Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hvad gør et RTS godt?Af Megabruger Gravn | 09-04-2012 01:53 | 1065 visninger | 7 svar, hop til seneste
Hey alle RTS spillere!
Jeg arbejder på et RTS spil, og vil gerne høre jeres meninger og ideer til det perfekte RTS spil.
Her er nogle eksempler i evt. kan svare på.
Skal økonomien være simpel(Starcraft), eller skal den være mere indviklet(settlers)
Skal det være simple sten-saks-papir units, eller skal det være mere sofistikerede strategier med mange forskellige counters?
Skal units få exp fra kills, og blive stærkere efterhånden?
Hvad mener i?
-Gravn --
:D
Det kommer jo lidt an på genren inden for RTS. Det kan jo godt være økonomisk baseret ligesom Settlers, men også stadig være 4x baseret ligesom Age of Empires. Jeg tror du skal gøre op med dig selv først hvad du vil fokusere på inden for RTS'et, og derefter spørge ind til det.
Men om ikke andet:
Et hurtigt nemt RTS, med 3-4 råstoffer.
Store baner, men med hurtige kampe (Ikke Civilizations agtigt store, men som en god 4v4 map)
Et tech tree til enten at udvikle dine units inden for en speciel kategori, eller få specielle "skills". Det vil også sige at du skal vælge en linje i kampen, som du kan følge.
Units bør få EXP og blive bedre, men der skal være en fornuftig grænse så et enkelt unit ikke kan blive for OP.
Få lidt realisme med i spillet. Selvfølgelig skal en fodsoldat alene ikke kunne hamre fly ned med sin håndpistol, eller tage tanks med kniv. Morale, det at kunne søge dækning, etc. er vitale elementer i for eksempel Company of Heroes, Down of War, og Men of War, mens spil som Command and Conquer ikke nødvendigvis har det på samme måde, og stadig er en success. -- www.playtek.dk[...] - spil, film og gadgets Er det HoN, Lol, dota stilen vi er ovre i eller er det starcraft, warcraft etc. stilen vi er over i? Hvis det er warcraft stilen, med byg osv. så kommer azakiel med gode idéer. Prøv at tage et kig på starcraft og warcraft, og se hvordan de er bygget op. Du kan så selvfølgelig lave forskellige kategorier på hvor gode de er. F.eks. man kan lave en hær, som har gode opgraderinger. Eller du kan gøre sådan at man blot kan opgrader units via en blacksmith f.eks. som i warcraft.
Maps skal være små / store nok til 1v1,2v2,3v3,4v4,5v5.
Heroes skal der self. også være, da de også er awesome. Så ved jeg ikke om det kun skal være 1, eller om flere, som har 1 speciale. F.eks. kan en hero være monster god til support af sine units, eller anti luftskytte, eller gode mod heavy tanks, eller foot soldiers, eller gør/giver en ekstra skade mod bygninger.
Også skal det hele være så balanceret som muligt.
Man laver bare ikke lige et RTS spil, der er satme meget tænken og testing angående balancering. -- Long you live and high youll fly and smiles youll give and tears youll cry and all you touch and all you see is all your life will ever be... Jeg har selv spillet en del RTS spil, og har selv mange ideer og planer allerede til spillet, men det er altid rart med nye input.
Faktisk bliver mine planer meget som det du beskrev, dog med en settlers økonomi.
Det bliver sat i middelalderen / vikingetid.
Banerne bliver store, med mange gode resourcer i midten, og få i kanterne. Det vil få spillerne til at kæmpe om områder, istedet for at turtle.
Jeg er stor fan af tech tree, hvor du sikker scouter din fjende, og counter det han bygger, hvis i så begge scouter, kan kampene forbåbentlig blive meget variede og du bliver nødt til at tilpasse dig i hver kamp og ikke bare køre en fast strategi i hver kamp.
Tech tree vil minde om det i Supreme Commander 2, hvor man langsomt tjener points, som man kan bruge og unlocke nye ting.
Units regner jeg med at give exp hvor de så stiger i lvl, men de får kun exp for units 1 lvl under dem, eller over.
Derved får man ikke lige pludselig en OP highlvl unit, men kun 1 enkelt lvl over fjendens bedste.
Spillerne vil sikkert spille mere taktisk og sikkert, og folk som bare spammer units uden at tænke og bare feede med friske lowlvl units, vil sikkert tabe. -- :D har du et screenshot af spillet? Eller er du ikke gået igang?
Er det 2d, 3d? Hvordan er kamera vinklen(lige som starcrafts)? -- Asus P8Z68-V PRO - i5 2500K /Corsair H100 CPU køler w/ Noctua NF-P12 - Corsair AX850 - Zotac GTX680 2GB - Samsung SSD 830 128GB O / Snipp , det bliver rts, altså byg baser, saml resurser og byg units, ikke dota/moba eller rtt
Har spillet en del starcraft og warcraft.
Jeg ved godt der skal balanceres og tænkes en del :)
regner sq ikke med lige at bikse noget sammen :P
indtil videre arbejder jeg på en "engine" med 3 unit types og en simple resourser.
Lige nu kan man bygge bygninger, der er pathfinding, og arbejder på GUI atm.
Edit: det er 3d, standard 45grader ned, med rotating og zooming cam.
Håber på flere inputs fra rts veteraner. -- :D Jesper det lyder spændende :) Du skriver bare hvis du skal bruge folk til at beta teste :P -- Long you live and high youll fly and smiles youll give and tears youll cry and all you touch and all you see is all your life will ever be... Du skal overveje din målgruppe meget.
Hvis du retter dig mod hard core spillere er det jo en ting, retter du dig mod casual gamere er det en helt anden ting.
Hvad jeg læser ovenfor tyder på at du vil lave en multiplayer spil.
Personligt spiller jeg kun single player, så det vil være mit ønske til et spil.
Såfremt du inkludere singleplayer, så anbefaler jeg dig at sørge for at "spilletiden" på banerne/missionerne holdes indenfor 30-90 minutter. -- Graphite 600T, P67 Deluxe, 2500K, NH-U12P SE2, XMS3 8GB, X-fi, X-750, GTX460, Vertex 2, Sony-BD, Dell U2410, Win7
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|