Tag Up!'en, de er lette at sælge igen til stort set samme pris i det leje og så er de billige at fixe.
Jeg har haft en før og den er ganske fornuftig. Nok også den kønneste mikrobil på markedet.
--
#1
C1 er pænere. ;)
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
#3 Ikke helt, den ligner noget en oldemor vil købe i rød lige inden hun ved det er for sent at bruge sit kørekort :D
--
#3 Det er for sent lave aprilsnar ;-)
--
Kiaen har en smule mere plads men Up en smule mere komfort og køreglæde.
Hvis du ikke mener at du mangler plads i Up'en, så skal du tage den.
Har haft begge modeller. De var begge super fine og ingen nævneværdige problemer. Kia havde lidt mere plads på bagsæderne, men uppen var bedre at køre i syntes jeg. Dog er begge fuldstændigt lort hvis man skal kører ofte på motorvej
--
der er også alfa MITO
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Tak for alle jeres svar. UP! koster omkring 10.000 kr mere end Kia Picanto fra hvad jeg kan se på brugtmarkedet. Er det de penge værd? Jeg har kun hørt positivt omkring VW UP! men må også indrømme det er mærket der trækker bilens pris så meget op. Det er næsten samme bil.
#6 Tak for god insight!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ud og prøv begge biler..
Den er ikke længere.. Jeg kører selv Skoda Citigo og er MEGET glad for den, selvom den mangler overarm, men det gør de små pis-potter jo..
--
Engineered To Be Feared!!!
Jeg købte med ekskonen en mikrobil tilbage i 2015. Den var til hende og valget faldt på en picanto. Min favorit var en af VW trillingerne da de kører bedst i den klasse, men de var også dyrere og mere skrabet på udstyr. Grunden til det var picanto vi valgte var at den føltes mere som en rigtig bil feks kan bagvinduer rulles ned det kan de ikke i up.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#10 Super god pointe med vinduerne, det sad jeg selv og tænkte på nemlig! Tak Thomas
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg ville selv køre i nogen af de biler - Men jeg ville klart tage en Up. Det er er en VW, de kører fornuftigt, og der er god gensalgsværdi, plus mange "billige" reservedele.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
Een fordel ved picantoen er at du kan få den med 4 cylinder motor. Lyden af en 3 cylinder skærer gennem marv og ben hos mig.
Servostyringen skulle jeg vende mig til, jeg var vant til hydraulisk, Kia har elektronisk servo, det medfører følelsen af ratslør - især på motorvej.
De ældre picanto’er kører desuden på knap-så-standardiserede dækstørrelser, så forvent mindre udvalg og potentielt højere priser. Eks. kunne jeg ikke få Michelin’s crossclimate (helårsdæk) i 165/60 r14.
--
I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
Kia Picantoen i 2011-2012 og 2013 havde de værste ratings hvad angik whiplash.. Den beskyttede kun lave 25-40%.. Så en enkelt rear ending, vil højst sandsynligt kunne give whiplash da den får betegnelsen "Marginal"..
Der er Up!'en alligevel meget længere fremme og får "good" - Derudover så er sikkerhedsfunktionaliteten enormt meget bedre i Up!'en end den er i en 2012 Picanto.
Jeg har ikke haft en Up!, men har haft en del bekendte som har haft eller stadig har en Up!, og jeg må indrømme at det er en fornuftig lille bil hvor køreglæde og sikkerhed er i top når blot vil taler microbiler.
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#0 Vær opmærksom på, at gearkassen kan være svag - har den udfordringer med at komme i bakgear eller 1. gear, så skal du kigge efter en anden.
--
#6 Hvad skal man så vælge i samme prisleje, hvis man kører meget motorvej?
--
#16 en vilkårlig dieselbil. F.eks. Citroën C3, eller VW Polo.
Alternativt så er den seneste generation af Hyundai i10/Kia Picanto (2020 og frem) væsentligt bedre på motorvej end alle de tidligere/andre mikrobiler. De er meget mere retningsstabile, og er sat op til at have mere bundtræk, og køre ved lavere omdrejninger i højeste gear. Bevares, det er stadig en 67 hestes 3-cylindret så den er gudsjammerligt sløv til at komme op i fart hvis du skal overhale nogen, men selv ved 130 km/t kan de holde sig under 15 km/l og du kan føre en samtale med forsædepassageren uden at råbe, selvom det larmer for meget til at kommunikere med nogen på bagsædet, uden at hæve stemmen.
Overvej kraftigt om du ikke har råd til at købe sådan en fra ny/let brugt, og så vide dig sikker på at de faste omkostninger bliver lave, fordi der er 5-7 års garanti fra ny.
Aygo/C1/108 har lavere gearing, og det meste af effekten ved højere omdrejninger, så de larmer mere, og kører kortere på literen ved høje motorvejshastigheder, men til gengæld er de en smule hurtigere til at komme op i fart. Det samme gælder for VW Up og Co., selvom de trods alt er noget mere velafstemte end Aygo-trillingerne, så er de stadig markant mindre retningsstabile og "føles" meget mindre end i10/Picanto.
--
Lyd-nørd
--
Sidst redigeret 27-04-2022 16:53
Der kan komme et godkendt træk på Picanto'en.
Langsigtet måske ikke så dumt.
--
Helt klart VW UP!
Der er flere grunde til at man ser så mange VW UP! på vejene, de holder godt, billige i drift og vedligeholdelse i forhold til andre mikrobiler. Hvis muligt så køb en med automatgear, deres ASG gear system holder godt og er OK, og du er fri for at skifte gear.
--
start med at tage ud og kigge på bilerne..
flere UP har problemer med rust og sealing som der knækker.
Kig på køleregitteret, hvis du kan se generatorern igennem kølergitteret så find en anden bil, der er senere kommet en dækplade så man undgår at der kommer vand ind på generatoren.
Kig på CitiGo'en og på Seat Mii'en også, de er ofte en smule billigere, teknikken er den samme, farverne er anderledes i indstrumenteringen.
Glem at købe 75HK versionen, 60HK er "nok" - det eneste sted hvor at man mærker "noget" er når du ligger og pisker grisen over 5000 omdrejninger.
Kig engang om der er blevet skiftet batteri i bilen også, det skal være et AGM batteri, en almindelig bly batteri holder ikke til start stop.
Sørg for guds skyld at få en bil der ikke har været skadet.
--