Altid været det,
afgifter + moms til statskassen,
og bare prisen ikke bliver for billig.
--
Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
Fordi de rent faktisk ikke laver kartelvirksomhed..?
Cirkle K - Er reelt set både de gamle Shell, Statoil nu rebranded under Cirkle K, INGO og 1-2-3 er også ejet af samme holding selskab - Alimentation Cunt-Tard eller Alimentation Couche-Tard..
Spørg bare Canadierne hvordan de har det med dem.. :)
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
Så det er monopol på markedet? Det er sku da endnu værre :)
--
Så det er ikke karteldannelse alligevel? Du var godt nok hurtig om at skifte mening...
--
Der er også OK-benzin som storspiller.
--
Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
Jeg undrer mig over hvorfor benzinpriserne er så ens over hele landet.
Hvorfor er der ikke en eneste der lige sætter prisen en øre under?
FDM undrer sig også:
https://fdm.dk[...]
--
Hvordan mener du, der er kartel dannelse?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4 Jeg forholdte mig til ny viden. Det har da ikke noget med at skifte mening at gøre?
--
Kan du ikke skrive lidt omkring hvad du tænker der foregår og hvorfor du mener det er relevant? :)
Så kan man måske bedre indgå i en debat, i stedet for at du bare slynger en påstand ud, uden kilder og eller en beskrivelse af problemet :)
For mig er det ikke klart ud fra priserne at der er karteldannelse
--
Sidst redigeret 08-12-2021 16:37
OPEC er det "kartel" du omtaler. En sammenslutning af mange oliehentere. (nægter at kalde dem producenter). Hver gang der er krise, aftaler de at sætte "produktionen" op, så priserne holdes på samme niveau.
Når det går godt, sænker de outputtet og får en fornuftig pris for olien.
--
"Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton
Vi har 3 tankstation i min by med 500 meters mellemrum og de har sjældent samme priser.
--
Damn tænk at noget kan være så åbenlyst og at ingen ud over dig har opdaget KARTELDANNELSE OMFG.
Kunne måske også være fordi der ikke er karteldannelse?
--
Jeg har observeret det samme. Shell og OK plejer aldrig at have samme priser. Men nu er priserne nøjagtigt de samme ved alle de tankstationer jeg kører forbi på arbejde (Sydvestjylland).
--
så længe der ikke er nedskrevet eller optaget noget kan konkurrencestyrelsen ikke gøre noget.
De enkelte selskaber følger "bare" olieprisen op og ned og bare prisen ikke er listeprisen.
--
Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
Der er karteldannelse over det hele, ja selv for pølser i Tyskland. Det er win-win for virksomhed at de er enige om fast pris, spare penge ved at holde udvikling og konkurrence i ro. Ja selv indenfor vores verden, AMD og NVIDIA i tidernes morgen...
--
Ja vis du så åbent øjnene bare lidt kunne du både se og høre at dette er ikke bare danmark priserne går op men hele verden. ;) supply and demand.
--
Det er langtfra tilfældigt at priserne ligner hinanden. Jeg har selv arbejdet for et af de store selskaber for 12-13 år siden.
Branchen blev faktisk undersøgt for karteldannelse for ca. 14 år siden, men man nåede til konklusionen at der faktisk var høj konkurrence på priserne.
Jeg skal ikke kunne sige med 100% sikkerhed at det stadig fungerer sådan i dag, men dengang var det således at man på hverdage nulstillede sine skilte- og listepriser baseret på olieprisindekset om morgenen. Altså havde alle tankstationer samme pris på dette tidspunkt. De ubemandede var typisk 7 og 21 øre billigere på hhv. benzin og diesel.
Derefter justerede stationerne løbende deres priser baseret på konkurrenterne. I vores tilfælde var der studerende ansat til at justere priserne baseret på indmeldinger fra stationspassere og taxachauffører indtil kl 22.00 om aftenen. Vi gik 7/21 øre under de bemandede og typisk 8/4 øre for konkurrende ubemandede. Ned til en pris der var 144 øre fra listenprisen. Herefter skulle der ringes til chefen for individuel vurdering.
Vi justerede priserne hundredevis af gange om dagen baseret på billigste konkurrent.
Dette ville jeg ikke klassificere som kartelddannelse på nogen måde.
--
Der er også det faktum at under corona var olie selskaberne presset, og de var tvunget til at sælge olien billigere end den var ar producere, fordi det var billigere at pumpe op selvom man ikke havde lager til mere og sælge med stort underskud end det var at lukke boringerne ned og her havde vi historisk lav pris længe
Kan også være noget her der afspejler sig nu
--
#17 Men nu ligger priserne max 10 øre fra hinanden og de slutter alle sammen på de 9 øre. Det er i hvert fald det jeg oplever i Herning. Når priserne så ændrer sig i løbet af dagen, så ændres de synkront på alle tankstationerne.
Rent tilfældigt eller aftalt spil?
--
Sidst redigeret 09-12-2021 08:27
#17, karteldannelse insinuerer at en stribe virksomheder aftaler en fast pris. Virkeligheden minder mere om monopoldannelse, hvilket Circle K (Ifølge rygter i transportindustrien) akkurat har undgået at ramme definitionen for. Bemærk at de kun overtog 72 ud af 316 Shell tankstationer, men typisk var det de mest profitable de overtog:
https://finans.dk[...]
Når viften under Circle K, så henter priser fra samme database, så ender resultatet som vi ser det i dag.
Det skal formentligt ses i lyset af at der både er EU og DK regler der forbyder monopoldannende fusioner (Konkurrenceloven forbyder vidst op til 15% markedsandel, dog er jeg usikker på i hvilken kontekst det er, det er formentligt fordelt på antal tankstationer). Circle K fik endda en stor bøde for ikke at anmelde fusionen korrekt, selvom de selv gjorde konkurrencestyrelsen opmærksom på lovovertrædelsen.
Dog er så meget af prisen baseret på afgifter, at jeg tror prisen næsten er uændret i dag. Se til Tyskland og der er det daglige gennemsnit for en liter benzin ca. 12,1kr.
Hvis i vil spare lidt ekstra når i handler ved Circle K kan det anbefales at melde sig ind i deres medlemsklub. Så er der altid 10 øre rabat når du bruger dit tilmeldte betalingskort.
--
Sidst redigeret 09-12-2021 08:49
Haahr Benzin var den frække dreng i klassen i sin tid. Men han havde også store problemer med bare at få benzinen kørt ud, for alle de etablerede gjorde hvad de kunne for at modarbejde.
Men at han konsekvent lå 1 kr. under alle andre var fuldstændigt uhørt dengang, og folk kørte faktisk omveje bare for at kunne tanke billigt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. @ #21
haahr benzin er klart at foretrække :)
eneste sted jeg tanker i det sønderjydske.
--
Det eneste tidspunkt en borgerlig tænker på andre end dem selv, er når de onanere..
Kørte fra Jylland til Stockholm og hjem igen den her uge, det jeg umiddelbart lagde mærke til var:
DK: Priserne var ens alle steder, med undtagelse af Circle K, som altid ligger 10øre højere end andre, sikkert pga. deres "kundeprogram" som så giver 10 øre rabat = normal priser = pointless program.
SE: Priserne variede meget fra station til station, og fra by til by.
Så et eller andet andet virker sku underligt her i DK i forhold til hvordan priserne er i Sverige.
(og lidt weird Diesel er dyere and Benzin der, modsat DK :D).
--
#23 Diesel er blevet VILDT dyrt i Sverige, og det er indenfor det sidste års tid.
sidste år tankede jeg til lidt under hvad prisen lå på i DK, da jeg skulle suse Sverige tyndt i min bil.
i år var jeg "tvunget" til at fylde tanken til intet mindre end 18,80SEK/L... av min arm!
Jeg ved ikke om det er deres forsøg på at komme diesel kørsel til livs, ved simpelthen bare at sætte prisen så meget op. Deres benzin priser ligger ikke langt fra vores - som regel indenfor en krones penge)
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q