Ville mene det er en transistor
--
Kunne det være smd resistor?
--
En 100C85 er en "inductor" (spole) som bruges især i forbindelse med strømforsyninger (mosfets).
--
@echo off
"Bad command or file name" - go stand in that corner!
Det ligner kortets VRM'er.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
Min umiddelbare gut-feeling siger mig at det er tantal capacitorer. Det passer med at failure mode er short. Det passer meget godt sammen med at det skulle være en power supply. Den grå kasse for oven ligner en inductor, og den sorte IC er formentlig en SMPS regulator. Hvis du poster et billed hvor man kan aflæse koden på dem ville jeg kunne checke ydeligere
Ved lidt googling tror jeg at det er POSCAPS (Conductive Polymer Tantalum Solid Capacitors). Det ligner panasonics. 100 uF. Jeg kan ikke ud fra billedet se hvilkedt foot print der er tale om. Kunne det være en 1812?
https://industrial.panasonic.com[...]
--
Sidst redigeret 24-02-2022 18:29
#5 Damn - det var skarpt
Ja du har ret, andre har sagt det samme.
https://imgur.com[...]
snip fra min post på Badcapacitors:
TL;DR
Need a
100uf tantalum capacitor with the text
100 C85 printed on it.
SH28 on bottom side.
Where can I get one, or find the name so I find it myself.
The far left chips read:
470 - 84LRK d
470 - 84KQQ d
The next line reads
LR22
the next:
NCP303151 Integrated Driver and MOSFET with Integrated Current Monitor
And then the culprit:
100 - C85 - backside reads
SH28
--
Evt. led efter nogle defekte kort, det er sjældent de komponenter ikke kan transponeres over.
--
#7 Det er noget lort at lodde i.
#6 Hvis du lige måler hvor stor den er (X, Y), så kan jeg nok grave noget frem.
--
Ja, du skal bruge noget undervarme, så alle PCB kobber plan er varme.
En måde er en sok med ris i og så i microovnen med den så den holder varmen på 50-70 C° som du så ligger PCB på. (Hvis du altså vil have mulighed for at lodde på det ordentligt så billigt så muligt)
--
Sidst redigeret 24-02-2022 20:52
#8
Sidder og kigger på denne her:
https://pccomponents.com[...]
Side 14, (680, e 57)
Min hedder 100 C85 - 100 er 100uf og C er Rated Voltage 16 - Det er i hvert fald den der ligner bedst.
Teksten står vandret på den lange led.
L:7.3mm W:4.3mm H:2.1mm (H var svært at måle da de sidder loddet på. Så det kan være 1.8-2.4mm)
Men kan ike finde en der har de rigtige mål samt voltage og capacitance (7.3x4.3x2.x 100 uf 16 RatedVoltage)
--
Da jeg loddede den af crumblede den. Men jeg kunne nogenlunde se de 2 loddeflige og deres form.
Ud fra det kan jeg udelukke nogle modeller.
Det kunne være en af følgende tror jeg:
TPB,TPC,TPE,TPF,TQC,TA,TH series
AP series
Men der er ikke nogen serier der har både 16V og 100uf
--
#8 #9 Ja det er virkelig noget super crap at lodde i. Var nødt til at finde en spade loddetip, først da kunne den varme den nok op til at den løsnede. Kan se at de anbefaler 260° max - Og jeg var oppe på 400° før den kom af
--
det er bare 12V capacitor. så kortet kan fintvirke uden dem. Hvis du har et multimeter, ville det være en god ide at tjekke om der er en kortslutning mellem 12v og ground når capacitor er fjernet
--
Sidst redigeret 24-02-2022 21:26
#14
Ok noob her, hvor måler jeg det?
Mellem de 2 lodde punkter? eller mellem loddepunkt og noget andet?
--
Ved ikke om jeg gør det korrekt
Lodde punkt hvor plus siden sad: L1
Loddepunkt hvor minus siden sad:L2
Ground: et skrue hul: G
Når jeg måler continuity mellem L1 og L2: ingen tone
Måler mellem L1 og G ingen tone
Måler mellem L2 og G så kommer der tone
Hvad betyder det? (i fald jeg ramte metoden korrekt)
--
Sidst redigeret 24-02-2022 21:36
jeps du burde kunne måle det over de 2 lodde punkter som capacitor sad på. og så burde du gærne få noget der er i kilo ohm hvis der ikke er noget andet galt med kortet
--
#16 det er som det burde være det ene lodde punkter nok L1 burde være 12V og L2 er Ground. så det forklare hvorfor du får en tone når du måler mellem L2 og Ground.
--
ok med multimeter på ohm tegnet og måling mellem L1 og L2 starter den med at bounce rundt men stabiliserer omkring 70.0
--
1000000 tak for hjælpen alle sammen. Ser sgu lovende ud. Det er et klunset kort. Så hvis jeg kan slippe med en 50'er for et par POSCAP så er det sgu et billigt RTX2070
--
19# med 70 ohm ville jeg være bekymret for der er noget der er kortslutet da der normalt er 1000 ohm+ mellem 12v og ground. ville nok være en god ide at gå kortet over og se om der er andet der ser brandt ud.
--
Sidst redigeret 24-02-2022 21:45
Den fase som den cap håndtere har et problem. Hmm kan sgu ikke lige huske så meget om fejlsøgningen men builtzoid på youtube (lange vidoer, for lange) har nogle hvor han piller i døde grafikkort, hans tekniske faglighed er høj, hans håndværk mindre højt.
Jeg er godkendt til ESA lodning, grunden til jeg siger det er at når du så vil lodde på det så bruge endelig flux og så ram varmen på de 380-400 grader med en loddekolbe som kan holde varmen, ellers som jeg skrev tidligere varm kortet op til 50C° og så lig det på en varm ris-sok så du kan holde varme i PCB, hvis du skal så må du skyde over 400C men så kan du ikke bare holde varmen på.
Grunden til den høje varme er at det er Blyfri formentligt og kobber plan som det er monteret på suger varmen fra dig.
--
#0 Lyt til ZILvERtAIL, han ved hvad han taler om. #Afrom1, Hvordan ved du at det er en 12V rated cap? Hvorfra ved du at der skal være 1kOhm mellem Vcc og GND? Hvad sidder der af da af draining circuits? Er der dedikeret transistor eller er det implementeret med en bleeding resistor?
Hvis det er en panasonic, så fremgår det af deres katalog, at det er en 16V 100 uF. Selv hvis der kun er 12V DC over cap'en, så kommer der nok en ækel ripple oven i.
--
Sidst redigeret 24-02-2022 23:38
#23 kapacitatoren sidder mellem 12V planen og ground. så det passer fint med at den er 16V rated. og jeg ved ikke præcist hvad modstand skal være mellem 12V og ?ground, men på tilsvarende kort jeg har er de i adskillige kOhm. så hvis hans kort her dette. burde det være sikker at teste koret og se om det virker. hvorimod de 70 ohm han måler godt kunne passe med modstand på Vmem til ground. så der kunne godt være en mosfet der er kortslute fra 12v til Vmem.
--
Sidst redigeret 25-02-2022 00:32
Jeg har målt en masse punkter på kortet, og multimeter viser en masse forskelligt.
Så prøver lige med nyt batteri.
Den starter ofte på OL skal lige RTFM og se hvad det betyder.
Så bouncer den op til 0300.0 og dykker så ned omkring 70
(inkluderede 0 og decimal før bare for at dokumentere præcist hvad det viser)
Har altid godt kunne tænke mig at lære at måle et PCB, er der mon et andet sted på kortet der ikke ville være ramt af en given kortslutning? For så kunne jeg måle om ohm værdi er tilsigtet eller et tegn på kortslutning? Som en af jer nævner er der Buildzoid, jeg har tygget mig igennem et par af hans vids. Men jeg mangler basic viden om det. Og på de kort der ligner mit snakker han ikke om de her caps.
--
Hvis du prøver at måle modstand med et multimeter, så ligger du en spænding henover de 2 punkter du måler (omkring 0.7 volt så vidt jeg ved). Når multimeteret kender sin egen spænding så måler den så den resulterende strøm igennem sig selv og laver V/I=R beregning.
Eftersom at der er monteret et utal af IC'er til 12+ rail, så vil nogen IC'er tænde en anelse og måske gøre noget aktivt. Det vil forstyrre din strømmåling meget! Derfor hopper tallene op og ned. Men det kommer også an på dit måleinstrument - nogen vil lavpas filtrere mere end andre.
Det eneste du rigtig kan bruge sådan en måling til er at sige "okay det er i det mindste IKKE kortsluttet", fordi en kortslutning vil resultere i en strøm mange ordener højere end IC'erne.
--
SSUPD Mesh******* - I5-8400 - Strix B360-i - 2x VLP KVR26N19S8L/8 - Strix 1080 - 280mm EK-Watercooled
#26 True, og der er så mange komponenter på et power net, at det er umuligt at sige noget kvalificeret uden et schematic og en LO tegning.
--
Fuck i ved meget. Kan i ikke downloade jeres skillset til mig.
#26
lyder super fornuftigt. God forklaring også. Kan du nå en konklusion ift mit kort og målinger.
Det lyder som om du siger at der ikke er endegyldigt bevis for kortslutning, men kan ikke afkode om du siger at der ikke er eller måske er?
Går stadig ud fra at jeg stadig er et godt stykke fra at kunne tester kortet?
som afrom siger kan kortet muligvis fungere uden cappen, men vil hellere vente end at tage chancer
jeg tænker at planen må være at bestille de caps jeg fandt på AliEx, og sætte en i hvis den er korrekt størrelse. Kan jeg gå ud fra at hbis den er 16V 100uf at så er resten af specs iorden?
--
Hmm altså jeg ved sgu ikke helt om GFX kort kan dræbe et motherboard..
Hvis du gerne vil træde varsomt frem, så kan du prøve at smide powersupply connectors i kortet uden at montere det i power supply. Så kan du tænde power supply med en jumper i 24-pin connectoren ala når du tænder vandkølings pumpe. PSU burde beskytte sig selv imod ekstern kortslutning.
Når du bestiller fra Aliex skal du være opmærksom på at der findes counterfeit produkter derude.
Brug hellere en ordentlig side, tror 16V 100u virker fint:
"
https://www.digikey.dk[...]
"
--
SSUPD Mesh******* - I5-8400 - Strix B360-i - 2x VLP KVR26N19S8L/8 - Strix 1080 - 280mm EK-Watercooled Fedt, det var præcist sådan et link jeg håbede på. Det er svært at søge på de sites når man ikke ved hvad man skal kigge efter...
Var mest bange for at brænde kortet helt af hvis det kunne repareres, så vil jeg hellere sætte den manglende cap på, så har jeg da givet det den bedste chance. Jeg tænker at hvis NCP303151 også er brændt af eller kortslutter. så kune jeg alligevel ikke gøre noget ved det. Det ville nok kræve en hot air station, og sådan en har jeg ikke...
Vender tilbage når jeg har resultater.
Men hører gerne mere om hvad jeg kan gøre ift måling af PCB, hvis i har flere råd
Og igen mange tak for al hjælpen
--
#30 Du kan tage en uddannelse på DTU, AU eller SDU i elektronik :)
Jeg vil klart anbefale Digi-Key - jeg har kun godt at sige om dem.
Som jeg skrev tidligere, så giv os lige dimensionerne af den cap, så skal jeg gerne slå den op for dig.
Mit bedste gæt er at tantalen er shorted. Jeg har set det før på andre boards. Når du har fået den af, så kan du måle på den.
--
Jeg tvivler på at det er regulatoren (NCP303151), den vil primært kunne dræbe noget bagved sig.
Men i det hele taget en mærkelig fejl at sådan en decap brænder at helt alene på et kæmpe rail. Måske er det bare sådan en 1/1.000.000 fejl. Måske forrige ejer der har hævet kablerne ud imens det kørte, og den cap har ligget på nogle tolerancer.
Når det så er sagt, så tror jeg heller ikke den er skide nødvendig for operation, men jeg vil stadig råde dig til at montere en ny, og lige rense det brændte væk da det stadig vil lugte når temperaturen stiger. ;)
--
SSUPD Mesh******* - I5-8400 - Strix B360-i - 2x VLP KVR26N19S8L/8 - Strix 1080 - 280mm EK-Watercooled
Hvad er forskellen/hvilken er den rigtige?
Den ubekendte er "Category Voltage" men måske i ved hvad det korrekte svar er?
Har listet de forskelle jeg har kunnet finde:
16TQC100MYF
2000 Hrs @ 105°C
Rated Voltage: 16V
Category Voltage: 16V
https://www.digikey.dk[...]
eller
16TDC100MYF
1000 Hrs @ 125°C
Rated Voltage: 16V
Category Voltage: 12.8V
https://www.digikey.dk[...]
--
#31
Målene er 7.3x4.3x2.0 100uf og C=16V rated voltage (printet på cap: 100 C85 - hvor 85 er Lot date). Har med stor hjælp her inde fra fundet frem til at det nok er enten
16TQC100MYF
eller
16TDC100MYF
Se #33 for detaljer i forskelle
--
Jaaah levetids beregninger bliver lidt tekniske.. Jeg ville vælge 1000@125deg da det er en bedre levetid en 2000@105, men det er nok ikke noget du kommer til at mærke.
Tommelfinger reglen er
2000hr*2^((105deg-65deg)/10)=64000hr
1000hr*2^((125deg-65deg)/10)=32000hr
Hvis man antager 65deg operations temp, men forskellen er den samme uanset op-temp.
--
SSUPD Mesh******* - I5-8400 - Strix B360-i - 2x VLP KVR26N19S8L/8 - Strix 1080 - 280mm EK-Watercooled
#35 OK så category voltage er ikke vigtigt? dDen du anbefaler har 12.8V hvor den anden har 16V
--
Du kan lave din egen hot air kolbe for under 100kr, gratis hvis du har stumperne liggende.
39kr loddekolbe
Lille blowerstyle fan
Batteri
Kontakt
https://www.youtube.com[...]
Men ville nok øve mig på noget gammelt ligegyldigt stykke hardware der virker først, og så prøve at lodde et lignende komponent af, og lodde det tilbage igen, og så se om hardwaren stadig virker. :p
--
Activate Windows
Go to Settings to activate Windows
--
Sidst redigeret 26-02-2022 00:09
#36 Jeg har ikke hørt det før, rated voltage er rated voltage. Jeg tror "category voltage" er en marketings opdeling, men du må ikke hænge mig op på det :P
--
SSUPD Mesh******* - I5-8400 - Strix B360-i - 2x VLP KVR26N19S8L/8 - Strix 1080 - 280mm EK-Watercooled