Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
it-supporter vs it-administratorAf Megabruger coppsen | 14-12-2021 09:22 | 2152 visninger | 12 svar, hop til seneste
Nogen der kan beriger mig lidt på, hvad forskellen af på de to titler.
eller er det bare 2 navne på samme ting?
Mvh. --
I det ene job taler du med brugere der har problemer med printere, i det andet job taler du med servere der har glemt en
servicekonto.
Det er meget skarpt trukket op og du vil se at, alt efter organisationen, at der er væsentligt overlap. nogle steder er det
samme stilling. --
Systems Engineer, High Performance Computing. Det er kommer MEGET an på hvor du bliver ansat. Men som udgangspunkt så har it-administrator nok flere administrative opgaver og ansvar. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. tænker også at der ligger mere ansvar hos en administrator.
Men det bliver lidt "flyvsk" når jeg søger på det.
tak for svar -- Nogle steder har IT-Administrator også ansvar for 2nd level support og 3rd level support. Som du selv skriver, så er det lidt flyvsk og derfor bør du være opmærksom på beskrivelsen af opgaver i opslaget.
Personligt ville jeg som administrator ikke have noget imod 2nd eller 3rd level support. Så længe der er andre til at tage imod henvendelser fra "brugere" og derefter "screener" sagerne, så man ikke får kastet alt mellem himmel og jord efter sig. -- Det udtales Papfar #4 IT Administrator har jeg kun set i små virksomheder, som ikke har en first level support. Derfor varetager en it administrator ALT IT fra servere, og opdateringer på servere til first level support. f.eks. mus der ikke virker, printer der får papirstop, kaffemaskinen der går i stykker osv. og er selvfølgelig med i beslutningen om opgraderinger af IT, og investeringer, og hele cloud spørgsmålet.
Når man søger på IT Administrator i udlandet, så finder man ikke ret mange hits, så det kan være det er en titel man bruger her i norden :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Sådan som jeg forstår det:
IT-Supporter kan både være en uddannelse og en stilling.
IT-administrator er en stilling.
Alle kan arbejde som IT-supporter og IT-administrator. Men at være IT-administrator gør ikke en til uddannet IT-supporter.
Kort sagt er det blot et spørgsmål om en stillingsbetegnelse. Man kan sagtens blive kaldt for IT-administrator selvom man bare sidder og laver IT-supporter opgaver. Og omvendt. -- Samme bruger gennem 18 år. B/W liste score: +31/-0 I en IT-supporter stilling er du typisk første led for brugerne. Du arbejder ikke med server-drift hvorimod en IT-administrator (System Administrator) vil have det ansvar.
En IT-supporter vil primært arbejde med sager/incidents, og vurderer om sagen f.eks. skal videre til en IT-administrator, som arbejder på server-siden.
Herunder ligger incidents (INC) og request for change (RFC) samt tasks. Typisk arbejder en IT-supporter med INC og en Administrator med RFC.
Som Administrator er du altså i den lidt tungere gruppe, som arbejder med server-drift og eventuelle ændringer i infrastrukturen, hvor en supporter "bare" vil skulle hjælpe brugerne. Som de andre også skriver, kommer det meget an på arbejdspladsen. Titler har det med at være upræcise, især indenfor IT. Mange titler er "made up", og du bør derfor finde ud af præcis hvad opgaven består i.
Jeg kender mange IT-supportere, der stort set arbejder som IT-administrator - men arbejdsgiveren tillader sig at give mindre i løn på baggrund af titel/position jf. overenskomsten. Oftest kommer det heldigvis an på dine færdigheder og certifikater m.m. -- IT administrator er blot en glorified udgave af IT supporter imo.
IT supportere driver mere eller mindre alt IT. Jeg er 'kun' uddannet it supporter men driver alene mand et helt site. Det er præcis hvad man gør det til samt, hvad virksomheden forventer af dig. Jeg har haft stillingsbetegnelse som it supporter, it administrator, it engineer og it system engineer-- alt sammen ud fra en it supporter uddannelse og bedst af alt: jeg lavede præcis det samme stykke arbejde i hver tittel :D Så fuck hvad ens titel er.. det er dine skillz som tæller.
De bedste it supportere er dem som er villig til at lære, kaste sig ud i det og har næsen fremme imo :P
Mht. til løn, så er det lidt et sjovt område, da HR tager udgangspunkt i lønstatistikker og ikke reelt kender til, hvad du laver. Så når du skal forhandle løn, så gælder det om at have snakketøjet klargjort og kunne bevise du er mere værd en blot 30.000,- mdr. -- Sidst redigeret 14-12-2021 11:02 #8
ja tak sådan skal det være :)
-- #8
Det kommer så sandeligt an på hvor man arbejder. Jeg vil slet ikke give dig ret i at "IT supportere driver mere eller mindre alt IT". Hvis du tænker uddannelseniveau vil jeg dog give dig ret.
Hos større virksomheder laver supportere ikke andet end ren support for brugerne, samt låser dem op og måske oprette konti i AD. Små basale ting.
Hos mindre virksomheder, hvor der ikke er ressourcer til det, og hvor der er kortere vej til toppen, har supporteren selvfølgelig et større ansvar. Jeg har selv været en del af begge scenarier.
Hos mindre virksomheder, hvor der er lav bemanding, laver man typisk
* First point of contact
* Brugeradministration på alle platformer. AD (AAD), M365, Teams, Intranet, Incident system osv.
* Software og hardware installationer - heraf klargøring af arbejdsstation og opsætning af printere m.m.
* En anelse server- og netværksdrift - dog med mulighed for konsulenthjælp
Jeg vil selv kalde ovenstående for en udvidet IT-supporter, mens andre vil kalde det noget pænere/flottere. Det vil sikkert svare til en IT-administrator eller IT-support specialist. -- Sidst redigeret 14-12-2021 12:37 IT Supporter er en uddannelse og en stilling.
Dygtige IT supportere kan godt være IT Administratorer og ellers er man bare supporter.
Mange IT Administratorer er uddannet Data Tekniker med speciale i Server/Netværk.
I min optik er en IT Supporter en udvandet titel - dem som er uddannet IT supporter vil gerne gøre den til mere end den er, og dem som ikke har nogen uddannelse indenfor IT bliver ansat som IT Supportere.
Der kan naturligvis godt være dygtige IT supportere som har en højere titel men mestendels er de fleste IT supportere blot supportere og taler med brugere, basic server admin (altså Windows og ikke virtualiseringslaget, physical), print, telefoni etc.
I små virksomheder kan en IT Supporter naturligvis godt have ansvaret for servere, storage, netværk osv. og det passer jo arbejdsgiver fint at en lavtitlet medarbejder gider passe servere, storage, netværk :)
IT Administrator (Data tekniker) er på et højere niveau og betragtes som engineer i udlandet. Det kræver et bedre skillset og fokuserer på server, storage, backup, netværk, drift og opgradering af udstyret og software og vil sjældent have bruger kontakt - igen alt efter størrelse af virksomheden.
IT Administrator vil i større virksomheder konverteres til en domæne specifik titel, f.eks Server Responsible, Network Specialist, Storage Admin, Backup Manager etc.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. +1 på #7/#10 / Jeg er sådan set enig i hvad der står i #7/#10
It-supporter er meningen de skal være first line support. Fokus på bruger support, "mit outlook virker ikke", "kan du skifte batteri i min Dell laptop fra 2012?"
It-administrator er second line support. Servere, netværk, active directory osv, vil mene denne stilling ofte er kaldet "systemadministrator" også.
Når det er sagt så overlapper de to stillinger meget både den ene og anden vej, og hvis firmaet kan slippe afsted med det, så giver de dig gerne it supporter løn mens du har ansvar som it-administrator. Samtidig kan du sidde i en lille virksomhed med titlen som it-administrator og hjælpe brugere med deres iCloud backup. -- Sidst redigeret 14-12-2021 13:38
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|