Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bilreparation omkostninger om året?Af Gæst Nelsson | 10-08-2021 08:58 | 2866 visninger | 32 svar, hop til seneste
Hej alle
Hvor meget bruger I på bilreparationer (kun reparationer, dvs. ikke servicetjek, hjulskift og lignende) om året? Nævn gerne samtidig hvilken bil det er, og hvor gammel den er.
Jeg er meget nysgerrig, da jeg nu har besluttet mig for at købe bil, i stedet for at lease den. Så jeg prøver at lave et realistisk budget, hvor jeg som udgangspunkt har skrevet 10000 kr for årlige reparationer.
Mange tak!
// Nelsson --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Kommer an på alder og stand. Jeg har haft en Hyundai i10 2014 fra ny af og kun afholdt udgifter til årlig service samt dækskifte. -- Sidst redigeret 10-08-2021 09:02 Det er svært regnestykke. Man kan være heldig og mindre heldig. Vi havde ældre Passat før, hvor vi efter 3år ud regnede ud af vi ligeså godt kunne lease en ny, med masser af udstyr, end at skulle bruge pengene på reparationer. -- 7700k,rtx2080,16Gb 3200mhz,asus 27" 165hz + Lenovo ThinkPad X1 carbon.
Jeg har en i10 fra 2015, havde de 5 først år en services aftale til 3600 om året.
Efterfølgende har jeg kun betalt for at få skiftet bagbremser (rust) i forbindelse med 6års syn hvilket kostede ca. 2000.
Det eneste Hyundai "lavede" udover service var også noget bremseskift ved 4års syn.
(Har kørt ca. 70.000) --
Tag altid BACKUP!! Hej,
Vi havde en Skoda Octavia Diesel DSG fra ny i 2010 og 10 år frem. Ud over service kostede den os.
4 stk. 18" sommerdæk
Bremseklodser og skiver hele vejen rundt en enkelt gang
En differenstrykmåler som jo egentlig var den eneste uforudsete udgift i hele ejertiden på ~650 kroner.
Så ikke nogen særlige reparationer ud over normalt service i 10 år.
Dhb. Den glade Skoda ejer. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Du får dem fra en ende af, og det her er kun reparationer.
Fiat punto '96 - havde den 1år. 0kr.
Ford fiesta' 15 - havde den i 4år, den kostede omkring 26000kr.
BMW 320 '06 - havde den i et halv år, kostede 4000kr.
Skoda superb '14 - havde den i 3år, kostede 10.000kr.
VW polo' 12 - havde den i 2år, kostede omkring 2500kr.
Toyota avensis '98 - havde den i et halvt år, kostede 6000kr.
Kia ceed' 08 - havde den i et halvt år, kostede 0kr.
Seat altea '06 - havde den i et halvt år, kostede 15000kr.
Honda del Sol' 92- havde den i et år, kostede 1000kr.
Peugeot 5008 '21 - har den nu, koster forhåbentlig intet.
Som du kan se er det forskelligt, også hvor godt tidligere ejer har passet og kørt den. -- #5 Ugh det er da godt nok angstprovokerende når man selv kører Fiesta. 26.000,- på 4 år er godt nok meget. Hvor meget kørte du og hvad gik galt?
Jeg har haft min Fiesta 2016 i 5 år nu og brugt cirka 2000 - 2500 på reparationer. Har kørt cirka 63.000km. -- Back in my days the video games were more about the game than the video --
Sidst redigeret 10-08-2021 09:46 Lige nu en Kia Rio 1,4 Diesel, købt fra ny i 2014.
Har kørt 210.000 km nu.
Har kostet fire nye bremser, en rensning af et filter, og et par olieskift.
Og så to sæt dæk.
Har aldrig været til planlagt service. -- "ORK SATME!" 2019 Skoda Kodiaq kørt ca 35.000 km - 0 kr i reperationer xD -- Sidst redigeret 10-08-2021 09:53 Jeg havde en Corolla E10 hatchback fra '96 i 5 ½ år, nåede at køre 71.000 km i den (222.000 -> 293.000).
Den kostede mig 9.000,- i reparationer og vedligehold, altså lidt over 130,- om måneden, det synes jeg ikke er slemt :)
EDIT: Skrevet kilometer ind også -- R5 3600 | B450 Tomahawk MAX | 16 GB DDR4 ~ 3200 MHz | Sapphire RX 570 Pulse 8GB | A400 240GB & 2 x 850 EVO 500GB | WD Green 1 TB | AOC CU34G2X --
Sidst redigeret 10-08-2021 10:01 Toyota Corolla 1,6 liftback fra 2001
Kørt i 9 år uden reparationer
Generelt er de japanske mærker de mest holdbare biler, så det vil være mit råd - kig mest efter Toyota - Honda, evt. suzuki eller mazda -- Pegeout 107, 2012, 145000 km. Jeg har haft den siden 2014 (26000 km)
1 lambda sonde (post cat) til ca 700 kr.
2 sæt skiver og klodser til ca. 1000 kr / skift.
-- Fantastisk med så mange brugbare svar! Tak for dem!
Jeg tænker, at jeg så skriver 6000 kr i mit budget for reparationer (årligt). -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #6.
Det var en rigtig mandagsvogn, turbo kølerør rustede væk, et af de store hovedbundter ude i motoren til dyser osv blev gnavet i stykker af batteri kassen, bremserne skulle skiftes 1 gang årligt sammen med kaliberen, generelt en rigtig skod vogn.
Men igen, en mandags bil af værste skuffe som man kunne hører rygter om, lækkert når det var ens første nye bil.
Havde lige en mere.
Ford s Max '06 - havde den i et par måneder, kostede 1500kr grundet en fejl i motorstyringen. -- Sidst redigeret 10-08-2021 10:31 #6 Har en fiesta fra start 18, og har ikke kostet en krone på den. Min mor havde den forrige model en 5-6 år og havde heller ingen udgifter til rep, men havde dog en ratlås/spærre/nøgle der gik til som de fiksede gratis. Tror ikke du skal være alt for nervøs
#13 det turbo olie rør er en kendt fejl. Syntes jeg læste de fikser det gratis fordi det er så udbredt. -- Sidst redigeret 10-08-2021 11:01 bruger 0 kr... min bil er pt. 4 år gammel seat ateca. -- bruger 0kr en Golf 7 GTI fra september 2014 (og har kun skiftet 2 H7 pære til kurvelyset) ellers har der ikke været nogen udgifter ud over servicetjek, hjulskift og lignende :)
køre dog kun ca. 10k km om året, kørte jeg mere havde der sikkert være fler udgifter :) -- Ryzen 7 5800X | ASUS B550 | ASUS RTX 3070 | 32GB Crucial Ballistix 3600MHz |
WD BLACK SN850 500GB | Scythe Fuma 2 | Fractal Meshify 2 Compact
de sidste hvad ... 5 biler vi har haft har været nye, så og den ene gennem firma, så 0 kr i den periode. så alt har været garanti periode. kun 2 bilen har været uden for garanti de sidste mange år.
men før det havde vi en
2014 Kia Ceed
2007 Renault Clio II 1.4 sport
Kia havde 7 års garanti, så gennem de år vi havde den ,så har den kostet 0 kr i reperationer, kørte 120.000 har fået skiftet bremser 1 gang til omkring 2200kr på mærkeværksted. så derudover normale services, der har ikke været nogle "ting ud over" tandremmen er vist også 200.000km på sådan en.
Clio´en var lidt dyrere, den havde vi i 6-7
ofrede 20.000km services på den, men det er så uden for det var (1400kr pr gang)..
4 nye tændspoler, pga. det var en svaghed, opleves ved at motoren kører på 3 cylindre vækstedet ville have 1200kr pr tændspole, det var en bolt og et stik, så købte 4 originale Valeo til 315kr stykket og skiftede dem selv, så 1200kr, fik skåret i et anhænger træk, grundet det sad fast, og synshallen ville ikke acceptere den ikke kunne afmonteres, det gav vi 600kr for. fik en ny tandrem som var besværlig på den sports model, så tandrem og pumpe var ca 4800kr, første tilbud var 8000kr. et sæt bremser og klodser til 1500kr.
så var der selvf. dæk (kører på alle biler michelin energy savers + og TS8xx Conti sommer og vinter..
så uforudset over 6-7år og 80.000km i den bil nummer 2, der kostede den os ca. 6000kr.
Det havde været værre med min sidste firmabil, som er afleveret hvis jeg skulle betale, efter de 2 års garanti udløb, der har den fået.
Nye lister grundet regnede ind ved fører dør, ny bordcomputer, den store 9" glas skærm skiftet, kobling i DSG kassen blev skiftet ved 27.000km, men fedtede stadig. (fejl observeret ved 0 km), 2 gange klima anlæg som afgassede, første gang blev den fyldt op med sporemiddel, anden gang blev den fikset.
Så den havde rep efter garanti på over 40.000+kr men igen ikke mig der betalte.
Polo GTI´en som er vores andenbil i dag, har 5års tilkøbt garanti, den er 2 år nu, jeg må indrømme ting kan også hurtigt blive dyre på den. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. --
Sidst redigeret 10-08-2021 11:24 Vi bruger i snit 4000 kr om året til hver af vores to biler, inkl service,hjulskift, olie osv.
nogle gange lidt mere på den ene og lidt mindre på den anden.
dog ikke medregnet når der skal nye dæk på
Suzuki Ignis 2005
Renault Grand Scenic 3 2013 -- Ryzen 5 3600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram
Have you tried turning it off and on again? Har viet mit liv til Audi, men startede faktisk ud med en Fiesta fra 14.
ford Fiesta 14’ - havde den i et år - omkostninger 0kr
Audi A1, 1,6TDI - havde den i et år - cirka 10.000 - nye skriver og klodser samt et sæt vinterdæk.
Audi A3 2.0 TDI - havde den i 3 år - cirka 2400 til et sæt nye dæk, kørte 130000 i den.
Audi A5 3.0 TDI - nuværende bil i et år - cirka 2000kr til 2 nye dæk, da dem jeg fik bilen med var noget skrammel.
alt i alt har jeg faktisk ikke brugt super meget på vedligehold, men omvendt er de her biler også kendt for at holde. Fiestaen måtte jeg have ud til Ford et par gange med mystiske fejl som de løste gratis - Audierne fikser jeg for det meste selv, da jeg har adgang til originalt diagnose værktøj.
Oveni alt dette kommer selvfølgelig også alle mine eftermonteringer, men det er jo ikke reparationer, så de er ikke medtaget. Nogle sliddele har jeg dog uden grund hen ad vejen udskiftet i forbindelse med eftermonteringer, hvilket kan påvirke mine beløb lidt. -- i9 9900K | MSI RTX 2080Ti | 32GB Corsair Vengeance Pro @ 3200Mhz |FD Meshify C| MBPr Mid 2017 Det afhænger jo af flere ting, bil størrelse, km om året, kørsels mønster, motorvej/landevej/by mv.
I mit tilfælde har jeg en Mazda 6 stc 2,5L købt fra ny i jan 16.
Kørt 140.000
lille service, 7x 2000kr
stort service, 2x 4500kr.
Bremseskift, 2x 6500kr.
sommerdæk 2 sæt, 2x 4800kr.
Vinterdæk 1 sæt, 4000kr.
Forruder 2x, 1200kr.
ca. haft bilen i 5 år, så i omegnen af 800 kr/md på service.
6000 året lyder fornuftigt på en mindre bil.
Bh
Kasper -- Daewoo Kalos kørt 120.000 km på 17 år.
Brugte 1000 DKK sidste år til nye bremser og i år en ny lamda.
Har kørt 15.000 km sidste år. -- Min fabia combi købte jeg fabriksny i '15. Der er intet udover vedligehold og et stenslag i ny og næ. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs Toyota Verso 8 år
0 kr. til værksted over de 8 år, når man ser bort fra service og dæk. Kan ikke helt huske om jeg bad dem skifte bremseklodser da jeg var til service og fik en lidt større regning.
Dertil har jeg købt et 2 sæt bremselys pærer, men den skiftede jeg selv. -- Sidst redigeret 10-08-2021 15:37 jeg har altid hørt at en god tommelfinger regel er ca 500 om måneden, hvilket jo så er 6000 om året
så har man til både bremseklodser, dæk og evt lidt ekstra til noget der ikke nødvendigvis bør gå i stykker
er du bange for bilreperationer så skal du nok lease en bil istedet, eller købe en ny, som så er dækket af noget garanti og / eller kommer med en serviceaftale i de første par år
Jeg har tidligere ejet en imponerende suzuki ignis fra 2005, som jeg har kørt i i ca 16 mdr.
Den fejlede intet, men i de sidste par mdr jeg ejede den, brgyndte den at lave nogen sære lyde når man drejede skarpt. Og da jeg købte den meldte mekanikeren som solgte den til mig, at han godt ville give mig et tilbud, til reperation når den så skulle synes her i 2021. på ~7000 kr (plus moms.. ) Det var så både syn og de der alm. sliddele antager jeg.
Jeg har dog solgt bilen og købt en nyere, som jeg kun har ejet i en uge indtil videre (og den fejler sjovt nok ingenting endnu)
jeg vil lige tilføje:
når du spørger herinde, så får du vidt forskellige oplevelser afhængigt af bilen
nogen er super glade for en renault, som de har ejet i 15 år som aldrig har fejlet en skid, og andre har haft samme bil og haft intet andet end problemer og uforudsigtede udgifter.
Jeg har hørt super godt om bl.a. audi, toyota og honda.
Det afhænger jo også af hvor meget du kører, især ifht udgiften til sliddelene.
Dertil er der forskel på priserne afhængigt af mærket af bilen (og mærket af reservedelen), samt mekanikeren som skal udføre arbejdet -- Sidst redigeret 10-08-2021 15:42 Skoda Octavia årgang 2016
Har ejet den fra ny.
Kørt 145.000 km.
Service 1 gang om året.
Reparationer - 0,-
-- #23
Har selv haft en Toyota Verso, 12 år uden reparationer ud over alm slidtage.
Virkelig lækker bil at kører i :-) -- Tesla Model 3 fra 2020 - 0kr. -- Golf 7 2014, kørt 138000.
Har udskiftet tågelygte pga sammenstød med dådyr, pris 400 kr
Fikset 2 mindre bilkabuler, pris 900kr, ud over det har jeg haft nul udgifter, men regner med at skifte tandrem til næste år eller ved 150000km, selvom vw påstår at den kan holde evigt og der kun skal foretages visuel inspektion ved 240000 km.
Det kommer til at koste 5000 kr hos den lokale mekaniker. -- Jeg har haft en del, men kan ikke præcis huske udgifterne på de første biler jeg havde.
Ingen af miner biler har været til service.
Jeg skifter selv olie, filtre, bremser og hjul.
Peugeot 205 1.9 GTi 136 hk. Havde den fra 2004 til 2007, kan desværre ikke huske km, men det er også lige meget, for det var en lortekasse.
Kostede en arm og en testikel om måneden for at holde kørende. Drillede med elektronikken fra jeg fik den til den døde.
Opel Astra 1998 1.6 100 hk. Havde den fra 2007 til 2011, fra ca 100.000 km til 171.000 km.
Ingen driftsomkostninger overhovedet.
Opel Corsa 2010 1.3 CDTI Ecoflex 95 hk. Havde den fra 2011 til 2017, fra 20.000 kr til 286.000 km.
Skiftede selv brændstofpumpe (lavtryk), 2 gløderør samt MAP sensor. I alt ca 2100 kr. Ufattelig driftssikker fiat-motor, der var nem at diagnosticere med OBD.
Mercedes B170 2007 1.7 116 hk. Har haft den siden 2016, havde kørt 86.000 km og har lige rundet 165.000 km.
Jeg har skiftet kuglelejer i baghjul, smurt servostyringen samt den kører pt. med en knækket fjeder foran, helt nede i skålen. I alt inkl. den nye fjeder den skal have ca. 1700 kr. Simpel suge-benzin, driftssikker som bare fanden, ikke det mindste rust. En sand fornøjelse at kigge på under bunden, i motorrum osv.
Opel Astra 2016 1.6 CDTI bi-turbo 160 hk. Har haft den siden 2017, importeret fra Belgien, havde kørt 18.000 km og har lige rundet 170.000 km.
Ingen driftsomkostninger endnu. Sidste generation af GM's modeller med ALT udstyr man kan drømme om. GM medium diesel, skøn motor.
Til oktober skal Mercedesen videre i livet og bliver byttet ud med en Audi Q4 e-tron. (hvis ikke leveringen bliver udskudt igen :P) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #28
Du har fat i den lange ende.
EA211 er en rigtig god motor, og VW mener ganske vidst at den nye tandrem kan køre for evigt - det var derfor de skiftede tilbage efter at have kørt med kæde en periode.
Alligevel ser man tilfælde i Tyskland hvor remmen springer og motoren må pensioneres - også før de 240.000 km.
Jeg synes også helt sikkert at du skal få skiftet tandremmen næste år. Så er den også 8 år gammel, hvilket må siges at være en mindst ligeså afgørende faktor som km. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Min nuværende bil er en Ford Fiesta fra 2019 - den har indtil videre kun været til et obligatorisk service, hvor de skiftede olien. Det kostede ~3500 kr.
Før det kørte jeg en brugt Fiat Grande Punto i 8 år, og den kostede mig ca. 3000 kr om året i gennemsnit. Der gik hul i et forrør til udstødningen, tandrem skiftet, en ny (brugt forbro) pga. rust og så et par fjedre som knækkede. De fleste ting dukkede op de sidste to år, mens der nærmest intet var da bilen var 5-11 år gammel. Jeg skiftede naturligvis også dæk, da de blev slidt ned undervejs.
Derudover skiftede jeg selv bremser og olie på den, så det var meget billigt. Det er virkelig en simpel ting at lave som jeg vil anbefale alle at lære - det koster alt alt for mange penge hos mekanikerne.
Tjek eventuelt Chrisfix's videoer om emnet på Youtube. -- Jeg har 2 gamle biler.
Volvo V70 D5 2004. købt d 23/5-19 kørt 414.000km
Skiftet tandstang 2900kr
Skal have skiftet vacumslanger nu
Så 1500kr/år
Mercedes R320 2007 7/2-19 kørt 286.000
Luft undervogn foran 6600kr
Turbo 6500kr
Gasdæmper 750kr
Så 5540kr/år
-- Don't ever argue with an idiot, he will bring you to his level and beat you with exprience
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|