Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
problemer med privacy onlineAf Gæst beer | 12-02-2015 13:41 | 1526 visninger | 17 svar, hop til seneste
http://www.hardwareonline.dk[...]
I ovenstående tråd nævner the688 (i indlæg #44) at han har problemer at folk tracker hans færden online så de kan give ham målrettet reklamer.
Er der nogle der kan uddybe problemet og forklare mig hvorfor det er slemt at google eller facebook ved hvad jeg laver online? Hvad er skaden i det? Og hvad mister man ved at de ved hvad man laver? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Du mister din personlige frihed. Jeg er da pisse træt af at Google skal have lov til at overvære mit privatliv.
Og nej, jeg har ikke noget at skjule, men stadig, hvornår er nok, nok for google og NSA. -- i7 3820 @ 4,5Ghz, 7970 Vapor-X GHz, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 24GB, Gigabyte X79-UD5 #1 hvilken firhed er det præcist du mister af at google ved hvad du laver? Og hvordan bliver dit liv indskrænket? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg kan forklare dig, at jeg har et issue med at store kommercielle firmaer tracker min færden på nettet, og bruger den information til at sælge til 3. part.
Jeg kan varmt anbefale dig at se denne dokumentar :
http://www.imdb.com[...]
som forklarer det så selv menigmand kan se problemet.
Eftersom "Big Data" er blevet en stor salgsvare, og ens brugerdata, ens færden, ens søgehistorik osv. er blevet en handelsvare, så synes jeg ikke at firmaer som Facebook og Google skal "have lov til" uhindret at bruge mig som et produkt på deres hylder, groft sagt.
Det er jo allerede sådan, at i mange jobsøgnings-situationer, så går virksomheder ud og køber information på deres kandidater, og så bruger de data fra f.eks FB og Google - alt fra om du har søgt på gedeporno, til hvor du ellers har søgt arbejde, og mange andre ting.
Det samme gælder forsikringsselskaber og mange andre aktører. Hvis jeg skal være nogens vare, så synes jeg måske det er rimeligt at jeg får noget for det. Det gør jeg ikke.
Jeg ved godt at det virker "tin-foil-hat" - men det ændrer ikke ved princippet. Og med den hastighed vi bare kaster os over alting i dag, ukritisk, så er det måske sundt lige at stoppe op, og se på hvad vi som forbrugere "finder os i".
Det er jo alment kendt at f.eks Facebook indsamler data om dig, også selvom du ikke har en Facebook-profil. Hver eneste lille side som har en "like" knap, registrerer dit besøg. Også selvom du ikke klikker. Det er barnelærdom for de fleste af os - men mange mennesker aner det ikke. Og mange mennesker er ligeglade. "So what, det sker der jo ikke noget ved" - well, enten er mine data *mine*, eller også tilhører de et firma et sted, ejet af nogle aktionærer et sted, som gør sig rige på at sælge mine data.
Nogle folk har også et problem med at deres kæreste boller med andre. Andre er komplet ligeglade, så længe hun spreder benene når man har lyst selv - hvad hun så gør i sin fritid - who cares, så længe man får dækket sine egne behov, ikke?
Så - hvis du en dag har en jobsamtale, så kan du jo undre dig over hvad det var der gjorde at du ikke fik jobbet - om det var den der "like" du gav til en post fra Enhedslisten, eller det at du har set White Power musikvideoer på Youtube, eller ...
Og det er stadig småting. Tænk på alle de devices der samler information om os. Alting er "Smart" noget. Smart TV, SmartWatch, din SmartPhone, hell, selv fucking køleskabe har Twitter nu.
Der er jo en grund til at det bliver mere og mere udbredt, vanvittigt hurtigt. Og det er at nogen kan score kassen på det. På dig. Du kan være okay med det. Du kan også være ligeglad. -- "ORK SATME!" ..i øvrigt skrev jeg intet i den tråd om at jeg havde et problem med at de trackede mig "så de kunne tilbyde mig målrettede reklamer".
-- "ORK SATME!" #3 hvis en virksomhed virkeligt køber data fra google/facebook som ikke er anonymiseret i sådan en grad at de kan finde ud af har trykket på "liked" for Enhedslisten så kan jeg fortælle dig en ting. Så er jeg glad for at de ikke gider hyre mig. En virksomhed som ikke gider hyre en pga. en politisk orientering er ikke en virksomhed jeg gider arbejde ved. Derudover må det være en lyssky virksomhed da det vist ikke er helt lovligt ikke at ansætte folk pga en politisk orientering.
Derimod har virksomheden betalt google/facebook penge som de bruger på at forbedre deres services (ellers vil vi stoppe med at bruge deres services).
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg kan godt følge OP's oprindelige spørgsmål. For så længe denne tracking *kun* benyttes til at formidle personligt rettede reklamer, så kan jeg egentlig heller ikke se problemet. Det er vel stadig mig som forbruger, der vælger at købe en vare eller ej.
-- #6 det er også dig selv som bestemmer hvilke data som du putter ud på nettet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #7 - er det?
Eller - ja, det er det. Hvis du fravælger en masse ting. Og hvis du ved hvordan du slår alting fra, i alle dine devices. Det er bestemt ikke alle der gør det.
Jeg var ude at køre i forgårs. Skulle bruge min telefons navigation. Så jeg slog GPS til. Eller, som det hedder nu : "Sted". Så spørger telefonen mig om jeg vil tillade at "alle google-apps får adgang til dine lokationsdata". Nej da? Kun for navigationen. Men det var ikke en valgmulighed. Enten alt eller intet. Men jo, jeg bestemmer da selv. Hvis jeg køber en telefon med GPS-baseret navigation så bestemmer jeg da selv om jeg vil bruge det - men jeg er lidt "okay?" over udsigten til også at skulle acceptere en masse andre mere eller mindre beslægtede tjenester, for at kunne bruge den tjeneste jeg ønsker at bruge. Er det okay? For dig er det, åbenbart.
Hvis du ikke godkender EULA'en på dit SmartTV fra LG kan du ikke bruge funktionerne. For eksempel. Er det okay? Well - ja, ikke? Hvis man ikke godkender betingelserne for hvilke data nogen må indsamle og give videre - så er ens TV værdiløst. Men man kan jo bare lade være med at bruge de funktioner man har betalt for.
Hvad med polariseringen mellem de store udbydere? Hvis du er forfatter og vil uploade din bog, så den kan komme på Apple's online-store, og du ikke kan.. fordi du ikke gør det fra et Apple-produkt.. Er det så okay?
Hvad nu når du enten er nødt til at vælge hvilken "lejr" du vil være i. Google? Apple? Vil du bruge den her app, eller den her app? Skal den virke med dit TV? Så skal dit TV understøtte samme producent. Dit ur? Din laptop? Dit køleskab? Dit kreditkort? Din betalings-app?
Så hvad nu når Apple siger "Hvis du vil bruge ApplePay, så skal du godkende den her EULA som siger at vi må bruge din telefon som wifi-hotspot" - eller noget helt tredie. Jamen, så lader du bare være med at bruge ApplePay, ikke? Men når nu den butik du gerne vil købe ind i, har indgået en eksklusiv-aftale med Apple? Tough shit?
Om det bliver så galt? Måske. Måske ikke. Spol bare 10 år tilbage, og spørg dig selv hvor meget du kunne have forudset af den verden vi står i nu. Der var en gang det var VHS eller BetaMax. BluRay eller HD-DVD. Det var bare et valg. Men det bliver mere og mere de samme aktører som er involveret i *alt* det du laver. Hvad nu når den-og-den nye serie du gerne vil se, bliver udgivet på *en* platform pga eksklusivaftaler - præcis som med konsolspil?
Man skal ikke have en vanvittigt god fantasi for at forestille sig "worst case scenario" - og .. kig tilbage på hvor mange der grinede af "1984" - og selv efter at den bog har været læst af alle, og "big brother" blev noget vi alle var bange for - så har vi selv udleveret alle vores data til systemer der er 1000 gange mere omfattende end STASI, KGB, NSA osv nogensinde ville have været for bare 10 år siden. Men vi gør det gladeligt.
Der er tusindvis af eksempler. Vi bestemmer selv hvad vi finder os i. Jeg har for nylig misset en generalforsamling i en forening, fordi jeg ikke har en Facebook-profil. Og "man" gider ikke sende emails ud. Fordi folk kan "bare få en Facebook profil".
Så ja - du bestemmer helt selv. Hvis alt det du bestemmer er "Nej". Eller at du bestemmer, at du er et produkt på andre folks hylder.
Fint at du kan sige at "du ikke vil arbejde for..." et bestemt firma, med en bestemt politik. Sig det til dine børn, når understøttelsen stopper. Sig det til dit forsikringsselskab, når din bilforsikring er højere end du har råd til, fordi du er placeret i en "risikogruppe" fordi du ser mange streetracing-videoer... Det er fint at have en masse principper når tingene går godt. Det er bare svært at tage friheder tilbage når de først er væk. Når kontrollen først er givet til nogle andre - så tager man den ikke "bare" igen. Og som vi bliver mere og mere afhængige af al vores "tech" - så bliver vi mere og mere stavnsbundet til de her firmaer.
Er du en kunde, eller et produkt? -- "ORK SATME!" Hvilke negative ting kan der ske ved at en app udvikler eller firma ved at du handler ind i bilka mellem kl 10-12 lørdag? Hvor ligger skaden?
Og bare fordi en App har adgang til din GPS så betyder det ikke at der opsamles data som visergives
Ang forsikring er det så ikke en god ting at folk som ofte ødelægger biler er dem som betaler mest i forsikring? og hvis dem som opføre sig på en måde er dem som laver skade så er det vel også dem som skal have højre præmie. Det kommer så til at betyder at folk som opføre dig fornuftigt kommer til at betale mindre i præmier, eg en god ting.
Jeg tvivler på at Apple eller andre firmaer vil nægte dig adgang til deres stores pga. data de har om dig da de er ude på at tjene penge og det gør de ikke ved at nægte dig adgang.
Indtil videre har du ikke kommet med nogle særlige gode argumenter til at det rent faktisk er et problem at virksomheder ved hvem du er.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. http://www.forbes.com[...] -- Bazinga!
Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede.
FFHAU! #9 Få for lige at hive fat i eksemplet fra #8, mener du IKKE at det er et problem, at fordi en person synes det er sjovt at se streetracing videoer i sin fritid, at vedkommende så skal betale mere i forsikring?
Fordi interessen er der, betyder det da bestemt ikke at han selv går ud og smadre sin bil... -- Dette indlæg bliver overvåget af NSA. #10 Dette er en gammel kending og viser at der er kommunikations problemer i familier i stedet for problemer med tracking.
#11 Det jeg mener er at vis der er større risiko for at du smadre din bil så skal du selveføldigt også betale mere i forsikring. Hvis folk som ser streetracing videoer i deres fritid også laver flere skader på deres bil så syndes jeg der er fair at de betaler mere i forsikringer ned dem som ikke ser streetracing videoer og derfor laver mindre skade (Under forudsætning af der er en korrelation mellem dem som ser streetracing videoer og dem som laver skader på biler. Jeg ved dog ikke om dette passer).
Dette argument kan også drejes 180 grader så dem der ikke ser streetracing videor så kommer til at betale mindre -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 - Nej. De antager hun er gravid. Deri ligger problemet. -- Bazinga!
Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede.
FFHAU! Du vælger konsekvent *ikke* at forholde dig til de problemstillinger jeg rejser. I stedet tager du banale eksempler frem om at handle ind i Bilka.
Der er nok ingen pointe i at du laver en tråd hvor du spørger om noget, og så konsekvent nægter at forholde dig til de argumenter der bliver præsenteret.
Hvis du ikke kan se noget problem i, at andre køber og sælger dig, så nej, så er der vel ikke noget problem.
Hvis du ikke kan se et problem i, at vores udbud på en hel masse ting, bliver begrænset voldsomt af at rettigheder og eksklusive aftaler ligger hos meget få, meget store aktører, som går komplet på tværs af platforme, og som ikke bare påvirker dit computerbrug, men samtlige af de devices du benytter dig af.
Hvis du ikke kan se et problem i, at kommercielle interesser får lov til uhindret at gøre præcis som de vil, fordi de er "store nok", så er der vel ikke noget problem.
Hvis du ikke kan se et problem i, at de store aktører får adgang til flere og flere områder, og flere og flere kontaktflader til dig, så er der vel ikke noget problem.
Hvis du slet ikke kan sætte dig ned og forestille dig bare *en* situation, hvor det kunne være rart som borger og forbruger, at have en rettighed eller to... før vi afskriver os enhver form for tilhørsforhold til vores eget liv... så er der nok ikke noget problem.
Hvis du er ude af stand til at ekstrapolere fra den situation vi er i nu, til en mulig potentiel situation i fremtiden - den nære fremtid - hvor endnu mere er privatiseret, og i hænderne på store selskaber, som kan bestemme det de vil over dig...
Jeg kan spare på min bilforsikring. Ved at lade en GPS-boks installere i min bil. Fedt - works for me - jeg kører ikke for stærkt. Hvad så når den begynder at spille reklamer i min radio? Er det nok? Og nægter at lade dig køre, før du har hørt reklamen færdig? Hvad så når prisen for forsikringen stiger til det dobbelte fordi du ikke har boksen. Hvad så når boksen ser at dine unger er med i bilen - og spiller reklamer for McDonalds hele turen? Og din GPS kun viser dig hoteller du kan overnatte ved, som producenten har en aftale med? Og den producent kræver at du skal bruge en bestemt app. Som kun er tilgængelig for Android-brugere.
Jeg er lidt bekymret for at du slet ikke kan sætte dig bare *lidt* ind i, hvad det er for nogle bekymringer der ligger til grund for privacy-bevægelsen. Du behøver ikke være enig - lad da endelig folk blive rige mens du reklamerer for dem. Men at du slet ikke kan se hvordan et af de her tusind scenarier kan blive et issue.
"Det er ikke et problem for mig lige nu - så det kan være ligemeget" - ja, indtil din situation ændrer sig. Eller hvis du ved et uheld skulle slå hovedet og komme til at bekymre dig om andre mennesker, og deres rettigheder. Fint hvis du har råd til den dyre forsikring, eller sundhedsforsikringen til dine børn - og verden skal nok blive et bedre sted, når den er befolket med folk der er komplet ude af stand til at se verden fra andres synspunkt, -- "ORK SATME!" Hvis man ikke kan se noget problem i at firmaer tracker ens færden og lærer så meget som muligt om din adfærd at kende med henblik på at tjene penge på det, så er det jo ens eget valg. Mit problem er at det ikke er gennemskueligt hvad data om mig bruges til. Der er stort set ingen grænser for, hvordan det kan misbruges.
Jeg kan kun anbefale at se dokumentaren i #3. Den gav virkeligt stof til eftertanke for mig - jeg var før i tiden ikke særligt opmærksom på, hvad andre indsamlede af oplysninger om mig og min færden på nettet. Det er jeg i dag. Og der er ikke gået noget af mig eller mit internetbrug af den grund.
Den dag, man får problemer til jobsamtalen pga. nogle forumposts, google-søgninger eller andet, som man måske/måske ikke har lavet på nettet, så er det noget lort. Eller hvis ens forsikringspræmie på bilen pludselig stiger voldsomt, fordi man har læst artikler om alkoholmisbrug eller epilepsi, så er det noget lort. Den dag, man ikke kan komme med flyveren, fordi en eller anden søgning fra min ip-adresse har sat mig på en no-flyliste, så er det noget lort.
Sølvpapirshat much? Måske lidt. Urealistisk scenarie? Det tror jeg personligt ikke. Tværtimod er jeg sikker på, at det kommer til at ske, for der er penge i lortet. Nogle politikere vil måske kæmpe i mod, men når først amerikanerne er købt og gør det, så gør vi andre det nok ikke længe efter.
Det er slet ikke svært at beskyttet sig mod den slags kommerciel datamining, så det gør jeg med glæde :) -- ITX:
i7 4770k
Gigabyte 780
Bitfenix Prodigy http://www.forbes.com[...]
So Target started sending coupons for baby items to customers according to their pregnancy scores. Duhigg shares an anecdote — so good that it sounds made up — that conveys how eerily accurate the targeting is. An angry man went into a Target outside of Minneapolis, demanding to talk to a manager:
English: Photograph of abdomen of a pregnant woman
Target knows before it shows.
“My daughter got this in the mail!” he said. “She’s still in high school, and you’re sending her coupons for baby clothes and cribs? Are you trying to encourage her to get pregnant?”
The manager didn’t have any idea what the man was talking about. He looked at the mailer. Sure enough, it was addressed to the man’s daughter and contained advertisements for maternity clothing, nursery furniture and pictures of smiling infants. The manager apologized and then called a few days later to apologize again.
(Nice customer service, Target.)
On the phone, though, the father was somewhat abashed. “I had a talk with my daughter,” he said. “It turns out there’s been some activities in my house I haven’t been completely aware of. She’s due in August. I owe you an apology.”
Target's Andrew Pole (from LinkedIn)
What Target discovered fairly quickly is that it creeped people out that the company knew about their pregnancies in advance.
“If we send someone a catalog and say, ‘Congratulations on your first child!’ and they’ve never told us they’re pregnant, that’s going to make some people uncomfortable,” Pole told me. “We are very conservative about compliance with all privacy laws. But even if you’re following the law, you can do things where people get queasy.” -- Jebus...
At man efter snart alt for mange år væk herfra, vender tilbage til et lille kig, og ser at tingene ikke har forandret sig en tøddel, er borderline uforståeligt.
Nuvel.
En lille anekdote.
Karl-Børge var ivrig bruger af indernettet... Som så mange andre, benyttede han både smartphone og computer, og var ivrig bruger af sociale medier. Karl-Børge "likede" hvad han nu kunne lide, delte det han synes om.
Hans chef var selvfølgelig også på Facebook, og havde godt bemærket at Karl-Børge ikke ligefrem delte politiske holdninger med ham.
Karl-Børges afdeling stod for en fyringsrunde. Da afdelingen var ret lille, og der skulle fjernes to stillinger, røg Karl-Børge. På baggrund af hans politiske valg. Det var selvsagt ikke den officielle årsag, men når en person skulle prikkes blandt et lille team, hvor alle var på samme niveau, var det andre præferencer der udgjorde valget.
Nok er ovenstående en anekdote, men dog så tæt på virkeligheden som jeg kan argumentere for, uden at udstille folk.
Ser vi ud over anekdote-scenariet, så kender de fleste vel efterhånden til rejse-selskabers brug af cookies for at "låse" prisen for folk der har set en rejse, og derved sikre at det er samme pris og ikke en lavere de ser, såfremt de tilgår siden igen.
Hvad de færreste ikke er helt klar over, er at man kan benytte Big Data til at få viden omkring brugeradfærd, og derved tweake priserne op i forventede spidsperioder. Vær ikke i tvivl her, det er særdeles nøjagtige forudsigelser man kan gøre sig på baggrund af blandt andet Big Data, det bruges i stor stil, og er en medvirkende årsag til mersalg, til øget indtjening og andet godt.
At virksomheder deler data med omverdenen er også velkendt. Og dér begynder problemerne at kunne opstå, hvis man ser det lidt ude af kontekst. Bevares, som situationen er pt. i DK, er der ikke de store risici ved det, men prøv at spørge kinesere om de er lige så rolige omkring deres privacy online.
Kommer de forkerte til magten, er det for øvrigt for sent at ændre adfærdsmønster. For data er trods alt historiske, og kan traces langt tilbage.
Så... Hvis man vælger at skide højt og flot på privacy og lignende, og postulere at det ikke har nogen betydning, så må jeg på det kraftigste anbefale folk med disse holdninger at påmontere den virtuelle snublekyse og med et fast greb spænde hageremmen.
Og ja... Jeg bruger selv facebook, sociale medier og internettet. Og ja, jeg arbejder selv med analyse og privacy. Men jeg tager mig de forholdsregler jeg mener er relevante for mig, samtidig med at jeg benytter mig af en vis skepsis.
Jeg siger ikke at man partout skal lade være... Jeg siger at man bør åbne øjnene og se hvor slemt det KAN blive.
Sgu.
-- At være, eller ikke at kunne.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|