Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Gråzone mellem returnering og RMA?

Af Bruger Aspirant EmilC | 19-07-2017 13:32 | 1230 visninger | 10 svar, hop til seneste
Hej med jer! Jeg har netop samlet et nyt bæst (alle komponenter var nyindkøbte) og kom efter længere tids simpel fejlsøgning frem til min ene ram klods måtte være defekt. Jeg ringene til butikken jeg havde købt rammene ved og forklarede problemet, hvorefter jeg fik oprettet en RMA sag. Begge klodser blev kort efter sendt afsted. Jeg ringede så til butikken for at høre om et skøn på hvor lang tid sagen ville tage (et nyindkøbt bæst der bare samler støv er ganske frustrerende). De spurgte så om rammene var pakket i original emballage og om de havde tegn på brug? Det var de og uden tegn på brug. De tilbød derfor at returnere pengene for købet, når de havde tjekket varens stand. Min bekymring er nu, hvordan den her gråzone mellem RMA og returnering skal forstås. Ud fra min fejlbeskrivelse kan de jo se jeg har brugt rammene, så hvorfor vil de tage dem retur, når de i første omgang ville have oprettet RMA sag på dem? Kan de vurdere dem som let brugte og dermed have tabt værdi, så jeg kun får refunderet en del af beløbet? Sidder på spring for at købe nogle nye med kort levering, så det er lidt vigtigt om jeg f.eks. kun får halvdelen af beløbet igen. Håber nogen kan hjælpe med at afklare procedurerne for sådan noget her lidt :)
--
#1
gasolin
Guru
19-07-2017 13:35

Rapporter til Admin
Du må for ..... godt bruge dem, hvordan ellers skulle du kunne vide om de virker. At få pengene tilbage er da at fortrække for det er hurtigere end at vente på en rma.
--
#2
TheMoller
Supporter
19-07-2017 13:41

Rapporter til Admin
En RMA betyder Return merchandise authorization og er altså en betegnelse for at de godkender du sender produktet retur for at vurdere om det skal repareres, pengene tilbage / whatever
--
#3
EmilC
Bruger Aspirant
19-07-2017 13:42

Rapporter til Admin
Tak for svar! #1 Troede løbet var kørt (mht. returnering), når de var sat i en maskine og blevet brugt. Ja, sagde da også med det samme ja tak til den løsning! :) #2 Tak for opklaringen!
--
Sidst redigeret 19-07-2017 13:44
#4
TheMoller
Supporter
19-07-2017 13:45

Rapporter til Admin
#3 Der er forskel på en returnering og pengene tilbage hvis produktet er i stykker. Du har som udgangspunkt selv ret til at bestemme om du vil have pengene tilbage eller produktet skal repareres, hvis det går i stykker. Dette er til forskel fra at du har 14 dages returret ved onlinekøb, hvis produktet ikke fejler noget. Butikken har mulighed for at fratrække et beløb hvis det bærer synligt præg af at være brugt, og deraf lavere værdi, hvis du vælger at benytte din returret.
--
Sidst redigeret 19-07-2017 13:46
#5
Jim Night
Guru
19-07-2017 13:50

Rapporter til Admin
#4 Man har da ikke selv ret til at vælge imellem reparation og returnering ved første fejl. Det plejer at være muligt efter 2. eller 3. reparation af samme fejl, hvor man kan vælge mellem reparation, ombytning og returnering.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#6
NitroBlast
Guru
19-07-2017 13:52

Rapporter til Admin
#0 Det kan nogen gange være lettere for en butik at give pengene tilbage i stedet for at håndtere en RMA-sag med producenten. Når de tilbyder dig pengene retur, så skal du forvente at få alle penge retur og ikke kun en del af beløbet. Du skal dog være opmærksom på, at ved en RMA-sag skal forhandler dække alle fragtomkostninger, og ved en returretssag er det dig som kunde, der skal dække disse udgifter. Du skal også huske på, at hvis du får penge retur for RAM, så skal du (måske) betale fragt igen, når du bestiller nye, og dette kan være en merudgift for dig. #1 RAM er som regel i en plomberet emballage. Er plomberingen brudt, så kan forhandleren kun (gen)sælge dem som demo-vare med et mindre tab, og dette tab kan forhandleren kræve at få kompenseret af første køber. Tiderne hvor idioter kunne bestille hardware hjem for at teste og benchmarke dem, for så at få pengene retur, er heldigvis fortid! :-)
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 19-07-2017 13:53
#7
TheMoller
Supporter
19-07-2017 13:55

Rapporter til Admin
#5 Jo det har du faktisk. Du bestemmer som udgangspunkt selv om du vil have en ny vare, reperation eller hvis det er en væsentlig fejl pengene retur. Dog må det ikke påføre sælger uforholdsvist store omkostninger eller det er umuligt at efterkomme ønsket. f.eks. ved udgåede varer mv. https://taenk.dk[...] Det kræver dog som nævnt at det er en væsentlig fejl.
--
Sidst redigeret 19-07-2017 13:56
#8
ToFFo
Guru
19-07-2017 14:58

Rapporter til Admin
#7 - Yes, man kan som udgangspunkt selv vælge. Husk alle købelovens små finurligheder er baseret på ikke-definitive begreber. Cirka så længe, rimelig tid, som udgangspunkt bla bla bla. Det er frygteligt at handle efter :P
--
Nu uden signatur :O
#9
EmilC
Bruger Aspirant
19-07-2017 15:13

Rapporter til Admin
Jeg var egentlig af samme overbevisning som #5. Men det lyder til jeg kan regne med at få returneret hele beløbet hvis varen er defekt. Og skulle jeg have taget fejl og rammene fungerer fint, så vil det vel betragtes som en standard retur sag. Rammene var ikke plomberede, men sat i spænd i en slags plastik kasse og kunne derfor pakkes præcist som de blev modtaget. Mange tak for info folkens :) Opdaterer lige tråden, når jeg ved hvordan sagen præcist ender.
--
#10
Prospect
Monsterbruger
19-07-2017 17:36

Rapporter til Admin
Super service af butikken..
--

Opret svar til indlægget: Gråzone mellem returnering og RMA?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning