Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvad er reglerne for HW-køb

Af Junior Nørd allanium | 01-02-2007 13:38 | 2317 visninger | 43 svar, hop til seneste
Hej Jeg har bestilt en Toshiba bærbar computer hos Computersalg.com den 30. Januar og modtager først en bestillingsoversigt og kort efter en ordrebekræftelse. Jeg har inden min online ordre kontaktet firmaet og de bekræftet at de havde flere (10.stk.) computerer på lager. Så modtager jeg en mail der siger at de ikke kan levere den bestilte computer alligevel den den er udgået af produktion. Men jeg har en ordrebekræftigelse fra dem og ifølge Forbrugerstyrelsen så skal de levere den bestilte vare til den aftale pris, men firmaet nægter !!!. Er der nogen der har været uden for ligende ? Og hvad er mine rettigheder (hvis der er nogen der kender svaret :)
--
Sidst redigeret af crucial-kid
#1
Jagson75
Junior Nørd
01-02-2007 14:01

Rapporter til Admin
En ordrebekræftigelse er bare, som navnet antyder, en bekræftigelse på at forretningen har modtaget din ordre og vil begynde at behandle den. Hvis du havde fået en kvittering/faktura ville sagen være en anden. --
--
#2
Sunbao
Maxi Supporter
01-02-2007 14:13

Rapporter til Admin
Som #1 er der intet at stille op når du blot har en ordre bekræftelse --
--
Supra societatem nemo Do You Know The Score ? We Do [L]http://www.FmFreaks.dk[...]
#3
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 14:24

Rapporter til Admin
Hvad med forbrugerstyrelsen der fortæller mig at en ordrebekræftelse er gældende ? --
--
#4
JvT
Supporter Aspirant
01-02-2007 14:37

Rapporter til Admin
Hvis firmaet ikke har den aktuelle bærbar og ikke kan skaffe den hjem, er der vel ikke meget at gøre. På nuværende tidspunkt har du ikke betalt noget til forretningen, så du står kun og mangler, en bærbar. At du har fået at vide, at de har modellen hjemme, og ikke har det alligevel, lyder som om der er sket en fejl (set på en forkert model end den du ønskede). Som jeg ser det, skal du bare annullere orderen (hvis den da ikke allerede er det, idet forretningen ikke kan skaffe den) og så finde ud af hvilken bærbar du så vil have --
--
Lyngby Floorball forening søger nye medlemmer i alle aldersgrupper. Kig forbi vores hjemmeside for info om en sportsgren du troede du ikke kendte: http://www.lyngbyfloorball.dk[...]
#5
Jagson75
Junior Nørd
01-02-2007 14:41

Rapporter til Admin
#3 Hvor har du læst det? På forbrug.dk står der: Hvis varen ikke dukker op Som udgangspunk skal varen leveres til den tid, der er har aftalt. Hvis I ikke har aftalt, hvornår varen skal leveres, skal sælgeren levere varen senest 30 dage efter, at du bestilte den. Hvis sælgeren ikke kan levere den vare/ydelse, du har købt, kan du ”hæve” d.v.s. annullere aftalen. Hvis du har betalt forud, skal sælger betale dine penge tilbage hurtigst muligt, når han får din besked om, at du hæver aftalen. Har sælger ikke betalt dig dine penge tilbage inden 30 dage, har du krav på renter i henhold til renteloven. Hvis der opstår problemer med at få pengene tilbage, har du forskellige muligheder, afhængig af hvilken betalingsform, du har anvendt. http://www.forbrug.dk[...] --
--
#6
Omega Supreme
Supporter Aspirant
01-02-2007 14:43

Rapporter til Admin
De kan jo ikke give dig noget de ikke har, det burde være indlysende, så derfor er det vel rimeligt nok at de annullere ordren´(som jeg forstår det). --
--
Millions saw the apple fall, but Newton was the one who asked why
#7
h8ed
Nørd Aspirant
01-02-2007 14:43

Rapporter til Admin
Jo, der er noget at gøre. Bekræftelsen af ordren fortæller, at de har fået din bestilling, altså accept. Og eftersom det er dem, som er kommet med tilbuddet af computeren og du har accepteret den ved at købe den, så SKAL de levere den til aftalt pris. Hvis det ikke er muligt, eftersom den er gået ud af produktion, skal de levere noget der ligner computeren eller bedre til samme pris. Hvis de fortsat nægter, så gå til forbrugerklagenævnet. Jeg er 100% sikker på, at du vil vinde sagen. --
--
R-tard Retard tard tardo tardonini tardos los tard el tardo tardness tardheit retardoninho http://www.retard.dk[...] = dig
#8
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 15:41

Rapporter til Admin
Hej igen... mit net røg lige... Tak for jeres svar. #4 Jeg føler lidt at de prøver at snyde mig, fordi varen ifølge deres hjemmeside var på lager, ligesom de bekræftet over telefonen. Måske har de fundet ud af at de solgte den alt for billigt i forhold til den vejl. pris fra Toshiba. #5 Jeg har talt med forbrugerstyrelsen i dag. #6 Det er vel forkert at reklamere med noget man ikke har. De har jo sendt mig en ordrebekræftelse. #7 Det du siger, er også hvad forbrugerstyrelsen fortalte mig idag over telefonen. Jeg har handlet ved dette firma før uden de mindste problemer, så deres svar er mig fuldstædig uforstående. --
--
#9
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 15:51

Rapporter til Admin
En lille tilføjelsse til denne sag. Computeren som jeg er ud efter er kommet på market inden 2, max 3 mdr. og er kun fornyligt kommet på Toshiba's hjemmeside. --
--
#10
pizzadude
Supporter Aspirant
01-02-2007 16:16

Rapporter til Admin
Tror ikke du vil have en chance i en eventuel retssag. Ja det er meget muligt at du har fået en ordrebekræftigelse, men når de ikke har maskinen kan de jo ikke levere den, du jo heller ikke betalt dem noget. Desuden så ville det være for sumt at anlægge sag mod dem, det er yderst langsommeligt. og i bedste fald ville du om et år når sagen er slut kunne få en tilsvarende/lidt bedre bærbar til samme pris. Og i værste fald måtte hænge på en dyr advokatregning, og ingen bærbar. Mit råd til dig er: Lad det ligge og bestil en anden. --
--
FORZA FC
#11
StufMeister
Giga Supporter
01-02-2007 17:17

Rapporter til Admin
Hvordan vil du rent praktisk have, at det kan lade sig gøre at få firmaet til at levere en maskine til dig, som de rent fysisk ikke har?? --
--
Gider ikke diskutere i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#12
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 17:41

Rapporter til Admin
# 10 jeg vil aldrig bruge tid på en retsag. # 11 Det er da firmaet der er TOTALT upålideligt når både deres hjemmeside og telefonsupport fortæller mig at den ønskede varer er på lager og kan sendes med det samme. At de ikke har styr på deres egen forrentning er da deres problem. Som jeg forstår købeloven kan en sælger ikke først reklamere for en varer, sælge den og så bare sige "jeg vil/kan ikke sælge den alligevel". --
--
#13
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 19:45

Rapporter til Admin
På deres hjemmeside står der: Der er ikke indgået en bindende købeaftale med ComputerSalg A/S, før du har modtaget en ordrebekræftelse fra ComputerSalg A/S. Forpligter det dem ikke til at levere ? --
--
#14
Obi-Wan
Monsterbruger
01-02-2007 19:58

Rapporter til Admin
#13 Jo det gør det i den grad. For hvis du nu valgte at sige "fuck jer jeg gider sq ikke have den computer på trods af vores aftale" - Så ville de være på nakken af dig. Men de vil ikke have at det er omvendt... --
--
#15
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 20:01

Rapporter til Admin
#14 nemlig... de ville jo aldrig acceptere at jeg droppede betalingen :) --
--
#16
L00t
Gæst
01-02-2007 20:04

Rapporter til Admin
#14 Hvorfor skulle de være på nakken af ham...? Det plejer aldrig at være et problem at annullere en ordre. Jeg har aldrig oplevet det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Tyller
Ultra Supporter
01-02-2007 20:10

Rapporter til Admin
"Der tages forbehold for: Valutaændringer, force majeure, leveringssvigt, afgiftsændringer, udsolgte varer og trykfejl." Slug den bitre pille det er at du ikke får den maskine du allerhelst ville ha' og find dig en anden Har vi alle ikke på et eller andet tidspunkt oplevet at skulle købe en vare som der af en eller anden årsag var væk? Udsolgt, ikke leveret eller hvad ved jeg.... --
--
---Asus A8V-E Deluxe, AMD 64 3200+, 1024Mb Kingston PC3200, Radeon X700Pro, 2x LiteOn DVDRW---
#18
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 20:18

Rapporter til Admin
#17 de kan ikke "forbeholder" sig ud af bla. markedsføringsloven som bla siger § 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser. --
--
#19
L00t
Gæst
01-02-2007 20:20

Rapporter til Admin
#0 Du har fået en ordrebekræftelse, den er så vidt jeg ved bindende - men hvad nytter det? Det ved firmaet jo også godt, men når de ikke kan levere den, hvad vil du så have? Har du prøvet at stille krav om en tilsvarende model til samme pris? Hvad har de sagt til det? Den her tråd lugter af at du er forarget over at de ikke kan levere, og skal have brændt din harme af. Bliver et firma TOTALT UPÅLIDELIGT af at de ikke kan levere en vare alligevel pga. en lagerfejl/tastefejl? Jeg synes du overdriver problemet en smule.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#20
Tyller
Ultra Supporter
01-02-2007 20:24

Rapporter til Admin
#18, nej måske ikke - men det kan rent faktisk være at den er udsolgt eller den ikke kan leveres pt, skal man så trække firmaet i retten pga det?? Nææh, tør øjnene og kom videre --
--
---Asus A8V-E Deluxe, AMD 64 3200+, 1024Mb Kingston PC3200, Radeon X700Pro, 2x LiteOn DVDRW---
#21
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 20:27

Rapporter til Admin
# 19 Når jeg skriver at de er TOTALT UPÅLIDELIGT så er det fordi deres medarbejdere skriver og fortæller forskellige ting som ikke hænger sammen. Hvordan skal man kunne acceptere, at de fortæller en at varen man ønsker er på lager og kan sendes med det samme og så bag efter "vi kan ikke levere alligevel". De skal forstille at være E-mærket. Jeg prøver ikke at brænde min harme af, men søger råd af dem som måske har haft ligende situtationer. Og hvis man ikke fremhæver et problem vil det jo aldrig blive ordnet. --
--
#22
allanium
Junior Nørd
01-02-2007 20:29

Rapporter til Admin
# 20 jeg har aldrig ville gøre dette til en retsag. Læs tråden --
--
#23
pizzadude
Supporter Aspirant
01-02-2007 20:48

Rapporter til Admin
hold nu bare op, de kan ikke levere computeren, slut færdig. Ikke mere at gøre i den sag. Når de ikke har den, kan du jo ikke få den, lige meget hvad de har sagt... --
--
FORZA FC
#24
L00t
Gæst
01-02-2007 20:59

Rapporter til Admin
#21 Tjah, jeg skal ikke kunne fortælle dig hvordan man skal kunne det helt generelt, men mit bud ville være at trække på sin tolerance og tænke på at intet er ufejlbarligt - og skadens omfang. De har ikke snydt dig, taget dine penge eller svinet dig til - de kan bare ikke levere. Det er skod, og det er træls, men det er så vist også det. Find en anden leverandør. Du har stadig ikke svaret på om du har forholdt dem med dit problem, og bedt om at de leverer en tilsvarende model til samme pris? Og hvad de svarede på det, hvis du har? Og hvis du ikke har - hvorfor du så ikke har gjort det, inden du tager sorgen på forskud. Og enig, man skal påpege problemer, men alt med måde og i rette proportioner - og perspektiv.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#25
Jthoeger
Gæst
01-02-2007 22:39

Rapporter til Admin
Alle moderne webshops bruger også deres leverandørs varelager når de fortæller om en lagerstatus på en given vare. De store leverandører i DK omsætter for op mod 10 mill om dagen, dermed er der et enormt vareflow. Så selv om en given sælger oplyser dig en ting, og ordre controlleren ligeledes ser status på varen som ok (Og dermed sender ordrebekræftelsen). Kan det desværre godt ende med at varen er plukket for næsen af det pågældende firma. Og sendt ud til en af deres konkurrenter. Det prøves naturligvis altid at holde sine oplysninger så realtime som muligt, desværre er det ikke altid muligt. Selv med diverse smarte XML løsninger osv...
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#26
h8ed
Nørd Aspirant
01-02-2007 23:54

Rapporter til Admin
#allanium det er med at køre sagen hos forbrugerklagenævnet. Det koster dig 150 kr i en slags depositum. Altså: Taber du sagen, beholder klagenævnet pengene, men vinder du derimod, får du alle pengene retur. Men jeg ville få dem sat igang. For uanset hvad, er sælgers tilbud bindende, når du har accepteret deres tilbud ved at købe en vare. Ordrebekræftelsen er bare et bevis på, at tilbuddet, som de har skrevet er sendt. Det eneste du behøver, er bare at aflevere ordrebekræftelsen samt emailen, hvor de siger at de ikke kan levere varen til dig, til klagenævnet. Så vil de kigge på alle paragraffer, og give en konklusion. Se blot her: http://www.forbrug.dk[...] Allerede i §1: Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren...(osv) Altså: Sælgers tilbud er gældende: De SKAL levere computeren til den pris, du har accepteret. Længere er den simpelthen ikke. Nu har de så ikke varen på lager, så der er et problem dér. De skal, så vidt jeg har forstået det, lavere et lignende produkt til samme pris, som du har accepteret. Produktet skal selvfølgelig ikke være af dårligere kvalitet (ram, hz, hd osvosv). - Dette er jeg ikke 100% sikker på, men jeg mener at have hørt, at det er sådan. --
--
R-tard Retard tard tardo tardonini tardos los tard el tardo tardness tardheit retardoninho http://www.retard.dk[...] = dig
#27
allanium
Junior Nørd
02-02-2007 00:10

Rapporter til Admin
Mange tak for alle jeres indput... De er alle taget til efterretning :) --
--
#28
StufMeister
Giga Supporter
02-02-2007 12:20

Rapporter til Admin
#allanium Inden du hiver fat i forbrugerstyrelsen og sætter en sag igang, har du så talt med Computersalg.com, for at høre om de er åbne for at give dig et andet tilbud? --
--
Gider ikke diskutere i fora. Brug mit svar eller ignorer det...
#29
allanium
Junior Nørd
02-02-2007 16:09

Rapporter til Admin
# 28 De er kommet med et forslag, men den computer mangler utroligt meget i forhold til den jeg havde valgt. Kort fortalt: Den bestilte vs. Den alternativ Core 2 Duo T7400 vs. Core 2 Duo T5500 2x 200GB vs. 1x 200GB DVD-RW + HD-DVD vs. DVD-RW 17" 1920x1200 vs. 15,4" 1280x800 13200,- vs. 9400,- --
--
#30
h8ed
Nørd Aspirant
02-02-2007 21:13

Rapporter til Admin
#29 burde du ikke finde dig i. Sig at de må komme op med noget i samme størrelse eller bedre til prisen fra starten af. --
--
R-tard Retard tard tardo tardonini tardos los tard el tardo tardness tardheit retardoninho http://www.retard.dk[...] = dig
#31
pizzadude
Supporter Aspirant
03-02-2007 13:06

Rapporter til Admin
#30 ellers hvad? han kan jo ikke rigtig gøre noget... --
--
FORZA FC
#32
h8ed
Nørd Aspirant
03-02-2007 20:23

Rapporter til Admin
#31 Synes ikke du burde sige "ellers hvad?", manden er jo blevet frarøvet hans rettigheder når det kommer til aftaleloven. Han har ret til noget meget bedre end, hvad han er blevet tilbudt. --
--
R-tard Retard tard tardo tardonini tardos los tard el tardo tardness tardheit retardoninho http://www.retard.dk[...] = dig
#33
pizzadude
Supporter Aspirant
03-02-2007 21:15

Rapporter til Admin
#32 Kan ikke se hvad der er galt med at sige det, det er jo sanheden. Det eneste han kan reelt kan gøre hvis de nægter ham noget bedre, er jo faktisk at lægge sag an. Okay ja han kan klage til forbrugerklagenævnet, men det eneste de kan gøre er at sige til dem at de skal tilbyde ham noget bedre. Hvis han var blevet "frarøvet" penge, og altså "virkelig" blevet snydt så var sagen en anden. men her hvor han egentlig ikke har lidt nogen skade så er der jo reelt ikke nogen han kan gøre for at tvinge firmaet til det... --
--
FORZA FC
#34
Loshide
Supporter Aspirant
03-02-2007 21:28

Rapporter til Admin
Er det nu man skal linke til kinagrill.dk??? :-) --
--
Formulas Fatal To The Flesh
#35
h8ed
Nørd Aspirant
03-02-2007 22:45

Rapporter til Admin
#33 Nu vil jeg ikke kritisere dig eller noget, da jeg går udfra at du ikke har læst loven, men det står faktisk tydeligt at de skal give ham et lignende produkt enten til samme pris eller billigere. Det butikken gør, er at de forsøger simpelthen at slippe godt afsted ved at sælge ham en dårligere bærbar til en pris som de har den normalt til. --
--
R-tard Retard tard tardo tardonini tardos los tard el tardo tardness tardheit retardoninho http://www.retard.dk[...] = dig
#36
pizzadude
Supporter Aspirant
03-02-2007 22:54

Rapporter til Admin
#35 Du læser jo ikke hvad jeg skriver. Ja det er fuldstændig rigtigt at ha har ret til en lignende/bedre bærbar til samme pris. MEN i realiteten er der ikke så meget han kan gøre ved det, ud over at affinde sig med det. Vi er da helt enige om at butikken ikke burde sende ham en ordebekræftigelse på en maskine de ikke kan levere, men han kan jo ikke gøre så meget ved det vel... --
--
FORZA FC
#37
CyberOpz
Elitebruger
04-02-2007 00:44

Rapporter til Admin
#36 - Stod det til mig, så tog manden sin ordrebekræftelse og sendte den til e-handels mærket fonden, så firmaets registrering blev dem frataget. Efterfølgende til forbrugerstyrrelsen så firmaet kan blive registreret på www.firmatjek.dk.[...] Så alle danske nyhedsgrupper og diverse hadesider. Der kan ikke advares nok imod de brodne kar på nettet! og tilbyde manden en SKOD notebook sammenholdt med den lovede er jo rent til GRIN! Prøv og sammensæt en DELL med samme specs, med C2D T7400 + HD-DVD. Så kommer man langt over 20.000! Firmaet har kvajet sig og det prøver de at tørre af på manden. De skulle i stedet tage og tænke sig om inden de sender en ordrebekræftelse til ham! Nå dette er sagt, så håber jeg at #0 tager fat i forbrugerstyrelsen og starter en sag imod firmaet. På denne måde kan du måske få din notebook til den aftalte pris. De fleste firmaer prøver at snige sig uden om, når de har lavet denne type fejl. De kommer dog hurtigt på andre tanker når forbrugerstyrrelsen er inde over. /CyberOpz --
--
#38
PhilipE
Bruger
04-02-2007 01:33

Rapporter til Admin
Er det en decideret ordrebekræftigelse, som du har modtaget, eller er det en "Dette er ikke en ordrebekræftelse. Det er blot en tilkendegivelse af, at vi har registreret din ordre" (Ordreregistrering) Hvis det er en Ordreregistrering, har man som kunde ikke nogen rettigheder, men hvis det er en ordrebekræftigelse, har du så at sige retten på din side. #36 Hvis der er så stor forskel på den vare, som man bestiller i forhold til de andre steder varen kan købes. Skal man som kunde kunne se at der er tale om en fejl, og aftalen er ikke bindende. Hvor kan man finde den bærbar på edbpriser?
--
#39
h8ed
Nørd Aspirant
04-02-2007 13:31

Rapporter til Admin
#38 tror det var den endelige ordrebekræftelse, siden firmaet forsøger at tilbydde ham noget andet. ... Men det skal jeg ikke kunne sige, kun #0 ved det :P --
--
R-tard Retard tard tardo tardonini tardos los tard el tardo tardness tardheit retardoninho http://www.retard.dk[...] = dig
#40
allanium
Junior Nørd
04-02-2007 16:34

Rapporter til Admin
Hej igen... "Jeg har bestilt en Toshiba bærbar computer hos Computersalg.com den 30. Januar og modtager først en bestillingsoversigt og kort efter en ordrebekræftelse og på deres hjemmeside står der: Der er ikke indgået en bindende købeaftale med ComputerSalg A/S, før du har modtaget en ordrebekræftelse fra ComputerSalg A/S. Forpligter det dem ikke til at levere ?" Jeg er blevet gjort opmærksom på, at jeg ikke har formuleret mig korrekt. Det er min formodning at de har opdaget at prisen var sat forkert, nemlig ca 10.000 under vejl. Toshiba pris. Men dette er bare min mening. --
--
#41
pizzadude
Supporter Aspirant
04-02-2007 22:49

Rapporter til Admin
#40 tjaa, hvis prisen var sat 10'000 under vejl pris, så har du vel ikke være i det man kan kalde "god tro", så kan du vel godt regne ud at det er en fejl. De er nemlig kun forpligtet til at sælge til den annoncerede pris, HVIS det er en pris som man kan reelt kan tro på er den rigtige. --
--
FORZA FC
#42
allanium
Junior Nørd
05-02-2007 10:37

Rapporter til Admin
# 41 Prisen var omkring 13.000 hos 4 forskellige forhandler hos edbpriser og jeg tog den billigste og kiggede hos. Det var tilfældigt computersalg.com. De kommenterede først prisen da jeg kontaktede dem efter deres "afvisning" af min ordre. --
--
#43
Jens Thøgersen
Gæst
06-02-2007 19:26

Rapporter til Admin
Kontakt os imorgen, så finder vi en løsning. Jeg kan kontaktes på 7022 2332 fra kl. 10.00 Halvdelen af de indlæg du læser på dette forum har intet med virkeligheden at gøre, så hvis du ønsker en løsning bør du tage fat i os istedet. Du kan evt lige maile mig alle de mails du har omkring din ordre da jeg intet kan finde på den angivede mail adresse. mvh Jens Thøgersen ComputerSalg.dk
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Hvad er reglerne for HW-køb

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning