Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Computerkøb hos Computercity... aldrig!Af Gæst Jakob | 02-10-2007 09:20 | 11706 visninger | 74 svar, hop til seneste
Hejsa alle,
Jeg sys lige jeg ville dele denne lille historie, da den har pisset mig grundigt af.
En veninde købte i sidste uge denne Lenovo fra Computercity:
Lenovo Z61T T73/1/60 GB - Pris 6499,-
Inden købet havde hun dog set at de havde skrevet flere ting forkert i online-annoncen - f.eks. at der var en 80Gb HDD i, når der kun var 60Gb, og at maskinen vejer 2,9 kg, når den vejer 2,2 i virkeligheden. Men disse småfejl skræmte hende ikke. Nede i butikken står de rigtige specs på et skildt ved siden af computeren, og hun spørger tilmed sælgeren om hvad der er i maskinen.
Da hun kommer hjem, og viser maskinen til kæresten, bliver han mistænksom over hvorfor der ikke er længere levetid på det 7-cellers batteri som skulle sidde i maskinen (både sælger og skriftlige specs på skiltet ved maskinen sagde at der skulle være 7 celler). De kigger derfor på batteriet, og finder ud af at det kun er et 4-cellers.
Her starter så et forløb med telefonopringninger og mails frem og tilbage til ComputerCity. Det eneste hun vil have, er et 7-cellers batteri, eller et nedslag i prisen så hun selv kan købe det. Det nægter butikken at give hende, selvom hun, via købeloven, har ret til at få det (hun spurgte endda sin underviser i Erhversret - som er chefadvokat i en stor dansk bank - og han gav hende ret i at hun kunne stille disse krav). Hos computercity sender de hende videre til afdelingschefen, som melder tilbage at det hun foretager sig minder om afpresning, og det vil de ikke finde sig i. Hun er nu ikke velkommen i ComputerCity Glostrup mere.
Det som slår mig ved denne historie er ikke det at hun ikke har fået batteriet, for at slæbe ComputerCity i retten for de 800 kr batteriet koster er næsten ikke besværet værd. Det er mere princippet i at ComputerCity ikke lever op til købelovens paragraffer, hvilket fremover afholder mig fra at købe store ting i deres butikker. Hvordan kan jeg være sikker på ikke at blive narret fra sådan en butik? Om købet så er på 6499kr eller 34999kr...
Historien er meldt til forbrugerstyrrelsen og Kontant. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Utroligt der stadig findes sådan nogle mennesker :s
-- -- Correct me if I am wrong... Det er sku trist at nogle behandler deres kunder sådan. Specielt en fysik butik, men hun kan også få alle pengene tilbage hvis da ikke de har en vagt til at smide hende ud af butikken nu hvor de siger hun ikek er velkommen mere, jeg ville kontakte deres hovedsæde hvis det ikke er gjort.
-- -- NEJ, jeg er ikke moderator, jeg har bare svaret så mange gange at mit rangnavn er højere end guru. Mon ikke de trænger til en tur i Ekstra Bladet :-)
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Så må hun jo bare returnere den bærbare og få pengene igen!
Computer City har jo solgt en anden vare, end den annoncerede!
Og når hun er bannet i butikken, kan der jo nemt opstå problemer med en evt. garanti.
Så jeg ville uden tvivl levere den bærbare tilbage, og bede om pengene retur, eller det batteri, så maskinen svarer til den annoncerede.
-- -- Hvorfor gøre det idag, hvis det kan vente til i morgen. Jeg har handlet flere gange i ComputerCity i Aalborg, og kun fået forbilledlig service og venlig betjening. Jeg har måttet brokke mig lidt i forbindelse med en klagesag over en bærbar - men de lyttede til mig, jeg talte pænt og sobert med dem, og vi fandt en løsning på mit problem indenfor 15 minutter. Jeg blev henvist til butikschefen, og forelagde hende sagen, og hun ville kontakte hovedkontoret for at se om hun kunne få min bærbare refunderet - og hun ringede tilbage et par timer senere, og sagde at det var løst, og at jeg bare kunne komme ud med computeren når jeg havde tid.
Surt at du har haft en dårlig oplevelse med deres folk - det er den "offline" butik jeg har oplevet den mest seriøse betjening i. De ved ikke så meget som mange af "mine" andre butikker, men jeg får det jeg skal have, og bliver behandlet seriøst. Can't ask for more than that.
-- -- P4 3.0 @ 3.6 Ghz, 2GB Corsair TwinX PC4000, Asus P4C800-E-D, Alpha 8942, 1 TB Seagates, Radeon X850XT-PE, NEC 22", Sony 19" G420. Lian Li P65-B. http://www.OndskabForFred.dk[...] åh ja dejlig kæde.
jeg havde selv købt en dvd brænder brugt, og den gik så i stykker efter et par måneder.
fint jeg tager turen til næstved for at bytte den
kommer ind i butikken og fortæller ekspedienten at jeg gerne vil have den lavet eller have en ny dvd brænder.
han begynder så på lange sø forklaringer om at det sikkert er mig selv som har ødelagt den og hvis de skal lave den og fejlen er min egen skyld så kommer jeg til at betale 400 kr i gebyr, hvilket er mere end hvad brænderen koster fra ny.
og desuden er der jo kun reklamtions ret tilbage på den og ikke garanti.
jeg fortæller ham så at ved hw er en formodning om at det er en produktions fejl, så længe varen ikke har lidt fysisk overlast og jeg derfor i følge forbrugerstyrelsen er ret godt stillet.
han bliver ved med at presse for at undgå at tage i mod den, og bliver mere og mere truende, hvor efter jeg bliver nødt til at sige at hvis delen kommer tilbage med en regning, må vi jo bare tage det op i forbrugerstyrelsen.
først efter 20 min tovtrækkeri, giver han endelig op og giver mig et nyt drev.
så skulle den pludselig ikke til reperation.
jeg vil nødigt være kunde i den butik og ikke kende mine rettigheder, det er helt sikkert jeg aldrig skal handle der igen. ( ikke fordi jeg handlede der i forvejen )
-- -- ¨~NoX~¨ Hmm mener aldrig at have handlet der, men da rart med en advarsel
-- -- Giv mig dit hardware, og jeg løber med det! Må sgu ærligt indrømme at jeg ikke kender min rettigheder mht forbrugerstyrelsen mv.
-- -- Correct me if I am wrong... De er en nar i computer city, virker som om det er en helt anden bærebar hun har fået. 2.2 kilo skulle den veje og vejer 2.9 kilo istedet anden batteri også, virker som fusk.
HAHA Computer city nu mister i garanteret nogen mulige kunder her inde på dette forum.
Jeg har så været ude for det modsatte, havde bestilt et Samsung M87 37" tv hos expert men på grund af det trak ud med det den ene gang fordi de havde haft indbrud og den anden gang fordi den næste sending der kom hjem var forpakning på en del apperater skadet, istedet for fik vi et philips 9632D (100mhz modellen) 37" istedet for som er cirka 4000kr dyrere. De så ikke så meget på prisen men turde indrømme at de havde lavet en "fejl" som de delvis ikke selv var herrer over da det var 2 externe faktore der spillet ind ved leveringen. Hatten af for expert der og ved de har fået en kunde som købte en lcd tv hos dem på grund af min positive erfaring. Havde jeg været boss i computer city havde jeg virklige ringe til jer og sagt i kunnne komme ned efter en bærebar med de specifiction som i endligt havde regnet med i betalte for og uden at tøve tilbudt en lidt bedre model ind den opringlige model.
-- -- My first computer was a Vic 20 at that time computer was new Har købt nogle småting i glostrup og jeg syntes de er vildt dyre.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hun fik tilbudt at levere computeren tilbage, og få alle sine penge igen (hvilket hun i sidste ende gjorde), men hun ville jo gerne have den nye bærbar, men med et 7-cellers batteri. Det er bare pisse trist at de reklamerer med noget de ikke kan levere, så man skal igennem hele denne process, og blive skidt behandlet undervejs.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har kendskab til handlen, og til sælgeren der solgte denne Laptop til kunden. Der er tale om at ComputerCity i Glostrup IKKE fik leveret den kampagnemodel med 80Gb harddisk. Leverandøren kunne ikke levere, og ComputerCity fik i stedet en 60Gb som erstatningsprodukt. Denne var til 6499.- hvor at den til 80Gb var til 6999.-
Alt dette fik kunden at vide, og det blev understreget at der var tale om en erstatningsmodel. Sælgeren oplyste endvidere at det havde været en meget behagelig ekspedition over ca. 30 min, hvor der blev fremvist i alt 3 forskellige modeller, men kunden valgte altså denne model på 60Gb til 6499.- Sælgeren har IKKE garanteret et 7-cells batteri, og oplyser at kunden ikke har spurgt til batteriet.
Kunden er helt fra starten blevet tilbudt at Computercity villle kreditere det fulde beløb, men kunden har afvist alle henvendelser. Først i Callcentret, siden i serviceafdelingen og til sidst hos varehuschefen. Hun har fået samme tilbud alle gangene og at få krediteret det fulde beløb.
det hele er blevet afsluttet ved at svare for tredie gang inden for 7 dage. Det mener jeg ikke er for lang tid. Desværre er der fra start krævet erstatning, nævnt advokat og forbrugerklagenævnet, hvilket vel ikke er det første man siger. Men det kan i jo selv vurdere.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 hvis den udlægning er korrekt er der vel tale om en typisk kvinde ting? (kvinder og elektronik :) )
-- -- NEJ, jeg er ikke moderator, jeg har bare svaret så mange gange at mit rangnavn er højere end guru. #13: Jeg garanterer for at det er sandt, og kan tilføje at folk i ComputerCity Glostrup er lettere rystede over, at man kan synes at en ekspedition har været så behagelig, for at det så drejer på en tallerken og bliver til dette cirkus. Det er meget ærgerligt.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15 Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab
-- -- Sådan ser det ud fra deres side, men helt ærligt skulle kunden ha den lovet model fra kampagne eller fuld tilsvarende til samme pris
Sælgeren har IKKE garanteret et 7-cells batteri, og oplyser at kunden ikke har spurgt til batteri
Amatør agtigt, viktigt at en sælger fortæle om så viktigt del som batteriet han kommer og tilbyder noget som er ringeren ind det som var i kampagne avisen
oven i kunne jeg godt tænke mig at vide hvad for et grafikkort der skal ha været i de 2 maskiner.
Typisk et område hvor mange kan blive stillet ringer hvis man ikke kigger sig for.
ved hvad jeg snakker om har haft computer i 27 år
-- -- My first computer was a Vic 20 at that time computer was new #16 Ja du kan vil ikke læse
#15 Enig har handlet der mange gange
Og ja Kvinder og elektronik
-- -- test Intel Core 2 Duo T7200 (2,0 GHz)
1024 MB DDR2 ram (1x1024 MB)
60 GB harddisk 5400 RPM SATA
14,1" Wide XGA TFT (1280x800)
Intel GMA 950 max. 128 MB
DVD-drev/CD-rom brænder
LAN, WLAN abg, 56K modem, Bluetooth
Firewire
Windows XP Pro
Vægt: 2.9 kg
Ovenstående er den gældende tekst på www.computercity.dk[...]
Så man må gå udfra, at den solgte model er 7-cellers varianten, hvordan ellers forklare vægten på 2,9 kg.
HD er dog rettet til 60 Gb.
Så tror stadig, at Computercity har problemer med deres oplysninger.
-- -- Hvorfor gøre det idag, hvis det kan vente til i morgen. #12
Du (Kalle) oplyser, at der ikke er garanteret for leveringen af et 7 cellet batteri samt at kunden ikke har spurgt hertil. Maskinen har været annonceret med et 7 cellet batteri, hvilket jeg kan forstå er en fejl. Ifølge dine oplysninger har butikken ikke oplyst om netop denne fejl senest på tidspunktet for aftalens indgåelse. Kunden kan derfor gå ud fra, at maskinen leveres med et 7 cellet batteri.
Annoncemateriale er bindende for sælger, også selv om de er forkerte, hvis ikke de forkerte oplysninger er blevet rettet senest på aftaletidspunktet. Dette fremgår af købelovens § 76.
På tidspunktet for aftaleindgåelsen har sælgeren ifølge din udlægning ikke oplyst, at maskinen leveres med et 4 cellet batteri og ikke et 7 cellet batteri.
Salgsgenstanden lider derfor af en magel.
Når en salgsgenstand lider af en magel, kan køber kræve et af følgende:
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen,
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Butikken kan således ikke tvinge kunden til at ophæve købet, fordi de ikke vil afhjælpe maglen. I sådan et tilfælde har kunden ret til et forholdsmæssigt afslag i prisen.
/Henrik
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12, dejligt at høre det fra sælgers side. Der er jo to sider af en sag. Men det er da en kedelig kunde i har skulle betjene og kan da godt forstå i har nægtet hende adgang til at komme i jeres butik.
Køber, tag nu imod tilbudet om at få pengene tilbage og kom videre i dit liv.
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 Det ser ud som om der er to ret forskellige versioner af historien.
Købers udgave: får forkert Harddisk & Batteri, spørger i butikken om batteriet, og får ikke tilbudt noget som helst (hvis jeg har forstået ret)
Sælgers udgave er derimod helt modsat: køberen kom og spurgte ikke om noget batteri, selvom sælger tilbød det. Sælger tilbød så at refundere beløbet, men det gik køber heller ikke med til.
Hvad får vi ud af det? (hvem laver om på sandheden..)
Jeg tror hverken på sælger eller køber, men lad os se hvordan sagen udvikler sig, hvis den ikke allerede er død da! Og lige til kvinder og elektronik sagen, det hjælper jo ikke at have fordomme i sådan en sag ... Så lad venligst vær med at komme med dem. Selvom jeg må indrømme der (nogengange) er noget om det hehe. Men ihvertfald, "selvom" det er en kvinde der har været i butikken, betyder det jo ikke at hun ikke forstår hvad de siger til hende, for selvfølgelig gør hun det. Det er jo ikke fordi de stod og pumpede hende med tekniske detaljer (efter hvad jeg har forstået).
-- -- .Skal skrive noget ellers virker min bruger ikke! #21
Hvis der er tale om et fordelagtigt tilbud, som ikke kan findes andre steder, er det da tåbeligt at bede om pengene igen. Hvis det skulle være tilfældet, skal det da ske med krav om erstatning for positiv opfyldelsesinteresse.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #23, læs nu hvad #12 skriver og kom videre.
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #24
Hvad er det, som 12 skriver, som jeg har overset?
/Henrik
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #25, du læser ikke hvad #12 skriver, men ligger derimod disse ord i hans mund og brygger videre derfra:
"Du (Kalle) oplyser, at der ikke er garanteret for leveringen af et 7 cellet batteri samt at kunden ikke har spurgt hertil."
LÆS nu hvad han skriver. Hvor svært kan det være?
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #26
Åbenbart meget svært. Kalle skriver i indlæg nr. 12:
"Sælgeren har IKKE garanteret et 7-cells batteri, og oplyser at kunden ikke har spurgt til batteriet."
Forholdet, at kunden ikke har spurgt til batteriet, berettiger ikke sælger til at levere en maskine med et 4 cellet batteri og så påstå, at maskinen ikke er mangelfuld.
Kalle skriver på intet tidspunkt, at sælger har oplyst køber om, at maskinen kun leveres med et 4 cellet batteri. Når køber ikke har fået en sådan oplysning, kan køber med rette forvente, at der leveres i henhold til det annoncerede materiale.
/Henrik
-- -- Impossibilia nulla est obligatio
--
Hvorfor er det sådan, at hver gang man fortæller sandheden, så siger folk: "Det er da løgn", og hver gang man fortæller en løgn: "Er det sandt?" #27 de kunne jo slet ikke levere den bærbar jo, producenten kunne ikke levere den til firmaet, i stedet tilbyder de hende at købe en der svarer til for 500 kr. for at hun ikke skal gå forgæves.... skal forhandleren bøde for hvad producenten ikke kan opfylde?
hvor forkælet kan i blive? lige straks der er en fejr der daler bliver den til et helt fulgeslagtering jo
-- -- NEJ, jeg er ikke moderator, jeg har bare svaret så mange gange at mit rangnavn er højere end guru. #28
Ja, det skal sælger naturligvis i det omfang, sælger ikke har forklaret helt præcist, hvor forskellene ligger.
Kalle skriver i indlæg nr. 12, at sælger gør opmærksom på, at modellen er med en anden harddisk. Kalle skriver intet om, at sælger gør køber opmærksom på, at der også er et svagere batteri monteret. Når køber ikke får den information, må køber gå ud fra, at den på dette område svarer til den annoncerede model.
/Henrik
-- -- Impossibilia nulla est obligatio
--
Hvorfor er det sådan, at hver gang man fortæller sandheden, så siger folk: "Det er da løgn", og hver gang man fortæller en løgn: "Er det sandt?" Jeg forstår ikke hvorfor den skal så langt ud...
Kunden bliver gjort opmærksom på at maskinen er en erstatningsmodel - altså ikke den samme som den annoncerede. Så kan kunden vel ikke hænge sælgeren op på annoncematerialet.
Så sælgeren sælger kunden en anden maskine - som, så vidt jeg forstår, ikke er annonceret med 7-cells batteri nogle steder? Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
Maskinen opfylder så ikke lige de ønsker som kunden havde til at starte med.
Dernæst får kunden mulighed for at aflevere maskinen tilbage - hvilket da er en meget god ordning, efter min mening.
Så er mit spørgsmål - hvorfor bruge så meget tid på dette? Løsningen er da ligefor.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #28
Jeg mener bestemt ikke, at mine kommentarer er udtryk for en forkælet indstilling til forbrugerbeskyttelsesreglerne.
Ved flere lejligheder - uden for dette forum vel at mærke - har jeg givet udtryk for, at forbrugerne er alt for godt beskyttet og derfor tit handler med hovedet under armen.
I denne sag - som den er oplyst - mener jeg dog, at sælger ikke har oplyst køber præcist om forskellene på den annoncerede model og den model, som køber rent faktisk kan tilbyde køber.
/Henrik
-- -- Impossibilia nulla est obligatio
--
Hvorfor er det sådan, at hver gang man fortæller sandheden, så siger folk: "Det er da løgn", og hver gang man fortæller en løgn: "Er det sandt?" Jeg kan se at mine egne læseevner svigtede i toppen af indlægget..."skiltet ved maskinen gav samme specs, som de annoncerede"...
Men har en så stor detailkæde som ComputerCity ikke et forbehold for trykfejl i deres annoncer?
Hvad siger juraen om dette?
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. nu er der jo forskel på annoncer og et skilt i butikken.
det er ligesom hvis du går i bilka og finder en vare hvor den på prisskiltet er helt vildt billig, så har de faktisk pligt til at sælge dig varen til den angivne pris, også selvom det er en fejl.
har jeg selv gjort en del gange.
-- -- ¨~NoX~¨ Fejl kan ske...move on!
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #33
Det har du ret i, men hvis ikke kunden bliver gjort opmærksom på fejlen senest på aftaletidspunktet, så gælder teksten i det annoncerede. Det fremgår af købelovens § 76.
Til sammenlignen kan jeg komme på følgende eksempel. A har set en annonce for en ny bil. Det er en model, der er ved at udgå, så den har en masse udstyr. A henvender sig hos forhandleren og siger, at han godt vil købe en model som den annoncerede og at den skal være grøn.
Forhandleren siger, at han grundet de få resterende modeller på markedet kun kan tilbyde ham en model rød. Modellen vil desuden ikke kunne leveres med aircondition, som var en del af det annoncerede ekstraudstyr. Dette accepterer A.
Da A får bilen leveret, opdager han, at bilen foruden airconditionen ej heller har elruder eller centrallås, som ellers var en del af det annoncerede udstyr.
Forhanleren siger, at han ikke har solgt ham en model, som den der er annonceret men en erstatningsmodel. Forhandleren vil derfor ikke give nedslag i prisen eller montere det manglende udstyr. Han kan dog få sine penge igen.
A mener at have gjort et godt køb, idet en konkurrerende bil ikke vil kunne købes til samme pris med det udstyr, som den annoncerede bil har. Derfor vil A enten have nedslag i prisen, således han selv kan bekoste en installation af det manglende udstyr. Alternativt vil han have forhandleren til at montere udstyret på forhandlerens vegne.
/Henrik
-- -- Impossibilia nulla est obligatio
--
Hvorfor er det sådan, at hver gang man fortæller sandheden, så siger folk: "Det er da løgn", og hver gang man fortæller en løgn: "Er det sandt?" #34
Netop. Derfor mener jeg, at butikken burde udlevere et 7 cellet batteri eller give et nedslag i prisen på hvad der svarer til prisen på et 7 cellet batteri.
/Henrik
-- -- Impossibilia nulla est obligatio
--
Hvorfor er det sådan, at hver gang man fortæller sandheden, så siger folk: "Det er da løgn", og hver gang man fortæller en løgn: "Er det sandt?" #33, forkert! Hvis der er tale om en åbenlys fejl er salgsstedet ikke forpligtet til at sælge varen til en eller anden sindssyg pris
Og som #34 - køber har fået tilbudt pengene tilbage, tag imod og luk tråden
-- -- Asus A8NE, AMD64X2/3800+,Zalman Reserator, 2x160Gb/1x80Gb SATA ,2Gb Kingston,2Gb Geil PC3200, Geforce 7600GT/OC, 2xLiteOn DVDRW/LS,Vista Ultimate x64 Ifølge kundens beretning bliver der ikke gjort opmærksom på at den sælges med 4 cellers batteri (det med harddisken var aldrig problemet, for hun vidste inden købet at der kun ville være 60 GB i maskinen). Hvis sælger havde gjort hende opmærksom på dette, så ville hun jo ikke blive overrasket over at finde ud af det når hun kom hjem. Det skal hertil siges at der ikke er tale om "kvinde med elektronik" (lad os venligst holde den holdning ude af diskussionen), men en person med en bachelorgrad (siden denne sommer) i ingeniørvidenskab ved DTU i lyngby. Desuden har hun som sagt læst erhversret og jeg henviser her til Henriks post #20 som skildrer præcis hvad der er kernen i denne sag. Det eneste som ComputerCity ville var at enten "tvinge" køber til at beholde produktet, eller levere tilbage med fuld erstatning. Som Henrik så rigtigt skriver, er dette ikke tilladt. Som EQuiNoX også skriver, så skal butikken leve op til hvad de skriver på skiltene i butikken. Det er fint nok at de skriver i deres aviser og på nettet at der tages forbehold for skrivefejl osv., men dette gælder så vidt jeg kan forstå ikke når det står på skiltet i butikken (det vil være som at sætte en forkert pris på varen).
Jeg er ikke sikker på hvor denne diskussion skal føre hen, min hensigt var simpelthen bare at give udtryk for den ringe behandling der er foregået i denne sag.
Mht. #12 så har der ikke været klaget over ekspeditionstiden på noget tidspunkt. Jeg kan ikke sige hvornår i forløbet advokater og anklagenævn blev nævnt, men det er desuden også ligegyldigt, for det har i princippet ingen relevans. Om i føler jer truet eller "afpresset" (som i vist nok selv formulerede det) er i princippet også ligegyldigt - i skal stadig leve op til købeloven.
Sagen er for midt vedkommende afsluttet - hvad køber vælger at gøre herfra er hendes sag. Grunden til at jeg overhovedet postede denne besked var, at jeg selv altid søger efter at høre om andre folks erfaringer med at handle det sted som jeg agter at handle, og hvis jeg støder på en historie som dette, gør jeg ekstra meget for at have dækket mig ind hvis jeg vælger stadig at købe fra det omtalte sted. Derfor mener jeg at sådanne oplæg kan være nyttige.
Men jeg har ikke selv videre ønske om at denne tråd skal fortsætte, for inden vi har set os om, går det hele over i verbale øretæver - hvilket jeg ikke ønsker!
Men tak for de mange posts! Det viser at folk er interesseret i fortsat at kunne foretage gode og fair handler i Danmark.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #38, hvis hun selv har læst erhvervsret hvorfor skulle hun spørge sin underviser til råds?
Det er først da kæresten kigger på batteritiden at det går op for hende/ham at det må være et andet slags batteri - med en bachelor i ingeniørvidenskab burde hun så ikke selv ha' formået at finde disse fejl/mangler ved maskinen?
Måske allerede i butikken....jeg spør bare....
-- -- Asus A8NE, AMD64X2/3800+,Zalman Reserator, 2x160Gb/1x80Gb SATA ,2Gb Kingston,2Gb Geil PC3200, Geforce 7600GT/OC, 2xLiteOn DVDRW/LS,Vista Ultimate x64 At få en erstatning på 1k (hvad et 7cell koster på laptops.dk) som du kræver er da helt urimeligt. Kan du ikke selv se det?
Og spørg din veninde om hvis hun havde fået det at vide, ville hun så have købt den? Og hold da op en masse l... sælger var sluppet fra at høre fra hende, hvis han havde sagt 7 cell. Og den med at han truer jer har jo 2 sider. Hvis i først har drejet samtalen henimod at trække dem i retten med advokat, melde dem til forbrugerklagenævnet og gå til pressen, ville jeg godt nok også have svært at holde hovedet koldt. Helt urimeligt det sælger skal stå model til.
Gå ned og få dine penge tilbage (som sælger forøvrigt ikke er pligtet til - 14 dages returret gælder ikke i butikken) og køb en skide bærbar med 7 cell batteri. Jesus kristus. Tag dog en tudekiks og kom videre.
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #40 jeg ville da have interesse i at høre din mening om at man skal have en 20 min lang diskution med en sælger for at få sendt sin vare til reperation, hvor efter når man så endelig insisterer og siger hvis der kommer et gebyr på , må man jo tage det op i forbrugerstyrelsen, vender han på en tallerken og giver mig et nyt drev helt uden problemer.
er det virkelig meningen man skal gennem den slags tovtrækkeri hver gang man skal aflevere en vare til rep på reklamationsretten i computercity ???
kan squ godt forstå at 0# brokker sig, det er det eneste forsvar vi har mod butikker som opfører sig åndsvagt.
ville selv gøre det samme, squ for mange smarte sælgere og kæder derude, som prøver på at snørre en.
en af grundende til jeg har lært købe loven godt at kende.
-- -- ¨~NoX~¨ 40...Computer City reklamere ellers med 30 dages returret, endda ved skiltning i butikkerne.
-- -- Med venlig hilsen Fatter
8220 Brabrand #41, hvorfor er detjeg skal have en holdning til din situation? Har intet med det jeg har skrevet?
Men synes du det er fair at ComputerCity skal give en erstatning på 1.000 til #0? IMO et helt urimeligt krav overfor sælger.
#42, butikker er ikke forpligtet i henhold til købeloven at yde 14 dages fuld returret. At ComputerCity har valgt at gøre det som en ekstra god service er op til den enkelte butik.
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 nu havde du jo bare så travlt med at forsvare kæden.
og kalde folk somklager over den for whinere.
så det kunne jo være du havde en holdning.
vil endda gå så langt at kalde det ynkeligt hvis du som objektiv forbruger har en holdning til den ene sag, men ikke den anden, da de begge omhandler en evt tvivlsom praksis fra computercity.
-- -- ¨~NoX~¨ #44, det er den pågældne forbruger og IKKE genneralt, når jeg siger forbrugeren stiller et helt urimeligt krav overfor sælger!
Og jeg forsvare skam ikke ComputerCity på nogen måde, men derimod kritisere jeg købers håndtering af sagen og krav herom der bliver stillet. I øvrigt svarede du ikke på mit spørgsmål. Her kommer det så igen:
"... synes du det er fair at ComputerCity skal give en erstatning på 1.000 til #0? IMO et helt urimeligt krav overfor sælger."
Men kan da godt kommentere din sag, hvis du ikke tillader at man kun har én holdning.
Som du har udlagt sagen er det ikke rimeligt nej. Men igen. Hver sag har 2 sider, hvilket ikke gør det muligt at danne en fair holdning udfra det.
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #40
At få en erstatning på 1k (hvad et 7cell koster på laptops.dk) som du kræver er da helt urimeligt. Kan du ikke selv se det?
Er det ikke urimeligt det eksempel #35 skriver?
Computercity har lavet en fejl, og købeloven giver så kunden ret til de 4 muligheder (se #20). Om du kan lide loven eller ej er ligemeget. Jeg kan da heller ikke lide at man ikke må køre mere end 50 km/t i byen, og hvis jeg så kører hurtigere, så må jeg betale en bøde. Kan du ikke se at det er urimelig at jeg skal betale en bøde på 500 kr?
Det er desværre loven, og hvis man bryder den får det konsekvenser.
Helt urimeligt det sælger skal stå model til.
Sælger har ikke fulgt købeloven. Det kunne han bare have gjort.
Jeg synes at du har ret i at købeloven stiller os som forbrugere meget godt. Men problemet er blot at Computercity ikke følger den. Ikke hvorvidt om vi skal få loven ændret.
-- -- Fujitsu Siemens Amilo Si 1848: Intel Core 2 Duo T7200 2GHz, Ati Mobility Radeon X1300, 2048MB RAM, 120GB HD Købte engang en HP med disse spec.
Annonce: Virkelighed
Intel core 2 1.83 Ghz = 1,84 Ghz
Ram: 2 GB = 1,9 GB
SATAHARDISK 160 Gb = 159,9 Gb
Vægt 2,5kg = 2,51 kg
GFX 7600 256 mb. = 255 mb.
Skærm: 17" = 17,1"
Kraftædme for dårligt at den lorte butik ikke kan beskrive specs ordenligt :D
seriøst er du ikke lidt pivet ?
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #47, ROFL :D Der fik du mig ned af stolen af latterkræmpe. Takker :D CPU beskrivelsen er forkert, alt andet er korrekt.
#46
KØBER:
"Da hun kommer hjem, og viser maskinen til kæresten, bliver han mistænksom over hvorfor der ikke er længere levetid på det 7-cellers batteri som skulle sidde i maskinen (både sælger og skriftlige specs på skiltet ved maskinen sagde at der skulle være 7 celler). De kigger derfor på batteriet, og finder ud af at det kun er et 4-cellers."
SÆLGER
"... behagelig ekspedition over ca. 30 min, hvor der blev fremvist i alt 3 forskellige modeller, men kunden valgte altså denne model på 60Gb til 6499.- Sælgeren har IKKE garanteret et 7-cells batteri, og oplyser at kunden ikke har spurgt til batteriet."
Hvem fortæller sandhenden? Men det ved #46 åbenbart?!
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #48
Hehe, det ved jeg :) Det gælder bare om at læse hvad der står som er af betydning. Jeg ser ingen modstridende argumenter i sælger og købers version?
I begge tilfælde får jeg det til, at sælger ikke har informeret køber om at erstatningsmodellen har en 4-cells batteri til forskel fra den oprindelige annoncerede model en 7-cells batteri.
Så læs #12 igen, erstatningsmodellen har altså ikke en 7-celles batteri, sælger har ikke oplyst om denne forskel.
Læs #20 igennem der forklarer lidt om loven.
Læs #27 og #29:
Kalle skriver på intet tidspunkt, at sælger har oplyst køber om, at maskinen kun leveres med et 4 cellet batteri. Når køber ikke har fået en sådan oplysning, kan køber med rette forvente, at der leveres i henhold til det annoncerede materiale.
Kalle skriver i indlæg nr. 12, at sælger gør opmærksom på, at modellen er med en anden harddisk. Kalle skriver intet om, at sælger gør køber opmærksom på, at der også er et svagere batteri monteret. Når køber ikke får den information, må køber gå ud fra, at den på dette område svarer til den annoncerede model.
Læs #35 udmærkede eksempel med bilen. Og skriv om du synes at det er en retfærdig behandling? Og om køber er for pivet hvis han vil have nedslag i prisen, således han selv kan bekoste en installation af det manglende udstyr, eller at han alternativt vil have forhandleren til at montere udstyret på forhandlerens vegne.
#48
Derudover svarede du ikke på om du kan se det urimelige med en fartsbøde på hele 500 kr?
Om ikke computercity skal følge loven, ligemeget hvor dårligt det stiller dem?
#47
Du ved selv godt at de forskelle ikke kan betegnes som en mangel. Derudover ved du selv godt, at hvis du fik solgt en PC med andre (dårligere) specs end dem du havde bestilt ville du blive "pivet" og klage. Nemt at spille hellig og være dobbeltmoralsk, ikke?
-- -- Fujitsu Siemens Amilo Si 1848: Intel Core 2 Duo T7200 2GHz, Ati Mobility Radeon X1300, 2048MB RAM, 120GB HD #49 jeg for det godt nok til at være modstridende. Skære det lige ud i pap, så det bliver lettere at forstå mig :)
KØBER
"både sælger og skriftlige specs på skiltet ved maskinen sagde at der skulle være 7 celler"
SÆLGER
"Sælgeren har IKKE garanteret et 7-cells batteri, og oplyser at kunden ikke har spurgt til batteriet."
Den ene siger sælger har fortalt omkring batteriet, den anden siger at der ikke blev spurgt ind til dett ;)
På den bagrund mener jeg ikke at ComputuerCitys sælger har gjort noget forkert, da jeg vægter sælgers version mest.
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #50
Ja, du har ret i at det er modstridende informationer. Men nu er det heller ikke #0 som er køber, han viderefortæller bare historien og i #38 så fortæller han:
Ifølge kundens beretning bliver der ikke gjort opmærksom på at den sælges med 4 cellers batteri (det med harddisken var aldrig problemet, for hun vidste inden købet at der kun ville være 60 GB i maskinen). Hvis sælger havde gjort hende opmærksom på dette, så ville hun jo ikke blive overrasket over at finde ud af det når hun kom hjem.
Altså vi er inde på #35 igen, som du jo åbenbart ignorerer.
Sådan som jeg har forstået det bliver kunden tilbudt 3 alternative bærbare pc'er. Hun vælger erstatningsmodellen, som hun bliver oplyst om har en mindre harddisk. Dette accepterer hun og finder senere ud af at der er en yderligere forskel, hvilket er en 4-cells batteri.
Det sælgeren har fortalt hende må så være det #12 skriver: ComputerCity fik i stedet en 60Gb som erstatningsprodukt. Denne var til 6499.- hvor at den til 80Gb var til 6999.-
Med andre ord, så sagde de: Vi har desværre ikke fået 80GB modellen, men vi har en erstatningsmodel på 60 GB, ellers har vi 2 andre bærbare med større harddisk, hvis det er et krav. #12 siger selv at der ikke blev oplyst om batteriet.
Læs eksemplet med bilen i #35. Er det rimeligt?
-- -- Fujitsu Siemens Amilo Si 1848: Intel Core 2 Duo T7200 2GHz, Ati Mobility Radeon X1300, 2048MB RAM, 120GB HD Det var sku da en lang og kedelig tråd
kunden fik pengene igen
ingen er blevet snydt
Og køber køb et andet sted
der finder du nok også en fejl
Har handlet der mange gange og de laver fejl
som alle andre også gør
ingen er perfekt
og som skrevet du kan få penge igen
hvad du ikke kan få mange andre steder
-- -- test jeg havde selv købt en dvd brænder brugt, og den gik så i stykker efter et par måneder.
fint jeg tager turen til næstved for at bytte den
kommer ind i butikken og fortæller ekspedienten at jeg gerne vil have den lavet eller have en ny dvd brænder.
han begynder så på lange sø forklaringer om at det sikkert er mig selv som har ødelagt den og hvis de skal lave den og fejlen er min egen skyld så kommer jeg til at betale 400 kr i gebyr, hvilket er mere end hvad brænderen koster fra ny.
og desuden er der jo kun reklamtions ret tilbage på den og ikke garanti.
jeg fortæller ham så at ved hw er en formodning om at det er en produktions fejl, så længe varen ikke har lidt fysisk overlast og jeg derfor i følge forbrugerstyrelsen er ret godt stillet.
han bliver ved med at presse for at undgå at tage i mod den, og bliver mere og mere truende, hvor efter jeg bliver nødt til at sige at hvis delen kommer tilbage med en regning, må vi jo bare tage det op i forbrugerstyrelsen.
først efter 20 min tovtrækkeri, giver han endelig op og giver mig et nyt drev.
så skulle den pludselig ikke til reperation.
jeg vil nødigt være kunde i den butik og ikke kende mine rettigheder, det er helt sikkert jeg aldrig skal handle der igen. ( ikke fordi jeg handlede der i forvejen )
--
¨~NoX~¨
BORTSET fra at sådanne ting ikke bliver repareret men bliver udbyttet... Så det skulle være mærkeligt hvis de nægtede at tage den til reparation!!!
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #51, ser ikke ud til jeg har nærlæst det hele, for så ville jeg jo have set #35 helt ned i stavelser :) Ordkløver :P Så det vil jeg da give dig ret i. Men må nu stadig holde fast i at 1.000 kr. i erstatning er en pæn sum, hvilket jeg finder for stor.
Men trist at køber holder fast i sådan en lille detalje, i stedet for at nyde den bærbar hun nu engang har anskaffet sig. For endda 500 kroner mindre en den oprindelige pris ;)
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #54
Du synes at en butik som computercity med mange kæder, millionomsætning og hvad ved jeg, har svært ved at godtgøre for 1000 kr. når de har lavet en fejl. Hvorimod du ikke finder det urimelig brutalt at f.eks. jeg, en student på SU, skal betale 500 kr. i bøde for at køre over 50 km/t i byen? (Bare for at fjerne enhver mistanke, så har jeg aldrig fået nogen som helst former for bøder). Bare for at sætte det i perspektiv så fik microsoft bøder på flere milliarder kroner af EU. Du skal ikke sammenligne med din egen økonomi ;)
Ja ja... Bare tænk på ham i #35 eksempel, det bliver dyrere at installere el-ruder og centrallås...
Men finder du det urimeligt at købeloven stiller os som forbrugere så godt? For hvis #0 ikke kan få hendes krav opfyldt, så kan eksemplet i #35 heller ikke.
Jeg købte en bærbar med 9-cellers batteri fordi jeg havde brug for det. Hvis #0 har også brug for det og ikke sidder et sted hvor der er strøm tilgængelig, så kan jeg sagtens se problemet med 4-celler. Måske en lille detalje for dig, men batteritid er for nogle en _STOR_ detalje. Hvis #0 har returneret computeren pga. af den "lille" detalje, så er det måske ikke så lille for netop hende?
#53
Ja, man kan spare en masse penge hvis man kender ens rettigheder.
Som #12 siger:
Desværre er der fra start krævet erstatning, nævnt advokat og forbrugerklagenævnet, hvilket vel ikke er det første man siger. Men det kan i jo selv vurdere.
Det er enten at sige at sælger har ret, eller sige at man selv har ret. Erklærer sælger sig uenig, så er det forbrugerklagenævnet eller domstolen der afgør det.
-- -- Fujitsu Siemens Amilo Si 1848: Intel Core 2 Duo T7200 2GHz, Ati Mobility Radeon X1300, 2048MB RAM, 120GB HD Det er muligt at forbrugeren står godt i henhold til Købeloven. Desværre er dem der kan tale for forbrugerens sag mangelfuld og dybt til grin. Advokaten koster generalt mere end hvad der søges godt gørt for og forbrugerklagenævnet har en behandligs tid på over 1 år, hvilket gør dem ubrugeligt. Og hvad har forbrugeren så af valgmuligheder? :)
Og hvad kæden skal betale, i dette tilfælde 1000 kr. skal en anden betale. Lige meget hvulken forretning der er tale om. Synes du det er rimeligt? :)
Og skal nok uddybe, er ret så fuld lige nu :P
-- -- P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024 #56
Ja, desværre kan det koste tid og penge.
Jeg er ikke sikker på hvordan det kan lade sig gøre i netop dette tilfælde. Men hvis man kender til loven, så behøver man hverken en advokat eller at gå til forbrugerklagenævnet eller andre klageinstanser som f.eks. teleankenævnet. Se her:
http://www.kalibalik.dk[...]
Han får bl.a. besked om at han kan tage sagen til teleankenævnet, der vil opkræve et gebyr på 150 kr., istedet tager han sagen til byretten, hvor Tiscali bliver nødt til at betale sagens omkostninger og de penge de skylder.
Men utrolig at man skal gå så langt og tage en sag til byretten. Det burde blive løst ved første henvendelse.
#56
Hmm. dit spørgsmål til mig er blevet formuleret lidt mærkelig, men jeg prøver så godt jeg kan.
Og hvad kæden skal betale, i dette tilfælde 1000 kr. skal en anden betale.
Ja, kæden skal i denne omgang betale 1000 kr., og måske en anden gang 74 kr. som i Tiscali eksemplet ovenfor, eller 30.000 kr. en anden gang. Men synes du det er rimeligt at man skal tage butikker og andre firmaer hen til byretten for at f.eks. få sine sølle 74 kr eller 30.000 kr?
I alle tilfælder handler det om noget man har krav på ifølge loven, men sælgeren/firmaet ikke vil give. Og her synes jeg ikke det er op til butikken/firmaet at vurdere om kravet er rimelig, men at man skal følge loven.
Du har endnu ikke svaret på: Synes du det er rimeligt med fartbøden på 500 kr?
skal en anden betale. Lige meget hvulken forretning der er tale om
Jep, ligemeget hvilken forretning der er tale, synes jeg at de skal følge loven. Dermed ikke sagt at jeg ikke føler med dem når Køber kommer med latterlige krav (som de er berettiget til), men loven står jo højere end vores opfattelse af hvad der er rimelig og hvad der ikke er rimelig.
Derfor må vi alle sammen betale en bøde på 500 kr. hvis vi kører lidt for hurtigt. Selvom du mener at 1000 kr. er for meget at kræve af en så stor og omsætningsfuld kæde som Computercity, vil vi ikke kunne få nedsat vores bøde, omend vi ikke engang tjener et brøkdel af hvad Computercity tjener.
-- -- Fujitsu Siemens Amilo Si 1848: Intel Core 2 Duo T7200 2GHz, Ati Mobility Radeon X1300, 2048MB RAM, 120GB HD Det var dog en kedelig lang tråd, som er blevet godt mudret til med dårlige sammenligninger: Køb af biler, færdselslove, Microsoft, teleankenævn, SU og m.m.
JANTELOVEN ??
#42 skriver: Computer City reklamere ellers med 30 dages returret, endda ved skiltning i butikkerne.
Næste gang du kommer ind i butikken, så læs venligst hvad der reelt står beskrevet, før du udtaler dig i et forum !
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Det er sørgeligt at man tit kan gå ud i en "computer butik" og finde ud af de intet ved om computere udover det der står skrevet på deres skilte som man jo selv kan læse medmindre man er blind eller har glemt sine briller..
ComputerCity som var i TV for at skifte en PSU ud i en test hvor de fandt ud af den slet ikke fejlede en skid, og deres chef havde sjovt nok intet at sige til kameramanden. :-D
Hvis man skal betale SÅ mange penge ekstra for betjeningen og servicen ikke er med, så burde man sgu kunne få en refundering! :-)
Hvor finder man service hvis man ikke finder den hos de såkaldte eksperter..
Det er tit sådan at en eller anden lille dreng på 14år der har siddet og spillet pacman hele sit liv bag en PC ved mere end en uddannet super IT service medarbejder eller hvad de nu end kalder sig rundt omkring i Merlin osv. Ikke møntet på Merlin, blot den første butik der lige faldt mig ind pga. en dårlig oplevelse selv med en alt for ung uvidende ekspedient. No hard feelings..
-- -- AMD Athlon 64 4000+ 2.4Ghz / DFI-LP-UT-NF4-D / 2x512 Mushkin Special-222 / NX7900GT 512Mb GDDR3 / 22" SyncMaster 225BW / OcZ GXS 700 Watt 4 x 18A #55: Nu det ikke fordi man kunne spare så meget, syns bare det mærkeligt han kommer med sådan en historie om noget der ikke bliver repareret...og som i Computercity er lavet aftaler om at de ikke skal repareres..så mon ikke EQuiNoX har en lille røver da sådanne ting internt i CC ikke bliver repareret men direkte ombyttet :O)
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #59
De fleste supernørder kan ikke tale med kunder, derfor kan man ikke bruge sådan nogen som sælgere. Arbejder selv i sådan en virksomhed, og ved ikke voldsomt meget om bundkort, grafikkort o.s.v. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #60 det gør jeg skam ikke .. historien er ganske sand fra computercity i næstved.
og jeg har blot gengivet hvad sælgeren sagde til mig, da jeg insisterede at få den ind til rep eller ombyttet.
har ud over denne lille episode ingen erfaringer med compurcity, da de er for dyre, og de ikke kan give mig nogen vejledning jeg ikke selv er i stand til at finde.
men dette drev havde jeg købt brugt fra en bruger herinde. -- ¨~NoX~¨ #0 jeg læste også tråden dengang, men jeg er stadig uening. Jeg mener at CC har fulgt købelovens paragraffer! De har jo tilbudt omlevering og i dette tilfælde alle pengene retur??!?
Wtf?!?!
Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg, hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger.
Jeg vil mene det vil påføre CC en uforholdsmæssig stor omkostning at give dig et 7-cellers batteri. -- Any intelligent fool can make things bigger,more complex,and more violent.It takes a touch of genius and courage to move in the opposite direction Hey Equuinox
Kan du ikke lige sige hvornår det var ca. med dit drev? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg nægter at tro på din historie.. De har reklameret med noget, du har købt det, og så er varen ikke den samme som de skriver i butikket. Det er ulovligt, og det vil ingen butik gøre. Jeg tror at det er jer der er noget galt med.
Og hvem faan handler i computercity? De er jo dyre osv.?
-- -- Uanset hvem der har ret, så kan det aldrig betale sig at købe noget i den slags butikker anyway.. Tvivler på der er så mange der køber deres PC'ere i computercity, merlin e.lign..
#65, Jo de ville, og de gør det, og de vil blive ved med det ;) Og det kan skyldes mange ting, bl.a. at de ikke aner hvad de sælger, at de får forkerte vare fra leverandøren etc.. Nogen gange er det fejl, andre gange er det vildledning.
Men andre gange igen er det kunder der har set for meget kontant, eller pludselig finder ud af de har købt noget der er langt billigere på nettet og vil have pengene tilbage af den ene eller anden grund.. -- | ASUS Crosshair, | AM2 X2 3800+ | Gskill PC6400 HZ | GFX m. sort PCB | OCZ Powerstream 600W | Raptor | Thermochill-Iwaki-EK | #61 Det var da noget vås at komme med.
Jeg vil til enhver tid påstå, at en kunde hellere vil snakke med en person som måske ikke liiige kan alle de fine sælgerudtryk men til gengæld ved noget om PRODUKTET.
Og at supernørder ikke skulle kunne tale med kunder? Totalt korrekt, sådan nogle supernørder kan jo knapt nok 5n4kk3 d4n5k, du har simpelthen så ret. Det eneste punkt som en supernørd mangler er netop ting omkring købeloven mv., og de ting er sq ikke sværere end at de kan læres.
Supernørden (Mig) har selv arbejdet i en EDB-forretning, og 90% af kunderne var netop glade for, at snakken ikke gik på de fiiine forsikringer og de fine ord der står på Nvidia-grafikkortet box, men derimod hvad de fine ord faktisk betød, og hvad de faktisk gav deres penge til, og hvorfor.
Merlin er blevet en del bedre på det punkt, men før i tiden var det til tider totalt inkompetente narhoveder som stod i deres EDB-afdelinger og kun kunne sige de ting, som de kunne læse på de stykke papir der var tapet på kabinettet. Jeg har endda set en Merlin-medarbejder prakke en kunde en skærm på, fordi kunden var træt af den dårlige grafik i spil, og kunden troede at en ny skærm ville hjælpe. Medarbejderen sagde ham ikke imod, men solgte ham lynhurtigt 1 stk. skærm.
Så kan det godt være at den uddannede salgsmedarbejder kender købeloven, men med en kompetent sælger ville der oftest slet ikke blive brug for at tage købeloven i brug, kunden skulle have haft et nyt GFX, eller måske en helt ny comp, og så bare være glad for sit køb.
#65 og 66: Det kommer da ganske an på hvem man er. Hvis ikke man ved præcis hvad man skal bruge, så kan det sq hurtigt blive en dyr affære at komme til at bestille noget forkert hos en webshop - så er det 100-1000 kroner ekstra helt klart det værd for kunden, hvis butikken til gengæld sørger for, at kunden har fået lige præcis dét, som kunden har brug for.
#63 Enig, men det er netop derfor der er retssale - sådan nogle ting skal altid vurderes.
#Mange andre - hvis man er studerende kan man faktisk få sat en fartbøde ned til 300 kroner:
"I tilfælde af bødenedsættelse bør følgende iagttages:
1. Bøder til sigtede med særlig lav indtægt nedsættes til det halve beløb. En bøde kan dog aldrig nedsættes til mindre end 300 kr. En halvering vil navnlig kunne komme på tale for unge under uddannelse, pensionister og personer, der modtager ikke-tilbagebetalingspligtig kontanthjælp efter bistandsloven." -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #64 så vidt jeg lige husker var det ca. i august måned ... men du må squ ikke hænge mig op på det, skal se om jeg evt kan finde min kvitt fra da den blev ombyttet.
det var en eller anden ikke så høj ung fyr, lidt små kvabset, og leverpostejfarvet hår som jeg blev ekspederet af. -- ¨~NoX~¨ #67.
Hvis man ikke ved noget om det, så skal man ikke gå ind til en sælger der ligger på strøget og har den dyreste husleje af alt i hele verden. Man skal gå hen i en smudsket baggård, hvor der sidder mennesker med fedtede briller og programmere, og spørger om dem om råd.
Eller f.eks. shg. De har sq ikke nogle sælgere der går rundt og prakker kunderne noget på.. Dem der skal vide noget om tingene, ved noget om tingene.
Hvis du skulle handle med en eller anden, skulle han så køre rundt i en kæmpe ferrari, eller en fiat panda? - Fiat panda, for ham i ferrarien tager nok røven på dig siden han har råd til sådan en bil ;) -- #0, Hvor er det talentløst, at du hænger forretningen ud uden at gengive faktum korrekt. Det er jo ret væsentligt, at det blev oplyst til køber, at der var tale om et erstatningsprodukt til en lavere pris.
Citat fra #38
"tvinge" køber til at beholde produktet, eller levere tilbage med fuld erstatning
Uhadada... Det lyder sørme ubehageligt at blive tvunget til at levere tilbager med fuld erstatning.
Kunden gik ud fra noget og forhandleren gik ud fra noget andet. Ja, sælgeren burde måske have gjort opmærksom på, at der var en forskel fsva. batteriet, men omvendt får hun jo tilbudt at returnere computeren.
Der skal et minimum af dårlig service til førend man bør hænge forretninger ud i en tråd og denne sag overskrider efter min mening ikke dette minumum, idet der blot er tale om en undskyldelig fejl uden større konsekvenser for køber.
Dette var ikke en sag, som jeg gad at føre... Waste of time. -- Hej jeg har handlet hos computercity i aalborg købt to pcere og noget trådløs netværk m.m. og været meget tilfreds med servicen. Man skal altid lytte til sælgeren det er ikke sikkert at han siger direkte han ikke ved noget om det du spørger til, men lur mig om ikke der edr en lille ting du ved en del om som du kan fange ham i at udbrede sig om hvishan ikke ved det alligevel.
Da jeg købte trådløs vidste jeg ikke om det kunne bruges til det det skulle så jeg købte rigeligt og gik tilbage med det jeg ikke skulle bruge og fik mine penge igen uden brok, flot. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Endnu en advarsel om dårlig service i computercity:
Jeg købte en bærbar i computercity, som "gik ned" efter halvandet år. Jeg gik så til computercity i Aalborg for at få den repareret i august 2007 - hvilket de så gjorde. Kort efter gik computeren dog ned igen: jeg fik den repareret igen, den gik igen ned - samme aften, jeg fik den repareret for tredje gang, tjekkede computeren i butikken, men dagen efter var der samme fejl som sidste gang på computeren (!). Fejlen var her periodisk, og jeg klarede mig med den delvist fejlbehæftede computer i en måneds tid - fordi jeg skulle til eksamen og ikke kunne undvære den - men da computeren igen gik ned fuldstændig troppede jeg op i butikken igen - vældig frustreret efter at jeg på trods af garanti (+ekstra forsikring) nærmest ikke har haft en fungerende computer det sidste halve år. Svært, når man går på universitetet! De sagde bare at de jo ikke kunne vide om det var samme fejl, og måtte sende den til reparation - for fjerde gang! Det er nu en måned siden, og jeg har stadig ikke hørt fra dem. Jeg bad dog om en lånecomputer, som jeg fik, og den virker med kun enkelte periodiske fejl.
Undskyld det lange indlæg med de mange udråbstegn, men jeg må sige jeg er ret træt af computercitys service. Når man har garanti og ekstraforsikring på sin computer, og så må man alligevel nærmest undvære en velfungerende computer i over et halvt år. Jeg håber da, at der er bedre service andre steder, så jeg vil bestemt anbefale at købe et andet sted. Hvis man overvejer nettet eller computercity, skal man i hvert fald ikke vælge computercity pga. den personlige service.
En lille, frustreret advarsel til jer derude. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #72
Der er som udgangspunkt ikke garanti i danmark, men derudover 2 års reklamationsret, hvilket er noget andet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. hmm det er godt nok en gammel tråd, hva...
men anyway:
#72: Ifølge forbrugerstyrelsen skal de ombytte til ny eller refundere købsbeløbet hvis den har været til reparation 2 gange for samme fejl og stadig har fejlen når du får den igen... Der skal du så benytte dig af din reklamationsret -- Keep it simple, stupid!
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|