Sport.
I forhold til alle de andrede biler vi prøvekørte, er det en RIGTIG bil som min nuværende BMW 420 Grand Coupe M-Sport diesel. Alle de øvrige el biler var/er skrabede og nærmest som "radiobiler"
BMW i4 eDrive35 M-Sport. -- Sidst redigeret 03-01-2024 12:58 Man kan kigge lidt på : https://www.youtube.com[...] hvor at han sidder og analysere netværkstrafikken på en BYD..
Der kan være noget sølvpapirshat, men og det kan være rabbit hole agtig at tænke på hvor meget data der bliver delt, brugt og måske misbrugt.
Bare fordi en bil ikke er lavet i kina, så er det ikke ensbetydende med at data ikke _kan_ blive delt og misbrugt.
BYD og CATL producerer vel snart det meste af de batterier der bliver brugt til forbrugs enheder, tænk på BMS'en der skal styre de batterier... så rammer der lige meget mere bredt.
eller når du sætter dig ind i din nye bil og linker din telefon til bilen via bluetooth, og du giver bilen adgang til din opkaldsinfo og besked info, billeder og gps status..
Det er det samme med robotstøvsugere som mapper dit hjem og kender dit wifi og alle de enheder som sidder på dit netværk med ip adresser, mac adresser..
Back..
lidt læsning omkring aiways:
https://mobilsiden.dk[...]
-- Hvis man vil gøre sig lidt klog på, hvad biler rent faktisk indsamler af info, kan man kigge lidt på: https://foundation.mozilla.org[...] som godt nok tager udgangspunkt i Amerikanske forhold, men en del kan overføres til EU, og enkelte steder er der en GDPR kontekst.
Dette er også ulækker læsning, og det giver et indblik i, hvad bilproducenter vil og gør, hvis de kan få lov: https://www.theregister.com[...]
Helt aktuelt er Tesla i ilden igen, og dette viser, at man ikke kan stole på, at det, en producent siger, også er lig med den virkelighed, der gælder: https://nyheder.tv2.dk[...] Samtidig er det bevist, at videomateriale fra Tesla'er ikke nødvendigvis bliver i bilen: https://www.theguardian.com[...]
Fagre nye verden... :-| -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Er personligt overrasket over meningerne om MG, nu har jeg fornyeligt erhvervet mig en MG4 Trophy Extended range (77kwh) og syntes det er en fantastisk bil. Dejligt interiør, pæn yderside, en rækkevide der lever op til det de reklamere med og air con fungere fint -- Specs:
AMD R9 3900x (OC: 4,1 Ghz)| Asus Crosshair x570 hero
32GB 3200mhz DDR4 ram | Gigabyte Windforce Nvidia RTX 4090
#58 det lige så vigtigt med service -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #59 Nu har jeg ikke haft bilen super længe, men syntes nu service ved MG i aalborg har været fin indtil videre -- Specs:
AMD R9 3900x (OC: 4,1 Ghz)| Asus Crosshair x570 hero
32GB 3200mhz DDR4 ram | Gigabyte Windforce Nvidia RTX 4090
#60 MG4 har en del problemer med baglygten får vand ind, så der et lille akvarie i lygten -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #58 Det hænger sammen med, at de folk der siger at det er noget billigt skrammel, aldrig nogensinde har været i nærheden af en MG, endsiige prøvekørt den. Du skulle bare vide hvor mange der bestiller en Tesla til flere hundredetusinde kroner, uden at have prøvekørt den. De har bare siddet og kigget på specsiderne, og så sammenlignet med andre biler. Orv, den har hurtig ladning, og orv, den kører rigtig langt før den skal lades. Men det gør altså ikke en bil god. Det har rigtig mange fundet ud af - hvis man er i tvivl, kan man læse det på trustpilot.
Jeg har selv prøvekørt en MG4 Xpower. Aldrig i mit liv har jeg kørt en bil der var sjovere. Hold kæft en god launch control den har, sammen med 435 HK. Det var en voldsom oplevelse, og især var det sjovt, da jeg accelerede fra en Tesla i lyskrydset. Han overbegloede bilen i det næste lyskryds.
#59 Hvis service er så vigtigt, hvorfor bliver folk så ved med at købe plastic Teslaer? Der er absolut ingen service, hvilket trustpilot tydeliggør. Nu mener mekanikerene også hos Tesla, at de giver kunden skylden for alle fejlene. -- Sidst redigeret 03-01-2024 22:38 #62 Jep Tesla siger de ikke kan følge med på deres service, men det har de sagt siden 2019 haha og nu der 3 gange så mange Teslaer -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #61 nå for dælen det er godt nok ikke noget jeg har haft udfordringer med
#62 Jeg har ikke engang en MG4 Xpower og syntes stadig accelerationen er super sjov! -- Specs:
AMD R9 3900x (OC: 4,1 Ghz)| Asus Crosshair x570 hero
32GB 3200mhz DDR4 ram | Gigabyte Windforce Nvidia RTX 4090
Der er et problem med nickel og cobolt batterier, der skal intet til før bilen er totalt skadet, lige nu er det Hyundai https://www.youtube.com[...]
Jeg holder mig til LFP og LMFP batterier som kan tåle nogen tæsk
Her er hvorfor https://www.youtube.com[...] -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 04-01-2024 08:58 #65 Jeg er ret sikker på, at LFP baterier bliver fremtiden. Også selvom energitætheden ikke er så stor i dem. Men BYD formår at lave deres batterier helt flade, og de fylder langt mindre. Desuden så går de ikke i brand, så nemt som kobolt batterier.
#64 Ja, det er en helt anden fornemmelse at accellere i en elbil, end det er i en dieselhakker. Det er som at være i Djurs Sommerland ;) -- #65 prøv at google LFP CATL CTP 3.0 så ser du hvad der kommer i år, og dette batteri er allerede i Zeekr 001 i Kina -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Men hvis Kina Taiwan i år hvad sker der så med elbil markedet ?
https://www.youtube.com[...] -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Utroligt i ikke nævner Tesla model 3.
Har aldrig været så glad for at sætte mig ud i en bil. Har haft den i omkring et år, og den kører skønt. Alt infotainment kører butter smooth sammenlignet med hvad VAC gruppen laver (det værste skrald længe). Har ejet 2 forskellige modeller af Skoda Octavia (benzin og hybrid) og deres software er lige til at lukke op at skide i. De er 10 år bagefter Tesla. Er på ingen måde Tesla fanboy men alt spiller bare. Deres serviceteknikere er skide flinke og løser rent faktisk problemer hvor Skoda/VW’s service er ikke eksisterende. Havde en lang sag på min Octavia Hybrid hvor både GPS’en og brugerfladen ikke virkede ordentligt, og GPS’en påstod jeg var andre steder end hvor jeg var når jeg satte mig ud i bilen. -- Vi har i øvrigt en lille på 1,5 og vi har den største Odder barnevogn som godt kan være i bagagerummet. Hjulene skal blot af, men det skulle de også i vores Octavia IV -- #69 spørgmålet er vel også om man vil undvære blinker arm, og Tesla er mere end ipad med hjul på, og transport skal ikke gå for meget op i software, men mere brugbarhed og drift sikkerhed... -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 06-01-2024 08:06 Tesla er som apple.... du køber navnet og ikke kvaliteten -- #71 - Hvis han køber en pre-faceliftet model fra 2022 med den nye AMD processor så får han blinke arme jo.. tænker heller ikke en ny er indenfor hans budget.
Brugbarhed?? Og med det mener du? Tesla er nok den mest brugervenlige bil jeg har siddet i - selv min mor kan finde ud af at bruge den.. Den bedste på batteri, ladenetværk, vindmodstand, kabinestøj (hvert fald i de nye). Desuden har den meget mere bagageplads end de fleste i sin prisklasse. Og jeg snakker af erfaring. -- #72 - er Apple ikke kvalitet? Du må have drukket af natpotten.. Apple er de telefoner som holder prisen bedst by far -- #74 jeg kan så ikke lide at de også køre forretning som apple, less is more, at de fjerner alt, så man kun har et rat og en skærm.. -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #75 - Det gør det jo bare simpelt for forbrugeren? De sænker prisen på en bil som burde koste meget mere til 340.000 fra ny? Tesla fjerner jo netop ikke noget, alt er bare standardudstyr hvor det ved andre bilmærker skal tilkøbes..
Prøv at kig på en tysk diesel bil feks og se hvor meget ekstraudstyr de kan have. Det er fuldstændig latterligt. De kan i nogle tilfælde have ekstraudstyr for flere penge end bilen reelt koster. Det er netop at tage forbrugerne bagfra. -- #76 de fjerner blinker arm og visker arm, for at spare, og alle knapper ... når det kommer til transport, så er sikkerhed vigtigere end smart touch skærm..
-- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Hvis man virkelig mener Tesla model 3 er en dejlig bil, så lider man enten af Stockholm syndrom eller aldrig siddet i andre biler.
Bevares det er en fin og god el-bil. Men så stopper den også der. -- Vw har lige sænket deres priser igen.. -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air måske give Xiaomi SU7 en chance -- En af de springende punkter når man snakker elbiler er ofte, at rigtig mange nye elbilsejere pludseligt står med en bil, der er meget dyrere end hvad de tidligere har kørt i.
Mange nye Tesla ejere har tidligere kørt en billig manuel ICE bil, med en værdi på det halve af deres nye Tesla. Selvfølgelig synes de, at den nye bil er fed og dejlig og den bedste de nogensinde har haft - den er også dobbelt så dyr.
Næsten ingen Tesla-ejere har tidligere haft en bil til 4-500.000 kr. Så er man jo også nem at imponere. -- #81 Plus at hvis man tidligere har haft en benziner/diesel til 200.000 kr., så har en del af det været afgift. Der er der ikke på el på samme måde så derfor får man en kvalitetsmæssigt højere bil.
Der er vidst også en del der er blevet overraskede over at et sæt vinterdæk med fælge til en model Y koster et stykke over 20.000 kr. :-) -- Mvh
Fc Junkies #81 jeg tror mange tesla ejer har fundet ud af, hvor dyrt det er i forsikring og dæk :-S -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air 83# det gælder jo så alle elbiler. Grunden til forsikring er dyr skyldes overvejende de mange hk. Det er ikke billigere at forsikre en tysk elbil med 300 hk. Man kan selv prøve forsikringsberegnere hvis man lyster.
De høje omkostninger til dæk skyldes også til dels de mange hk, og bilens høje vægt. Det samme gælder også enhver anden elbil med mange hk og høj vægt.
ingen af de 2 ting er afhængig af mærket.
#78 Nu har FDm så givet Tesla 3 Highland 6/6 og blandt andet fremhævet de nye sæder og komfort som bilens styrker. Udover rækkevidde. Og de er både erfarne og troværdige anmeldere. Er historien også her at se for nemme st imponere eller ikke kender bedre? Det er sjældent fdm giver en bil 6/6. De ved hvad de snakker om.
det er lige gyldigt om folk engang har kørt en bmw der var mere Nice. Den koster 150-200 tkrmere, og den har ikke rækkevidden eller ladenetværket som Tesla har. Eller lfp-batteriet.
Generelt en sær tråd, men vel forventeligt på hol. Trådstarter spørger til en bil til ca maks 250 tkr, og inden længe hedder det at Tesla er noget bras, og at man skal holde sig til de dyre tyske biler. Som om det er relevant eller nogen sinde har været det. Tyskland er færdige i the A game med biler. Lev med det. de er for gamle, 50 år i gennemsnit nu, og gamle mennesker forstår sig ikke på elektronik og computere. Det er derfor Tyskland og Japan ikke sin forny deres bilbranche hurtigt nok. De kan altid hyre uden for deres hjemland i stor stil, og det er sjovt nok også hvad VW gør nu for at overleve i elbilslabd, de køber sig ind i xpeng, køber kinesiske softwarevirksomheder og kompetencer. For evnerne er der ikke I Tyskland.
til trådens faktiske emne, en duelig familiebil til 250 tkr er MG4 jo faktisk en af de eneste relevante biler der har været omtalt i tråden her. Og Hyundai Kona brugt. En lettere brugt id3 eller tesla 3 kan nok også godt fås til de penge, hvis man er utryg ved de kinesiske biler. -- IMO er et stort problem med Tesla, at de mere eller mindre har kopieret Apple strategi, der går ud på, at når man køber et produkt, så køber man sig ind i et diktatur, hvor producenten har ultimativ magt over ens ejendom.
Tesla kan uden varsel ændre i bilens funktioner, uden at man har noget at sige over det. Hvis man har købt en Tesla pga. eks. Sentry Mode, så bliver man da godt tørret bagi, når Tesla pludselig (måske?) ændrer funktionen af Sentry Mode. Sker der et uheld med en Tesla, så kan man forvente, at Tesla (mis)bruger "ejerens" data fra bilen til at give "ejeren" skylden - hvilket er sket i DK.
For nyligt har Elon Musk og Bob Iger (Disney) været i en pissekonkurrence, der endte med at Musk beordrede Disney-appen fjernet fra (næsten) alle Teslaer. Dermed bliver Tesla-ejere gjort til et våben, som Musk kan bruge politisk, som han lige lyster. Det er IMO rigtigt ubehageligt, og ikke noget jeg vil betale for at være del af..
Jeg er spændt på at se, om det nogensinde kommer til at lykkedes for en hacker at skaffe SSH-nøglen, der kan bruges til at aktivere samtlige Tesla'ers dødmandsknap; " Trafikmelding: Status på E45 er, at der fortsat holder omkring 500 Teslaer og spærrer for trafikken over en længere strækning i begge retninger. Vejhjælp er på vej, men man bør væbne sig med tålmodighed." Shit, det kunne være komisk.. For nogen..! -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #85
Synes det er lidt mærkeligt, at du udelukkende vælger at nævne Tesla i din kommentar, når mange andre bilfabrikanter har præcis samme funktioner,. Har du et problem med Tesla? -- Har lige købt en Tesla Model 3 Highland, sikke noget skrammel!! Der er ALTID en eller anden fejl. Assistenter der ikke virker, kameraer der ikke virker, phantom breaking og jeg skal komme efter dig. Noget så simpelt som autovisker eller auto high beam fejler fuldstændigt! Den kører ALTID med langt lys tændt i by zone? Og folk snakker om state of the art teknologi og bl.a. bl.a. fuck noget lort. Og for ikke at nævne blinklys der er knapper på et rat, og 20% af gangene registerer touch-delen i rattet ikke man trykker. Frosne dørhåndtag, ladeklap der ikke kan lukke pga. frost. Har aldrig oplevet en bil med så mange skavanker. -- #86 Hvilke andre bilproducenter end Tesla har (mis)brugt deres flåde til politisk / økonomisk pression mod en anden virksomhed?
#87 Spøjst.. I dag da jeg var ude at køre, blev jeg blændet af en Tesla med langt lys inde i byzonen, og tænkte at det måtte være en idiot bag rattet, men måske det i virkeligheden bare var et offer.. Prøv at opdatere softwaren, måske opdateringen byder på et integreret fodbad.. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #87 & #88 > jeg mener faktisk FDM påtalte det i deres anmeldelse, altså det med at den ikke blænder ned i byzone og det er problematisk fordi det i DK er ulovligt at køre med langt lys i byzone. (Hvordan den så alligevel får 6 stjerner skal jeg ikke gøre mig klog på...)
Så det er nok desværre bare et uheldigt valg fra Tesla, som gør man essentielt bryder loven i byzone :-/ -- BMW I4 M50 , den enesre rigtige el bil -- Sidst redigeret 07-01-2024 14:09 #90
Sig lige til når du finder sådan en til 240.000kr (OPs budget), så tror jeg vi er en del der kunne være interesseret. -- /out #91
Prisen var for god til at være sand. Jeg stod klar til at handle med ham i dag og få timer efter skrev han at prisen var en fejl og nu er den blevet opjusteret med 100.000 :-) --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|