jeg vil ikke købe en TSI motor, de har ikke det bedste ry, de hurtig ja, men der mange udgifter på dem og DSG 7 er lige så skrøbelig.. jeg vil holde mig til Toyota :-) men jeg ved ikke om du kan lide den nye Corolla ? jeg er glad for min, jeg har selv haft VW og kender mange som køre tyske biler, det halter sgu lidt for VW og der mener jeg dem alle Seat, Skoda, VW, og Audi..
--
Mac mini M1
Xbox Series X
--
Sidst redigeret 19-02-2022 15:28
Hvad med Citroën Grand Picasso 1.6Hdi 2018?
har en på hånden med alt i udstyr
144.000km alle service overholdt meget billigere end de 300.000 :)
--
Det er nytteløst at fortryde
og hvis det er MAX 300.000kr, så køb en brugt Toyota ved Toyota, så har dem alle 10 års garanti fra byggeår af, eller 160.000km, så f.eks køb en Avensis fra 2018, så har du stadig 6 års garanti på den.
--
Mac mini M1
Xbox Series X
#4 ja men Mr.Lind skal bare vide at CVT gearet i den, er ikke så god som i den nye Corolla fordi det er en E-CVT som løser de problemer der var med CVT..
--
Mac mini M1
Xbox Series X
#1 Har kørt både en 1,0 og 1,5 TSI begge med DSG (Skoda Octavia og Kodiaq) og ingen af dem har fejlet noget som helst overhovedet. Du skal +10 år tilbage i tiden for at finde en variant af DSG gearkassen der bøvlede.
Jeg kender også mange (rigtig mange) familie og venner som kører VAG bil og ingen af dem hsr haft problemer med motor eller gearkasse.
--
#6 så vær ærlig over for den person, en DSG gear Som tommelfingerregel skal du udskifte olien i DSG Gearkassen med 40.000 til 60.000 kilometers mellemrum. Kører du træk og f.eks. trailer eller campingvogn, skal du regne med 30-40.000 km. og en Toyota E-CVT skifter man kun olie hvis den har behov for det efter 100.000km.. det en mere udgift og det samme med biler med Turbo bliver aldrig drift sikker og der er bare flere udgifter ;-)
--
Mac mini M1
Xbox Series X
Har selv god erfaring med min Skoda Superb fra 2012 med 190k km på klokken (har haft den siden 2013). Benzin med DSG (6 gears).
Begrænset behov for reparationer.
En ven kører i Skoda Octavia fra 2016 med +70k km også benzin men manuelt gear. Grundet chip tuning blev koblingen for svag, så den har han måttet skifte
Men ellers vidst kun almindeligt service + bremser+dæk for os begge (samt lidt småtterier hist og pist).
VAG har desværre lidt problemer med kæderne på deres motorer og deres gamle 7 gears DSG er vidst også ret ustabile.
Toyota er generelt gode stabile men lidt kedelige biler. Så leder du efter stabil bil som prioritet nummer et, så find en Toyota igen.
--
#7 Biler med turbo bliver aldrig driftsikre? lol tror bare jeg ender diskussionen her ;)
--
#8 De dårlige DSG gearkasser var fra 2012. Det er selvfølgelig blevet fixet siden. Nu virker det bare. :)
--
#9 prøv at læs hvad #8 Thomas selv siger, jeg sagde det jo, DSG 6 er bedre, men DSG 7 er den der flest af
--
Mac mini M1
Xbox Series X
Elsker min skoda superb 1,4 TSI fra 2018.
Alt hvad du kan læse om DSG7 gearkassen er skabt i helvede er i min optik VOLSOMT overdrevet.
Der kører vildt mange biler rundt med den gearkasse så selvfølgelig kan du finde mange enkeltstående eksempler på nogle som har haft problemer. Sammenligner du med alfa romeo som ingen kører i vil du hurtigt få et skævt billede.
Jeg kender personligt ingen som i ingen der har haft problemer med deres dsg gearkasse og alle er vildt glade for det.
I den prisklasse ville jeg 100% gå efter en skoda superb 1,4/1,5 TSI med DSG og gerne business pakken til Style modellen. Dvs lædersæder/alcantara, automatisk parkering, lane assist, blind vinkel assist m.m. fra standard. Derved får du en med massere af udstyr og det burde være til at finde til den pris.
Den her har vi:
https://www.bilbasen.dk[...]
--
Sidst redigeret 19-02-2022 16:08
#12 det som regel fordi folk ikke ved de skal have mere service end Toyota, så det derfor jeg siger det..
--
Mac mini M1
Xbox Series X
#13
Du roder lidt rundt i DSG gearkasserne. De DSG gearkasser der kører flest af i DK, er DQ200, som er 7 trins med tørkobling - hvor der naturligvis ikke skal skiftes olie. DSG i 6 trins er primært DQ250, hvor der ganske rigtigt skal skiftes olie for hver 60.000 km. DQ250 er afløst af 7 trins DQ380/381, hvor olie intervallet er 120k km. Der findes flere variationer af DSG, men det er ikke relevant her.
CVT og E-CVT er horrible at køre med.
--
#13
Du skal vidst lige have fat i en gang Google. Du river de der "erfaringer" ude af ærmet men kan ikke dække dem med fakta.
Der er flere versioner af DSG kassen. Den er er solgt mest af er DQ200/250 da de bliver brugt til biler med en TDI/TSI 1,5 eller lavere. DQ380/381 kommer i modeller højere (det meste af tiden). Når man høre om "så mange problemer med DSG gear" så er det vel mere fordi at der bliver solgt så uhyggeligt mange af dem. De er i 4 forskellige mærker som alle er populære mærker, og så kan man optimere dem (tune) mere end man kan med en CVT.
Jeg har en superb 2.0 190 HK TSI med DQ381 DSG7 gear, og den spiller bare. Ingen mislyde, hakken eller træk problemer. Den køre bare der ud af og rammer snart 50k på tælleren.
--
Asus Z370-G - I7 8700K - GTX 1070 Strix - AX850w - Samsung EVO 850 500 GB
#14 det dig der snakker sort nu, der er olie i en DQ200 også kaldt DSG7, ja kobling er tør, men der stadig olie der skal skiftes! .. "tommelfingerregel skal du udskifte olien i DSG Gearkassen med 40.000 til 60.000 kilometers mellemrum. Kører du træk og f.eks. trailer eller campingvogn, skal du regne med 30-40.000 km. "
--
Mac mini M1
Xbox Series X
--
Sidst redigeret 19-02-2022 16:48
Måske en Kia EV6? Den koster 330 fra ny, så en anelse over budget. Til gengæld er den ny, med garanti, og kører på el, så driftsudgiften er formentlig lavere ifht. en 300k brugt fossil bil.
--
#16
Ja, selvfølgelig er der olie i en gearkasse - det er der i alle gearkasser - men nej,den olie der er i en DQ200 er skal som udgangspunkt ikke skiftes i bilens levetid. Det er kun kasser med oliebadet koblinger, hvor olien skal skiftes med faste intervaller.
DSG7 dækker over DQ200, DQ380/381 og DQ500 - altså en DSG med 7 trin.
--
#18 det så der folk tager fejl og ødelægger sin DSG gearkasse
--
Mac mini M1
Xbox Series X
Køb nu bare en elbil. Alt andet ville da være at skyde sig i foden.
--
Jeg har overvejet at købe superb med 2.0 TDI, har hørt at DSG skulle være bedre til den model altså 2.0 150hk, men måske 1.5 benzin havde været bedre?
--
Trustpilot.dk is the way to go!
Køb en elbil, vi har købt en Tesla model 3 SR+ og vi har 2 børn på 2 og 4, ingen problem :) FINT med plads, kom fra en Renault Laguna stc fra 2012.. Mangler ikke bagagerum pladsen, dog kan jeg godt se udfordringen hvis i har barnevogn med tit :)
VIlle helt sikkert kigge efter en elbil hvis jeg skulle have ny bil nu her :)
Kia EV6, Ioniq 5 Tesla model 3, ID4 eller noget :)
HUSK nu at du kan budgetere lidt højere hvis du køber en elbil, da du spare på service omkostninger, samt forbrug :) Hvis du brugte 1000 før på brændstof så regn med ~500 nu :)
--
#0
Selvom mange syntes elbilen er "the way to go" så tror jeg ikke du går glip af noget ved at springer over for nu og så købe en nordpol smeltende kulbil!
Tanken omkring man taber en masse på en benzinbil snart fordi ingen vil købe dem er jeg slet ikke med på. Det vil undre mig hvis benzinbiler taber voldsomt men 2022 elbiler ikke gør hvis udviklingen er som ventet?
Jeg syntes selv Toyota Corolla er en super bil så det syntes jeg du skal overveje. Jeg forventer selv at købe sådan en når min Yaris skal videre. :)
--
El bil er generelt nok en ok ide, de er relativt fritaget for afgift stadigvæk.
Brugt model s: Det er en virkelig dejlig bil, men især alt "krims kramset" har en tendens til at gå i stykker, og Tesla ved godt hvad de vil have for delene. Husk nu at de kostede ca600k og op, uden afgift. Med afgift ville de være startet omkring 2 mill, det ses på priserne på stumper. De er ret hårde ved undervognen pga vægt, og forvent at skulle have repareret alle 4 dør mekanismer, HU dør (er nu på noget vi fikser gratis tror jeg).
Ville nok sige at de to første modeller Fuller 8900 nævner ville være mit target, men kan de overhovedet leveres i disse dage?
Og slutteligt skal Mr.Lind helst have adgang til at lade derhjemme, ville være ked af at bo i lejlighed med elbil i disse dage, med mindre man har lade adgang på arbejde eller lign.
De kommercielle ladestandere er generelt fyldt ret godt op disse dage, og jeg tænker at det bliver værre de næste 2-3 år, indtil leverandørerne får indhentet behovet.
--
Vi stod med valget mellem ny elbil eller brugt "midlertidig" diesel.
som #17 siger så er Kia EV6 en god Elbil, men modellen med fornuftig rækkevidde koster 350.000 + 6000 for at få den malet (vildt nok det er et obligatorisk "tilvalg"). Derudover er der 12-14 måneders levering (og den er ikke sikker).
Vi endte med en Ford focus fra 2015, 135k, diesel, til 90.000 kr. Så holder den en tre år og så ser vi om elbiler er ved at være der. Fine pointer i #25 også
--
Ryzen 3900x, 32 gb 3600mhz, MSI X470 Pro carbon, ASUS 3080 TUF
#27
Kia optima er helt sikkert et forsøg værd! Vi var så tæt på at vælge den inden valget faldt på en Tesla.
Kvaliteten af kabine, sæder osv er super lækker! Og den køre mega godt. Vi sprang over, netop pga min frygt dengang at phev ville blive den nye diesel bil... Og ja det er de jo også ved nu :)
Hvis ikke du skal have en elbil, ville jeg helt sikkert overveje en optima, høj garanti og mega lækker bil, til en fornuftig pris!
--
Hvis det skal være en elbil, så prøv også en MG EZ EV. Jeg kunne lide den mere end cupra born.
--