Har du slet ingen ide om hvor mange timer projektet vil tage?
Når det er dit første store projekt, er det svært at sætte tid og beløb på, det er klart. Men du lærer at sætte pris på tingene efterhånden som du får det prøvet. Tænk over hvad din tid er værd, gæt på et antal timer du forventer det tager, træk lidt fra og lav en pris ud fra det.
Sælger du dig selv for billigt, lærer du af det og gør det bedre næste gang. Sælger du dig selv for dyrt, risikerer du at miste kunden.
Den er svær, men det er endnu sværere for os at gætte på hvad du skal tage for det, uden at kende dig, dine egenskaber, webshoppens omfang osv.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
Prøv at bryde opgaven op i mindre dele, indtil du har nogle dele du ved hvor lang tid det tager at lave.
Når du så har et antal timer, så læg mindst 20% til, for at dække uventede problemer.
Gang med en timepris på minimum 650,- kr. excl. moms, da du selv skal dække sygdom, ferie, pension, uddannelse osv.
--
Mange tak for jeres input. Det har været et stort hjælp.
--
Jeg skal gerne give dig et hint med på vejen hvor jeg tidligere er faldet i.
1: Kravspecifikation.
Det er sindssygt vigtigt at i detaljeret for nedskrevet hvad det er de køber. Herunder hvilke funktioner de forventer er tilgængelige. Det betyder nemlig at den pris du fastsætter alene er ud fra kravspecifikationen, og at samtlige ændringer de vil have fortaget der falder udenfor er ændringer som skal tillægges prisen.
2: Designgodkendelse.
Når designet står færdigt (hvilket bør være i den tidlige proces) så skal det sendes til godkendelse. Alle små ændringer skal være på plads således at det kan godkendes. Når det er godkendt vil alle senere ændringer skulle tillægges prisen.
3: Som #2 siger.
4: Dokumentation dokumentation dokumentation.
Det vil være at foretrække at du sørger for at al kommunikation sker skrifteligt så du kan dokumentere når din kunde godkender hele eller dele af det købte.
--