Vi havde problemet i en Ford Mondeo. Det var synkromesserne der var færdige i gearkassen. Det krævede at den blev renoveret eller en ny blev sat på. (Gammel bil, så vi købte en brugt).
Det var dog i 3. Gear, så man skulle skifte nænsomt (så det passer med omdrejninger) ellers fik den børstet tænder.
--
MSI GTX 1070 - I7 7700k - MSI H110I Pro - 16GB DDR4 Vengence RGB - MasterLiquid Lite 120 - Cougar QBX
--
Sidst redigeret 28-04-2021 23:20
Okay. Jeg har lige googlet det sådan en syncromesh ring koster 400kr alene. Nå men jeg må lige kontakte mine 2 værksteder og høre dem ad hvad de mener er galt og hvor meget det vil koste.
Har du en idé sådan cirka hvor meget det vil koste at få skiftet feks 1-2 ringe ud, hvis man kan det?
--
#2
Du behøver ikke nøjes med gæt fra HOL.
Du kan få 3 uforpligtende tilbud fra Autobutler.dk
Så kan du sammenligne dem med hvad dit normale værksted vil ha og vælge det billigste eller bruge billigste tilbud til at presse din normale mekaniker ned i pris.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. @Jesper ja men jeg skal først vide præcis hvad der er galt, før jeg kan sætte opgaven i udbud så at sige.
--
Du kunne få en pris på det du spurgte om...
""Har du en idé sådan cirka hvor meget det vil koste at få skiftet feks 1-2 ringe ud, hvis man kan det?""
Men jeg ville nok også starte på det normale værksted, høre hvad de mener der er galt og hvad det skal koste, hvorefter jeg lige ville "tænke over det"...Få tilbud fra Autobutler.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5 Enig - en gearkasse er ikke bare lige en 1 times reparation.
--
At pille en gearkasse ud og sætte den på igen, kan du roligt regne med tager 4 timer.
Og ikke alle værksteder er specielt begejstrede for at skille gearkasser ad, så den ryger potentielt til en specialist. Dvs håndtering og forsendelse etc.
Forvent at svaret er "skift til brugt", eller brug mange penge og skift til nyt. Ligner at brugt gearkasse kan fåes fra omkring 4-5.000 (og så skal værkstedet tjene lidt på den også).
Hvis de vil reparere gearkassen selv, så forvent at du får en regning på minimum 6 timer og nok snarere 8-10 eller mere. Læg dertil diverse omkostninger til småtstumper samt synkromesh.
Du skriver kobling er skiftet, arbejdstiden er næsten den samme som for at skifte gearkassen (ud til en anden). Så der kan du nok lure hvor slemt det er prismæssigt.
Jeg har ikke selv skruet på en i10 så kan ikke med sikkerhed sige hvor slem den er at arbejde på. Det er dog typisk mindre motorer, det gør det nemmere at arbejde med, end en stor tung v6 motor.
--
Bare afsyed til værkstedet, fordi du ikke får den i gear ordentligt et par gange bør det ikke skade din hearlasse.
Måske det er din kobling der ikke kobler ordentligt ud mere, de kan blive slidt lige som bremser osv , så det er ikke ualmindeligt at skifte kobling 1 gang eller 2 i bilens levetid.
Hvis du selv kommer til værkstedet og siger hvad der er galt fordi du har læst i en masse fora, så forvent at mekanikeren sikkert er høflig, men griner lidt af dig i pauserummet :-)
--
det er et problem for alle små biler med 1 og bakgear.
har haft det samme med 2 af de mikro biler jeg har haft.
--
Okay det risikerer at blive en lidt dyr omgang. Sådan er det.
@Marc3d Hvor meget kostede det for dig med de 2 mikrobiler? Bare så jeg har en idé om hvad der skal laves og hvad det evt kommer til at koste.
--
#8
"Har skiftet kobling og bremser sidste år"
--
#9 det er et problem i alle størrelser af biler, når de bliver slidt :) min gamle Saab havde samme problem, da synkromesh blev slidt, og ligeså min svigermors gamle Citroën Xsara (der var det dog de fleste af gearene). Hvis man er okay med at lave dobbelt udkobling er det ikke noget man behøver at gøre noget ved, men det er da klart rarere når synkromeshen og hjælper med at lave bløde gearskift :) #0 for at mindske sliddet på dem i fremtiden, så vent med at skifte fra fremadgående gear til bakgear til bilen står helt stille, og brug eventuelt dobbelt udkobling, så det ikke er synkromeshen der skal gøre hele arbejdet :)
--
Lyd-nørd
Det giver vidst ikke meget mening at putte nogle penge i sådan en bil, så enten lev med det, eller skift bilen eller brug en masse penge på en ny gearkasse (indtil det næste på din bil går i stykker).
Det du kan gøre for at afhjælpe det, er at trykke lidt på speederen inden du sætter bilen i gear. Altså 'gasse op' til f.eks. 1300 omdrejninger med koblingen inde, og så sætte bilen i gear. Derefter kører du bare som normalt. Et kort tryk på speederen før/mens du sætter den i 1. gear eller bakgear kan hjælpe.
--
Er det her Bilgalleri?
Er jeg gået forkert? :P
--
Bakgearet er et problem, jeg kan heldigvis godt starte op i 2. gear uden problemer, og 1. gear var ikke så slemt i dag.
Jeg får kigget på den om 14 dage. Så vurderer quickpoint hvad der er galt og hvad det vil koste.
Altså nyprisen var 120.000 kr, jeg købte den for 60.000kr brugt med 20.000 km på bagen. 4 år gammel men næsten ikke brugt.
Nu har den 50.000 km på bagen, og har investeret 20.000 de sidste 18 måneder i ny frontrude, ny kobling og bremse, fuld service, så vil være lidt dyrt og dumt at stoppe nu. Men på et eller andet tidspunkt er det selvfølgelig også nok, det kan ikke betale sig at blive ved og ved med at reparere på de små mini-biler, det er en slags engangbil om man vil.
--
Jeg har fået udskiftet kobling <-- Hvad indebærer dette?
Når du skal have ordnet en kobling, så er der 4 dele der bør blive skiftet.
1. Kobling
2. Trykplade
3. Udrykker Leje
4. Svinghjul
Udskifter man kun koblingen, så er det kun et spørgsmål om tid før 2-3-4 ryger og skaber problemer, så mit spørgsmål er derfor - hvad indebærer dit udsagn om "Har fået udskiftet kobling" :)
Så er der jo selve gearkassen, der er mange sliddele som med tiden kan skabe problemer, syncro-ringene er altid et sted at starte, men er der blevet skyllet/skiftet gearkasse olie og ændre det på situationen? i10 i både 1.0 og 1.2 bruger samme gearkasse og de har begge problemer omkring 1. gear.
--
@16 spørg mig ikke præcis hvad der blev skiftet ifm koblingen. Højst sandsynligt alle 4 dele som du nævner, men har fakturaen et eller andet sted.
--
Jeg tror #8 er inde på noget af det rigtige her.
Synchromesh'en er til for at du kan skifte gear under kørsel, uden at gear knaser, eller du skal lave dobbelt udkobling (ellers ganske underholdende i en gammel Saab, kan jeg fortælle).
Men, hvis du holder stille og har svært ved at få den i første gear, har det intet med synchromesh'en at gøre. Så er det som #8 skriver din kobling som ikke kobler ordentligt ud når du træder koblingen ned, hvorved motoren stadigt vil forsøge at dreje gearkassen rundt, og så er det klart du knaser tænder når du forsøger at sætte en stillestående bil i 1 gear.
Hvis du har fået ny kobling for nyligt, så kan det være en simpel justering af koblingen, så den kobler ordentligt ud, når du jokker pedalen i bund. Men koblingen kan også være fejlmonteret - men så må der være garanti på arbejdet.
Der skulle helst ske det ved total udkobling, at motoren ikke drejer gearkassens indgangsaksel - og da resten af bilen jo står stille, drejer hverken udgangsakslen eller andet.
Knasen kan kun forekomme, hvis noget drejer - og det eneste som kan dreje når du holder stille er motoren, og så er det fordi du ikke kobler ordentligt ud - afsted til mekkeren med den.
--
@echo off
"Bad command or file name" - go stand in that corner!
Hej. Der findes mange youtube videoer om prolemer der ligner dit. De snakker meget om selve de plastik dele der befinder sig lige under geare stangen inde i bilen. Det ser ud til at man hurtigt lige kan tjække det. Plastik delene er slit op. Der er side sløre. Jep jeg ved det bare er et skud. Men det er næmt at tjække.
--
Jeg havde lignende problemer med en Seat Leon FR. Jeg havde kørt på ferie ned sydpå da gearkassen begyndte at skratte. Det endte med at den skulle renoveres. Heldigvis var priserne på værksted nede sydpå mede medgørlige, hvilket resulterede i at jeg skulle af med 5-6k hvis jeg husker rigtigt. Men ja reperationen tog værkstedet Halvanden arbejdsdag at fikse.
--
#trådstarter, kan du ikke bare lade være med at bruge 1. gear? Bare start op i 2. gear. Det er da et sparetip der er til at tage at føle på! Selv tak....
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg testede igen i dag, alle gearene virkede fint ved første kold-start altså helt fra starten i dagens kørsel. Men klart at 3 gear er på vej, der er lidt knas under kørsel. Bakgearet var helt umuligt i dag, den er helt bananas, da jeg skulle parkere bilen til sidst. Første gear er en anelse bedre.
Men jeg får den tjekket på 2 værksteder giver det samme resultat så er den sikker.
Jeg magter ikke at tjekke selv nogle plasticdele, kender ikke lige et gør-det-selv værksted man kan leje pr time lige i nærheden.
2. gear var der ingen problemer, men bruger 1. gear engang imellem specielt ved langsom kørsel og op ad bakke så det skal virke.
--
--
Sidst redigeret 01-05-2021 00:26
#21 Så smadrer han koblingen..
#22 har du prøvet hvad jeg skriver i #13?
--
Hvis den kun er 4år gammel, så er der vel 1års garanti på gearkassen endnu? Med mindre det er en uoriginal kobling du har fået sat på og det er den reparation som er skyld i at den ikke kobler ordentligt ud?
--
# vrøvl
Man skifter kun kobling og leje det andet skiftes kun hvis den har været på nitterne
og har iøvrigt sjældent noget med sykromesseringe at gøre
--
Short people got no reason to ....
Kør på værksted. Det er nok billigere at få smidt en brugt gearkasse i end at åbne op og ren. Den du har nu. Men blev ikke overrasket hvis det er en 10.000-15.000kr rep.
--
Kan bruges mange penge på fejlfinding, nissan ville meget gerne fejlfinde for 800 i timen.
tit er mindre og asiatiske biler billige i dele, også brugte dele.
skiftede gearkasse på nissan note i vinters, kunne ikke nedskifte til 2 gear.
Brugt gearkasse købt gennem dansk hjemmeside fra hugger i sverige med fuld dokumentation for kilometer.
gearkasse kørt 11.000 km 4.200 tilsendt, så bestilt gearolie fra autodoc, ny kobling med udtrykkerleje fra autodoc, ny vandpumpe og kilerem autodoc,,, smide det hele af hos mekaniker hvid pris,,, alle dele og arbejdsløn for 7 timer og gearkasse med i den pris. total 9.500.-
Kan godt betale sig at se sig for
--