Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Rimelig reparationstid på LCD tvAf Nørd Aspirant Strife | 25-02-2009 17:41 | 2960 visninger | 15 svar, hop til seneste
Mit 40" LCD tv gik i stykker d. 8. Januar (uge 2), jeg indleverede det til forhandleren dagen efter.
I uge 6 kontaktede jeg dem for en status, og fik at vide at det var et eller andet kort der skulle skiftes. Delen var bestilt og ville komme hjem i uge 7, og jeg ville så have mit tv tilbage i uge 8.
Nu er vi i uge 9 og jeg har haft fat i dem 2 gange, begge gange kunne de ikke lige sige noget og lovede at ringe tilbage, hvilket ikke er sket.
Hvad er andre folks erfaringer i lignende situationer?
Er jeg i min gode ret til at give dem en frist til f.eks næste fredag hvor tv'et så enten skal være repareret eller ombyttet, ellers kan jeg hæve købet jf. Købelovens §78 stk. 4
Vil da ikke mene at 8 uger er inden for "rimelig tid"? --
Nu har jeg ikke prøvet noget lignende med LCD TV, men med en Xbox360 købt i El-giganten. Der tog reparationstiden også lang tid (mener det var omkring 6-8 uger), så fik jeg pengene tilbage. Så jeg vil mene, at du sagtens kan sætte den tidsfrist. -- 27" Dell Ultrasharp 2709W og Asus G50V 15,4" Intel Core 2 Duo P8600 2,4 GHz, nVidia GeForce 9700M GT, 4GB RAM, 320GB HD Nej, det er ikke rimeligt. Med mindre du har fået et tilsvarende låne-tv imens.
Normalt tager det hos os 2-4 uger hvis det er i perioden indenfor garantien eller reklamationsretten og vi tilbyder kunden et (tilfældigt) låne-tv i perioden. Nogle gange går det ret hurtigt, men der sker også at der nogle gange går 4-6 uger. Men 2 måneder er ikke acceptabelt. -- http://chipsguiden.dk[...] Nej jeg har ikke fået tilbudt et låne-tv, og jeg er ved at være ret træt af at kigge på min gamle 21" billedrørs tv som jeg også måtte se Superbowl på (epic fail)
Men tak for svarene, så vil jeg ringe til dem imorgen og give dem fristen. -- http://www.strife.dk[...]
-----
http://www.mcb.dk[...] #6 ved ikke om det er det samme problem.
men jeg har en ven som havde købt en bærbar (acer) hos merlin, men som så gik istykker. Den kom til rep. i lang tid. Det viste sig så at der var en tvist imellem merin "gamle selskab" og acer at de skyldte dem penge. Kunne det tænkes at det er samme problem her.
Han fik forresten pengene tilbage efter 3dage da han sagde at han ikke ville være et gidsel imellem merlin og acer, så fik han pengene.
mvh
Christian -- ok #6 Tja, jeg tror desværre bare ikke at det går så nemt i dette tilfælde da det drejer sig om en hel del penge, så jeg tvivler på at de vil give mig penge tilbage.
Alternativt vil en bytning til et andet tv også betyde en stor udskrivning for dem.
Men i første omgang så håber jeg da at de får rubbet neglene og får mit tv hjem igen. -- http://www.strife.dk[...]
-----
http://www.mcb.dk[...] Hvis jeg var dig vil jeg skrive et brev til dem om at du kvræver at dit køb hæves og at du dermed får pengene tilbage. Dette skal ske med henblik på at de har haft tv'et til reparation i 8 uger, hvilket ikke kan anses som "inden for rimelig tid". Ydermere er du blevet oplyst om at tv'et ville være repareret og leveret tilbage til dig i uge 8 - hvilket ikke er sket. Du har prøvet at henvende dig men de kommunikerer ikke tilbage som de lover. Du har al ret til at hæve købet. Hvis de prakker dig en masse undskyldninger på skal du stå ved at det er uacceptabelt,og at du ikke vil gå med til andre løsninger end at ophæve købet. Det er meget vigtigt at du ikke lader dig bespise med dårlige undskyldninger - for det er dem der har lavet en fejl og det skal ikke gå ud over dig.. -- En stodder benægter alting - og en rigtig player sir' aldrig han er en! #8 Jeg tror dog at jeg vil fare lidt mindre hårdt frem end du foreslår.
Jeg giver dem en uge mere så vi når op på de 8 uger.
Og mht. brev, så er en mail da vel lige så godt hvis ikke bedre, så har man også bevis for at det er sendt og hvilken dato. Det er vel anset som at en butik som har deres email tilgængelig på deres hjemmeside også læser den. -- http://www.strife.dk[...]
-----
http://www.mcb.dk[...] #9 Det er op til dig.. men hvis jeg havde været i din situation ville jeg have noget igen for at være uden tv i næsten 2 måneder. Og det kan du få ved at få pengene retur - så kan du få et tv der sandsynligsvis er bedre til de samme penge og med en helt ny garanti..
Husk at du er i din gode ret til at ophæve købet - det er dig det går ud over.. ikke dem. Ikke være for flink ved dem ;) -- En stodder benægter alting - og en rigtig player sir' aldrig han er en! #11 Jeg forstår godt din pointe, men hvis der bliver en sag ud af det vil jeg tro at jeg står bedre hvis jeg giver dem en sidste chance.
Modsat ville man kunne få den opfattelse at jeg prøvede at udnytte situationen. -- http://www.strife.dk[...]
-----
http://www.mcb.dk[...] Efter at have sendt dem en mail igår aftes om at de fik en frist til næste uge er jeg lige blevet ringet op.
Mit tv var kommet hjem, sælgeren spurgte så om jeg kom ned efter den, eller han kunne sende den i en taxa som jeg selv skulle betale for.
Jeg sagde at jeg ikke selv havde mulighed for at hente den, og jeg mente heller ikke at jeg skulle betale for en taxa.
Det mente han heller ikke at han skulle, så jeg oplyste ham om at der i købeloven stod at det skulle ske uden udgift eller væsentlig ulempe for køberen.
Efter lidt diskussion og efter at have læst den specifikke paragraf op for ham og en anden på medhør, meddelte han at det havde han aldrig hørt om.
Han afsluttede med at han ville finde ud af noget og ringe tilbage senere. -- http://www.strife.dk[...]
-----
http://www.mcb.dk[...] #12
Tydeligt bevis på, at butikker ikke aner en skid om købeloven og ofte bare forsøger at lave deres egne regler og snyde den godtroende forbruger. -- Forbrugerstyrelsen har af flere omgange gjort opmærksom på, at rimelig tid anses til at være 3 uger (og absolut maks. 4).
" Da indklagede ikke har fremlagt dokumentation for aftalen eller for, at klageren efter 3 uger er blevet orienteret om, at tv’et var klar til afhentning, finder sekretariatet ikke, at indklagede har godtgjort, at der er foretaget afhjælpning inden rimelig tid, jf. købelovens § 79"
Desuden:
" Det følger af købelovens § 78, stk. 4 sammenholdt med § 79, at sælgeren skal opfylde tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet eller omlevering."
http://www.forbrug.dk[...] -- //Cubbs Men så fik sagen sin afslutning. Efter en lille diskussion hvor han igen ikke mente at han skulle levere den. Teksten om uden udgift mente han var selve reperationen.
Men han afsluttede med at sige at han måtte bide i det sure æble og komme ud med tv'et.
Retfærdigvis skal det siges at tonen var pæn og høflig, dog lidt beklageligt at de ikke har styr på købeloven -- http://www.strife.dk[...]
-----
http://www.mcb.dk[...]
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|