de mener måske at der er 1 års garanti.. det er vist altid 1 års garanti og 1 års reklamationsret :)
--
Intel Core 2 Quad Q9300 @ 3,13 ghz
Corsair XMS2 4 GB 800 MHz PC2-6400
Gigabyte 8800GTS 320 MB core-656 mem-984
HKC 580W PSU, Antec Nine Hundred
Nej!!
Du har altid 2 års reklamationsret på alt medmindre varen er brugt eller anden aftale er indgået....eller på fx fødevarer...;.)
http://www.forbrug.dk[...]
--
mangofrugt?...tja hvorfor ikke... Du har ½ års garenti og derefter 1½ års reklamentionsret, det er lige meget om du køber over nettet eller hvad.
Det gælder det meste, der er nogle undtagelser.
Om en oplader er en af undtagelserne, det tvivler jeg dog på. Selvom ddet ville undre mig hvis Telmore lyver over for folk (Har aldrig hørt det skulle ske i de 8år eller noget jeg har haft dem)
--
Har endedeligt fået ny PC som virker, så glad som en lille julegris.
Alle køb ved en forhandler i DK er underlagt den 2-årige reklamationsret. Telmore fusker dig...
--
DS4/E6600/2GB_6400_CL4/7900GT
Et vidunder er sket!!! Ingen System.OutOfMemoryException fejl lige nu ;o)
#1..nej igen...garanti er frivilligt for den enkelte virksomhed, hvorimod reklamationsret er lovpligtigt...
--
mangofrugt?...tja hvorfor ikke...
nej altid 2 år det er lovgivning
--
Intel Core 2 Quad Q9300 @ 3,13 ghz
Corsair XMS2 4 GB 800 MHz PC2-6400
Gigabyte 8800GTS 320 MB core-656 mem-984
HKC 580W PSU, Antec Nine Hundred
http://mobildebat.dk[...]
det her ser relevant ud
--
Intel Core 2 Quad Q9300 @ 3,13 ghz
Corsair XMS2 4 GB 800 MHz PC2-6400
Gigabyte 8800GTS 320 MB core-656 mem-984
HKC 580W PSU, Antec Nine Hundred #3...nej...hehe...det første halve år skal butikken bevise at du er skyld i at varen er defekt....derefter skal du kunne bevise at fejlen var der far starten...kort fortalt..
Garanti ligger udenfor købeloven og bygger på frivillige ordninger for virksomhederne overfor deres kunder...
--
mangofrugt?...tja hvorfor ikke...
2 års reklamationsret
Det første ½ år skal butikken bevise at fejlen ikke var til stede da produktet blev solgt,
De sisdte 1½ år skal køberen bevise at fejlen var der da produktet blev solgt.
/Lars
--
#7 i dit link tales der om garanti...det er altså noget andet end reklamationsret...
--
mangofrugt?...tja hvorfor ikke...
#8 Jep ved jeg, det er også det jeg skriver, måske et forkert ord at skrive "garenti", men det har ca samme betydning.
Har selv arbejdet i en EDB butik da de regler trådte i kraft, så kender dem udemærket godt :)
--
Har endedeligt fået ny PC som virker, så glad som en lille julegris.
#11..ja i virkelighedens praktik går det ud på det samme, men folk forveksler alligevel de 2 begreber...og det kan jo være et problem..
--
mangofrugt?...tja hvorfor ikke...
selvom reklamations retten er rar at have, så er den langt fra brugbar, det eneste man reelt kan bruge til noget er garanti perioden.
Hvorfor. ja fordi det netop er dig der skal bevise at fejlen var der fra købs tidspunktet, det vil jo være let hvis feks. du havde en bærbar, hvor der havde været kendte fejl blandt mange kunder, men har man et produkt, et alm brugs produkt, så kan firmaerne næsten altid sige at det er dig selv der har misbrugt dette, feks. mobil telefonerne er udtrykket fugt blevet kastet rundt, i periode ved mange fejl.
Apple er et godt eksempel, tegner du ikke deres specielle garanti ordning så har du kun 1 års garanti, og de skider praktisk talt på 2 års reklamations ret, når det ene år er gået (og der har du fin service, fejl bliver byttet uden at stille spørgsmål) så kan du glemme alt om ombyttere eller rep. hvis du ikke selv puger ud, eller TV stationerne har været efter dem.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
Der er ½ års garanti på opladere og batterier. Det er en "slidtage" del som ikke er underlagt samme garanti ordning som alt andet. Har selv været møllen igennem med Nokia.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #14..nu er det ikke nokia der laver lovgivningen...og lovgivningen er klar nok...
--
mangofrugt?...tja hvorfor ikke...
Der er ikke noget, som hedder garanti. I det ord ligger absolut intet, og derfor er der begrænsninger på, hvornår firmaer må bruge ordet. Der er med andre ord ingen, der reelt bruger ordet længere, og gør de, bør man være opmærksom.
Garanti er noget man som forbruger slynger af sted, men der er ikke noget, som hedder garanti og giver en rettigheder. Du har kun reklamationsret samt eventuelle tilføjelser så som butikker, hvor det er muligt at lade handlen gå væk indenfor 14 dage eller hvis du ikke er tilfreds (sidstnævnte er noget firmaet selv tilbyder, og ikke en ret)
Du har altid 2 års reklamationsret, hvoraf sælger har bevisbyrden de første 6 måneder og de resterende 1½ år er den din. Dvs. de første 6 måneder skal producentens bevise, at produktet ikke er behandlet efter hensigten, og ellers tage imod produktet. Efter de første 6 måneder er det så dig, som skal bevise, at du har behandlet det ok, og derfor har ret til at få produktet byttet.
--
Mvh. Thomas Christensen
#16...som nævnt adskillige gange i tråden...
--
mangofrugt?...tja hvorfor ikke...
#16
I ordet garanti ligger der en ordning, som stiller dig væsentligt bedre end reklamationsretten. Det siger forbrug.dk.
Butikkerne må godt bruge ordet, men kun hvis det er noget mere og bedre end reklamationsretten.
--
den danske sprog er en svær en at trykke sig ud i
#17 - Øhh nej, der er rigtig nok nogle, som har beskrevet reklamationsretten, men i dit eget indlæg glemmer du jo lige, at garanti ikke dækker over noget specifikt.
Det er rigtig nok noget virksomheder selv tilbyder, og ikke en ret, men garanti er en term, som ikke indeholder noget bestemt. I Markedsføringsloven §4 er det derfor præciseret, hvornår man må bruge ordet "garanti".
Når du bruger ordet garanti skal du bl.a. gøre det klar, hvordan den udvidder dine rettigheder, hvad man som bruger som udgangspunkt har ret til foruden denne garanti og hvordan garantien bliver er gældende.
#18, ja lige præcist, men der ligger ikke noget fast i den, og det er pointen. Det er bare et tomt ord indtil virksomheden sætter noget konkret på, modsat reklamationsretten.
--
Mvh. Thomas Christensen
Ej hold nu jeres lommejura for jer selv:
1. De 1½ års reklamationsret kan man sagtens bruge. Da man ikke er sagkyndig SKAL MAN IKKE BEVISE MAN IKKE HAR ØDELAGT PRODUKTET. Man løfter let bevisbyrden ved at henvise til manualen. Har man brugt produktet ifølge den og ikke har brugt produktet uagtsomt el. lign. har man løftet bevisbyrden. Er butikken ikke tilfreds med det, skal de bevise man selv har ødelagt det.
2. Garanti er så sandelig et brugbart term. Det er dog op til butikken at definere omfanget af garantien. Gør de ikke dækker det alle funktionsfejl og slitage i produktet indenfor garantiperioden. Selvom de laver garanti vil reklamationsretten ALTID gælde.
3. 14 dages returret er lov ved fjernhandel (internet, kupon, tlfordre ol.). Det gælder fra du modtager varen til du sender den.
4. En oplader vil aldrig anses som en slitagedel, men batterier vil højst sandsynligt.
5. Vil Apple ikke leve op til sit ansvar har man ret til at ophæve købet totalt med fuld refundering.
6. Telmore skal bare tage imod den oplader, for du har selvfølgelig 2 års reklamationsret.
--
P4C 2,6gHz; Abit IC7-G-Zalman NB47J; 1,5gB 3200(Dual); RadeOn 9800Pro; Wrapped In Cooler Master 210B Ax1; Dell 2007wfp; Logitech diNovo + Asus W3V.
Jeg ved ikke om det er lovligt, eller om det er tilfældet i denne her sag. Men på f.eks. batterier er der kun 6 måneders reklamationsret da det er en brugsgenstand. Sådan fungerer det i hvert fald hos Zepto.
--
ASUS P5N32-E SLI • C2D E6600 • GF 8800 GTS-640 • 4 x 1GB Kingston Value • 4 x 250GB Samsung P120 • X-Fi Fatal1ty • 2 x Dell 2405FPW
3Dmark06 = 11.167
Du har 2 års reklamations på alt du køber hos en forhandler.
- og jeg mener faktisk også at du har 2 års reklamations ret selvom du køber det brugt, hvis bare det er en forhandler du har købt det af?
--
Sut mig, smæk mig og betal mig :)
Hvis den er købt som enhvervs kunde har du kun 1 års reklmationsret
--
Det er min overbevisning, at en oplader til en mobiltelefon er omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret.
Det er rigtigt, at fødevarer, batterier og andre sliddele ikke er omfattet af denne regel. Jeg mener dog ikke, at en oplader er en sliddel, der er undtaget fra reglen. En oplader mister ifølge mit kendskab til denne ikke sin funktion med tiden som fx er tilfældet med et batteri. Det er rigtig at en oplader slides men det er vel på samme måde, som en mobiltelefon slides.
Medmindre der foreligger en afgørelse fra forbrugerklagenævnet, der specifikt statuerer, at en oplader ikke er omfattet af reklamationsretten, så skal du bare klø på og kræve din ret.
/Henrik
--
Impossibilia nulla est obligatio
Hmm et opkald eller en mail til forbrugerstyrelsen ville være både nemmere og hurtigere for PhilipE. :D
--
Acer Extensa E210
Hvis du nærlæser afgørelsen, står der, at såfremt et batteri er direkte defekt, således at det ikke virker som man må forvente (opladelige batterier har en eller anden forventet levetid), så er der 2 års reklamatiuonsret.
Såfremt man har brugt batteriet så meget, at kapaciteten på batteriet er brugt op, kan du ikke som udgangspunkt gøre brug af reklamationsretten.
Hvis du køber et ganske alm. Duracel batteri til din MP3-afspiller kan du ej heller brokke dig over, at batteriet ikke længere virker efter 3 uger, når batteriet er brugt op.
Det samme gælder fødevare. Du kan ej heller kræve en ny bøf, hvis den er uspiselig efter 6 måneder. En bøf har som udgangspunkt en meget kort levetid.
Det samme gælder fx et bildæk. Det er ej heller omfattet af reklamationsretten, hvis du efter 6 mdr. har kørt så mange kilometre, at dækket er slidt op.
/Henrik
--
Impossibilia nulla est obligatio
Så det jeg ligesom kan få ud af denne tråd er, at hovedparten mener jeg skal kontakte dem, og så fastholde min reklamationsret. Men jeg skal også kunne bevise det er en fejl fra producentens side og ikke min.
--
Errare humanum est, ignoscere divinum!