Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bil - Plads, lav afgift, økonomisk - Findes det?Af Juniorbruger ScrattleGG | 22-07-2021 18:04 | 2313 visninger | 29 svar, hop til seneste
Goddag,
Jeg er studerende og er ærligt lidt træt af de 35 minutter jeg har på cykel hver vej til uni, særligt om vinteren med fuld oppakning, samt finder det svært at nå tilbage til arbejde efter skole. Nok om mig...
Jeg skal have mig en bil tænker jeg. Jeg windsurfer dog også til daglig og vil gerne kunne transportere mit gear indeni bilen til hverdag oveni hatten, da man bliver træt af tagbøjler i længden. Derfor tænkte jeg... stationcar! En fed toyota avensis eller skoda octavia. Lige indtil jeg så at afgifterne jo er latterlige på de lidt større biler. Der er et par v50'ere derude men de skulle have en 1.6L D fra ford som folk ikke er glade for.
Findes der en stationcar med godt ry, laaaaangt baggage rum med sæderne nede som ikke koster over 4000dkk i afgift og har en ok Km/L?
Jeg forstår ikke lige hvorfor en honda civic sport 1.8L der kører 15.6km/L er langt billigere i afgift end mange stationcars der kører det samme eller længere...
Findes der en stationcar med godt ry, eller er en civic sport 1.8L vtec det bedste for mig? Den er jo ikke stor men meget praktiske sæder, super godt ry, billig og fikse... --
i7-3770k, Maximus V Gene, Crucial BallistiX 16gb, EVGA gtx 1070 FTW, EVGA supernova p2 750W, Samsung 860 evo
En temmelig vigtig variabel inden der kommer forslag.
Hvad er din max pris? -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 22-07-2021 18:14 Toyota Auris stationcar, måske?
Nu har du jo ikke nævnt dit budget
jeg har ikke lige målt den bils længde
men den er da rated ganske pænt ifht grønafgift.
Hvis den ikke er helt langt nok, så måske dit surfboard kan være der, hvis du også kører passagersædet frem og sådan noget.
Hvor langt er sådan noget grej? :D
Du skal også huske at afgifterne stiger fra 2022, og hvert år frem til 2026 (så ved jeg ikke hvad der sker derefter)
https://www.motorst.dk[...]
så hvis din afgift "som udgangspunkt" er lav, er den selvfølgelig ikke tårnhøj om 5 år. Men starter du med en afgift på 2500ish, så om 5 år er den på 3400. Den stiger altså med en procentdel -- Sidst redigeret 22-07-2021 18:18 Lidt svært at hjælpe, når vi ikke kender budget. Vær specielt opmærksom på, at billig (ældre) bil ikke nødvendigvis er billig samlet set. Der kan komme alverdens dyre rep på dem. Pas specielt på ældre dieseler - pumpe, dyser og turbo er i den stygge ende, når de går.
Problemet er dit krav til totallængde af bagagerum, som gør at du automatisk fraskriver alle minibiler tror jeg nok, hvor længden af dit bræt fremgår heller ikke. Men hvis den er lang nok, kan en dødkedelig Dacia Logan MCV måske gøre det. Kanon bagagerum, billig i indkøb og nogenlunde kvalitetsbetonet.
Ellers måske en Seat Toledo eller hvad deres stationcar baseret på Golf platformen nu kan hedde.
Men har du behov for mere end to sæder? Ellers er der hele varevognssegmentet? Pas dog på - mange varevogne er skamkørte. --
Afgifter er så meget højere fordi det er diesel-biler. Der følger nemlig automatisk misundelsesafgift med på disse - hvad du sparer på brændstof, betaler du i stedet i grøn ejerafgift... *bræk* -- Intel Core i9-9900k w. Celcius S36 (push/pull) | Maximus XI Apex Z390 | 3080 Strix OC | 32GB G.Skill Trident Z RGB 4000MHz | ADATA SX8200 Pro 1TB Renault megane IV 1.5 dci stationcar, kan fås til omkring 130.000. :)
670kr (ish?) halvårlig vægtafgift, opgivet til 29,4 km/l, dog kører vi kun cirka 20-21 ved blandet kørsel.
Mener endda også at passagersædet kan lægges ned, så der burde være mere end rigeligt plads til et surfboard.
Ingen usædvanlige udgifter de første 135.000km.
*Edit, vi har ingen usædvanlige udgifter haft* -- Sidst redigeret 22-07-2021 18:30 Hvis kørselsbehovet vitterligt kun er hvad der kan klares på 35 minutter på cykel, er dieselmotor alligevel automatisk udelukket, med mindre du gerne vil ruineres af uendelige udgifter til rep og vedligehold.
Som allerede nævnt mangler der lidt flere oplysninger for at kunne få en god hjælp. -- Mumble server - sapien.dk:64738 ah sorry jeg er en klovn. Jeg kører su budgettet. Så alt under 35 går an. Kan måske liiige strække til 40k, men når jeg kan få en civic sport med 230.000km på sig til 28500kr ser jeg ikke så meget grund til at gå over da det allerede ligner en super kandidat.
#5 desværre intet fransk til mig. Jeg har ikke set andet end ekstemt ringe med de biler. Alle mine venner der har haft peogot eller renault har bare haft værksted efter værksteds besøg.
Jeg er derudover medlem af IDA så jeg får forsikring top billigt. -- i7-3770k, Maximus V Gene, Crucial BallistiX 16gb, EVGA gtx 1070 FTW, EVGA supernova p2 750W, Samsung 860 evo #7 når man søger på stationcars på bilbasen så finder man nærmest ingen biler, inde for dit budget, som har en afgift der er til at holde ud, på SU
foruden Fabia, Clio og peugeot 206 etc
Så du skal enten kunne "nøjes" med dem (pladsmæssigt også) ellers skal du finde en mindre bil og bruge tagrælingen
en fabia stationcar har en årlig afgift på 1280 -- Sidst redigeret 23-07-2021 05:31 I den prisklasse der er årlig afgift det mindste problem.
Du vil få en bil der er godt brugt, men ved at vælge de værste teknologier fra kan du muligvis spare dig for grimme værkstedsregninger.
Undgå diesel.
Hvis bilen har partikelfilter, så kan det meget let komme til at kræve en udskiftning. Har den ikke partikelfilter, så koster det en ekstra afgift.
Indsprøjtningsdysser og turboer kan kvæles i koks og sod, og koster også mange penge.
Ungå for smarte benzinmotorer.
Nogle bilmærker begyndte for en del år siden med direkte indsprøjtning i cylinderen. Ulempen er at bilens ventiler meget let sovses ind i en klæbrig snask af sod, fordi benzinen ikke længere "skyller" dem rene. Igen er turboer en sliddel, men ikke så slemt som ved diesel.
Ungå automatgear.
De første biler hvor automatgear blev noget for hver mand er også nede i pris. Der er også bare en komponent som kan blive syg og koster dyrt at fikse. Det skal som minimum skifte gear fuldstændig perfekt uden ryk og rusk. Omdrejninger må ikke svinge op og ned med jævn fart.
Så hvad er konklusionen?
Gå efter en bil med den kedelige motor. Den motor som er blevet udviklet de sidste 20 år. Den er ikke hurtig, kører ikke mere end 12 på literen, koster mere i afgift. Men vil forhåbentlig give dig gode år uden at du kommer på fornavn med dit værksted.
Toyotas 1,8 i Avensis er rigtig stærk. Der findes en 1,6, men den er ikke så stærk i den store bil. Til gengæld er 1,6 billigere som brugt, for populariteten er ikke helt den samme.
Jeg tør næsten ikke nævne en Berlingo? Jeg kender ikke kvaliteten, men den er rummelig som bare pokker, og der findes nogle der har kørt afsindigt mange kilometer, så bilen kan jo godt.
Glem Volvo og de store slæder. Det er dyre biler som er slidt ned til at blive billigere. Det koster kassen at reparere på dem. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #9 Rigtig gode pointer, bortset fra Berlingo, som jeg tror er for kort.
#0 Læs #9 og pas rigtig meget på. Betal for at en mekaniker eller FDM laver en gennemgang af bilen. Du er så langt nede i pris og har så store krav, at værkstedsregningerne nemt kan blive ubetalelige. Regn med værkstedsregninger på mindst 10 kkr om året i dit budget - udover normal service.
Det kan lyde paradoksalt at betale 2 kkr for en professionel gennemgang af så billig en bil, men det er kun en fejl mekanikeren skal finde, før det er betalt hjem. Jeg har prøvet en bil, der efter FDM blev forhandlet 15 kkr ned med rapporten i hånden - fra ca. 40 kkr til 25 kkr. -- Størrelsesmæssigt fås der ikke meget bedre end en Toyota Avensis. Der er rigelig plads bagi, og især når sæderne ligges ned. Det er samtidig en pålidelig bil, der er billig at reparere, hvis der skulle ske noget.
Vælg en benzin udgave (som ikke har en dyr turbo), så har du en økonomisk stabil bil til dit behov. -- Min far har en Renault Clio 3 stationcar 75hk modellen som er sadt til 25km/l og koster 2640 årligt.
Der er os Citroën og Peugeot som er sat til at gå det samme og længere men hvad er budgettet på selve bilen må koste?
Fordi Citroën og Peugeot har nyere modeller som sadt til 32,3km/l som jo næsten ingenting koster om året like 320kr årligt fordi de er sat til at køre så langt. -- Tusind tak for de mange gode råd, særligt #9. Det er meget lig hvad jeg kan læse mig frem til. Så jeg er altså ikke helt galt i byen ved at vælge en benzin civic sport, avensis eller octavia. 10.000dkk om året i reperationer lyder som meget, kan det virkelig være rigtigt hvis jeg anskaffer mig en bil der har været igennem al service? Jeg er rimelig fingernem og bygger ret mange ting, så små skavanker kan jeg vel selv fixe.
Nogle af de fine mænd på Reddit måler deres biler for mig så jeg kan få noget input på om det overhovedet giver mening med en større bil. -- i7-3770k, Maximus V Gene, Crucial BallistiX 16gb, EVGA gtx 1070 FTW, EVGA supernova p2 750W, Samsung 860 evo Alternativt, så kan du holde dig til en udødelig honda 1.8 og smide tagbøjler på til brættet og så have rigeligt med plads i bilen til resten af udstyret ;-) .... og bare generelt, få en bette bil og brug taget til transport. -- Signatur Du skal ikke bruge 10000 om året. Men...
Bilen skal have et årligt service 1 gang om året, uanset om du bruger bilen eller ej.
Regn med 3000 kr.
Det er vigtigt, at du ikke skal have bilen synet og skiftet bremser om et halvt år, for så er det 5000 ekstra, mindst.
Det er vigtigt om tandremmen er skiftet eller ej, for der ligger også 5000 kr og venter.
Så er der biler med matte lygteglas, gamle forruder med tonsvis af ridser.
Selvfølgelig kommer du til at reparere, men i bedste fald klarer du frisag de første 2 år. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15 Det skulle vel aldrig være Niels S Møller vel haha?
Ja okay. Har set en del Chris Fixit samt en del andre garage youtubere og leget lidt. Så småting og vedligeholdelse finder jeg kun sjovt. Selvfølgelig mindre sjovt når det er min transport, men skal den stå en uge kan jeg jo altid cykle og det er ikke fatalt.
Med jeres erfaringer ville i så helst eje civic sport, avensis til langt højere afgift eller en octavia midt imellem? Ja det er sgu forskellige behov de løser, men alle 3 kan jeg indstille mig efter. -- i7-3770k, Maximus V Gene, Crucial BallistiX 16gb, EVGA gtx 1070 FTW, EVGA supernova p2 750W, Samsung 860 evo #16
jeg ville gå med en Honda som du referer til eller en Toyota Avensis.
japanske biler er mere pålidelige og koster mindre når de skal repareres.
-- Honda er sjovere, Toyota - kedelig men med mere plads, alt andet er spild af penge ... ;-) -- Signatur #16 en civic sport er en lækker og god bil
jeg er misundelig. men kæresten ville ha en suv :/ -- #19 Hvad er pointen i en SUV? Vi endte på en SUV til min morfar da han er 100 og har nemmere ved at komme ind i den - manden går 18 huller golf hver morgen men ville sgu gerne lige have en lidt højere bil så man nemt kunne komme ind haha. Men de virker ikke udmiddelbart større til transport formål end stationcars eller ligende.
#18 Du har ikke tilfældigvis mål fra bagklap til forsæde kørt helt frem i en civic sport? -- i7-3770k, Maximus V Gene, Crucial BallistiX 16gb, EVGA gtx 1070 FTW, EVGA supernova p2 750W, Samsung 860 evo Måske en ældre astra stationcar? Super billig i vedligeholdelse, 3k afgift om året, cirka 14km på literen, massere af plads.
https://www.dba.dk[...]
Jeg har haft et par stks non stationcar der bare kørte og kørte. Den første i 3 år med cirka 7k I alt på værkstedsregninger og dæk. Den anden også i 3 år og kostede cirka 10k foruden afgift og forsikring. De er forholdsvis billige at forsikre endda. -- #16 Har haft både en Honda Civic 1.8 og Avensis 2.0. Honda kører helt klart mest sportsligt og er lidt spacy i interiør, mens Avensis er meget mere komfortabel. Honda'en er super fleksibel med et bagsæde der kan stilles på højkant, så kan du nøjes med den i størrelse (mest længde) så ville jeg gå med den. Hondaen er dog stort i bagagerummet også, mens den samtidigt er ganske lille og overskuelig i bytrafik. Bortset fra udsyn skråt bagud, der er helt håbløst.
Avensis er mere komfortabel, har lidt mere plads i længden, bedre kvalitet og så er det en Toyota hvilket i min bog er mere pålidelig.
Du må ud og sparke lidt dæk og se på bilerne i virkeligheden, men husk med det budget du har er det kun ældre biler der er plads til, som alt andet lige, vil have flere reparationer.
Men check bilbasen, der er masser af biler der opfylder dit budget og krav, måske lige bortset fra årlig afgift som kan krybe over de 4000 kr/år. -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe #13 + #15
Jeg vil være ked af at tage modet fra #0, men.........Jeg er ikke enig i, at en ældre bil ikke kræver væsentlig flere reparationer end en nyere. Flere nævner tandrem, dæk og bremser, som sådan set er sliddele. Derudover kommer naturligt andre ting, som er reparationer - her nævner jeg bare i flæng fra min gamle Octavia:
- Styre boks til tænding
- Forbindelses led til gearkasse
- forbindelses led til visker
- 2x Fjedre
- Hjulophæng
- Spjældhus to gange (hurra for huggere)
- Skadet dør (hurra for huggere)
Hvis man bruger mekaniker, viser FDM undersøgelser at det koster det ca. det samme at have en ny bil (afskrivning største post) eller en meget brugt (reparationer). Hvis vi antager at afskrivning på en ny er 35 kkr og antager at du kan lave det meste selv, kommer du næppe meget under 10 kkr målt i gennemsnit udover service med sliddele.
Du kan være heldig og ikke have en skid udgifter udover service, men der kan også komme så store ting (eks. ny motor/gearkasse) at den skrottes i stedet.
Dette understreger derfor at du bør betale for at en professionel grundig gennemgang. Det er også grunden til at jeg ville vægte Toyota over Honda: De er billigere i stumper og der er væsentligt flere hugger stumper derude. -- #20 Det er netop pga sædet er højere oppe. de er nemmere at komme "ind" i. Hvor i fx. en alm. bil skal du "ned" i den.
Når du så kører har du lidt bedre udsigt. Du kan se over de små biler, afhængigt af højden på din siddeposition og din SUV.
Der er også nogen som siger at SUVs er mere sikre i trafikulykker. Men ehm, det ved jeg så intet om. Men man sidder jo højere oppe, så hvis en flad lille bmw kører ind i ens bil, så bliver man da ikke ramt i de vitale organer.. men jeg tænker det nok stadig gør nas.
Så afhængigt af dine køreegenskaber, så kan det gøre dig mere tryk og fjerne lidt stress på det punkt. Min kæreste har haft kørekort siden hun blev 18 (lidt over 10 år siden) og har ikke kørt bil siden den dag hun tog køreprøven. Så at finde en bil hun følte sig tryk i var rimelig væsenligt, så hun fik lov til at vælge så fremt det ikke var en bil jeg ikke kunne lide :P
Men som #23 nævner
tag en bil, med dit surfbræt, eller målene på den + et målebånd med.. og så se de forskellige biler du har råd til. Dem alle sammen hvis du vil være grundig! og prøv dem. Mål dem. Beregn dit budget, og så til sidst vælger du, ud fra en mellemting mellem budget og de andre ting (plads, komfort, pris, etc)
(Husk også at undersøge forsikringspriserne, på de forskellige biler, og de forskellige motorer du lurer på) -- Sidst redigeret 24-07-2021 10:55 Overvej en elcykel, du kan måske klarer turen på 25min og tror næppe du bliver træt af en så kort tur. -- På en speed pedelecs elcykel kan du nok klarer turen på måske 20min, men så er der forsikring osv. Jeg tror en normal elcykel 25km/t er mere end nok, når det er en så kort tur. -- Vælg Honda civic, motoren er bygget til at holde evigt, har haft et par købt til omkring 20k som jeg har kørt i 1,5 år og solgt videre igen til 15k, og så ud og gentage succesen med en ny til omkring de 20k.
Nul udgifter til rep, kun benzin, afgift og oliskift som jeg klarer selv.
Tricket er at købe en som er synet og har fået service, har de kørt over 160000 eller der omkring så tjek om tandrem er skiftet.
Ved prøvekørsel, bør du holde øje med træg kobling og mislyde fra styretøjet, drej skarp til begge sidder, er der mislyde så drop den og kig videre. -- fransk ? det kommer du nok ikke uden om,under 400.- i afgift om året :)
langt på literen og plads,du sætter krav som kun volvo/WV kan give dig,men de koster kasse alle punkter
https://www.biltorvet.dk[...] -- MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 4x8GB cl 17 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|