Hvad har cinemagic med parallelimport at gøre?
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs
Hej igen, Takker for svar!
Cinemagic parallelleimportere deres samsung telefoner. Så det jeg vil vide er om det har noget med garanti at gøre??
--
Garanti skal du ikke bekymre dig om, Det er Cinemagic som står ansvarlig for garantien uanset om det er Parallelimporteret eller ej :) Det er sådan lovgivningen er når det er Business to Private.
--
Parallel importeret eller ej, gør ingen forskel for dig, så længe du ikke skal bruge den i erhvervs sammenhæng. Der kan blive problemer med garantien hvis du køber en parallelimporteret telefon.
Hvis du skal indrulle din telefon i Knox eller anden MDM system, kan det også give problemer når det er parallelimporteret. Men så længe du køber den privat, har du stadig dine 2 års reklamationsret. Så hvis du får problemer med den, er det forhandlerens problem.
Husk, garanti og reklamationsret er 2 forskellige ting.
--
- Indsæt signatur -
Hej igen.. Og takker for svar!
Jeg har bare engang hørt at man ikke kan få lavet mobilen via autoriserede værksteder.. Det er måske ikke gældende længere??
--
Cinematic - og de fleste danske forhandlere - køber produkter udenfor Danmarks grænser, hvilket der intet er galt med / ulovligt. Køber man indenfor EUs indre marked som forhandler er der ikke tale om parallel import.
Køber en forhandler udenfor EU så skal man have producentens accept for import fra et andet handelsmarked, hvilket man nok næppe får i dit tilfælde med Samsung som har distributører i hele EU.
Parallel import er hvor du køber et produkt som er købt udenfor EU, så med mindre Cinemagic gør det, så er der ikke tale om parallel import. Hvis Cinemagic F.eks. køber en telefon fra en tysk forhandler som har købt varen fra Samsung Tysklands distributør, så kan det danske værksted godt nægte at tage reparationen (eller sende en regning til forhandleren). Hvorom alt er, så er du jo sikret din reklamationsret igennem forhandleren i de 2 år efter køb.
--
#3
Se #4.
Forretninger der sælger til private er ikke forpligtet til at yde nogen som helst form for garanti.
#5
Det har jeg aldrig hørt om før. men regner med det skal stå i garantibestemmelserne for samsung hvis det er tilfældet.
Hvis den skal repareres ifm. med en reklamation er butikken jo ikke forpligtet til at benytte af samsung autoriseret værksted.
Hvis der er funktioner i produktet der ændres som følge af parallelimport skal det tydeligt fremgå af slutbrugeraftaler mv.
Men tænker det simple løsning ville være at skrive til samsung support og spørge om garantibestemmelser, teperation osv gælder uanset hvilken butik (I danmark) den er købt i.
--
#7: Det var også reklemationsret jeg tænkte på :)
--