Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Lagermedier mv

Ingen NAS på LAN

Af Ny på siden derfrahertil | 24-01-2024 12:59 | 972 visninger | 20 svar, hop til seneste
Bruger en Synology DS220+ NAS, som har virket upåklageligt de sidste tre år. Skiftede fornylig ISP, så der kom et nyt modem, og siden da er det umuligt at få kontakt til NASen på det lokale netværk. Jeg kan logge ind på den via den web assistant, men ikke via Synology assistant. Det ser ud til, at den IP range, som er kommet med det nye modem er udenfor rækkevidden på netværket. Fx. IP på NASen er nu 192.178.1.XX hvorimod på netværket er det 192.168.86.XX Skal lige siges, at jeg bruger Google Nest Pro, så stien er ISP modem -> Nest Pro -> switch -> NAS Hvordan kan jeg få IP range indenfor samme rækkevide på NAS og Nest Pro? Jeg har forsøgt at lave en soft reset på NASen, som jo skulle nulstille netværket, men det virker stadig ikke. Kan godt se NASen på computeren, hvis jeg sætter et ethernetstik direkte fra computeren til NASen, men det skulle jo helst køre på LAN.
--
#1
the688
Guru
24-01-2024 13:12

Rapporter til Admin
Når du har din PC forbundet direkte til NAS'en, burde du kunne logge på dens interface, og ændre dens IP til noget der matcher dit nye LAN? Eller sætte den til DHCP, så den selv får en IP af din router - og derefter tildele den (reservere) en permanent IP fra routeren?
--
"ORK SATME!"
#2
derfrahertil
Ny på siden
24-01-2024 13:19

Rapporter til Admin
#1 tak for svaret. NASen er allerede sat til DHCP, så ja, den burde selv få en IP, men det ser ikke ud til at ske. Hvordan kan jeg ændre dens IP, når der er direkte eternetkabel mellem computeren og NASen? Skal det være via Synology Assistant?
--
#3
SnowmanDK
Maxibruger
24-01-2024 13:20

Rapporter til Admin
Jeg er lettere forvirret, da du ikke nævner en router, kun et modem. Modem er normalt bare et mellemled der "oversætter" f.eks. fiber signal til et signal routere forstår. Forudsat at du HAR en router: Du burde kunne ændre din DHCP range på din router til den samme som du kørte før og så skulle det virke.
--
ASRock Phantom Gaming RX7900XTX OC | AMD Ryzen 7 7700X Gigabyte B650 GAMING X AX | 32GB DDR5 @6000MHz (C30) 2x PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB
#4
derfrahertil
Ny på siden
24-01-2024 13:42

Rapporter til Admin
#3 Har fået en routher/modem fra udbyderen, men den bruges kun som modem. WiFi er slået fra på den. Jeg bruger google nest pro som router, og der er det desværre ikke muligt at ændre DHCP range. Jeg kan gøre det, men når jeg gemmer ændringen og går tilbage, husker den ikke opsætningen. Edit: kanske DHCP range ikke kan opdateres i google wifi pro, da gæstenetværket er sat til. Jeg prøver lige at slette det netværk, og ændre DHCP igen.
--
Sidst redigeret 24-01-2024 13:45
#5
SShadowS
Guru
24-01-2024 13:46

Rapporter til Admin
#4 Bare fordi du har slået wifi fra, så er det stadig en router. Du skal have den over i bridge mode for at den ikke agere router mere.
--
5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM ASUS4090STRIX-OC|PG279Q 980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB 2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i
#6
Lindquist
Super Nørd
24-01-2024 13:47

Rapporter til Admin
Der er også risikoen for et klassisk dobbelt-NAT problem. Forudsat at det er en router med NAT du har fået af din ISP (det er det stort set altid), så kan det jo tænkes, at din computer er på undernettet for din Nest og NASen er på nettet for ISP-routeren. Tjek om din Nest tildeler adresser for 192.168.1.x (vil næsten antage, at det er 168 og ikke 178, men det gør ingen forskel) med sig selv som 192.168.1.1 (eller 178 - samme som ovenstående parentes) Nest'en vil formentlig også have en 192.168.86.x IP (som er den, den er blevet tildelt af din ISP-router). Alternativt, så kan du bytte rundt på ovenstående IP-adresser, hvis det er omvendt IP-range-ejerskab.
--
[Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed [Mindre] Bias og skjult reklame
--
Sidst redigeret 24-01-2024 13:47
#7
derfrahertil
Ny på siden
24-01-2024 14:05

Rapporter til Admin
#5 Det er desværre ikke muligt at sætte den i bridge mode. Det er bekræftet af udbyderen. #6 Kan godt være et NAT problem. NAS IP er 192.168.178.xx og nest IP er 192.168.86.xx
--
#8
filthat
Ultrabruger
24-01-2024 14:35

Rapporter til Admin
Jeg vil næsten tro at du kan logge ind på din ISP router og slå DHCP serveren fra i den så den holder op med at dele IP adresser ud.
--
#9
Lindquist
Super Nørd
24-01-2024 14:47

Rapporter til Admin
#8 Hvis han ikke kan sætte den i bridge-mode og det er bekræftet af ISP, så vil jeg ikke anbefale, at han slår DHCP fra, når NAT stadig er aktiv (hvis det overhovedet er muligt - og det er det næsten aldrig). Så skal han bare selv tildele IP'er. Det er noget værre rod - særligt hvis man ikke er skarp i netværk. #7 Din NAS har to ethernet indgange. Hvis den ene ethernet port går til din Nest med et netværkskabel og den anden er fri, så sæt din computer i den anden og konfigurer NAS'en til enten at lytte til DHCP eller selv sæt en IP, der ligger inden for 192.168.86.x (dog IKKE 1, da det er din Nest's adresse) - f.eks. 192.168.68.250. Skal du være rigtig fornuftig, så kigger du i din Nest's konfiguration hvilke IP'er der er i brug, så du ikke får en konflikt, men du kan også bare "gætte" på, at jeg har foreslået ikke er i brug og du ikke rammer en af de sikkert under 15-20 IP'er du har i brug på hjemmenetværket. Derefter burde du kunne tilgå din NAS fra din Nest's netværk. Her er i din brugervejledning i øvrigt, hvis du får brug for den: https://global.synologydownload.com[...]
--
[Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed [Mindre] Bias og skjult reklame
--
Sidst redigeret 24-01-2024 14:48
#10
derfrahertil
Ny på siden
24-01-2024 18:45

Rapporter til Admin
#9 Hvordan skal det gøres helt præcis? Routeren er linket til LAN1, og sætter jeg computeren til LAN2 og retter IP adressen i LAN1, mister for forbindelse til web assistenten på NASen. Den eneste måde jeg kan komme tilbage er at lave en reset, så netværksindstillingerne nulstilles, og de ryger tilbage til 192.168.178.xx.
--
#11
mr doc22
Maxi Supporter
24-01-2024 19:39

Rapporter til Admin
#0 Hvor logger du ikke på web DSM? og ændre netværk indstillingerne (husk at ændre gateway)
--
5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
#12
PhillipA
Monsterbruger
24-01-2024 20:18

Rapporter til Admin
#0 Det virker jo ret åbenlyst at din PC og din NAS er i hvert sit netværk. Google Nest laver ét netværk og din "router/modem" laver et andet. Du siger at din "sti" er følgende: ISP modem -> Nest Pro -> switch -> NAS -Hvis det er tilfældet og din PC er sat i samme switch som NAS, så kan jeg ikke se hvordan du får forskellige IP'er, med mindre du har sat noget DHCP forkert i din Nest Pro. Er du sikker på at din "sti" er som beskrevet?
--
#13
derfrahertil
Ny på siden
24-01-2024 20:23

Rapporter til Admin
#11 Det gør jeg. Sætter IP adressen og gateway til det samme 192.168.86.XX og derefter blir jeg smidt af web dsm. Eneste måde at komme tilbage ind er at lave en manuel reset på NASen.
--
#14
mr doc22
Maxi Supporter
24-01-2024 20:37

Rapporter til Admin
#13 Ja, men kan du så ikke "fange" den på den satte IP address? (Hvis du bruger DHCP skal du bruge et program til at finde IP adressen, ellers tjek i router listen)
--
5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
#15
derfrahertil
Ny på siden
24-01-2024 21:19

Rapporter til Admin
#12 Dobbeltjekket...det er den sti, men ja, ser ud til at det er to forskellige netværk. Aner bare ikke hvorfor. #14 Den blir ikke fanget på siten. Jeg satte IP adressen til en, der ikke er brugt i nest under dhcp, men alligevel virker det ikke.
--
Sidst redigeret 24-01-2024 21:19
#16
PhillipA
Monsterbruger
24-01-2024 21:39

Rapporter til Admin
#15 Så det eneste der er skiftet eller ændret siden problemet er opstået, er dit modem/router fra udbyderen? Har du din PC siddende til switchen med et kabel eller kører den på wifi? -Det kan være at wifi-netværket og det kablede netværk er opdelt af en eller anden grund, så derfor jeg spørger. Hvis din NAS kører DHCP kan det være den blot skal genstartes for at trække en ny IP?
--
#17
derfrahertil
Ny på siden
25-01-2024 08:58

Rapporter til Admin
#16 Ja, ny udbyder, så nyt modem/router Computeren er ikke sat til switchen. Det er NASen, der er problemet. Den er sat til switchen. Har genstartet NASen den del gnage efterhånden, og selv om den er sat til DHCP, er den stadig på et andet netværk.
--
#18
Thomas G
Junior Supporter
25-01-2024 09:45

Rapporter til Admin
Kan du have sat noget vlan på tidligere ? For som de andre er inde på bør det ikke kunne ske at to kablede enheder i samme switch får forskellig ip range. Hvis du ved ca hvilken ip range din nas er på, kan du sætte fast ip på din egen pc i samme range og kommunikere med den, og få rettet konfiguration etc til. Måske har dens dhcp meget lang ttl ?
--
#19
freak_master
Gigabruger
25-01-2024 10:42

Rapporter til Admin
Hov hov... Sætter du NAS'ens IP og gateway til at være det samme? Det er det du skriver her: "#11 Det gør jeg. Sætter IP adressen og gateway til det samme 192.168.86.XX og derefter blir jeg smidt af web dsm." Hvis du sætter gateway og NAS IP til det samme dur det ikke. Gateway skal jo være din nest. Jeg har lidt svært ved at finde rundt i din opsætning. Du skriver at både NAS og computer er på samme switch, og efterfølgende skriver du at computeren ikke er på samme switch som computeren. Har du evt. muligt for at lave en visuel beskrivelse af det?
--
#20
derfrahertil
Ny på siden
25-01-2024 11:22

Rapporter til Admin
Så i går aftes tog jeg alle kablerne ud af switchen og satte dem i igen. Dereffter blev der lavet en soft reset af NASen, og nu kan den ses på netværket. Det er 99.9% sikkert, at jeg havde lavet en fejl i første omgang, men jeg aner ikke rigitig hvad. Det kribler lidt i fingrene med at lave lidt reverse engineering, for at lære hvad der skete, men bør hellre lade være. 1000 tak til alle som svarede og kom med gode råd!
--

Opret svar til indlægget: Ingen NAS på LAN

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning