Det kan være det ikke er et port problem.
Har I kontrolleret om I har den samme IP adresse som før udadtil?
Spørgsmålet er om den har ændret sig.
Hvis du betaler for statisk IP kan der også være der er opstået en fejl så du ikke har den længere hvis Norlys har ændret på linjen i forbindelse med at den nye boks blev registreret.
--
Du er altid velkommen til at sende en besked hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 16-03-2024 12:26
Vi har ikke den samme ip som før, men det har vi taget højde for når drengene prøver at forbinde, og tjekket hvad vores ip er på myip.com. Kunne bare huske sidste gang med Stofa der sagde den første supporter (1st line) også at der ikke var firewall i modem'et og da jeg så ringede for 5 gang og sagde det ik funkede så blev jeg stillet om til en tilsyneladende mere teknisk kompetent support som så kunne slå en firewall fra i modem'et og så virkede alt pludelig som det skulle.
Her ved Norlys må 2nd line support IKKE snakke direkte med kunderne fik jeg af vide så er lidt stuck her.
--
Har du en offentlig eller CGN IP-adresse?
--
Sidst redigeret 16-03-2024 13:10
Et fiber modem har normalt ikke nogen firewall. Den konverterer bare det optiske signal til elektrisk og omvendt.
Normalt har man en fiber boks på væggen og så har man en router koblet på den.
Hvis port forwarding er sat korrekt op i routeren og du har statisk IP udadtil, samt sat fast ip på computeren selv, så port forwarding sender til den rette pc, så burde det virke, medmindre computerens egen firewall blander sig.
--
ASRock Phantom Gaming RX7900XTX OC | AMD Ryzen 7 7700X
Gigabyte B650 GAMING X AX | 32GB DDR5 @6000MHz (C30)
2x PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB
@Axlon - Ved ik hvilken type ip adresse vi har - men altså det virkede med den gamle Fiberboks.
@Snowman - Jeg har Google wifi router sat op med port forwarding ( det virkede perfekt m den gamle boks ). Men efter jeg kom på Nokia boksen er der ik hul igennem længere :/
--
Det er ved at være standard i dag at have en CGN IP-adresse, altså en IP-adresse men deler med andre bruger.
Det betyder også at man ikke kan forwarde porte ind til sit netværk.
Jeg gætter på at den gang du fik Norlys til at åbne alle porte, der ændrede de din IP-adresse fra at være en CGN til en offentlig.
Da du så fik opgraderet til din 1Gbit forbindelse, så er du røget tilbage til standard CGN.
Så det du skal gøre, er at ringe ind til support og sige du skal have en fast offentlig IP-adresse.
--
Kontakt din udbyder og find ud af hvilken type IP adresse du har.
Såfremt du ikke har en Public IP (fast egen IP), så kan du ikke lave port forwards.
Har læst at du skriver at det virkede før, men tingene kan være ændret hos din udbyder.
--
Ryzen 7 7800X3D|Noctua NH-D15|ASUS B650E-E|32GB G.Skill 6000mhz|4070TI OC ASUS TUF|850W NZXT
got it - krydser fingre for jeg kan få fast ip så :)
--
Hvis du mu smed de første tal i din nuværende ip-adresse så kan man nemt sige om det er det ene eller det andet. :)
100.x.x.x er fx CGN
Og du kan sagtens få fast ip hvis du vil betale for det. :)
--
Som andre nævner er du nok kommet over på en NAT IP. Når Norlys skifter fiberboks er det ofte relateret til et skift af system der leveres igennem og det er ikke altid at evt. IP flyttes med over.
Som #9 siger, log ind i dit google mesh og kontroller hvilken IP dette modtager.
Er det en 100.x.x.x IP er du kommet over på NAT IP og portforwarding er ikke mulig på disse.
--
~Man skal ikke kaste med tændstikker når man selv bor i et gashus~
#10 Syntes dette er et typisk Norlys problem efterhånden.
Har selv oplevet det flere gange i den tid jeg brugte dem som fiber udbyder enten når tekniker var på besøg på centralen, i boligen for at skifte udstyr det er bare ikke godt nok.
Det skulle lige være erhverv hos Mærsk el. Novo Nordisk de fik nettet til at fucke på den måde det var nok komme frem i medierne.
--
har også et par gange været i kontakt med norlys erhvervsafdeling fordi mit net kører af lort til, vi taler altså omkring genstart af udstyr på ugeligt/dagligt plan. ping er fint, men DNS opslag kører mange gange rigtig dårligt og man bliver cappet til 1-5-12kbit/sec hvilket give "siden kan ikke vises" fejl, på rigtig mange sider.
Kører på det gamle Eniig net som jeg har fundet ud af er GPON med en nokia fiberbox (1 box løsning) og så er der sat sådan nogle nokia beacons op.. men ham jeg talte med hos support mener at de har en sag kørende op i mod den leverandør som norlys bruger (som åbenbart også er et norlys selskab - norlys fibernet eller fiberstruktur).
De har fået lavet et par ændringer derinde, så nu må jeg se om det virker bedre over den næste uge.
men helt ærlig, så tror jeg sgu at de har "nok" at se til derinde hos norlys, det er helt åndsvagt hvor mange sammenlægninger de har været igennem,
De er vel ikke engang blevet færdige med sammenlægnigen fra dengang SydEnergi og Stofa slog plajterne sammen, og så nu hvor at der er Eniig med og Norlys håndtere driften fra en håndfuld andre Elselskaber også og der er vel ikke nogle af de forskellige "netværks platformene) der minder alt for meget omkring hinanden.
Og nu kommer der vel også snart noget Telia ind over.
--