Det du hentyder til med at spare penge ift. hybrid, det gælder for de helt nye modeller og ikke en fra 2015, synes faktisk at det er et rip off at tage 330k for en 2015 C klasse model i de her tider, der skal ikke mange flere tusinde til, så kan du få en fabriksny mercedes til de penge..
--
200.000 er også en slags penge hehe
--
Det er det samme link du har begge steder.
--
Hep Hey
Plug-in hybrid er jo lidt til grin. Så får man et fiktivt km/l tal og sølle 50km ish på el.
--
En plug in hybrid vil ikke blive betragtet som en grøn bil fra 2026 i eu.
https://www.dr.dk[...]
Jeg vil anbefale hvis man ender med at vælge sådan en så sørg for at den er betalt ud inden da, da jeg frygter den ikke bliver meget værd derefter.
Men der er da små 5 år til så det kan da nås.
--
Jeg kører selv en C450 for tiden, til dels fordi jeg selv vurderede at deres "hybrid-biler" var mere en gimmick end egentlig "grøn bil".
Så min stemme går til benzinbilen (selvom du ikke har linket til den)
Så hellere en EQC, når prisen er faldet lidt
--
i virkeligheden havde jeg nok gået rent el. også selvom det er træls i nogle tilfælde.
men "ældre teknik"... er det nu også "ældre", til et punkt hvor det betyder noget.. ?
ikke fordi jeg mindes folk har klaget deres nød over benzinbiler de sidste par år.
Begge dine links er btw ens, for mig. :/
--
Få en brugt cla200 ?
Så en eqc om nogle år
--
"ældre" teknik der er udviklet og finpudset i 100 år, er ikke nødvendigvis værre end "ny" teknik :)
--
"ORK SATME!"
4# Det er lidt unfair at sige en PHEV bil er til grin da man kun får sølle 50 km ud af den.
Vi har en PHEV bil, og ja vi kører ca 50km på ren strøm, mindre om vinteren, længere om sommeren.
Til vores behov passer det nu fint.
Men du glemmer at når batteriet er "tomt" vil den gå over og køre i hybrid mode hvor den veksler mellem benzin og el eller kombineret. Kører jeg fx landevej i hybrid går den stadig mellem 30-40 km/l, det er altså ret flot i en 2.0 benzin stationcar der vejer næsten 2 tons.
Så helt til grin er det ikke.
--
Vær lige ekstra opmærksom på pladsen i baggagerummet. Batteriet ligger og fylder i bunden og mindsker pladsen betydeligt.
--
Min stemme vil også gå til benzin'eren
Grunden er at en benzinbil har mange dele der skal gå i stykker, en elbil har meget færre dele...men en hybrid har de 2 lagt sammen. Tænker en alm benzin bil er væsentlig billigere at holde kørende.
Kunne godt se idéen hvis der virkelig var noget at spare på forbruget, men det er der jo ikke.
--
It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck
#10 så kører du sydpå bare derud af med feks 50 liter benzin i tanken, kan du kører næsten 2000 km! Det er sku imponerende.
--
13# Selvfølgelig kan den ikke det, det ved du også godt.
Jeg har en PHEV bil, så jeg kan rent faktisk fortælle hvad jeg oplever omkring forbruget i forskellige situationer.
Du gætter bare....
--
Med de ny afgiftsregler, som giver besparelse på hybrid, så helt klart hybrid.
--
Hejsa alle sammen
Undskyld det samme link!
https://www.bilbasen.dk[...]
Her er link til den anden bil vi skal ned og kigge på hehe
VI tænker at smide 100.000 kontant i den, sammen med vores gamle bil i bytte.. Så HÅBER på et 200.000 kr lån hehe.
Jeg hælder også mest selv til benzinen, pga jeg ikke rigtig har fidus til alt for meget ekstra teknik som en hybrid sikkert giver. Dog køre vi mange småture som helt sikker sagtens kunne klares på batteriet, MEEN har en relativ tung fod, så motoren ville nok slå til alligevel hehe.
Men glæder mig til at prøve begge 2 og se hvilken vi bedst kan lide.
Vores kørselsbehov er 12000-20000 om året (de seneste 5 år) så det er jo ikke specielt meget. Derfor vi gerne vil af med vores nuværende diesel bil :) OG for at få en mere lækker bil (vi køre en renault laguna fra 2012)
--
Jeg ville aldrig købe en bil til 350k der har kørt over 100.000 km.
tænk på hvad det koster i renter at låne.
køber du en ny mercedes C klasse hybrid er det rentefrit( eller har det ihverefal været).
Der er ingen priser på den nye C klasse men mon ikke du kan få en hybrid rentefrit til under 500.000, du slipper for værksteds regninger, du får en ny bil, du betaler ikke renter. Du betaler så måske bare 2 år merre af på den. Det var værd at overveje.
--
AMD 3700X/6900xt
#14 Men du skriver jo at når batteriet er "tomt" kan den køre 30-40km/L, det er jo direkte forkert og totalt vildledende i forhold til at hjælpe en der overvejer en hybrid.
Hvilken model har du? Så kan vi hjælpe med at finde det rigtige forbrug for 2 tons overvægtig hybrid.
--
18# Vi har en Kia Optima SW PHEV.
Det er jo virkelig med forskel hvor langt den render på litteren, præcis som med benzin/deisel biler. Der er giga forskel på at køre bykørsel, landevej, motorvej, mange opbremsninger/accelerationer osv.
Som jeg skrev, kører jeg landevejskørsel på en sommerdag uden for meget vind/vejr kan den sagtens rende 30-40 km/l da den meget af tiden vil køre på batteriet.
Kører jeg motorvej kan jeg ved forsigtig kørsel få en 19-20 km/l ud af den, stadig i hybrid mode.
Kører jeg 130-140 km/t går den et sted mellem 16-18 km/l.
Jeg havde et langt stræk fra Sverige med trailer og 210 kg mc bagpå, dvs der var vi et godt stykke over 2T. Der havde den gået 19,8 km/l da vi landede i indkørslen.
Jeg har ca 17 min på arbejde. Det betyder jeg kan køre 2 dage frem og tilbage på ren strøm. Den ladeaftale jeg har gør at jeg kan lade et "tomt" batteri op til 100% for 7,90 kr.
Med "tomt" skal forstås at bilen aldrig aflader helt. Når den når 12-14% skifter den over til HEV mode.
I min optik er hybrid biler ikke den store forkromede løsning til at køre billigt, men hvis ens behov passer til det kan et være en rigtig økonomisk bil at købe. Selve el-delen er 100% vedligeholdelsesfri, så den skal bare have service som en almindelig bil.
Jeg gider slet ikke trækkes ind i en krig med folk der ikke selv kører hybrid eller har sat sig rigtig ind i det og tror det hele er fusk og plat, men jeg vil hjertens gerne forsvare hybrid biler samt svare på spørgsmål så godt jeg kan.
--
#19 Meget god info. Hvordan ser det så ud med batteri når man kører lad os sige 60-120km om dagen med landevej, man løber vel tør for batteri på et tidspunkt ?
--
It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck
#19 jeg fik det svar jeg regnede med når vi snakket over afstand. 19 km/l.
--
Vi køre mest bykørsel.. Så tror sagtens vi kunne køre på mest el..
Lars c, hvorfor valgte du en plugin hybrid? Og er du glad for optimaen? Har selv kigget på den også, dog vil jeg denne gang gerne have en mere premium bil, og så gerne brugt.. Fremfor en ny "billigere" bil som Kia / Peugeot og lignende.. Ved ikke om det er et dumt valg. Men optimaen ser helt sikkert også lækker ud!
--
20# som beskrevet kører den ren strøm indtil batteriet når de der 12-14% og herefter hybrid. Og som jeg også beskrev har økonomien herefter rigtig meget at gøre med hvordan du kører. Jeg kan få min til at gå de 30-40 km/l når det går rigtig godt. Typisk et sted mellem 20-30 km/l når man bare kører uden at tænke over at køre økonomisk, men træder man på speederen kan man sagtens få den til at gå mindre.
Hvordan man kører har altså rigtig meget at sige.
21# jeg er glad for du fik det svar du gerne ville have. Nyd din bil, jeg nyder vores.
22# vi valgte hybrid da vi ikke var helt overbevist omkring el biler og det derfor var et godt kompromis. De ca 50km på ren strøm er rigeligt til at dække 90% af vores behov for at klare hverdags turene samt besøge venner og familie. Og når jeg kan lade batteriet helt op for under 8 kr kunne jeg simpelthen ikke finde nogle gode argumenter for at tage ren benzin/diesel.
Vi er rigtig glade for vores Kia, jeg syntes bestemt der er ret meget premium over den. Kabinen er kæmpestor. Jeg er over 2m lang og har ikke engang elsædet kørt helt tilbage. Adaptiv fartpilot, Lane assist, android auto, regn sensor, automatisk lys, automatisk lang lys (blændet selv op og ned når der kommer modkørende) aircon i forsæderne, varme i bagsæderne og jeg kunne blive ved.
Jeg har kørt i deres ceed 1.4 hybrid og der er benzin motoren simpelthen for lille i forhold til optimaen. Den skal simpelthen arbejde for meget hvor vores 2.0 benzin motor aldrig føles presset.
Den er tung, men den kører som en drøm nok også vægten, den ligger rigtig godt på vejen.
Et minus i hverdagen er at den simpelthen er så kæmpestor, parkeringer skal altid planlægges.
Nu beholder vi den her 1-2 år endnu, så går vi ren el.
--
Hvad er det for et el/lade aftale du har?? :)
--
Hvis du eksempel kørte omkring 40 km hver vej til / fra arbejde og du havde en Clever lader der hjemme og en i nærheden af dit arbejde så kunne du i princippet kører 1600 km om måneden for 369 kr. i en hybrid.
https://clever.dk[...]
Jeg har selv en hybrid og er meget godt tilfreds med valget, jeg har selv clever uden lader der hjemme til 245 kr./md. jeg tankede sidst benzin for 2400 km siden den 16 marts, og har stadig 300 km tilbage i tanken.
--
Sidst redigeret 11-06-2021 23:54
#25
Kan du lade derhjemme med clever uden en boks? :) vi har garage og ville være fint for at at den kunne lade om natten med et 220v stik, og med sådan et abonnement, vi ville snildt kunne køre de fleste dage direkte på batteriet. Og så når man skulle på længere ture så havde man benzin motoren til at klare det. Samt når man lige havde en tung fod hehe.
Kan ikke helt finde ud af det med clever, ligner at det kun er med nybil man kan få det?
For der skal vel en eller anden form for mekanik til for at udskille hvor strømmen er brugt?
--
Alt afhængig af behov.
Har selv en cla 250e, og kører til-fra arbejde på ren el. Med nuværende temp, er der ca 65km ren el kørsel i tanken. I hybrid tilstand, kører jeg et sted mellem 20-30km/l,alt afhængig som så meget andet.
Har en clever løsning i garagen, så jeg kan lade alt det jeg lyster til 369 i måneden,hvilket er noget billigere end tidligere med ren benzin
--
Vi bruger Ca 600-800 pr måned nu på diesel med vores bil.
Hvad kostede det at få monteret sådan en clever løsning? Koster vel også en 6000 eller lignende? :) eller mere måske?
Hvad med løsningen fra clever, ved man om prisen holder om 4 år også? Ved godt man heller ikke kender prisen på benzin og diesel om 4 år. Men de kunne jo snildt hæve prisen pga staten begynder at smide mere afgift på el og lignende pga de mangler indtægter fra benzin og diesel og sådan.
Men det lyder da fornuftigt med sådan en løsning! Er du glad for din cla?? Hvad årfsng er det?
--
#28
Det var en del af pakken som blev forhandlet, så jeg er ikke sikker på hvad det koster, men mener det er i lejet 6-7000.
Fik cla'en som ny i starten af december 2020 - og jeg er super glad for den. Som sagt med mit kørselsbehov i dagligdagen, med 50km i alt, er den et perfekt valg. Derudover lader den med 7,3kW, hvilket er dobbelt så meget som konkurrenter. Man kan vælge at få den med 22kW dc, men jeg bruger 1.5 time at lade fra tom af, hvilket er ok - konen har en ren elbil, så det kan sagtens lade sig gøre rent praktisk.
--
Jyllandspostens bilpodcast bilradio havde for et par uger siden et afsnit om plugin hybrid vs diesel:
https://jyllands-posten.dk[...]
De har faktisk en hel del om elbiler og også mange andre fine historier. Selv for en som mig, som ikke er særligt bilinteresseret, synes jeg de gør det godt.
--
A clean house is a sign of a broken computer Hej.
Jeg har selv købt ny bil slut december sidste år, og valget stod mellem diesel, hybrid eller benzin..
Jeg undersøgte oplysninger om motor problemer på de modeller jeg fik fundet frem til, her var benzin ikke en løsning jeg magtede.
Jeg har kørt diesel de sidste 6år og kendte udgifter osv på nogle motorer der var alt fra 2 til 15år gamle, og jeg løb ikke ind i nogen store udfordringer (udover vw koncernens uopslidelige 1,9tdi rigtig træls motor, som dog nok var blevet tæsket inden). (jeg har haft lige andele benzin og diesel biler og benzin motorerne forvoldede faktisk største udgifter)
Men jeg var villig til at kigge på hybrid som jo så havde en benzin motor.
Desværre manglede de så plads grundet batteriet i bagagerummet.
Jeg endte med en 5008, som var i mit budget i den størrelse og med det udstyr jeg ønskede, ville da gerne have haft en land rover eller volvo xc90, eller G wagon for den sags skyld.... Men budget..
Lad være med at være mærkeligt blind, alle producenter låner på tværs af hinandens produktions linjer og har hver deres problemer...
Prøv dig frem, og hvis du bor i byen eller har under 40km på arbejde (en vejs) så tag for guds skyld en el bil, minimale udgifter på drivlinjen, og ens udgifter på karos/undervogn...
--
Efter en masse YouTube film og læsning på nettet.. Er jeg kommet frem til et par biler mere..
Vw passat gte, lyder til at være et mega fornuftigt køb, 300.000ish for en næsten ny bil.. 2020 med 20.000 km og den er faktisk større indenvendig end en Mercedes c klasse. Dog nok ikke helt så lækker.
Men stadigvæk en 4 år nyere bil for samme penge. Det er jo også til at føle på.
Idag var jeg ude og prøve en Kia optima PHEV fra 2020 også, den kørte faktisk super lækkert! Og var ret lækker indenvendig også, mere end jeg havde regnet med :) selv kæresten var positivt overrasket over den. Så den er også i overvejelserne :)
Nogen herinde med en passat gte? Som vil dele deres erfaringer med den, skal prøve en imorgen sammen med et par c klasser.
--
#32 Prøv at tage et kig på Polestar 2 eller Tesla model 3 også. De er begge lidt over dit budget men der er jo "grønne" lån til fordelagtige renter (0%).
Er selv skiftet til El bil (ID3) med ca. samme kørselsbehov som dig og det er bare en SÅ meget bedre oplevelse. ID3'en rykker til 100 på omkring 7 sekunder og Polestar 2/Tesla model 3 er langt hurtigere.
Eller du kunne checke den nye Cupra born. Både ID3 og Cupra born er meget rummelige indvendigt. Eneste negative er størrelse af bagagerum, men det problem vil du også have i en Plug in hybrid fordi batteri typisk stjæler bagagerumsplads.
Det er søndag så tag ud at prøve et par rene elektriske biler og jeg er sikker på du er overbevist!
Vores egen BMW 530D har ikke kørt mange kilometer siden vi fik vores ID3 :-)
--
Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
Glem ikke at hybrid biler er sådan bygget, at hvis du kun bruger el altså batteri
så har du kun de hk som er til rådighed i el mode og ikke alle hypperne
hybrid, er efter min mening et forsøg på at komme af med et kæmpe lager af benzin motorer inden
det hele er el, eller måske noget andet smart:……… brint måske
--
Så var jeg nede og prøve den..
Bagsæder samt bagagerum alt alt for lille.
Prøvede en passat gte, massere af plads på bagsæder og kæmpe bagagerum. Og den kørte super godt! Så nu er valget lige pt mellem Kia optima og vw passat. Mercedes kørte slet ikke optimalt heller iforhold til de 2 andre. Dog var sæder lækre.. Men det var også det.
Der er desværre ingen rene elbiler som har de ønsker vi gerne vi vil have med stort bagagerum.. Så pt er de udelukket.. Har set lidt på den cupra born og ja den ser lækker ud. Men igen, den bliver med for lille bagagerum desværre. Og nok for dyr tror jeg.
Vi låner af mine forældre uden omkostninger udover renten på ca 2% så det er langt billigere end alla andre lån :) (tænker jeg???) de fleste jgar har set har jo omkostninger udover renten på 20.000ish.
--
Du kan få billån til grønne biler til 1% i rente og 0kr i oprettelse.
--
0 kr i oprettelse? Hvor? :D har jeg aldrig set
--
#36
Okay..
Kan så se det faktisk er rigtig.. Havde selv lige fået et tilbud fra egen bank, der sparkede vi vist 2500 ish fordi det var en grøn bil, men omkostningerne var stadig relativ store for oprettelse..
https://www.nykredit.dk[...]
Kan da godt være man snart skulle skifte til nykredit.. Har fået tilbud fra dem tidligere på at skifte over til dem, men har ikke fået taget mig sammen.. Men det var da lige godt vildt, de også er betydelig billigere her!
Sparnord vi ses snart ikke igen haha
--
Jeg ville gå med en ren el bil. Hvis der ikke er penge til det nu, så ville jeg vente. Jeg kører selv i en diesel, men den næste bliver ren el. Men behovet for at købe ny bil er der ikke nu. Hvis jeg ikke minimum skal køre 25.000 årligt, så er det billigere at vente.
I nær fremtid bliver det svært at komme ind i byer - også med benzin. Det er det allerede i flere storbyer - også med benzin. Jeg skal til Berlin i sommer, og kan ikke komme ind i byen, hvis jeg ikke havde en Euro 6 som minimum (nogle dele af byen kan man dog godt). Du kommer til at tabe rigtig mange penge på en benzin, når den skal sælges om 5 år.
Mht lån - så kan du altid barbere bil forhandlerens oprettelse ned. Ofte med 5000-10000 kroner. Det er det dyre ved billån, og der du skal forhandle. Der er også billige grønne lån hos merkur andelskasse. Men som det er med alt - så få 3 tilbud fra dem du synes er billigst, og forhandl derefter.
--
Nu har jeg lige set lidt film af Kias nye ev6 som kommer engang til efteråret.. Den ser fsnme lækker ud og ser ud til at have en rigtig fin størrelse også.. Men længe at vente når man endelig har snakket om at købe nyere bil nu hehe.
Lige pt er vi ret hooked på at gå ud og købe en Kia optima phev fra 2018ish til 220.000 Ca.
Men kan virkelig ikke bestemme mig for om det er totalt dumt at gøre.. Nogen gange tænker man jo ikke helt klart når man næsten er klar på aftrækkeren hehe
--