Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
H: Problem med RMA hos ComputersalgAf Supporter Aspirant BadMan | 07-07-2014 16:08 | 5302 visninger | 30 svar, hop til seneste
Her er min historie. Det skal lige siges at det er ret lang.
Jeg har købt en LG 34UM95 skærm ved Computersalg men efter ca. 3-4 uger så får jeg "Bad Backlight Bleed" som i kan se på billede forneden. Jeg gik så ind i Computersalgs hjemmeside og lave en RMA sag (det tog ca. 5-10mins). Så skulle jeg vente på deres e-mail hvor de skal bekræfte at "RMA er ok". Så jeg kan sender min skærm ind til dem.
Link 01: http://tinypic.com[...]
Link 02: http://tinypic.com[...]
Ca. en dag senere fik jeg en e-mail fra dem hvor det siger at jeg nu kan sender min skærm ind for RMA og på e-mail er der også en Post label som jeg skal printer det ud og klister det ind i Kasse for at sender min skærm ind til dem. Et pr. dag efter modtog de min skærm og sender de videre til deres Leverandør.
Et pr. uger efter så fik jeg en e-mail der siger at skærm er på vej tilbage til mig og leverandør kan ikke find noget fejl med skærmen. Jeg sender dem så en e-mail for at siger at jeg er meget utilfredse med resultat af RMA sag. for man kan tydelig se at der er problem med farver på skærmen. Jeg har også check en masse forum om den her skærm og mange har også det samme problem som mig. Hvor de får "Bad Backlight Bleed". Nogle er heldig at kunne bruge deres fortrydelsesret, mens andre som mig først få "Bad Backlight Bleed" efter nogle uger. En af dem kan I se i link forneden. Den her skærm kost 8000 kr. for mig. Så sådan en fejl synes jeg ikke det er acceptabel.
Link 03: http://www.reddit.com[...]
Link 04: http://hardforum.com[...]
Link 05: http://forums.overclockers.co.uk[...]
Et pr. dage efter modtog jeg så min skærm og der jeg pakke det ud fandt jeg så ud af, at der er ridserne bag ved skærmen. Desuden så mangler der nogle skruer til "Skærm Stander". Jeg e-mail dem om skade bag ved skærmen og at der mangler nogle skruer samt billeder af skade. Det siger så at jeg skal beviser at skade ikke var der da jeg sender det ind til dem. Men jeg er 100% sikkert på at der ikke var noget ridserne bag ved skærm der jeg sender det ind til dem. De kan heller ikke beviser at det ikke var dem eller deres leverandør der lave ridserne bag ved skærmen. Også siger de at jeg skal tjekke kasse igen for skruer og det gjort jeg så men jeg kan stadigvæk ikke find det skruer.
Ham jeg taler med siger at han er sikker på at han ikke har pakke kasse ud (efter det kommer tilbage fra leverandør). Så han mener ikke at han kan lave ridserne bag ved skærmen. Men så sender jeg ham et billede hvor man kan se at der er ComputerSalg tape på kasse. Så jeg spørge ham om hvorfor de tape kasse igen hvis ikke det har vær åbent? I kan se vores sametale forneden.
Underlig nok så har det kun tape kasse forover men ikke forneden.
Her kan i se vores sametale og billede af skade.
Link 06: http://postimg.org[...]
Ps - klik på billede igen så vil det forstørre det endnu en gang, så kan I bedre læse teksten.
Link 07: http://postimg.org[...]
Den sidste e-mail lyder godt nok underligt for jeg forstår ikke hvorfor skal man skal spørge sin leverandør om et billede af skruer? Det få mig til at tænke at de ikke har sender min skærm til LG for reparation. For jeg tror når man sammenarbejde med ens leverandør så tror jeg ikke det er en problem hvis man mangle nogle skruer og få dem tilsende. Det jeg er bange for, er at det bare finde nogle skruer der ligne den fra min skærm på deres lager også sender det til mig ellers så er der ingen grund til at spørge deres leverandør om billede af skruer.
Her er nogle spørgsmål, som jeg håber at nogle vil hjælp:
1. Hvem skal bevis om skade på min skærm? Er det Mig, Computersalg eller deres leverandør?
--------------------------
På billede forneden kan man se at de modtage min varen 13/06/2014 11:06:10 og sendt dem videre til leverandør 13/06/2014 11:07:29. Så det ser ud til at det bare sætte Post label i kasse og derefter sender det videre til deres leverandør. Hvis det ikke har tjekke min skærm da de modtaget den fra mig og heller ikke tjekke den efter reparation fra deres leverandør. Så er der stor chance for at det er deres leverandør der har lave ridserne. Men hvis de har tjekket min skærm der det modtaget det fra mig og der var problem eller mangle så vil de havde kontakt mig, men det gjort de ikke.
Link 08: http://postimg.org[...]
2. Er det overhovedet lovligt ikke tjekke sin kundes RMA produkt før man sender det videre til sin leverandør og tjekke det efter reparation fra sin leverandør? Hvad nu hvis deres leverandør har ødelægge noget (eller endda værre send mig en mursten!). hvem skal så stå ansvar for det?
Mange Tak til dem som gider at bruger deres tid på at læse min historie. og jeg håber at I kan hjælpe og vejlede mig så jeg ved hvad jeg skal gør næste. Jeg har tænkt at gå til Forbrugerklagenævnet men jeg vil prøve lige spørge folk her ind først da det kan tage rigtig langt tid med Forbrugerklagenævnet. Plus måske er der nogle her der har oplevet noget lignende? så kan det måske giver mig nogle god råd.
Jeg har også bestille en X-Rite EODIS31 i1 Pro for at se om det kan hjælpe med at gør Backlight Bleed mindre værre end det er nu, men lige nu så vente jeg på det skruer fra Computersalg.
Har ikke hørt fra dem side Torsdag. --
Ting går ikke væk fordi man ignorerer dem.
er du ordblind forresten? lidt svært at læse din tekst fra tid til anden pga stavefejl og manglende endelser på ord.
puha, en lang omgang og jeg kan ikke hjælpe forfærdeligt meget men lidt kan jeg da.
jeg har selv haft en sag ved forbrugerklagenævnet. sagen tog knap 2 år at endeligt blive afgjort og afgørelsen var 2 som var enige med mig og 3 som var uenige.
hvad angår hvem der har ansvaret og hvem som skal bevise noget så er det dig som bør have taget billeder af hvordan du havde pakket varen ind og hvordan varen så ud inden du sendte den desværre. for ellers er det blot ord mod ord og hvis dette er tilfældet får virksomheden som regel ret.
vil dog sige at der er kommet nye regler anno 1 Juni mener jeg det var om nethandel. prøv at google de nye regler og se om de kan hjælpe dig.
men hvis jeg var dig og havde dette problem ville jeg ringe til LG personligt efter denne oplevelse da LG naturligvis ikke er interesseret i at få et dårligt ry så de vil ofte strække sig langt for at hjælpe dig.
held og lykke. -- PII 1090T, Asus Crosshair 4 Formula, G.Skill 4*2gb Eco 1600, XFX 6970*2, Thermaltake Element V, Coolermaster 1250W Pro, Eyefinity med 3 Acer GD245HQ For mig virker det lidt atypisk/unormalt, det du har oplevet.
Jeg har handlet med computersalg i mange år og har også haft adskillige RMA sager. Altid behandlet meget professionelt og med det har jeg været tilfreds.
Hvis, eller når, skærmen blot kommer retur uden at have været repareret eller modificeret må du jo kontakte LG med samme dokumentation som du vedhæftede til computersalg. Måske tage nogle nye billeder/video og sende direkte til LG, forklar at du via computersalg har fået afslag på en RMA sag, og om det virkelig kan være rigtigt.
Som #1 skriver tænker jeg at LG vil gå meget langt for at hjælpe, men også at du så vil få vished, eller klarhed for om det er noget som de kan eller vil gøre noget ved. Det er selvfølgelig ubehageligt at du står med en usikkerhed om hvorvidt det er computersalg som vil eller ikke vil hjælpe.
Du kan så i samme omgang forklare dem om de ridser bag på skærmen og de manglende skruer. Det har de nok også en mening om. Husk at fortælle LG at computersalg henviser til LG omkring skaden på chassis.
Held og lykke med sagen. -- 4960X/MSI GTX780Ti/ROG FORMULA IV/SSD840PRO/8GB G.Skill Ares 2133mhz/Corsair RM850W/Antec 1900/Samsung S27A750D. Man kan få 2 4k (tn)skærme eller 1-2 21:9 ips og en mindre ips skærm til den pris, så den skal bare være iorden, det jo ikke en billig 120hz 1440p ips skærm til under 3000kr fra amazon,ebay (selv om panelet godt kan være fra lg).
Tag den med til et uafhængigt men godkendt værksted, betal det koster for at de kigger på en imens du er der og er der en fej som lg skal lave eller bytte skærmen på, så få værkstedet til at lave en report så du kan dokumentere der er et problem med skærmen. -- Tak for alle jeres svare! Vil kigge mere på det når jeg er hjem. Er på iPhone lige nu.
Flere råd er altid velkommen! Mange tak. -- Ting går ikke væk fordi man ignorerer dem. mit råd er at kontakt LG frem for der hvor du har købt den, det ska man gøre med alt hardware, bedre service hos producenterne, efter min erfarhing -- #1 Er du ordblind?
#0 Prøv eventuelt at skrive til LG på Facebook. Husk at beskriv dit problem samt vedhæft nogle billeder. -- #6 Nej nej, det skal man netop ikke gøre. Som forbruger er du langt ringere stillet ved producenten end ved forhandler.
Har personligt kun gode erfaringer med ComputerSalg, men som skrevet før, kontakt LG og hør hvad de siger. -- det er jeg ked af at høre #0, jeg er selv blevet udsat for noget hos proshop.dk og derfor handler jeg ikke der mere.
jeg er blevet ret glad for computersalg :)
så din historie er da helt klart ikke sjovt at høre -- MAXIMUS IV GENE - i5 4570K - Corsair Dominator Platinium 16GB 1866Mhz - Gigabyte GTX670 - Creative Sound Blaster Z-Serie - Fractel Design Define Mini Hej alle igen
#1
De nye regler handler hvis kun om det 14 dages fortrydelsesret. Dvs. at man kan ikke forvente at få 100% beløbet tilbage som man plejer og det er op til Netbutikken som skal vurdering hvor mange penge man få tilbage hvis varen er brugt eller tage skade osv.
Link: http://www.forbrug.dk[...]
Jeg skal prøve at få fat på LG imorgen. Ligenu kan jeg slet ikke send dem en Email da der er problem med deres email support side.
Har også sendt en email til Computersalg idag men har stadigvæk ikke noget svare fra dem om det skruer. måske får jeg det svar i morgen. Det er jo Mandag idag :P
Tak for alle jeres gode råd! -- Ting går ikke væk fordi man ignorerer dem. Jeg skal prøve at svare dig på love og regler så godt jeg kan. Jeg kan bakke det op med års erfaring fra RMA branchen.
Er det overhovedet lovligt ikke tjekke sin kundes RMA produkt før man sender det videre til sin leverandør og tjekke det efter reparation fra sin leverandør?
Det er op til forhandleren. Men alle bør gøre det. Ikke kun for at se om der faktisk er en fejl, men også for at se, at kunde ikke prøver at snyde forhandler. Så forhandler pakker produktet ud, ser hvad der er med af tilbehør, checker for skader, ridser og andre kosmetiske fejl, og pakker evt. om, hvis ikke det er forsvarligt indpakket. Hvis der er ridser mv. på skærmen ved indlevering, bør forhandler tage billeder af det som dokumentation, inden produktet bliver sendt videre til LG's servicepartner.
Jeg mener at InfoCare tager sig af reparationer af LG produkter. Men jeg er ikke helt sikker. Det er egentlig også underordnet. De reparerer i hvert fald mange af deres produkter. TV, bluray-afspillere, hjemmebio og så videre. Så mon ikke de også tager skærme.
Du skriver, at du har indsendt skruer, der ikke er kommet med tilbage, samt der er ridser på skærmen.
Har du billeder af dit produkt, så du kan bakke din påstand op? Det er så ganske frygteligt vigtigt at tage billeder. Altid. Af alting. Tilbehør, emballage, produktet foran/bagved/bund/sider. Sindssygt vigtigt. Især ved fortrydelsesret. Hvis posten har danset polka på din pakke, kan du ikke bevise noget som helst, hvis du ikke kan bevise varens stand inden overdragelse til posten.
Billeddokumentation. Altid. Det kan bare ikke siges nok.
Til slut vil jeg nævne, at LG, samt andre producenter, har en tolerance for backlight bleeding. Backlight bleed skal være meget slemt, før der kan laves en RMA sag ud af det. Det er også et dyrt panel for dem. Så det er ikke noget man bare lige skifter pga lidt bleeding.
Jeg kan se på dine billeder, at det bleeding er ganske slemt. Men hvis det ikke overskrider LG's foreskrifter om tolerance for pixelfejl/bleeding og hvad har vi, så kan du ikke kræve skærmen skiftet. Hvis en tekniker på et autoriseret LG værksted har konstateret, at det bleeding ikke overskrider tolerancen, så bliver det meget svært for dig at få medhold i din sag.
Det er lidt det samme med plama buzzing. Altså plasma-tv der summer. Det gør de. Nogen mere end andre. Men som oftest, er det ikke slemt nok til, at man kan få gjort noget ved det. Det vil også, som oftest, stå i produktets manual. Altså at det kan summe lidt og det er helt normalt. Der er dog ekstreme tilfælde, hvor buzzing er så slem at hele panelet skiftes.
Du kan prøve at kontakte LG kundeservice. Men jeg vil gætte på du får et af disse 2 svar:
"Du må sende produktet til reparation igen, hos vores servicepartner." Hvilket du selvfølgelig ikke får noget ud af.
Eller: "Hvis teknikeren har afgjort, at det ikke overskrider tolerancen for backlight bleeding, så kan vi desværre ikke gøre mere for dig.
Du skal være glad for du ikke har fået en regning fra infocare. Hvis de ikke finder fejl, så kan det hurtigt koste dig 500kr eller mere i "besvær-gebyr". Både fra infocare men også fra computersalg.
Hvis du opretter en sag hos forbrugerklagenævnet, og du får medhold, vil du selvfølgelig få eventuelle "besvær-gebyrer" refunderet.
tl;dr version - Du mangler billed dokumentation, da du ikke kan bakke din påstand om skruer eller ridser op uden beviser. Sad but true.
Alle producenter har en tolerance overfor backlight bleeding. Nogen har meget lidt tolerance så de bytter ud af nærmest ingenting (enterprise markedet), mens andre skal have utroligt meget før de gør noget ved det (Det generelle forbruger-marked)
Kontakt endelig LG, men vær forberedt på, at du nok bare bliver bedt om at sende produktet ind igen, uden de tager kontakt til deres servicepartner anyway.
Håber det giver dig nogle svar. Der er ingen definitiv løsning på dit problem. Jeg kan kun fortælle dig hvad du skal gøre, og hvad de skal/bør gøre. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] #11
Tak der er rigtig mange gode info i din post.
Jeg har handle hos Computersalg før og har aldrig haft noget problem, men det er også den først RMA hos dem (så hvidt jeg huske, har ikke køber hardware online i langt tid nu). Som sagt så har jeg kun brugt den her skærm i 3-4 uger så jeg har stadig original emballage og kasse. Jeg sendt det hele tilbage til dem. Kabler, Manualer, CD'er, Skærm, Skærm Stander og selvfølgelig skruer.
Det skruer er vigtig da man skal bruger det for at kunne sætte skærm op og jeg har selvfølgelig tjekke det hele før jeg sender pakke afsted. Men som en her sagde "Det er ord mod ord".
Det med ridserne er vigtig da jeg er bange for at garantien bortfalder hvis Backlight Bleed bliver værre og værre.
Kan stadig ikke send en email til LG Danmark så måske vil jeg ringe/chat med dem senere idag.
Hvis LG danmark ikke vil gør noget ved min Backlight Bleed så vil jeg prøve LG UK. Man kan faktisk ikke find den her skærm på LG Danmarks hjemmeside.
Det her ser virkelig sort ud for mig, men jeg håber hvis LG ikke vil/kan gør noget så håber jeg at Computersalg kan I det mindst find det skruer ellers så er det 8000 kr. ud af vinduet. -- Ting går ikke væk fordi man ignorerer dem. Hvis det for LG er acceptabel Backlight Blled for en skærm til 8,000, så skal jeg aldrig have en LG skærm i hvert fald. Det er dog begrænset hvad du kan gøre, hvis de siger det. Andet end at give dem så mange dårlige anmeldelser som muligt på amazon, trustpilot mv. -- MB: ASUS Z77 Sabertooth | CPU: i7 2600K | GPU: GTX 580 | RAM: 16GB 1866MHz | CASE: Silencio 550 | SSD: Samsung 840 | HDD: 1TB WD Black Skriv dit review her: http://www.lg.com[...]
Og så kan du jo stille spørgsmål ved det som de skriver om skærmen på deres hjemmeside: http://www.lg.com[...]
As LG IPS Monitor features consistency and less changes in colour temperature, it offers a colour impression identical to that of the original image. You can enjoy lifelike picture picture quality without any colour shift whether you are standing or lying down.It allows you to enjoy any content, such as action movies, web surfing and RPG games for a long time in comfort.
Jeg studser over dette: it offers a colour impression identical to that of the original image det som du viser på de vedhæftede billeder, går ikke helt i tråd med det som de skriver. -- #13 - Det er det samme hos Dell og mange andre producenter. Det er bare en gråzone. Det hele ligger i måden de tolker det på.
De kunne jo sagtens skrive: "Hos LG tolererer vi ikke ret meget backlight bleed."
Hej LG. Definer lige "ikke ret meget backlight bleed!"
"Joeh... Ikke meget. Men der må godt være lidt. Ikke så lidt så det ikke kan ses, for det tæller jo ikke. Men det skal heller ikke være super slemt jo..."
"Se disse billeder. Hvordan tolker i det?"
" Baaah... Det er da ikke så slemt! Du er bare sart. Håber du er glad for vores produkt. Kthxbai."
Det er jo ikke kun skærmens kvalitet der gør den dyr. Det er jo også selve størrelsen. Det er ikke billigt at producere en 34 tommer monitor. Selv de billigste producenter af den størrelse skærm skal have en god slat i kagedåsen for sådan en skærm. Gætter på at de billige koreaskærme koster omkring 4500kr bare for en "sølle" 30tommer skærm. (med fragt)
Og der er risiko for ultra crap vare og ikke ligeså god garanti/reklamationsret/købsrettigheder. Bare lige for at sætte prisen i perspektiv.
Jeg synes, at den mængde backlight bleed er helt uacceptabel. Det er alt for meget. Det er vi helt enige om og jeg er skam på jeres side, det er der ikke tvivl om. Men... Måske kan man justere sig ud af det, ved at skrue ned for lysstyrke og kontrast. Jeg kender ikke lysstyrken på LG skærmen. Men lysstyrken på min Eizo 27tommer er fandme som solen. Jeg har lysstyrken ekstremt langt nede for at kunne holde til at se på skærmen. Så måske skal du bare lige tone lidt ned for lysstyrken. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] Hej Badman
Hvis du har tid i dag vil jeg meget gerne have lov til at gennemgå din sag. Jeg har mulighed for at kigge tingene igennem og evt. tjekke om de stemmer overens med med bekendtgørelsen i Købeloven, som omhandler forbrugerkøb(jeg går ud fra at der er tale om et forbrugerkøb i denne situation). Da jeg på nuværende tidspunkt læser til jurist ved Aalborg Universitet vil jeg muligvis kunne give dig et kvalificeret gæt på, hvad du burde gøre. Jeg kan ikke give dig direkte rådgivning, men jeg kan give dig noget vejledning, som du evt. Kan tage med videre til forbrugerklagenævnet, hvis der skulle blive en sag ud af det. Jeg har dog først mulighed for at kigge på det i aften, men hvis du er interesseret, så skriv lige til mig på den mail i min profil, så skal jeg med glæde kigge det igennem :-)
Mvh Rasmus/WebberX -- #16
det er satme fint gjort af dig :) -- MAXIMUS IV GENE - i5 4570K - Corsair Dominator Platinium 16GB 1866Mhz - Gigabyte GTX670 - Creative Sound Blaster Z-Serie - Fractel Design Define Mini Havde en Dell S2440L som efter et år fik hvad jeg eville betegne som værende uacceptabelt bleed...
http://i.imgur.com[...]
Lavede en RMA og efter 5 dage fik jeg pengene tilbage fra proshop.dk da Dell også syntes det var for meget... Det var på en lille 24" til 1800,-..
Dit bleed er jo fuldstændigt ude af propertioner... -- Long time lurker/guest poster Hej
Underskyld men der er så mange problem lige nu med mig at jeg har næsten ikke tid til at opdatere min sag her.
Jeg har stadig ikke tid til at kontakt LG Danmark og den sidste email (d. 8 Juli) fra Computersalg er at de stadig kontakt deres leverandør om det her skruer til skærmen.
#16
Tusind tak fordi du vil bruge din fritid på det her (jeg mener det!). Jeg ved ikke hvad mere info jeg kan giver dig da jeg har post alt i post #0. Men hvis du mangler noget så er du velkommen til at sender mig en email (du kan tjekke min profil). Endnu engang mange tak!
Måske vil jeg vente med at kontakt LG indtil jeg har fået det skruer fra Computersalg, så jeg kan sæt det hele op og følge Toffo's råd ved at skrue ned for lysstyrke og kontrast og se om det hjælpe.
Jeg fandt også ud af at flere og flere folk der har købt den her skærm få det sammen problem som mig. Selv med det ny version af skærmen (Rev02 - min er Rev00).
F.eks ham:
http://www.overclock.net[...]
Ham fra Link 03 har stadigvæk ikke noget info fra LG Tyskland. Skærm er stadig ved LG's værksted (han post det i en andet forum). Hvis LG hjælpe ham så tror jeg at der er stadig chance for mig hehe. -- Ting går ikke væk fordi man ignorerer dem. #16 - købeloven kan ikke rigtig bruges til noget i denne sag, da det er en vurderingssag. Købeloven er umådeligt simpelt dækker næsten ikke over noget overhovedet. Den er kortfattet og stort set ubrugelig. Her tænker jeg købeloven som den er skrevet, paragraf for paragraf. Der bliver ikke dækket ret meget. Man skal stort set hente alt info andre steder. Selve købeloven sort på hvidt kan ikke bruges.. Det er LG der har fat i den lange ende Mht afgørelsen med bleed. Det er dem der skal afgøre om det er for meget eller indenfor tolerance. Det står make I manualen. Det kan trådstarter evt checke op på. Altså hvad der står under warranty information. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] #20
Jeg ved ikke om du lige pludselig er gået hen og blevet akademisk uddannet indenfor det danske retssystem, men det du lige har skrevet må være noget af det værste jeg nogen sinde har læst mht. Vejledning, som omhandler en juridisk tvist. Købeloven kan sagtens bruges, da det sjovt nok er et forbrugerkøb der er tale om og i et sådan tilfælde kan jeg med garanti fortælle dig at Købeloven finder anvendelse. Jeg fik kigget noget af #0's problemstilling igennem igår og der helt sikkert materiale nok til at starte en sag såfremt #0 ikke selv finder en løsning på det inden da. At du så kommer og udtaler dig om noget, som du tydeligvis ikke har nogen som helst forstand på er mig ubegribeligt. -- #21 Kunne du ikke forklare, hvilke paragraffer i købeloven, du mener, der kan afgøre, hvem der skal dække for, at der er kommet ridser i et produkt, der har været sendt frem og tilbage mellem køber, sælger og reparationssted?
Hvordan kan OP bruge Købeloven til at afvise, at han er ansvarlig for ridserne? Og hvilke krav skal køber leve op til for at kunne skyde skylden på Post DK/sælger/producent? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #22 Jeg tror formodnings reglen her er overset i købeloven, lige meget hvilken form for skade produktet har, som ridser. Så er det IKKE køber som skal bevise noget, det er sælger som skal bevise fejlen IKKE var der fra salgstidspunktet eller ved modtagelse til reparation.
Så kan i lege med købeloven så meget i vil. Jeg tror #21 har muligheder her, hvis man vil bruge købeloven.
Så er der jo også forbrugeraftaleloven, som der kan kikkes på. -- #23
Problemet, som jeg ser det, med formodningsreglen er at:
Sælgeren må kun afvise din klage, hvis det enten er åbenlyst eller meget sandsynligt, at du selv er skyld i skaden, og det er sælgeren, der skal sandsynliggøre, at det er tilfældet.
fra http://www.forbrug.dk[...]
Hvis ridserne ligner ridser, der er kommet af, at man har monteret skærmen og på en eller anden måde har lavet "montage-ridser", så kan sælger argumentere for, at køber selv har lavet ridserne.
Men på den anden side, så kan sælger ikke bevise, om montage-ridserne er kommet ved køber eller ved reparationsstedet, så i praksis kan sælger ikke bevise noget. Ergo må sælger dække for ridserne.
Er det korrekt forstået? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #24 Kort, ja. Det mener jeg som udgangspunkt, og ellers må det jo bero på en tvist som sælger nok taber. Så bliver det jo bare endnu dyrere end denne påstand startede med at være. Det kræver dog at køber vil gå videre. -- #21 - Man behøver sgu ikke være uddannet jurist for at læse og forstå købeloven. Den er kort og hjælper ikke i ret mange tilfælde hvor der skal afgøres noget.
Reparationsforsøg fx, står der ikke noget om i købeloven. Men det er jo en meget MEGET vigtig ting at få med.
Hvor længe har sælger til at udbedre en fejl? Det står der heller ikle noget om. 2 hurtige som er meget væsentlige for reklamationsretten.
Købeloven kan ikke bruges direkte i dette henseende. Den kan ikke bruges som opslagsværk for diverse situationer man kan komme ud for. Mange får den lille i klemme, ved fx reparationsforsøg og hvornår man faktisk er berettiget til at annullere købet.
Det er noget forbrugerstyrelsen skal afgøre. Købeloven er MEGET overfladisk og skraber kun let den absolutte top af isbjerget.
Idet det her er en vurderingssag, kan købeloven ikke bruges som opslagsværk.
Køber kan ikke bevise at det er en egentlig fejl. Hvis LG siger at "jamen sådan er vores produkt bare", hvordan vil købeloven så hjælpe? Eftersom det er noget der angiveligvis er sket efter noget tid, så er der naturligvis tale om en fejl. Jeg er da også enig med alle i, at det er en fejl. Men hvis LG's teknikere ikke kan se fejlen, kan den jo heller ikke udbedres. Så er det forhandleren som køber har et udestående med. Så kan forhandler vælge at kreditere købet, eller betale serviceværkstedet for at montere et nyt panel.
Bemærk jeg udelukkende taler om backlight bleed sagen. Ikke om det med skruer/ridser. Som også er en meget dårlig situation grundet manglende dokumentation. Og heller ikke her står der noget i købeloven der kan hjælpe. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] #26
Du udtaler dig for det første om at Købeloven er kort og ikke hjælper når der skal afgøres noget, hvad mener du helt præcist med det? Jeg kan da fortælle dig, at hver gang du går ud og køber en varer, så er det købeloven der tages udgangspunkt i. Købeloven er vel og mærke deklaratorisk, med undtagelse af bekendtgørelsen, som omhandler forbrugerkøb, men dette betyder ikke, at virksomheder ikke også anvender købeloven, når der skal udformes en kontrakt. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor du ikke mener, at den er anvendelig, da den sagtens kan bruges i #0's sag.
Mht #0, så skal det siges, at jeg som udgangspunkt kun kan basere min konklusion ud fra det materiale, som han har fremsagt i hans første post. Da sager som disse ofte er en vurderingssag er det heller ikke sikkert, at min konklusion ender med at blive den rigtige, men jeg vil dog pointere nogle væsentlige ting, som OP kan gøre gældende overfor sælger.
Backlight Bleeding:
Da der i dette tilfælde er tale om et køb mellem en sælger, som fungere som erhvervsdrivende og handler indenfor sit erhverv og en køber, som handler udenfor erhvervsmæssig virksomhed, kan det hurtigt konkluderes, at der udfra OPs informationer er tale om et forbrugerkøb jf. KBL § 4a. Bekendtgørelsen, i Købeloven, som omhandler forbrugerkøb finder derfor anvendelse. Der er i dette tilfælde tale om et genuskøb, jf. KBL § 43, stk. 1.
Da der i dette tilfælde er tale om en skærm, som lider af såkaldt "backlight bleeding" skal det her vurderes om skærmen pga. denne mangel stadigvæk lever op til de krav, som man må kunne forvente af en skærm i denne prisklasse. Samtidig skal skærmen også leve op til de krav, som stilles i KBL § 75a, som beskriver salgsgenstandens overenstemmelse med aftalen. Som det fremgår af billederne i #0, så er der her tale om et ekstremt tilfælde, hvor de sorte farver, i kanten af skærmen, slet ikke er den farve som de burde være. Da det i dette tilfælde er så ekstremt, som OP's billed viser kan dette tale for, at skærmen ikke lever op til de krav, som stilles efter KBL § 75 a, stk. 1 og stk. 2.1, samt stk. 2.2.
Som KBL §76, stk. 4 nævner, så foreligger der en mangel ved salgsgenstanden, hvis denne er af en ringere beskaffenhed eller brugbarhed end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være. Ud fra OP's billed kan det ret hurtigt konkluderes, at den solgte vare er af en så ringe beskaffenhed, at den ikke lever op til de krav, som KBL § 76, stk. 4 foreskriver.
Da det er konkluderet at varen lider af en mangel har køber derfor mulighed for at anvende de mangelsbeføjelser, som stilles til rådighed efter KBL § 78, stk. 1.
Mht. de skruemærker, som er lavet bagpå skærmen, så synes jeg du burde oprette en RMA mere, hvor du nævner, at din skærm er ridset bagpå og derefter sender den ind. Da skærmen koster 8000kr, så burde de skulle kompensere dig enten med en ny skærm eller med reparation. -- #27 - Du udtaler dig for det første om at Købeloven er kort og ikke hjælper når der skal afgøres noget, hvad mener du helt præcist med det?
Det har jeg skrevet et par eksempler på i mit indlæg. Fx vedr. reparationsforsøg, som der ikke står noget som helst om, men som er en meget væsentlig del af reklamationsretten.
Det samme gælder tidsfristen for hvor længe forhandler har til at få afhjulpet en mangel før købet kan ophæves.
Jeg siger ikke den ikke hjælper når der skal afgøres noget. Jeg siger, at man ikke kan bruge den som opslagsværk mht. reklamationer og rettigheder. Det eneste der står i købeloven er sådan set, at hvis dit lort går i stykker indenfor 2 år, skal det fikses.
Der står ikke hvor længe det må tage. Hvor mange forsøg man har. Hvor længe forhandleren har til at afhjælpe fejlen.
Der står heller ikke noget om ny reklamationsret på den del der evt. bliver udskiftet. Og mere til.
Det er meget fint skrevet det indlæg. Men det hjælper ikke rigtig. For du kan jo ikke afgøre om der er en decideret mangel ved produktet. Ingen af os ved, om det backlight bleed var der fra starten, men OP ikke har set det før nu. Der er ingen af os der ved, om LG siger at det bleed ikke er nok til at det dækkes af garantien. Det skal deres egne teknikere jo afgøre.
Købeloven kan jo ikke hjælpe dig, hvis autoriserede og uddannede tekniker, som er udlært i at yde service og reparation på produktet, ikke kan se en fejl.
Så kan man sidde derhjemme og himle op over, at det er for dårligt og en skærm i den prisklasse blablablabla... For hvis de afgør, at skærmen intet fejler, så er det jo bare køberen der synes der er en mangel.
Igen, jeg er enig i, at der er en mangel på varen. Men jeg siger blot, at man ikke rigtig kan bruge købeloven til noget hvis LG afgør at skærmen ikke nogen fejl har. Hvem skal så afgøre om den har en fejl? En jurist uden forstand på elektronik?
Det er selvfølgelig mega surt. Og jeg forstår ikke LG ikke vil bide det i sig og udskifte panelet på garantien. Backlight bleed er en total gråzone når det kommer til reklamationsret. Ligesom plasma buzz og andre ting. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] Haha
Ham du har kontakt med er godt nok fuld af ....
Først påstår han at han selv har stået for håndtering af pakken, og bagefter siger han at hans lager muligvis har fundet det nødvendigt at tape pakken om.
Der er noget der ikke helt stemmer her.
Hvor vidt det er op til dig at bevise eller ej, ved jeg ikke lige i den her sag, men som udgangspunkt er det jo, men når der mangler skruer osv. så kunne det godt være at du får medhold.
Men jeg har kun en ting at sige.
http://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
Start en sag, for det lyder ikke helt rimeligt.
Blev fejlen rettet eller? -- #29 - Forstår heller ikke at forhandler ikke bare sender nye skruer, for at yde god kundeservice. Det kan ikke koste meget. Med mindre selvfølgelig det er specielle skruer som ikke lige er til at få fat på.
Altid tag billeder af alt man sender. Så står man ikke i fedtefadet på den måde. Det gælder både ved reklamation og især fortrydelsesret. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...]
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|