Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Reperation på garanti - tid?Af Ny på siden C-Haandbaek | 10-02-2022 20:04 | 1552 visninger | 22 svar, hop til seneste
Hej HOL,
Jeg har sendt min Razer bærbar til reparation hos ProShop, da den ene blæser begyndte at larme.
Det er under garantien, så ingen problem der.
Står der noget i købeloven om hvor lang tid en reparation må tage? Nu har jeg undværet den i en måned, og der er ikke meget hjælp at hente hos proshop, da de har sendt den til et eksternt service center. --
https://www.forbrug.dk[...] -- AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi
MSI Gaming X 6700 xt 12 GB
2x8 GB Corsair 3,6 GHz | Noctua NH-U12A
Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB #1
Den har jeg faktisk læst, men jeg synes ikke man får noget konkret svar.
"Et par uger, men..."
Man kan dog sige at en laptop blæser 'burde' være hurtigt fixet :P -- Det kan hurtigt tage et par uger. 1 uger til forsendelse hver vej. 1-2 uger til reparation. Derudover kan der være sygdom, reserverdele mangel.
Har du fået en RMA nummer du kan slå op ved det eksterne service sted for at se status.
Ville også kontakt proshop for at få en status. -- Der findes ikke en konkret tidsfrist og det kommer der aldrig til. Det skal gøres "indenfor rimelig tid".
Det virker dumt, men det er fordi der findes så mange forskellige produkter, nogle er teknisk svære at fejlsøge/reparere, mens andre er lette. Proshop har ingen kvalificerede teknikere til opgaven, ej heller er der nogen officielle Razer værksteder i Danmark, så de har med al sandsynlighed sendt den til Razer i Holland eller måske LetMeRepair i Sverige.
Hvis reservedelen der kan bruges kan skaffes, forvent reparationstid på 3-4 uger. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 Vent lige lidt - har du sendt den ind på reklamationsretten eller producentgarantien? -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#5 - Er sikker på han mener reklamationsret. Den er sendt til forhandler trods alt. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 #6 Ja, den er sendt til forhandler. Men hvad har han præcist skrevet til forhandler - har han skrevet, at han ønsker at gøre brug af sin reklamationsret eller af garantien. Det ville være relevant at vide. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#7 - Absolut relevant yes, men helt firkantet hvis der ikke er nævnt andet fra hverken forbruger eller forhandler, må man antage der er tale om reklamationsret hvis det endelig skulle komme så vidt.
Man skal, som forhandler, være et kæmpe røvhul, hvis man bare fejer forbrugerens henvendelse af med "jamen du sagde ikke du ville bruge din reklamationsret, så vi antog du ville bruge din fabriksgaranti". Nok er jeg ikke fan af Proshop meeeen SÅ slemt tror jeg ikke det er/bliver :P -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 --
Sidst redigeret 10-02-2022 21:46 #9 - Jeg tager gerne det væddemål.
Jeg satser din pensionsopsparing på at det IKKE sker og drømmer allerede om alle de ting jeg kan få for den 10'er jeg vinder :D -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 Tommelfingerregel er, at "rimelig tid" er omkring 30 dage. Dog kan man tale for, at jævn logistiske udfordringer der pt er, kan det godt være lidt længere tid... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #8 Siden OP skriver i titlen "Reperation på garanti - tid?" tænker jeg det er relevant at få det afklaret. Det kan jo være, at OP har forvekslet begreberne i sin mail til Proshop. Og bliver varen repareret på producentgarantien, gælder købeloven ikke, herunder paragraffen specifikt vedrørende reparation indenfor rimelig tid - med mindre noget lignende er beskrevet i producentgarantiens betingelser (dog tvivlsomt). Men OP må afklare, hvad der er sket, så er det nemmere at hjælpe mere konkret. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#11 Rimelig tid er i flere afgørelser og fra flere instanser vurderet som et par uger - afhænger dog selvfølgelig af flere forhold, herunder hvad der er galt med varen, hvor besværligt det er at undvære varen (hvilket man nok vil vurdere, at en bærbar er), hvor svær fejlen er at finde eller reparere, mv. Men udgangspunktet er et par uger.
Kilder:
https://www.forbrug.dk[...]
https://taenk.dk[...] (under afsnittet "Reparation: Hvor lang tid må det tage?")
https://www.forbrug.dk[...] -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 10-02-2022 22:48 #12 - Jamen jeg er helt enig.
Det jeg prøver at sige er blot at jeg ikke forestille mig Proshop vil prøve at tørre den af på "du har ikke sagt du vil bruge reklamationsret så vi vil ikke overholde reglerne for den". Vi får se hvad OP vender retur med.
Lad os nu ikke tage sorgerne på forskud og forvente den her sag kommer til at eksplodere. Jeg tror han har maskinen i hænde igen på under 6 uger. Jeg har haft en RMA med razer før. Det var dog på en skærm som skulle skiftes. Tror det tog godt 3 uger fra den blev sendt til den blev modtaget retur. Det var dog på garantien, direkte med Razer. Og det var en kendt fejl (pletter på skærmen). Men eftersom Proshop sender den til razer på garantien alligevel (uanset om kunden bruger reklamationsret eller ej) tænker jeg ikke en blæser er en større operation.
Så jeg tror alt det her kan koges ned til om der er en blæser på lager på værkstedet eller ej :) -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 #14 Enig; det er heller ikke mit indtryk, at Proshop-medarbejderne er nogle skodtyper hvad angår RMA. Niveau'et er ret højt generelt hos dem. Men OP må lige belyse, hvad der er op og ned. Det er også relevant at vide af flere grunde, da reklamationsretten jo fornyes med 2 år på en reparation via reklamationsretten men ikke via producentgarantien, og det er måske også fint for #0 at vide. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
Der kommer godt nok mange guldkorn her!
Det lyder som om at man generelt skal gøre brug af sin reklamations ret, fremfor fabriks garanti, fordi den dækker forbrugeren bedre?
Jeg har altid tænkt at man det første år kun kan bruge fabriks garantien.
Jeg har netop ikke sagt noget specifikt til proshop, vedrørende hvilken af de to muligheder jeg ville benytte mig af. Da PC'en er under et år gammel, gik jeg helt automatisk ud fra at det var garantien der blev taget i brug. -- #16
Reklamationsretten stiller dig konsekvent bedre end producentgaranti, da den ene skal følge loven, den anden skal følge whatever aftale producenten har for garantien. En tilkøbt garanti vil typisk stille dig bedre end reklamationsretten, men de vil typisk også forsøge at tage en reparation over reklamationsretten og så blot holde dig skadefri, såfremt den ikke dækker.
Et sted hvor en producentgaranti kan komme til gode, dog, er hvis den dækker længere end de 2 år som reklamationsretten dækker. Her kan man dog komme ud for blandt andet selv at skulle betale fragt, og tilsvarende småting som reklamationsretten ellers dækker.
I og med du har haft kontakt til Proshop angående sagen, kan vi vidst godt konkludere at det er reklamationsretten der er tale om.
I forhold til dit oprindelige spørgsmål, så er det ret godt dækket ind af andre, men "Rimelig tid". 1 måned er at strække "rimelig tid" lidt, men verdenssituationen kan godt have skubbet lidt til denne regel. Jeg ville dog om ikke andet opfordre til en dialog med Proshop angående løsningsforslag, da det er meget tid at vente på at ens maskine bliver repareret. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#16 - Virksomheder vil ofte anbefale dig at kontakte producenten direkte i forbindelse med fejl på produkter. Det er ikke altid en god ide. For så bruger du garantien, og her er du faktisk ofte stillet dårligere.
Det er korrekt en garanti skal stille dig bedre end reklamationsretten. Men det er KUN hvis forhandleren du køber varen af, stiller garantien. I så fald skal du være bedre dækket end ved reklamationsretten. Men fordi garanti (oftest) er noget producenten tilbyder, og ikke forhandleren, er det producenten der bestemmer reglerne for denne garanti.
Producentgaranti er noget producenten frivilligt giver på deres produkter. Af samme årsag bestemmer de også selv reglerne.
"Fun" fact. Corsair's producentgaranti og livstidsgaranti bortfalder på mange af (hvis ikke alle) deres produkter hvis man sælger varen brugt. Så hvis man ikke er den oprindelige køber af varen, kan man ikke forvente garantien dækker i tilfælde af fejl. Det er noget lort for der er ofte mere end 2 års garanti på fx RAM og strømforsyninger m.v.
Jeg er sikker på Proshop nok skal køre sagen under reklamationsretten, men du kunne jo prøve at skrive til dem og minde dem om at det altså er din reklamationsret du har gjort brug af ved indsendelse/indlevering af produktet.
Lad være med at ringe til dem. Skriv til dem og få et skriftligt svar.
Hvis de ringer til dig og siger det er på reklamationsretten, så bed dem besvare den mail du har sendt til dem i stedet for. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 --
Sidst redigeret 11-02-2022 09:38 Tak for alle de gode svar!
Jeg vil lige for god ordens skyld informere om at Proshop har kontaktet mig, efter jeg sendte dem en mail i dag.
Hvis ikke PC'en er på vej retur inden næste fredag, tilbyder de at tilbagebetale købet.
Jeg fik samtidigt at vide at de går efter at reparationer maks må tage en måned.
Så det ser ud til der nok skal komme en løsning. Og det lader også til at Proshop netop tager udgangspunkt i reklamationens retten, fremfor bare at tørre den af på producentgarantien.
-- #19 - God stil af Proshop de up front tilbyder en refundering af købet hvis ikke den er tilbage inden fredag.
Godt du fik det afklaret :) -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 Razer er rimelig hurtig til at sende dele til forhandlerne så den burde du have inden Fredag i næste uge :-)
Kan huske jeg fik et tastetur der manglede keycaps, dem havde jeg dagen efter da de blev sendt fra Tyskland med UPS Express så tænker de gør det samme med ny blæser til Proshop også det jo bare og smide den i.
Meget kan man sige om Razer men de tænker på sine kunder. -- #21
Ja ok, nu må vi se. :)
Det er jo en udgået model, (2019). Men de burde nu alligevel have den slags reservedele.
Proshop sagde at reservedelen var bestilt hos service partneren, men at den ikke var modtaget endnu.
Hvis det ender med pengene retur. så er det et godt tilskud til en stationær pc, og der kan jeg i hvert fald godt selv skifte en blæser. :P
Alt ialt, så er jeg fin tilfreds med den service jeg har fået nu, men det er stadig min holdning at 1 måned er lang tid at vente på en blæser.
Tænker dog at det er hvad man må forvente, Razer er heller ikke det største mærke. Det var nok gået væsentligt hurtigere hvis det havde være en Dell eller Lenovo maskine. -- #22 - Det havde sandsynligvis været hurtigere, men der er bare global mangel på nærmest alting for tiden. Det er helt sindssygt så meget der er mangel på alverdens ting pga. diverse kriser vi ikke er kommet helt over endnu. Der er en kæmpe pukkel der skal arbejdes ned før det hele er normalt igen.
Jeg arbejder med IT indkøb, og det er vel 2 år siden efterhånden at man var vant til tingene var på lager. Nu er det ikke unormalt at vente en måned på en Thinkpad T14. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|