Ikke direkte en bil aktier, men omhandlende det: Kongsberg Automotive. Har også i NIO. Hverken eller har klaret sig fantastisk på det sidste, men håber da snart det går den anden vej når der kommer lidt rub i silicon markedet igen.
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Interessant aktie, den må jeg lige kikke lidt mere på :)
Af relaterede har jeg blandt andet Quantum Scape, men meget risikofyldt.
--
Jeg investerer ikke (don't get me started) - men check hvad Zero (el-motorcykler) lige har lavet af partnerskaber.
Tænker ikke det er en dårlig investering, hvis man er en skamløs morderisk kapitalist og en del af ondskabens akse... eller noget :)
--
"ORK SATME!"
Jeg har min største portion i XPEV. De er spændende set med et teknologisk synspunkt med deres lidar technology, samt de ser ud til at komme først med deres flyvende køretøj! Og så sælger de biler i et lavt prisleje, og har allerede fat i det norske marked. Jeg spår kurs USD 70-100 i år.
Derudover har jeg NIO.
Havde en plan om at gå ind i Fisker Inc. da den var i USD 14. Så kom deres nyhed omkring foxconn samarbejde og den steg til 27. Træls man ikke nåede den vogn. Nu er den så tilbage i USD 16, så den er ved at være på min radar igen. De sælger pt. ikke nogen biler, men det begynder de at gøre indefor de næste par år, og ordrebogen ser allerede godt fyldt ud!
--
Ses vi? Det tror jeg nok vi gør!
--
Sidst redigeret 30-03-2021 19:55
Har ikke direkte i biler men i Westport fuel systems , de er lidt spændende at følge.
ellers er jeg jo nørd så har aktier i Intel, Corsair, Astralis ( og Matas - don´t know why... ) :-)
--
Ryzen 5 3600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram
Have you tried turning it off and on again?
Udover VW og Tesla har jeg aktier i Daimler og Volvo. De har også været ret lukrative det seneste år. Jeg valgte dem i sin tid, da jeg troede på, at de i fremtiden ville klare sig godt på “elbilsmarkedet”.
--
#6 Volvo via Geely eller?
--
Har kun Tesla som ren bilaktie.
Har derudover MP materials der miner de rare-earth mineraler der bruges i el-bilernes batterier. Den er dog steget enormt siden de gik public via spac i efteråret 2020, så skulle jeg investere idag ville jeg nok vente og se.
--
Plz no lag
#3
Damn you, du ved, at jeg er både morderisk og en skamløs kapitalist - Men motorcykler med el-motor, så bliver det ikke mere misforstået og sjæleløst!!! Hvilket dilemma!!!
Tosse: "Se mig, jeg har lige fået den nye Triumph :D"
Mig: "Nice, den glæder jeg mig til at høre - V2 eller R3 motor? :D"
Tossen: "Øhhhh, det er sådan en Tesla motor"
Mig: "Så du har købt en Triumph, der lyder som en støvsuger? *halvkvalt i grin*
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #9
- Misforstået - det kan du sgu selv være :)
Anyway du snakker uden om, har du bilaktier eller ej?
--
#7
Det er aktier direkte i Volvo.
--
Jeg har ikke ejet aktier i en del år, men Dacia spring bliver et hit.
--
Og når jeg kigger på det mønster olie har lavet de sidste 12 år, descending wedge, så gætter jeg på at benzin og diesel snart bliver dyrt.
--
Prisen på 130k, og at den ligner Renaults små suv mere end de Dacia er der har været her i nogle år. Men den vinder ikke i lyskrydset.
--
Med en rækkevidde på ~150km tror jeg ikke det bliver en sællert.
--
Hvor ser du 150km? 230km blandet og 305km bykørsel wltp læser jeg alle steder. Og når man kan lade 80% på 50min. Så burde man også kunne planlægge en ferie i den.
99% af dem jeg kender kan nøjes med det hvis de tænker lidt.
De burde også bare lave biler med stor eller lille Batteri pakke.
--
Med tanke på at batteriet er mindre end Honda e og Mazda MX-30, som begge, i reel kørsel, klarer 180km på en god dag, så forventer jeg ikke du kan få meget mere end 150km.
Ferie i den? Det kommer vel an på om du tænker på ferie i Danmark.
Jeg tror ikke du skal regne med at køre sydpå i sådan en.
--
De folk der kører til Gardasøen eller trækker en campingvogn over Brennerpasset ville alligevel ikke vælge fiat panda eller en picanto,
bilen er ikke til dem.
hvis man pendler og har over 150km til sit arbejde og ikke bruger tog og bus, så har man taget et forkert valg.
er man direktør, sælger, bruger den som firmabil osv. så er det heller ikke den man vil vælge.
Den bedste konkurrent er vel seat mii som koster 20k mere, og den er
sikkert også sjovere at køre i, og så går jeg ud fra at den heller ikke
er lavet i kina som dacia spring.
--
Det er muligt der er et marked, når prisen kommer derned, men jeg tvivler. Jeg har selv 25km hver vej på arbejde, så jeg er i princippet målgruppen.
Men jeg har ikke en ladestander, da jeg bor til leje, hvilket jeg vil tro, mange i den målgruppe gør. Ellers havde de bare købt en dyrere elbil.
--
Jeg tror ikke på marked for billigere små biler på lang sigt, der kommer folk vel til at køre robot-taxi, men ja indtil det sker ok, der er mange segmenter i marked. De ligger dog stadig uden for mine kriterier.
Mht. ladere ved lejligheder, så har fx VW præsenteret en løsning med robot-batterier, der køre hen ved siden af bilen, lader den op og så tilbage igen til hovedstationen og blive ladet op.
Alternativt, når biler kan køre selv, kan de selv finde en lader. Det bliver selvfølgelig ikke lige i morgen.
Indtil det kommer kunne man egentlig have en skinne i loftet, så man kan trække hen til bilen. Måske det er for farligt, hvis den falder ned i hoved på lille Lise eller Ole der skal i skole.
--
Tesla
Nio
BYD
--
Gentoo linux - behøver jeg sige andet?
Ja, ArchLinux (jeg blev alligevel træt af at kompliere alt)
--
Sidst redigeret 01-04-2021 22:01