Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hvor meget tid skal jeg bruge på IT?Af Gæst Gammelklog | 10-06-2020 10:00 | 1660 visninger | 13 svar, hop til seneste
Jeg arbejder i en produktionsvirksomhed med marketing og dokumentation, og har IT som en "sidebeskæftigelse". Selv om det bliver lidt med elastik og metermål, så vover jeg at stille spørgsmålet:
Hvor meget tid skal jeg forvente at bruge på det?
De umiddelbare forudsætninger er som følger:
Inhouse servermiljø:
1 x fil/print/DC/DNS/DHCP
3 x SQL
2 x RDS
1 x Gateway/RD Connect
1 x Backup
1 x App
Vi kører Veeam backup med cloud copy
Vi kører Office 365 i et hybridmiljø(?) med ca. 65 brugere på 2 lokationer
Vi har eksternt it-firma til at overvåge kritiske tjenester på servere, samt foretage opdatering af disse (og andre komplicerede opgaver).
I huset anvender vi bl.a. C5 (Factory), Office-pakken, Solidworks, Windchill PDM, Adobe CC
Mine typiske opgaver er brugeroprettelse i AD/365, indkøb/installation af pc/printere, klargøring af pc'ere samt ikke mindst "First level" brugersupport på alle it-relaterede opgaver både hardware- og softwaremæssigt. Det omfatter især alle former for hjælp til Windows 10, opsætning af mobilklienter, fejlfinding af enhver slags, restoring af filer, programopsætninger samt alt andet tænkeligt - og ofte utænkeligt...
Min arbejdsgiver og jeg er ikke helt enige om hvor lang tid sådan noget skal tage. Er der nogen der tør byde? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Det lyder da som om du fuldtids IT mand ? et er udførsel, noget andet er dokumentationen - det umuligt at svarer på hvor lang tid overstående må allokere af tid.
Alle virksomheder har individuelle krav - Så find en balance, hvor du bliver respekteret ellers går du surt i det. -- øhh ? just love sweet lemon juice :)
--
Sidst redigeret 10-06-2020 10:04 Tænker det kommer meget an på hvor selvhjulpene de 65 brugere er, men er enig med #1, lyder da næsten som en fuldtidsstilling? -- Dette indlæg bliver overvåget af NSA. Det er svært at sige, for det kommer jo også an på, hvor god behandling du får af din IT leverandør.
Hvis du har en fast IT leverandør, skal du sandsynligvis bruge mindre tid på at købe løsninger, produkter og den slags. Hvorimod hvis du bare handler lidt her og der, og "hvor det nu er billigst og på lager", så kommer du til at bruge mere tid på det samlet set.
Jeg tør ikke byde på hvor meget tid du kommer til at bruge på det, da der er mange ukendte faktorer, men hvis i ikke allerede har en fast IT leverandør, så vil jeg anbefale i får en. En som du kan overlade arbejdet til, hvor du, i stedet for at skulle ind på en webshop, logge ind, finde ting du skal bruge osv., bare kan ringe og sige "send mig det samme som sidst, og tonere til den der printer vi har".
På den måde kan du spare en masse tid på indkøbsdelen. Det gælder også, eller kan i hvert fald også gælde, fornyelse af licenser, administration af O365 osv.
Jeg vil anbefale du tager fat i en IT leverandør som kun beskæftiger sig med erhvervskunder:
For eksempel:
https://ed.dk[...] - www.atea.dk[...] - www.comm2ig.dk[...] - med flere. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 10-06-2020 10:07 Nu spørger du hvor meget tid du skal forvente at bruge, men hvor meget tid bruger du reelt?
Hvis alt kører som smurt, så skal du vel bruge en små 30min på at drikke din kaffe og ellers gøre klar til at hoppe på dine egentlige opgaver. Hvis der er ild i det hele, så er det en anden snak.
- Brugeroprettelse i AD/365
- Indkøb/installation af pc/printere
- Klargøring af pc'ere
- "First level" brugersupport (hardware- og softwaremæssigt. Alle former for hjælp til Windows 10, mobilklienter, fejlfinding af enhver slags, restoring af filer, programopsætninger samt alt andet tænkeligt - og ofte utænkeligt)
Er du sikker på at i er enige om hvad du er ansat til? :D -- ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q Det vil være umuligt for os at vurdere.
Der mange faktor der spiller inde.
Bruger niveau: Hvor meget support du skal yde.
Hvor meget skal du klargøre i forhold til nye medarbejder osv osv.
Hvor vigtigt er det som køre der.(Her tænkes, nogen der dør, hvis det smadre ned, eller hvor mange penge tabes i timen 100kr eller millioner osv.
Resten burde i teorien køre selv.(og så ved jeg godt teori og praksis ikke altid hænger sammen)
Der selvfølgelige noget backup, der skal testes en gang i mellem og en opdatering her og der.
-- Google is your friend! Du skriver selv, i ikke er enige om hvor langt tid sådan noget "skal" tage.
Men det er ikke noget med "skal" -> it support og drift af virksomhed IT "kan tage" alt fra 0 minutter til hele din uge
problemer opstår og med 65 medarbejdere kommer der nok en del fejl40
Jeg er ansat et sted med 25 medarbejdere, og jeg bruger hver dag alle mine timer på at hjælpe andre eller sikre mig vi er driftsikre -> deploy nyt infrastruktur så folk kan arbejde -- Nej Det lyder som om det er opgaver du allerede varetager? I så fald må du vel vide hvor meget tid det tager (og kan dokumentere dette?). Hvis din chef kun vil betale for x antal timer så må du gøre det du kan nå på den tid og henvise uløste opgaver til næste dag/uge/måned med henvisning til det timebudget du har fået stillet til rådighed. Det duer ikke at de prøver at tørre en stor (og forretningskritisk) opgave af på dig og kun betale for en delmængde af opgavens omfang.
I alle fald lyder det som om at din chef slipper væsentligt billigere end ved at fuldtidsansætte en til dét... sådan en kapacitet koster hurtigt mindst 400k om året... det bør også kunne være en forhandlingsposition... at selv den pris du foreslår er (formodentligt?) billigt sluppet ift alternativet. -- Play: i7-9700K, Z390i Strix, RTX2080 Super, 16GB@3ghz, Louqe Ghost S1, 1TB 970EVO, SF600, 34" AW3418DW 3440x1440@120Hz
Work: 15.4" MBP Retina 2017 Mange tak for svar.
Som jeg selv skrev, bliver det her meget med "elastik & metermål". Det ER nærmest umuligt at vurdere.
Jeg har IT-området som det tredje punkt på mit ansvarsområde, men der er ikke decideret sat tidsramme på. Det prioriteres blot som det første, når det er nødvendigt. Husets brugerkartotek er en ganske broget flok, hvor nogle er en hel del mere selvhjulpne end andre...
Men jeres input er fine, og noget jeg kan bruge. Den årlige MU samtale er forestående, og så må vi jo se om jeg og mester når frem til en fælles forståelse...
/ Gammelklog
-- #8 ...dokumentér tiden du bruger... så er der ingen elastik... men kølige data. Du gør dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at registrere den arbejdstid - så du kan forelægge din chef det. -- Play: i7-9700K, Z390i Strix, RTX2080 Super, 16GB@3ghz, Louqe Ghost S1, 1TB 970EVO, SF600, 34" AW3418DW 3440x1440@120Hz
Work: 15.4" MBP Retina 2017 Nu bliver jeg lidt en "lyseslukker".
Jeg er ikke ubetinget enige med de fleste ting der bliver nævnt.
I har et eksternt firma tilknyttet, som formentlig kører på en serviceaftale, der koster en arm. (Og skal man gøre timelønnen op for dem, tager de sig nok ret godt betalt)
Det lyder for mig, som om mange af de opgaver du påtager dig, skal du sende videre til firmaet.
Hvis ikke aftalen er af den art, så få din chef til at fortælle dig helt nøjagtig hvad det er, han forventer de skal lave og hvad du skal lave. Det er ret væsentlig, at firmaet der bliver betalt i dyre domme, også yder den service de bliver betalt for.
De punkter du nævner du varetager, bør ikke tage hele din tid, for 65 brugere.
Og ja, jeg har siddet med et lignende setup, hvor jeg sad med ikke 65, men knap 250 brugere. -- http://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" hvis du varetager alle de funktioner, hvad laver jeres eksterne IT leverandør så, udover at hoste jeres virtuelle servere? der er jo ikke særlig meget tilbage, udover netværksdelen. -- #11
Som jeg læser det, så hoster de ikke engang, men vedligeholder/overvæger deres in-house servere.
For mig lyder det som om, der er nogen der bliver taget i...jeg mener, taget ved næsen.
Det kan selvfølgelig også være, at der er noget/en del der er udeladt af #0 -- http://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" Sidder i et eksternt firma hvor vi varetager opgaver som du nævner for kunder.
Det der normalt ses er det kan variere hvor meget tid der bruges i perioder.
Står du pludselig med mange oprettelser og nedlukkelser på en gang eller har en masse der skal rulles ud til alle brugere kan også være Office 365 sager med Microsoft der trækker tænder ud så riscikere du bare ikke at have tid til noget andet i en periode der sagtens kan vare en måneds tid.
Der skal også medregnes i tid på hvem har ansvaret for sikkerheden på brugere og pc’ere løbende bliver vedligeholdt og opdateret.
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|