Hvis den er plomberet fra fabrikken og med certifikat, så bare køb den. Har aldrig oplevet problemer med recertified harddiske. Ikke en gang Seagate som er dårlig kvalitet (og billige) i forhold til Western Digital og andre.
--
#1 Seagate diske er ikke dårligere end WD, Toshiba og HGST det er en gamle myte det er kun hvis du køber de billige Seagate Barracuda diske de er noget bras og dårlig kvalitet
Jeg har haft 11 Ironwolf diske og der var aldrig noget med dem og venner jeg solgte dem til har heller aldrig haft problemer med dem heller ikke dem de selv har købt
30+ Seagate Ironwolf og Exos diske og ingen af dem med store problemer men man kan altid være uheldig
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
--
Sidst redigeret 17-08-2024 19:51
0#
De oplyser producent garantien forkert hvis det er recertified diske.
Mener kun de kommer med 6md garanti.
Jeg ville i hvert fald lige få det bekræftet inden købet blev foretaget hvis det betyder noget.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 17-08-2024 21:37
#4
compumail giver 24 mdr garanti , det skal de.
--
#4
der står endda på #0 link
[table]"Begrænset garanti - 5 år" under specifikationer : ) [/table]
--
#5
De skal give 2 aars reklamationsret
Garanti er noget som er ud over hvad der er paalagt ved lov
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 17-08-2024 23:58
#7
korrekt , mente os reklamationsret : )
--
Hvad hed det andet firma der kun kørte de store diske der, fra overskud/restlager fra serverfirmaer, de havde også nogle gode priser fra tid til anden, samt var folk herinde fra godt tilfrteds med dem. Kan ikke huske navnet, noget med whitelabel diske blabla, bare så der var noget at sammenligne med :-)
--
Jeg så også disken og troede først det var et super tilbud. Der er fejl i deres link, så disken kommer reelt med 1 års garanti fra Seagate og ikke de typiske 5 år. Dernæst tvivler jeg på om der er rescue på den, som plejer at være 3 år. Jeg tænker den frafalder helt.
I kan se link her:
https://www.compumail.dk[...]
En disk tilsvarende, dog andet mærke (Toshiba Enterprise) kan fåes til 2600,-. Så det kan koges ned til om man skal brug de 4 års garanti eller spare 600,-. For mig er de 600,- givet godt ud. Det er 150,- om året til at sikre jeg ikke mister 2k bare sådan :)
Der er ikke noget i vejen med recertified disk. De kan køre i mange år. Har selv et par stykker kørende og flere der er stået af. Men jeg har dog erfaret gennem tiden, at de ikke holder lige så godt som nye diske. Hvilket også er grunden til den meget lave garanti.
--
Hvis man søger hos Compumail på: ST20000NT001, så får man 2 resultater. Det ser ud til at være en fejl. Den billige pris er den samme som den #0 linker til.
Så lige OBS til dem der forsøger at købe. Compumail tager et 125,- GDPR gebyr per disk, for at tage forkerte diske retur. Så selv hvis de har fucked up, kan de stadig tjene på dig ;)
--
5# & 6#
Læs nu lige hvad jeg skriver - Compumail oplyser forkert i teksten på disken.
Ved recertified Seagate diske har ikke den samme garanti som nye - jeg mener at Seagate giver omkring 6md garanti vs 5 år på nye.
Compumail er naturligvis jf. Dansk lovgivning forpligtet til at give 1 års garanti og 2 års reklamationsret.
Reklamationsrettet tror jeg bliver lidt svær at have med at gøre, da man jo er bekendt med at det er recertified diske.
Udover dét er Seagate Exos diske nogle fantastiske diske.
--
IDGAF!
Ville have ingen indvendinger ved at købe refurbished diske.. På podcast 2.5 admins med Allan Jude dev fra openzfs siger de også at de nærmest har haft mindre problemer med refurbished end nye diske. Lyder kontroversielt men det er nok bare så enkelt at der er manuel inspektion.
--
#14
du tænker på købeloven før den blev ændret
--
-----------------------------------
Status på B/W-listen: +2/-0
-----------------------------------
Jeg har bestilt 2 af dem i fredags, og ser først nu her tråden omkring dem.. Hvis Compumail skriver, at der er 5 års garanti, og det så viser sig at være en fejl, får man så bare pengene retur eller hvordan? Tænker det er deres fejl, så de bør vel rette op på det. Også uden gebyr.
--
#17, jeg har tidligere køb 2 nye diske med 5 års garanti, som viste sig at være solgt som en del af et system og dermed uden garanti. Det tog mig en lille uges tovtrækkeri med Compumail, før de gav sig og at jeg ikke skulle betale for deres 2x GDPR gebyr på samlet 250,- da jeg sendte dem retur.
Så det kan godt lade sig gøre at blive holdt skadesfri fra Compumails fejl, men du kan risikere at at skal ud i en længere kamp og kan stå tilbage med sorteper (har jeg prøvet før). Compumail er iskolde og har virkelig ringe service. Det er derfor de ofte er billigst. Jeg handler ikke hos dem mere. Min tid er mere værd ;)
Du kan læse sagen her:
https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 18-08-2024 20:49
#17, et godt råd er at lad vær med at bryd den plomberet pose, men aflæs serienummer igennem den og slå den op på websiden #18 henviser til. Så er du bedst stillet.
Jeg brød naturligvis plomberingen dengang jeg købte mine 2 diske. Kunne ikke forestille mig Compumail ville snyde mig.
--
Har lige snakket med Compumail, som bekræfter, at det med 5 års producentgaranti er en fejl. Der er kun 1 års garanti på dem.
Ville I annullere jeres ordre, eller er rabatten nok til at refærdiggøre, at de er brugte? Og hvor meget brugte plejer de at være?
--
#21
så ring lige til dem igen !! der er 2 år på dem !!
--
#22
De har jo faktisk ret - der er kun ét års garanti på den, men to års reklamationsret.
--
Nu skal i lige huske ikke at fucke op i betegnelserne garanti eller reklamtionsret.
Der er altid 2 års reklamtionsret, selv om det er brugt, når det er købt i butik.
https://forbrug.dk[...]
Garanti kan sælger vælge at give.
https://forbrug.dk[...]
--
2 år .... ligemeget hvad du siger #24
det er præcis som #25 skriver
Når du køber brugte varer af en virksomhed - enten i en fysisk
butik, på nettet eller måske på et loppemarked -
så gælder de forbrugerbeskyttende regler i købeloven.
Det betyder blandt andet, at du har to års reklamationsret
og ret til at få repareret eller omleveret varen til
en ny, hvis den viser sig at have en fejl, der er
dækket af købeloven."
--
Sidst redigeret 19-08-2024 10:11
#26 Du vrøvler. Læs #21 igen og se hvor du lavede en fejl i #22.
--
#26 Men det er vel netop 2 års reklamationsret og ikke garanti, som du snakker om her
--
Sidst redigeret 19-08-2024 10:12
okay så i påstå at hvis den ikke virker efter 16 mdr , så er
reklamationen intet værd ??? kom frisk med svar ; )
--
#29 2 år er 24 mdr, så det er selvf dækket efter 16 mdr. Samt efter ombytning eller rep er der 24 nye mdr reklamationsret (på hvis ombyttet hele produktet, hvis rep = på den repererede del), det er der mange der glemmer
--
som jeg læste Accuria2 beskeder , fik jeg opfattelsen af at han ikke
var klar over der er 2 år reklamationsret på varer solgt i DK.
Men ja ellers køb en til dobbelt op i pris for at få 5 års garanti. :D
--
#31 Jeg har ikke snakket om reklamationsret, jeg går primært op i garantien :)
--
#32, det der gør Ironwolf dyre end andre mærker er at der følger rescue med i 3 år. Den er nok frafaldet her når det er recertified. Så realistisk kan du sammenligne med en Toshiba Enterprise disk 20TB med 5 års garanti til 2600.
Så om 550,- for 4 års garanti er givet godt ud, er op til dig. IMO ville jeg gå efter 5 års garanti for merprisen. Men køber du eksempelvis 10 stk., løber det hurtigt op og så kan det være en fordel at gå efter den korte garanti, fordi du afskriver defekte diske.
Det er et interessant spørgsmål, hvad reklamationretten dækker over mht. diske. Diske er en sliddel og må forventes at kunne gå i stykker. Enterprise diske har eksempelvis 550TB/år limit, så hvis den ikke er overskredet, synes jeg reklemationsretten burde dække bad sectors.
--
Sidst redigeret 19-08-2024 12:03
#33 Beklager det måske dumme spørgsmål, men hvad betyder det, at der er 3 års rescue med? Jeg planlægger ikke at lægge kritisk data på mine diske, primært film og genskabelig data. Så derfor tænkte jeg at det måske er ok, at der ikke er samme grad af garanti. Og jeg kan umiddelbart læse mig frem til, at diske generelt har en højere failure rate i starten og i slutningen af deres levetid. Så måske jeg også kan komme udenom den højere failure rate i starten ved at købe recertified.
Men ja ganske interessant hvad der giver bedst mening!
--
#34 hvis der sker noget med disken inde for 3 år så kan du muligvis få data reddet af rescue som er data recovery og jeg skriver muligvis fordi det er slet ikke sikkert at data recovery faktisk kan redde alt data
Data recovery i sig selv kan koste kassen så at Seagate tilbyder 3 år er faktisk meget billigere end hvis du skulle ud og betale for det selv
Seagate Exos er vist nok de samme diske som Ironwolf Pro forskel er der er en anden firmware på og så tilbyder Seagate ikke rescue til Exos
Jeg gik selv væk fra Ironwolf Pro fordi det ikke kunne betale sig jeg får aldrig brug for rescue så der er ikke grund til og købe Ironwolf Pro når Exos koster mindre
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
--
Sidst redigeret 19-08-2024 12:43
#35 Tak, det giver mening. Kan det ikke passe, at Exos også larmer en del mere end Ironwolf? Så det kunne tyde på, at det ikke er helt samme hardware.
--
#36 jeg kan ikke høre stor forskel jeg har 3 Ironwolf Pro og 6 Exos og hvis Exos larmer mere så er det så lidt så det ikke kan høres
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
Et nyt tilbud er dukket op,
Seagate Exos X20 20TB for ca. 2500,- hvilket er ca. 500,- under normalpris. Modelnummeret er oplyst til "ST20000NM007D-FR", hvad "FR" står for, kan jeg ikke lige gennemskue, og der er ikke andet info om disken ved CS:
https://www.computersalg.dk[...]
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 19-08-2024 20:07
38#
Samme som de andre FR = Factory Refurbished.
Altså ikke ret meget garanti.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 19-08-2024 20:24
#38
den der er godt nok fæl, den måde computersalg gør
det på.... ikke at skrive en skid : /
i forhold til compumail som da skriver det
meget tydeligt.
--
Computersalg har også Seagate Exos X22 i 22 TB til 2.784 kr og jeg ringede og spurgte dem og de siger at der er 5 års garanti og det tro jeg ikke en dyt på når der står Model-nr.: ST22000NM001E-FR
https://www.computersalg.dk[...]
#40 de ved ikke en dyt om hvad de sælger så det ikke bevist det ikke er oplyst de ved det bare ikke
Da jeg snakkede med dem fik jeg at vide at det bare var en anden leverandør men når prisen er for god til og være sand så er der nok også en grund til den lave pris
#38 de var helt ned på nogle og 2400 kr på et tidspunkt og der er steget i pris på grund af alt det AI lort der forgår som gør gud og hver mand skal bruge en helvedes masse plads og det er derfor priser på HDD´ere har været så høje i så land tid der er mangel
Det bliver måske bedre sidst på året eller måske først en gang næste år
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
--
Sidst redigeret 19-08-2024 21:12
#41, det plejer ikke at ligne Computersalg. Synes de har styr på det. Efter dengang Compumail tog r*ven på mig, fik jeg faktisk Computersalg til at slå de serienummer op på de diske jeg havde bestilt og bekræftede at der var 5 års garanti. Så prøv om du ikke få dem til det igen? :)
--
som en FYI: har en EXOS x16 og den støjer som en gammel IBM deskstar når den arbejder.. Fortryder det køb.
--
#42 syndes de er blevet så dårlige de har kun en times telefon tid nu fordi der ikke er folk nok ansat til og have kundeservice der er noget værd og selv hvis du ringer inden for den time kan det godt tage en halv time eller mere før nogle tar telefon
Det og at deres leveringstid aldrig passer og alt bliver forsinket 2 gange eller mere gør jeg ikke rigtig har lyst til og handle der mere
Ikke fordi jeg syndes Proshop´s kundeservice er meget bedre
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
#44, grunden til den korte telefontid er fordi der er ferie. Det står der på deres side:
"Hverdage: 10:00-11:00 (vi har begrænset telefontid grundet sommerferie og øget ordretilgang)"
Jeg har lige haft ringet og fik behandlet og afsluttet min retursag samme dag. Så kan jeg ikke bede om mere. Men det er da træls med den korte teleon tid. De burde kunne ansætte en studentermedhjælper i ferietid.
--
Jeg håber at de der rygter der siger at Seagate´s nye Mozaic 3+ 30 TB heat assisted magnetic recording (HAMR) diske udkommer omkring black friday i år er rigtige
Håber så bare ikke rygter der siger prisen vil starte omkring 6000 kr er rigtige
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
OBS til jer som bestiller diske på Compumail.
Jeg bestilte følgende disk (IKKE recertified) og slog serienr. op på Seagate og fik følgende besked.
Link til disk:
https://compumail.dk[...]
Seagate warranty:
"
This product was originally sold as a part of a larger system. Please contact the system manufacturer or your place of purchase for warranty support."
Jeg har heldigvis ikke åbnet posen. Afventer svar fra Compumail.
Lignende tidligere sag:
https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 21-08-2024 19:25
#47, jeg oplevede nøjagtig det samme med 2 18TB diske købt hos Compumail. Jeg tænker de hapser fortjenesten ved at sælge et billigere produkt til den samme normale pris. Du kan læse min sag her:
https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Husk backup hvis Seagate Factory Refurbished og Recertificeret diske anvendes i RAID.
Får nærmest dagligt henvendelser om Recertificeret 16TB, 18 TB, 20 TB, Iron Pro og EXOS benyttet i Qnap og Synology, hvor RAID er brudt sammen.
--
Husk nu den backup....
https://digitalsupport.dk[...]
#49
hvor gamle var de så ?
hvor mange timer havde de kørt ?
Mange andre steder skrives der at de er
samme kvalitet, nogle steder endda de
er bedre end nye.
Der var vist også en der skrev det herinde.
gider dog ikke lige finde det.
--
#50
Recertificeret label siger de er fra 2023 og enkelte fra 2024, i følge SMART har de kørt 2.300 - 7.100 timer. Diskene fungerer, men periodisk dropper performance med 80%-90% det kan være et minut eller op til en halv time. Kan ske dagligt eller med flere dage i mellem. Formoder det er background error correction eller andet. SMART siger stadigvæk at alt er fint og det gør SeaTools også..
--
Husk nu den backup....
https://digitalsupport.dk[...] Opfølgning til #47.
Compumail tager disken retur og betaler fragten.
Nogle som har erfaringer med hvor man kan købe en Seagate 7E10 8TB eller tilsvarende med 5 års garanti til en fornuftig pris?
--
Købte en ?Seagate Exos X20 18tb før jeg så denne tråd. I følge smartctl har den ikke været brugt før jeg fik den. Igen garanti igennem Seagate hvis jeg tjekker serie nr, står bare jeg skal kontakt forhandler.
--
www.vlx.dk[...] #53 Det tyder på at disken er solgt uden producentgaranti. Kig på diskens label om der står recertified. De to ting hænger ikke nødvendigvis sammen.
--