Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Elbil til pendler (igen igen)Af Maxibruger Serkan | 28-08-2021 09:56 | 2757 visninger | 21 svar, hop til seneste
Hej HOL,
Der kommer atter en tråd om elbil. Jeg står og skal have en udskiftning af bil til enten oktober og november, da jeg skal til at pendle til arbejde. Vi har kigget på elbiler, da det i min optik er fremtiden og mere sundt økonomisk.
Jeg skal pendle fra København N (Nørrebro) og til Holbæk 5x om ugen, har præcis 128 km tur-retur derhen. Jeg bor i lejlighed, så egen stander er desværre ikke en mulighed, men i den forbindelse har jeg kigget på ladestandere i nærheden og der har Clever samt E-on nogle, som er relativt tæt på, så jeg tænker ikke at det er et problem at lade herhjemme.
Kort regnet for den hurtige matematiker, så lander vi på 2560km om måneden i kørsel til arbejde alene.
Vi har været ude og prøvekøre adskillige elbiler, men jeg er bare desværre ikke så stor ekspert indenfor området og derfor jeg langer ud efter råd.
Vi har haft kigget på en ID3 med batterikapacitet på 58kwh og en Hyundai Kona med 64kwh battarikapacitet.
ID3 er opgivet til 414km i rækkevidde og Hyundai Kona til de 450-484 (Alt efter årgang, eller om det er Premium/Advanced)
Men nu ved jeg også godt, at bilerne ikke kører præcist det de er opgivet til. Der er jo selvfølgelig den reelle rækkevidde og selvfølgelig kan vejrforhold (sommer, vinter) have betydning for rækkevidden.
Turen til arbejde & tilbage er motorvej hele vejen. Jeg kører altid pænt og den kører bare 110 km/t hele vejen på fartpilot, også selvom tavlerne viser 120 - 130 km/t nogle steder på strækningen.
Er der nogle, som har reel erfaring med elbiler, eller pendler i en, som kan rådgive mig på dette område? Nu ved jeg, at Konaen skal til service hver 15.000KM og da jeg kører meget, bliver det nok en 2 gange om året.
Eller er en diesel, der kører langt på literen den bedste mulighed nu også afvente med elbiler, når de engang er bedre udviklet? Selvom en diesel vil have væsentlig betydning for økonomien vedr. drift, forsikring, grøn ejerafgift osv.
Vi har et budget, der ca. ligger på 320.000,- kr for en ny bil.
Alt tages imod med åbne arme og god weekend på forhånd :-) --
Køb en Tesla med FSD der kan, efter du er hoppet ud af den, selv køre tilbage og stille bilen til konen, så hun kan tage den på arbejde. Nå så dagen er omme, sker det hele i omvendt række følge.
PS: Det kan den godt, men den må vist nok ikke. Men med en lille jysk jailbreak, kan det måske god lade sig gi sig aliwl. -- Status på B/W-listen: 5+/0- Tag toget og ha en cykel i Holbæk. Så kan du bruge tiden (lidt mere) fornuftigt. Tænk på alle de timer du spilder ved at køre så langt hver dag. Det kommer til at koste dig 2 timer hver dag! -- A clean house is a sign of a broken computer Det #1 skriver er noget fis. Det kan den ikke, og det må den ikke. Samtidig kan du næppe få en tesla med fsd til 320.000 kr
For at se de reelle rækkevidder på diverse elbiler vil jeg anbefale dig at se Bjørn nylands range tests på YouTube.
desuden er der rigtig god hjælp og vejledning i Facebook-gruppen “elbilforeningen fdel - åben for alle”.
prøv at stille spørgsmålet derinde -- Hvis du ikke har mulighed for at lade bilen på dit arbejde, så glem det. -- #0 Hvis du regner med udelukkende at lade ved de ladestandere du omtaler, så tror jeg du vil opleve at få grå hår af frustrationer - men jeg har ikke erfaringer med den form for opladning, jeg oplader hjemme.
Af de to biler, er jeg overbevist om, at de begge fint kan klare rækkevidden - igen vil du dog skulle lade op, hver eneste dag.
Jeg ville holde mig fra Kona og vælge ID.3 af de to biler. Jeg vil mene, at hvis du vil vælge elbil i dag, så er der ingen grund til at vælge en “almindelig” bil, som man har lagt et batteri i.
Jeg har forøvrigt kørt begge biler en del - og min personlige mening er, at ID.3 kører i en helt anden liga end Kona. -- Har selv en ID3 og kan anbefale den. Med ca. 130 km på arbejde skal du nok lade hver anden dag.
Og så kan de jo fås ganske billigt fra omkring 260.000 kr for en 58 KWh variant F.eks. denne https://www.bilbasen.dk[...]
Der er en del brugte på markedet i forskellig udstyrs niveauer så tag ud at prøv den.
ID3 har fået en lidt dårlig start med en masse SW problemer, men det burde være overstået med seneste SW. -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Har selv tidligere haft et opslag med lign., men endte op med en hybrid.
Jeg ved godt, at mange synes det er en dårlig løsning, men grundet mulighed for ladning, så blev det absolut bedste løsning.
I byzoner eller v/ tæt trafik, så kører jeg på el, og når jeg kommer ud på landevej og sjælden gang motorvej for mit vedkommende, så sætter jeg den i "sport" hvor den lader mit batteri til næste byzone.
Fungere perfekt for mig, og jeg har pt. en gennemsnitlig km/l på ca. 33.
Og jeg kan desværre ikke lade den op hjemme (endnu i hvert fald).
Tænker bare, at du måske bør overveje en lign. løsning? -- Ryzen 5 5600X, Aorus Master X570, NZXT Kraken Z63, 2x8 GB G.Skill 3600MHz, RTX 2080 Super, Corsair RM650i, Phanteks P600S TG, AOC 24G2U/BK Tænker jeg hellere må uddybe lidt.
Når jeg sætter den i "sport" hjælper benzin motoren med opladning af batteriet, og ikke kun v/ regenerings-/ og bremseeffekten.
Der er selvfølgelig på bekostning af lidt brændstof, men alt i alt, så kører jeg stadig langt mere på en liter benzin end mine tidligere biler. -- Ryzen 5 5600X, Aorus Master X570, NZXT Kraken Z63, 2x8 GB G.Skill 3600MHz, RTX 2080 Super, Corsair RM650i, Phanteks P600S TG, AOC 24G2U/BK #8 Hvilken bil er det?
Overvejer selv en hybrid som nr. 2 bil -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe #9 Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid fra '18.
Importerede den fra Tyskland - kørt 30.000 km. -- Ryzen 5 5600X, Aorus Master X570, NZXT Kraken Z63, 2x8 GB G.Skill 3600MHz, RTX 2080 Super, Corsair RM650i, Phanteks P600S TG, AOC 24G2U/BK 0#
Nu ved jeg godt at du skriver ny bil ift. budget - men havde jeg dét behov og ville køre på el havde jeg seriøst overvejet at kigge på en lettere brugt Tesla Model 3.
Ingen service interval - men det anbefales at få renset/smurt bremser engang i mellem, udover dét - ingen vedligehold. -- IDGAF! #0
Vær obs på evt. kø frem og tilbage i bil. Turen tager en times tid UDEN kø. Hvis dine arbejdstider er de samme som alle os andre så vil du nok ende i kø både på vej til arbejde og hjem igen.
Jeg har selv kørt fra Kbh til Høje Taastrup (20km) og de først 5km ud af byen tog lige så lang tid som de sidste 15km., ca. 30min i det hele.
Iflg. Google maps vil det tage imellem 45m-1t 10min (ved ikke hvor præcist det er)
https://www.google.dk[...]
Tog turen vil tage 1t 30min ish - jeg hader selv at køre i tog, men det er en mulighed, især hvis du kan arbejde på toget - besvare mails eller ling. (aner ikke hvilket job du har)
Med en elbil vil du skulle lade hver eneste dag - uden en hjemmelader kan det muligvis blive et problem, alt efter hvor mange ladere der er i nærheden af hvor du bor - jeg synes ofte de langsomme ladere rundt omkring i byen er optaget.
Link til "Tesla Bjørn/Bjørn Nyland" tests af rækkevidde på en masse forskellige elbiler ved 90km/t og 120km/t
Kona m. 64kWh ned til 250km ved 120km/t om Vinteren og 340km om Sommeren ved 120km/t
ID3 m. 62 kWh ca. 270km ved 120km/t (kun testet om sommeren)
ID3 m. 82kWh ca. 325km ved 120km/t (kun testet om sommeren)
https://docs.google.com[...]
Personligt ville jeg ikke vælge Elbil i din situation - jeg havde selv overvejet en før jeg skiftede arbejdssted (og nu kun har 10km på arbejde), men uden hjemmeladning eller ladning på arbejdet synes jeg ikke det giver mening, især ikke når man skal køre så langt som du skal.
#7 Hvor langt har du på arbejde - 33km/l lyder godt, men måske ikke realistisk hvis man som #0 har 64km hver vej..? --
Tag altid BACKUP!! --
Sidst redigeret 28-08-2021 20:28 Lige meget hvilken model du vælger, så køb den lettere brugt i Tyskland. Du sparer mellem 50-100k ved at købe noget der er 6 måneder gammelt. Fx kan du få en model 3 LR til lige over dit budget. Tjrl Mobile.de og se priserne der. -- #12
Arbejder både morgen, aften & nat. Mit arbejde kan ikke udføres når jeg sidder i toget. Hvad jeg arbejder med, kan jeg desværre ikke dele herinde.
Vi har kigget på det og kom frem til, at det bliver en diesel bil der kører langt på literen også må vi kigge en elbil i fremtiden, når vi engang flytter ud af København og i et hus i stedet.
Tusinde tak for de gode svare - God søndag -- #14 Det skal du ikke skamme dig over, ebiler dækker langtfra alles behov
Vi kunne skifte vores enebil som er en benzinbil ud med en ellert, men det er alt for dyrt at gøre det, 620kr i grøn afgift og næsten ingen reperationer giver ikke blod på tanden til en udskiftning -- nu har jeg ikke læst alle kommentarer efter, men har du ikke fast adgang til en lader, så er en Elbil i min optik ikke en mulighed.
Jeg er godt klar over det sagtens kan lade sig gøre, men du skal reelt så tilpasse dig din bil, der er ALT for få ladestandere til de bare "altid" er til rådighed når du skal bruge dem, især ved en ikke Tesla, og det er bare ikke optimalt at du engang imellem, lige bliver nød til at stoppe ind og få 20 minutter på en supercharger (Som er dyr), fordi du ikke lige havde mulighed for at komme til ladere.
Plus den helst skal stå til strøm, da en elbil faktisk gør mere for at holde liv i batteriet når den er til strøm end ikke..
Min Tesla, lader jo til 80% så holder den der, og så lader den batteriet være, og bruger strøm fra væggen til at holde bilen varm i frostvejr, og andet som den jo SKAL gøre, for at batteriet ikke klapper. (og jeg vil så ikke anbefale Tesla til nogle, men det er en helt anden diskussion)
så du har faktisk mere batteri slitage, hvis bilen ikke står fast til lader.
med dit kørsels mønster så vil jeg klart holde fast i en benzin bil, Plug in er en "mellem" teknologi, som gør en bil for kompleks... den vil jeg lade være.
som sagt det kan sagtens lade sig gøre, men det bliver noget du skal tilpasse dig, og en ting jeg har lært med mig selv, er det skal være let..
med 320.000kr og dine forhold, så ville jeg nok bare købe mig noget ala. en Octavia den nye, eller ligende. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. --
Sidst redigeret 30-08-2021 08:39 køb en brugt diesel pendler, som kører langt på literen og derfor ikke har høje afgifter og som har partikelfilter.
så har du et par år til at vente på at el teknologi og ladenetværket er bedre. -- Consider it as a free bump Det blev til en VW Polo fra 2019, som er opgivet til at køre 28,2 km/L og jeg kører pænt og kun 110 km/t på motorvejen hele vejen.
Vi har dog stadig drømmen om en elbil, som skal være næste bil, da vi på det tidspunkt har eget hus og muligheder for egen lader. -- Sidst redigeret 30-08-2021 18:05 https://ing.dk[...] -- Ryzen™ 5600x | MSI B550m Mortar™Wifi | MSI Gaming X™ 6700 xt
2x8 GB Corsair 3200 MHz | Noctua NH-U12A
Corsair RM750 v2 | WD Black™ M.2 500 GB God beslutning IMO
Tillykke med jeres nye bil :-) -- #19 så er der jo en nem løsning på det "problem", og det er at sænke den max tilladte hastighed på motorvejen til 110km/t.
Underligt at de samme 'typer' ikke hyler og skaber sig, over at benzin bilen ikke kan køre det oplyste, bare fordi man har en campingvogn med til Italien. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|