Som sagt er der noget som hedder "ond tro" og "god tro" i sådanne sager, og man er ikke i "god tro" hvis man tror man kan få en 180gb SSD til 1100kr...
Så syntes det helt fint han få fingeren af proshop.
--
i5 2500K / Asus Sabertooth P67 / 6950 CF Unlocked / 8gb Mushkin Redline /
er godtnok ikke mit billede af proshop.!
Det eneste jeg har været godt knotten over var da jeg modtog 4x2tb diske i en stor papkasse hvor det alt sammen kunne "raller rundt"
--
Maini7 920 - Asrock X58 Deluxe - 6gb Corsair - GTX 295 - Gt 430 - Cosair HX 850 - HAF X - 5.4 TB
Grunden til, at jeg spørger er nemlig også, at det ikke er mit billede af Proshop. Jeg har altid ment, at de var i den seriøse kategori af onlinebutikker.
#1 Angående "god tro" vs. "ond tro", skal der rigtig meget til. Havde han nu bestilt 100 diske, fordi prisen var ekstrem lav, ville det være ond tro. Men har han kun bestilt én disk, vil det være svært at bevise, at han handlede i ond tro. Som forbruger ville jeg prøve den ved klagenævnet.
/AJU
--
Det er jo så smart at proshop kan se, hvor kunden kom fra :) i tilfælde han kom fra edbpriser,pricerunner eller kelkoo vil han blive betegnet som at handle i ond tro, da han her har set at proshop ligger med halv pris under alle andre, hvilket er ikke bare usandsynligt på edbpriser. det giver direkte ikke nogen mening :D
Hvis han kommer direkte ind på siden er det derimod svært at bevise han handler i ond tro :)
dette har proshop nok taget med i deres beregning :)
--
Macbook Pro 15"
Nu er problemet for ham jo bare at Proshop har ret i det de siger med at han ikke har fået en ordrebekræftelse, men derimod en bestillingsbekræftelse. Derved er Proshop helt i deres ret til at afvise hans krav
--
#5 helt enig..
og jeg vil sige det var go tro da prisen var på edbpriser samt deres egen side... og de skal selv uploade priserne til edbpriser dvs de har haft mere en 1 forsøg til at finde fejlen.
--
Sakset fra
www.retssal.dk[...] vedr. Forbrugerkøb
Prismærkning
Det absolutte udgangspunkt er, at forretningsdrivende er bundet af det prismærke de sætter på deres varer. Kun hvor der bevisligt er sket en fejl og forbrugeren har været i ond tro, er den handlende ikke bundet af prisangivelsen. Ved ond tro menes det forhold, at forbrugeren har indset eller burde indse, at der forelå en fejlmærkning.
Jeg syntes ikke den er så klokkeklar som I ligger op til. Jeg ville stadig prøve den :)
/AJU
--
Det er jo ligegyldigt om det er i god tro eller ej, han har stadig ikke fået en ordrebekræftelse, derved er der ingen handel indgået.
--
Handlen er vel indgået så snart han har trykket send og betalt med kortet, når det drejer sig om fjernsalg?
Han acceptere jo deres tilbud, når han trykker send.
Der må sgu være nogle jurister her på siden, der kan hjælpe os :)
/AJU
--
#9 Har du slet ikke læst artiklen? Han har jo lige præcis ikke indgået en aftale før han har fået en ordrebekræftelse, ligesom det er ved alle andre fjernsalg.
--
2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram|2xGainward460GTX GS SLI|BenQ XL2410T&BenQ M2700HD
OCZ Vertex 2 120GB|Corsair GT 120GB|4x1TB|4x2TB Raid0
9#
nej det er uhyggelig hvor lidt folk ved selv på hol.
Kan være fordi folk ikke har deres aet dankort og ikke køber så meget på nette måske ?
fra proshop Der er ikke indgået en bindende købeaftale med Proshop ApS, før De har modtaget en ordrebekræftelse fra Proshop ApS.
Der tages forbehold for prisfejl mv. som følge af valutaændringer, krig, terror, naturkatastrofer, atomangreb, force majeure, leveringssvigt, afgiftsændringer, udsolgte varer og trykfejl.
Der tages forbehold for udsolgte varer og udskudt leveringstid hos Proshop ApS's grossister.
Proshop ApS gør SÆRLIGT OPMÆRKSOM på, at med mindre andet er nævnt, så er HOVEDSPROGET, i manualerne til de varer som Proshop ApS sælger, ENGELSK.
Proshop ApS gør i den anledning opmærksom på, at computer hardware og software er særligt komplicerede produkter, at de produkter som sælges hos Proshop ApS hovedsagligt produceres i udlandet. Det bemærkes, at engelsk er et af hovedsprogene i verden.
og mens vi er igang så nej det er ikke 2 års garanti det er 2 års reklamationsret
--
Han er jo til grin godt han ikk fik ret han har handlet i ond tro
--
#10, det har jeg skam. Men nu tager jeg ikke umiddelbart Proshops ord for gode varer i denne sag ;)
Spørgsmålet er hvornår handlen er indgået, når det er fjernsalg? Jeg mener ikke det er ved ordrebeskæftigelse fra butikken, men at aftalen er indgået før, måske når man afgiver sin ordre? Der er forskel på jura og butikkens fremgangsmåde.
/AJU
--
#11, har jeg læst. Men stemmer det overens med Aftaleretten?
Som udgangspunkt må du ikke stille forbrugeren ringere end købeloven forskriver. Derfor jeg gerne ville have en jurist til at vurdere det gældende spørgsmål.
Hvis du læser, hvad "Vagthunden" skriver, mener han jo også at sagen skal tages videre.
/AJU
--
14# det gør de heller ikke da orderen ikke er godtaget af ham fra EB så er dum nok til ikke af se det i den mail han for er jo frøægtlig for ham
og Vagthunden haha navnet siger vil sig selv
--
#0 "jeg må ikke få min harddisk" - Hvor er det fail, han vidste sikkert udmærket godt at det var en fejl. Er glad for de afviser ham, hvis de var forpligtet til at sælge til alle priser der var sat fejlagtigt (og de ikke havde sendt en ordrebekræftigelse) - så ville de generelle hardwarepriser nok være højere end det er tilfældet..
#15 Midt-data gik konkurs, Proshop overtog herefter konkursboet. Ergo har de ingen forpligtigelser overfor kunder i det tidligere firma.
--
Ergo
bestillingsbekræfelse er IKKE bindende for butikken
men en ordrebekræftelse BINDER handlen
og han havde IKKE modtaget ordrebekræftelse!
Kan virkelig ikke se hvad problemet er her ?
OT:
Har selv prøvet at købe nogle aktive højttalere ved eskildsen til 350 kr istedet for 3500
De sendte mig en ordrebekræftelse, og jeg kunne få varen til den pris (win win)
--
Maini7 920 - Asrock X58 Deluxe - 6gb Corsair - GTX 295 - Gt 430 - Cosair HX 850 - HAF X - 5.4 TB
#4
Nu er det jo ikke nemt som forbruger at se om der skulle være tale om et prisfald, et slagtilbud eller at "snige" sig ind på toppen af på edbpriser's liste og bagefter kalde det en tastefejl.
Det har været debatteret utallige gange før og slutter nok aldrig. Men har er en lignede sag fra forbrug.dk:
http://www.forbrug.dk[...]
--
Han bør helt klart ikke få den medmindre han har en ordrebekræfelse hvor prisen står.
Men kan da godt forstå at han prøvede lykken. Har selv prøvet at bestille en 24 ports managed gigabit switch til ca 1/3 af hvad den ellers kostede. Jeg fik en mail retur om at der var sket en fejlsætning af prisen og at de derfor var nødsaget til at ophæve ordren, hvilket jeg synes var ok.
Men når man kommer fra edbpriser.dk, så bør man vide en lille smule om hardware, og derfor også have i baghovedet at der kan være tale om en fejl i prisen.
--
#7, Reglen du henviser til er om tilbud, internet sider er kun en opfordring til tilbud.
Synes personligt folk der går i pressen med sådanne sager er idioter. Han vidst udmærket godt at det var en fejl. Dertil burde han også have sat sig ind i loven inden at han gik til pressen med det.
--
OT:
Han kunne i det mindste stille juletræet op før han fik taget billedet.
:)
--
Det er en ganske udmærket udstilling af den almindelige danske forbruger.
Problemet er faktisk at forbrugerne er så godt stillet i Danmark, at man (næsten) har frataget dem for at tænke selv.
Når så virksomhederne beskytter sig med det de kan (en bestillingsbekræftelse og ikke en "normal" standard ordrebekræftelse som mange - Mindre - webshops benytter sig af), så ender de stadig i Ekstrabladet for at svare på spørgsmål som burde være almindelig kendte - Specielt for en jurist. Det er slet og ret en skamplet, at en jurist kan udstille sig på den måde!
--
--
Indholdet af dette indlæg er blevet fjernet af Fjummer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. manden kender jo den rigtige pris på varen og er derfor heller ikke i god tro når han bestiller en vare til under ½ pris burde han vide det er en fejl.
men extra bladet har fået endnu mere lort smidt i omløb, ham den sure stodder kan squ bare handle ved komplett de er jo åhh så perfekte.
--
*ASUS P8Z68-V PRO*Intel I5 2500K*Asus EHA 5870 *
*G.Skill ECO 1600 Mhz 4GB*Corsair TX 650 V2*
24#
det er ikke kun danske raler det er EU raler
--
Prøv at holde fokus på emnet.
Det handler ikke om at proshop er gode eller ej
Derfor mangler der indlæg
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#32
Det er netop det trådstarteren spørger om. Om andre har haft dårlige oplevelser med proshop..
Så er det vel meget relevant, at man svarer "nej"?
--
2500k, P67 sabertooth, 6970, 8Gb RAM, 64gb SSD + 2tb NAS , Vandkøling..
www.dkbbq.dk[...] 32#"Det handler ikke om at proshop er gode eller ej"
hvad handler emnet så om vis jeg læser overkraften læser 0#
så liger det da op til hvad man syns eller vis det skal være 100% så skal svar kun være ja eller nej
--
#31
Der er kun nogle overordnede fælles retningslinjer i EU. De enkelte lande har deres egen lovgivning, som i mange tilfælde ligger meget tæt op ad hinanden.
Hvis det ikke var det du mente så beklager jeg - Men dine indlæg er stærkt præget af en meget ringe stavning.
--
OT
35# de 2 års raklemasionrat geleer helle EU de 14dage returret geleer også hele EU alle lande i EU hvilke specifikke raler tænker du på ?
går ud fra det er dem du hentyder til i 24# vilke andre er det ellers du tænker på ?
--
Nu er det kun nogle få år siden af den automatiske "ordrebekræftelse" blev omdøbt til "bestillingsbekræftelse", og på daværende tidspunkt var flere organer, bla forbrugerrådet, ude med riven og gøre handlende opmærksomme på, at dette var en omgåelse af praksis, og at forbrugeren som udgangspunkt kunne forholde sig til bestillingsbekræftelsen som værende en ordrebekræftelse.
--
//Cubbs
Proshop er i sin fulde ret her. Jeg kan slet ikke se, at der er en sag. Selvfølgeligt er han i ond tro, enhver der ved hvad en SSD er, ved også at prisen er helt hen i vejret.
Min erfaring med Proshop(og SHG.dk) er at det er en seriøs og fair butik. Jeg har oplevet RMA sager hos dem som er forløbet rigtigt godt også.
--
De rimmende rappende rullende rykkende bryggende kølende konger banker rim som hashomaner banker bonger
#33 Nej han spørg ikke om folk har haft dårlige oplevelser. Han nævner ikke god eller dårlig
#34 Du har helt ret, enten skal folk svare ja eller nej og ikke hvad de mener og føler.
Emnet ligger dog op til om denne sag er i orden eller ej. Ikke om proshop er gode eller dårlige at handle med.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
Nogen der kan oversætte 36, gik død i:
(Før)
de 2 års raklemasionrat geleer helle EU de 14dage returret geleer også hele EU alle lande i EU hvilke specifikke raler tænker du på ?
går ud fra det er dem du hentyder til i
(Efter)
De 2 års reklamationsret gælder hele EU, de 14 dages returret gælder også hele EU.
...Og så gik jeg død...
--
2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram|2xGainward460GTX GS SLI|BenQ XL2410T&BenQ M2700HD
OCZ Vertex 2 120GB|Corsair GT 120GB|4x1TB|4x2TB Raid0
#37 Jeg synes stadig, at deres nye praksis er fair nok. Hvis man går hen til kassen i en alm. butik og siger "Et styk GTX580 til 27 kr", og så ekspedienten henter et og tænker "hov, der er noget galt", så får man heller ikke varen, før ekspedienten har clearet det med chefen.
På samme måde er det fint nok, at man får en bestillingsbekræftelse. Så er det først, når de manuelt har kontrolleret bestillingen, at de accepterer gennemføre handlen og sender varen og faktura/betaling.
Hvis en vare f.eks. er gået ud af produktion, eller prisen er steget fra leverandøren, hvad skulle butikken så gøre? De kan jo ikke stampe noget op af jorden, der ikke produceres længere, og det kan ikke være rimeligt, at de selv skal tage tabet, når prisen stiger.
Hvis ovenstående skulle være praksis, så skulle butikkerne lagerføre varer nok til aldrig at løbe tør, og skulle selv tage tabet ifm. prisstigninger. Det vil i sidste ende blive meget dyrere for forbrugerne ifm. lagerbinding, risiko og muligt tab.
--
JA, jeg synes det er helt i orden gjort af proshop.
Han har ingen ordrebekræftelse fået fra proshop, derfor har proshop ret til at annullere ordren til hver en tid.
Off-topic:
Jeg synes pt. at proshop er den bedste online butik jeg har handlet ved gennem tiden. Det er især den bedste efter komplett.dk er blevet så langsomme.
Jeg har haft 13 ordre hos proshop gennem tiden, og har aldrig haft det mindste problem hos dem! Og når jeg har haft bestilt hos dem, har jeg altid kunne være 100% sikker på at jeg har varen dagen efter også selvom jeg først bestiller kl.21:00..
Jeg ved ikke hvordan de gør det, men de gør det fandme godt!
Så når jeg hører dårligt om proshop, så kan jeg slet ikke forstå det! :)
--
*Phenom II 965 BE*Crosshair IV Formula*Corsair 8GB XMS3*Asus EAH6950*Asus Xonar Essence STX*Sennheiser PC 360*
Underholdningsværdien i den artikel er næsten på højde med ham pensionisten der købte den billigste Aygo og brokkede sig over den ikke havde ESP.
--