plejer man ikke at sige 25k når den ruller over fortorvs kanten?
--
Signed by me
Du skal nok regne med 15-30% alt efter hvor mange kilometer du kører og om du har tænkt dig at holde bilen med service, nogle (inklusiv mig selv) foretrækker at bilen er serviceret på mærke værksted andre er ligeglade, jeg foretrækker det mest pga. nogle mærker er mere villige til at give kulance hvis bil går i stykker ud over garantien.
Jeg har selv fået skiftet en turbo på Fords regning, selvom bilen var langt ud over garantien, og kun fordi service var lavet hos ford.
--
Ryzen 7 2700X: Asrock B450 pro4: 16gb g.skill aegis 3000mhz: Asus rtx 2060 dual oc: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
Det er også bare fordi det så er nemmere for mig at retfærdiggøre at gå fra 150.000 til feks 175.000 eller 185.000. Fordi jeg får en del af pengene tilbage. Så det er bare hvor meget af min "investering" på feks 175.000 jeg skal regne med at få tilbage cirka.
--
Hvis du køber fossil bil skal du nok regne med at brugtmarkedet kommer til at flyde over med biler, når der i 2025 begynder at være fossil fri zoner og udfasning.
Regn med omkring 20-30 % afhængig af hvor hård du er ved bilen.
--
Consider it as a free bump
#4 jep, jeg tror også der kommer mange fossil biler til overs
--
Mac mini M1
Xbox Series X
Hvis du vil købe en dyrere bil, for at få flere penge tilbage når du sælger den igen, så har du vist ikke helt forstået hvordan værditab fungerer.
Helt generelt er det en dårlig forretning at købe bil og jo dyrere bilen er jo dårligere bliver forretningen.
Gør op med dig selv om det vigtigste er en billig bil eller en lidt lækrere bil. Hvis det vigtigste er en lidt lækrere bil, så vær sikker på at du har råd til den inkl. uforudsete reparationer. Hvis du er i tvivl så køb en billigere bil.
--
Vores fejlfrie 308sw hdi (70.000km) købte vi 4 år gammel
Besparelsen var ca. 145.000kr i forhold til en ny
Model og årgang valgt efter at vi skal køre ca 65.000km årligt,
og så er værditabet på den brugte langt lavere end en spritny)
(vær obs på, at om 3år udløber besparelserne på den grønne afgift for hybridbiler)
--
Sidst redigeret 04-10-2021 21:48
Ved normalt kørselsbehov på ca 20.000KM årligt, og en bil der bliver holdt med service osv. der skal du nok forvente et værditab på ca. 40-45% totalt.
Og som andre skriver, så er der risiko for at markedet med fossilbiler er lidt drilsk, så der er endda risiko for endnu større tab.
https://bilplan.dk[...]
https://www.bilpriser.dk[...]
https://blog.bilbasen.dk[...]
--
Kenn Højager
Black/White +6/-0
--
Sidst redigeret 04-10-2021 23:58
Hvis du vil købe en ny bil og sælge den efter 2 år ville jeg indhente et tilbud på privatleasing.
Vi kører selv betragtligt længere tid i bilerne. Vores nuværende er 7 år gammel og bliver degraderet til konebil næste år. Altså går jeg ikke frygtligt meget op i brugtprisen, da den sikkert kommer til at være vores i 10+ år.
--
Hej
Har lige købt en Citroen E C4 der har kørt 9.000 km.
Fik den 50.000 dkk billigere end hvis jeg skulle have haft en ny.
Den er fra 2021.
Så det er små 20% i løbet af 9.000 km
--
Lige en uddybelse af mit svar i #8
De 40-45% er over 3 år, og dermed 60.000KM :)
--
Kenn Højager
Black/White +6/-0
@Niso Det jeg mente var at hvis jeg feks skal betale 30-45.000 mere nu og her, så bliver det "kun" feks 10-15.000 ift reelt værditab. Så man lægger nogle penge nu og her, kald det depositum, og så får man størstedelen tilbage. Så derfor prøver jeg at sige til mig selv at 70-80% af de penge jeg lægger får jeg tilbage.
Det var pointen med at man ikke skal tænke over her og nu beløbet alene, men mere samlet beløb inklusive det man forhåbentligt kan få for den brugt, så 45.000kr mere bliver "kun" til 10-15.000 mere når man så sælger den.
@Jhc jeg har også kigget på de biler som har været leaset ud, der er sikkert nogle gode køb at gøre med få km på bagen. Besparelsen skal bare være stor nok, nogle sælger dem til 10-15% mindre end nykøb og det giver dog ikke mening for mig når der også er en masse nye modeller ude. Det skal man også holde for øje at de forsøger at sælge de gamle modeller lidt for dyrt og for få penge kan man få helt ny og ny model feks en 2022 model. Men samtidig ja så kan der sikkert også være nogle super gode røverkøb imellem. Hvor de forsøger at komme af med nogle biler som ikke sælger godt.
--
Prøv at udregne leasing pris over 3 år, med et tab på bilen på 30-40% af ny prisen.
Dette kommer selvfølgelig an på dit kørselsbehov, men kan faktisk sagtens være billigere.
--
Hvis du vil sælge din bil efter 2-3 år skal du ikke købe, men lease.
Så kender du dine udgifter.
Kig på flexleasing hvis du får lyst til at strække dig og få en lidt dyrere bil. Typisk er det ikke meget dyrere end privatleasing hvis du passer på bilen, også får du altså en bil i en helt anden klasse.
--
#12 brugt marked er neget højt pt da der er lang vente tid på biler pga chip mangel. Nogen kan endda sælge deres 1 år gamle biller så de ikke har mistet noget ved at køre i dem.
https://nyheder.tv2.dk[...]
--
Hvis vi ser bort fra chip krisen, så har hyundai det med at have store tab. Især præget af deres kampagner. Jeg købte i 2014 en i10er top modellen. Nogle år senere, var der en kampagne som indholdte alt og mere udstyr for ca 25,000 kr mindre. Det gjorde at min brugtpris var nget højere end de 30-40%.
Jeg har ikke Hyundai i dag :D
--
#16 Vil nu mene det modsatte. Selvfølgelig kan man være uheldig, men i og med Kia og Hyundai tilbyder længere garanti, ser jeg ofte de holder værdien bedre end andre mærker.
Var selv i markedet for en 2015- i20, det er helt vildt, at de mange steder står til over 100.000, når en ny starter ved 145.000.
Generelt vil jeg tro, at udfasningen af benzin og diesel biler er noget længere ude i horisonten, end der formodes her i tråden. 2025? Ej, det kan da godt være der er miljøzoner, men det vil være som nu, for ældre biler. Det kommer ikke på tale, at hr. og fru. Danmark ikke kan tage sin bil med ind i København, Århus o.lign, fra 2025, bare fordi den ikke kan køre på el.
Jeg er selv på udkig efter en ny benziner, da jeg bor i lejlighed, så el ikke er muligt.
--
Sidst redigeret 05-10-2021 12:51
regner med en 1/2 af prisen på 3 år og 120k km, det er ca hved en bil rammer for mig, normalt siger man 30% men kommer an på så meget..
ET er at i dag er markedet sygt, pga. mangel på biler, jeg var overrasket vi har en gammel bil nummer 2 en Polo GTI fra 2019 med Manuelt gear (da de ikke findes i stort antal) det var tæt på nypris den kunne give.
den har så også kun kørt 17.000km men stadig.
men vi står midt i en transformation af markedet, både når Euro7 kommer, som reelt på lang sigt forbyder brændsels biler, og ja en I20 vil ikke være "ulovlig" det er kun nye biler, men biler som ikke har en fremtid, vil bare ikke være så god en handels var, hvis de kan få Elbilerne ned i det prisleje. (se på Euro 4 Diesel biler i dag, du kan næsten ikke komme af med dem)
Hvis Tesla f.eks. får deres model 2 ind til 150-180k for en bil med 300+ km range, så tror jeg det bliver med til at være dødstødet for små biler, siden de er blevet ENORMT dyre under den sidste afgifts ændring.
Hvis vi vælger at sætte normalt afgift på biler igen, og en ID3 stiger fra 290.000kr (golf størrelse) til nærmere på 550.000kr så dør elbilen, eller bilsme generelt, så holder småbilerne nok fornuftig værdi.
+ du skal være opmærksom på hvad de "bevægelige" miljø afgifter reelt gør vil bil priserne. fremadrettet.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
Du skal regne med 30-40% tab på 3 år.
Overvej leasing af bil hvis du ikke vil beholde den over 3år, men husk forsikring der dækker bilka buler.
Der er dog bedre forretning i at beholde den 5+ år.
Tror også market for benzin og specielt for diesel biler bliver et presset marked hvis det ikke er en populær bil du køber. Der kan være problemer for folk at komme i specielle dele af byer i dk og i udlandet, da man overvejer zoner kun for el biler.
Bemærk at en hybrid bil ikke er en el bil når man kigger på eu og måden man tolker på.
Hvis jeg var dig vile jeg måske overveje en brugt bil i stedet for, mindre tab for en der er 3-5 år gammel.
--
du taber 20/30.000 i det den forlader butikken første gang,der efter taber du 34/38øre pr kørt km og da en forhandler vil tjene på et salg,taber du igen mindst 20/30.000 igen der
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz RGB 17-17-17-39 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Jeg kigger også på hybridbiler nu, feks Hyundai Ioniq PHEV som åbenbart er helt udgået. Kigger på dem brugt. Jeg tror faktisk det bliver enten ren EL eller Benzin, det der hybrid er vist ikke helt rentabelt og en form for overgang til dem der både vil beholde benzin men også sådan langsom gå over i el. Dvs lidt fra begge verdener.
Jeg hælder mere til ren benzin nu, også fordi sådan noget som opladning nok helst skal ske lige neden for hvor jeg bor, og opladning også kan være booket eller fyldt og er LANGT mere besværligt end at fylde tanken på 2-3 minutter max nede på tanken.
Hybriderne er bare billige synes jeg, ren benzin er fint men er så vidt jeg kan se stadigvæk tungt afgiftsbelagt.
--
Vil aldrig købe en bil fra ny i den klasse, så heller en 4-6 år gammel bil fra golfklassen til omkring de 130K, eller kig efter engros salg, her kan man ofte finde gode tilbud.
Hvis du kun har tænkt at beholde den i 3 år så vil du kunne sælge den til 60-80K.
Så sammenlagt vil den have kostet dig 30-50K i 3år plus omkostninger til benzin og vedligeholdelse.
Stadig billgere end at kaste 150-200K efter en 208 som med garanti ville miste mere i værdi på de 3 år.
peugeot er det mærke som mister mest i værdi, hvis du skal købe en bil som er nem at komme af med igen og som ikke mister for meget i værdig, så kig efter de populære mærker som skoda og vw.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg kigger jeg bilbasen og autouncle og dba og biltorvet osv og ser hvad feks hvor meget værditab de har lige nu. Det er en god rettesnor normalt ift de næste 2-3 år.
Skoda kommer med en ny fabia i første kvartal 2022 så den overvejer jeg også, VW polo har store problemer med chips så den har jeg droppet. Men det er klart tysk er NÆSTEN altid godt og værditabet vil jeg formode er minimalt så VW/Skoda er også klart inde i overvejelserne.
--