Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvor svært er det reelt at dumpe?

Af Ny på siden Nicki21 | 30-11-2021 06:04 | 6087 visninger | 12 svar, hop til seneste
Jeg ved godt det er et meget sort Hvidt spørgsmål, da det afhænger af mange faktorer. Men jeg læser lige nu en professionsbachelor, og der har jeg ofte hørt, også fra venner på andre studier. At det er svært at dumpe en eksamen, med mindre man skriver noget helt forkert, eller intet fagligt har med i opgaven, man skal om udgangspunkt bare dukke op så er man sikker på 00, også hvis man bare har lidt faglig relevans og forstået opgaven, så får man 02. Men er det også jeres syn og erfaring, eller er det noget vrøvl?
--
#1
Dennyaaa
Maxibruger
30-11-2021 07:21

Rapporter til Admin
Jeg havde flere klassekammerater på uni som dumpede deres sidste eksamen. Det var indenfor IT og som vores lærer havde sagt igennem hele semesteret "Enhver kan med nok tid, lærer en Wikipedia artikel udenad og præsenterer den til eksamen, men jeg vil se at i faktisk kan oversætte materialet til noget praktisk og bruge det i sammenhæng med situationer i kan komme ud for" Bedste underviser jeg nogensinde har haft. Men det er meget forskelligt fra uddannelse til uddannelse, så tror ikke der er en facitliste for hvor nemt/svært det er at dumpe. Tror du vil få det bedste svar ved at spørge ældre elever på den specifikke uddannelse.
--
Unlimited Power...
#2
ToFFo
Guru
30-11-2021 07:22

Rapporter til Admin
Det finder du ud af når du dumper :)
--
- Indsæt signatur -
#3
zørn
Supporter Aspirant
30-11-2021 07:27

Rapporter til Admin
Jeg har dumpet en del som både møder op og snakker tiden ud. Hvis der ikke er en faglig forståelse og en anvendelse af det man har lært er der ikke mange point at hente (STX)
--
To try is the first step towards failure... Homer J. Simpson
#4
Chr4030
Giga Supporter
30-11-2021 07:50

Rapporter til Admin
Jeg har prøvet at arbejde fuldt ud koncentreret til en eksamen i 4 timer, og da de var gået var jeg dårligt havlt færdig med sættet (skriftlig eksamen, på uni). Jeg fik 02 i det fag, så min eksamen kunne godt have været til 00 og så blev jeg reddet af mine afleveringer. Mit indtryk var at en hel del andre havde svært ved nå gennem sættet. Det var ikke et fag jeg lagde mega meget energi i, men jeg mødte op hver gang og lavede mine ting.
--
#5
Solfar
Ny på siden
30-11-2021 07:50

Rapporter til Admin
Ca halvdelen på min vidregående uddannelse faldt fra pga. dumpede eksamener eller fordi de ikke gik til en eksamen, fordi de vidste de ville dumpe. Endnu værre var det på min kones uddannelse, hvor der simpelthen var flere der ikke formåede at klare deres eksamen på flere forsøg og måtte give op - på trods af en form for vilje til at gennemføre.
--
#6
ilmep
Maxi Supporter
30-11-2021 08:21

Rapporter til Admin
#0 Det du beskriver der er meget i humanistiske fag, hvor man kan snakke i evigheder. Prøv at gøre det samme på et matematisk fag på UNI niveau. Der skal de gode undervisere nok finde ud af, hvis en studerende er i gang med at bullshite dem.
--
#7
Pendor
Maxi Supporter
30-11-2021 08:27

Rapporter til Admin
#6 Ja da jeg i sin tid læste på KU var der masser der dumpede i datalogi, matematik og fysik. Jeg læste bifag på historie og der var det noget nemmere at snige sig igennem uden helt at forstå alt stoffet :-)
--
#8
fisk7aal
Junior Supporter
30-11-2021 10:13

Rapporter til Admin
Kan du ikke finde en karakterfordeling for tidligere semestre? Det kan man da på DTU under fagbeskrivelsen.
--
#9
kb
Giga Nørd
30-11-2021 10:40

Rapporter til Admin
#0 Enhver teknisk bachelor uddannelse har eksamener som kræver mere end at man bare dukker op. Det er jo ikke en koldbøtte-fabrik, men en uddannelse der gerne skulle stille dig med et sæt af kompetencer der gør dig attraktiv for industrien. Har du svært ved at bestå de fleste eksamener på uddannelsen får du nok også svært ved at løse de problemer du ramler ind i ude i erhvervslivet efter studiet. Jeg håber ikke du tager det jeg skriver som negativt. Universitetet skal IKKE være for alle. Personligt er jeg uddannet software ingeniør og er ret skarp til både det teoretiske og til at løse praktiske problemstillinger. Til gengæld er jeg født med 10 tommelfingrer og ingen håndværkmæssige evner. Sagt på godt dansk kan jeg ikke stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele. Jeg ville da forvente at jeg ville blive smidt ud på røv og albuer hvis jeg forsøgte mig med en tømre eller VVS uddannelse! Så spørg dig selv om du laver det rigtige. Hvis svaret er ja så er det på med arbejds-handskerne. Man kommer langt med hårdt arbejde!
--
Sidst redigeret 30-11-2021 10:42
#10
MonsterBoss
Gæst
30-11-2021 10:46

Rapporter til Admin
Nu går både Diplom Ingeniør og Pædagog under en professionsbachelor, så det afhænger af hvad man læser. Dermed ikke sagt at pædagog uddannelsen er ligetil, men jeg vil gætte på at dumpeprocenten er højere ved Ingeniøren end Pædagogen
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
VojenZ
Junior Nørd
30-11-2021 10:55

Rapporter til Admin
Niveauet er faldet flere steder i uddannelsessektoren. Det tror jeg ikke der hersker meget tvivl omkring, man kan altid diskutere i hvor høj grad. Vi ser det bl.a. også fra de universitets underviserne der udtrykker at de studerende kan mindre og mindre når de kommer fra gymnasiet. Dette skyldes mange årsager, men de 2 største er: Finanseringsmodellen og at flere unge tager en uddannelse, især den kombination. Både gymnasierne og universiteterne får penge efter hvor mange der bliver optaget, men også hvor mange der består. Derfor har skolerne et økonomisk incitament til at lade eleverne bestå. Kombinere så dette med at flere og flere har søgt ind på gymnasierne og derefter universiteterne de sidste 10-20 år. Dvs. hvor at gymansier og universiteter før kun havde bogligt stærke elever, skal de også få langt bogligt svagere elever igennem. Dette betyder i praksis at niveavet bliver sænket for at få alle igennem, så skolerne kan få deres betaling. Som underviser mærker man også dette pres, da ledelsen mange steder har fokus på dette, da bestået = flere penge i kassen. Tidligere var finanseringen på en måde så gymnasierne eller de videregående uddannelsesinstitutioner ikke blev "straffet" af at elever ikke bestod eller droppede ud. Det havde også sine ulemper af mere økonomisk art, men niveavet faldt ikke trods alt.
--
R7 5800X | Asus B450-F STRIX | G.skill 16 gb 3600 mhz cl. 15 | Geforce MSI 3060TI | Corsair 750W | 2.25 TB Samsung SSD | Asus 27" 1440p 144 mhz |
--
Sidst redigeret 30-11-2021 10:59
#12
kent8660
Bruger Aspirant
30-11-2021 13:00

Rapporter til Admin
#0 Kan du at fortælle os hvilken uddannelse, som du præcist læser på? En professions bachelor kan være lidt generelt. Jeg læste selv til ingeniør på en professions bachelor indenfor byggeri og anlæg og forstod ikke præcist meningen med "profession". Der var stor forskel på sværhedsgraden baseret på hvilken specialisering man valgte. Specialisering indenfor "Byggeledelse" havde f.eks. en meget lav dumpeprocent, da pensum indholdt væsentligt mindre matematik og handlede mere om planlægning, tegninger og sikkerhed på byggepladser. Os der valgte "Bærende Konstruktioner" havde derimod en helt en anden oplevelse med tunge skriftlige og mundtlige eksamener. Efter min erfaring handler det også meget om den individuelle lærer/professor og censor. Nogle kan være søde nok til at kigge på ens formidling af opgaven (f.eks. metode, skitser og mellemregninger), mens andre kan have en nultolerance og være lidt firkantet i deres vurdering af karakterer. (dvs. fokusere næsten kun på det endelig facit).
--

Opret svar til indlægget: Hvor svært er det reelt at dumpe?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning