Jeg prøver at forklare. Det er muligt jeg er forkert på den, men here goes :D
Forestil dig en vandslange, hvor du skal have vand igennem. Vandet flyder ikke bare af sig selv, det skal skubbes gennem slangen. Volt trykker vandet gennem slangen. Højere volt er højere tryk.
I den ene ende har du vandhanen som lukker vand ud ved et tryk på 220v, og i den anden ende har du en lille havevander som kan klare vand ved et tryk på 110v. Forestil dig hvad der sker med havevanderen, hvis du tvinger vand ind i den med dobbelt så højt tryk som den kan klare. Det er ikke så godt.
Ampere fortæller hvor meget vand der flyder igennem slangen, ved det tryk som Volt viser.
Når du siger der er et tal ud for V(volt) der skifter mellem 0.20 og 0.40 og et A(ampere) der bare sidder på 0, så tænker jeg at din strømforsyning er død og der ikke flyder noget strøm til dit batteri. Med mindre batteriet er fuldt opladet, og derfor ikke trækker noget strøm.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 12-08-2021 18:15
USA kører med anden hertz/frekvens end vi gør i eu, derfor
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1 Tak for svaret og det er en fin analogi du bruger der.
Jeg har pt laderen til at stå tændt uden at det er sat til løbehjulet, så er det ikke derfor der ikke trækker nogen ampere ?
Har du et bud på om hvad der er sket ? hvor røgen stammer fra og om det er forsvareligt at sætte det til løbehjulet med de 220v som har kørt i en time nu (igen uden at være sat til løbehjulet)
#2 Tak for svaret. Hvad mener du ?
--
Har du et link til laderen?
--
3700X - Gigabyte X570 I - Dark Rock Pro 4 - Intel 660P M.2 1TB - Vengeance LPX 3600 C18 - 5700 XT Red Devil - SF750 Platinum - Define Nano S - XG32VQR
Du skal nok ikke forvente at den der holder særlig længe, jeg vil faktisk gå så langt som at anbefale du stopper med at bruge den nu da den nok er en brandfare, hvis du har brændt noget af der muligvis skulle stoppe den fra at brænde yderligere sammen.
USA køre 110V ved 60 HZ. Europa køre 220/230 volt ved 50hz. Du har lige kørt 2x så meget strøm ind i laderen som den forventede. De fleste lav ampere opladere er multivolt, kig evt på en bærbar lader, så vil du kunne se at der står 110 - 230 Volt input. I gamle dage skulle man manualt skifte imellem 110 og 220 på stationære, men langt det meste er multivolt nu.
Det er en meget meget forenklet forklaring. Men jeg ville ikke være tryg ved at bruge den. Tænk hvis den bryder i brand imens du sover. Jeg siger ikke det kan ske, men man ved aldrig hvad der er brændt af da du så røg og gnister.
--
i7- 9700K | Asus Z390 Prime | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Corsair RM750X | Lian Li Lancool 2.
Din ampere viser 0 fordi forsyningen ikke er belastet. Hvis du sætter dit batteri på vil den formegentligt stige.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5 Det er også det som bekymre mig.
jeg tænker om det ikke er muligt at få testet den hos en elektrikker/butik. De må kunne se om den er kaput eller brugbar ?
--
Det er højst sandsynligt bare din indgang til 110 vekselstrøm der er gået sig en tur. Mærkeligt hvis der ikke har siddet en sikring, det gør der normalt.
Indeni sidder der en switchmode og forsyner dit batteri med den korrekte jævnstrøm.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #8 Prøv at lade den op udenfor mens du står or holder øje med den. Mærk efter om omformeren bliver mere varm end dem som man bruger til laptops. Altså dem må godt blive varm, men ikke så meget at der er fare for at den bryder i brand. Kan du ikke holde den i hånden pga varmeudvikling mens den lader er den i stykker.
--
Status på B/W-listen: 5+/0-
--
Sidst redigeret 12-08-2021 18:33
Smid den ud og køb en ny. At få den målt igennem Vile nok bare bekræfte den er brændt af. Du ved ikke hvad eller hvornår der sker noget, eller hvad der måske kunne være skader også.
Lidt som en bil der er kørt tør for olie. Med ny olie kan bilen sikkert køre igen, men du ved ikke hvornår den pludselig ikke vil mere. Forskellen er bare at du kan futte hele huset af hvis du ikke tager det seriøst
--
#8 - Du kan være heldig at den stadig virker til at oplade batteriet. Jeg tror ikke du skader batteriet ved at sætte den til at lade batteriet, så vil du med det samme se om den stadig virker. Hvis Ampere tallet stiger, kan du se at der faktisk kommer vand gennem slangen.
Det anbefales selvfølgelig ikke at prøve det af... Men jeg er selv glad for at eksperimentere og lære, så jeg havde sikkert prøvet at oplade batteriet med den hvis jeg var i din situation. Altså under opsyn. Jeg ville ikke turde lade det ligge natten over for eksempel.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 12-08-2021 18:35
En elektriker koster nok en 6-700kr at få til at kigge på den, det er den med garanti ikke værd.
Du har brændt omformeren /driveren af, du kan skifte den hvis du medbringer den til en elektriker kan de sikkert skaffe den (det er faktisk næsten det eneste du har betalt for i din oplader)
Eller du kan købe en ny oplader.
Hvor mange volt er dit batteri på, ikke dit system men dit batteri? Hvis det er 6/12/24 kan en alm bil oplader gøre tricket
--
#9 Det er også det jeg selv tænker. Dog er jeg forvirret over hvorfor den lader sig tænde to gange i streg. Måske der har siddet to sikringer ?
#10 den ligger pt på terassen tændt, dog ikke i løbehjulet og der har den ligger i over en time nu. Synes umiddelbart ikke den er specielt varm.
Det ser ud til at folk deler sig i to grupper; smid den ud og prøv den af.
Jeg betalte godt 2000 for laderen ink porto, så jeg vil være træt af at skulle smide den ud uden at vide om den rent faktisk er helt stået af. Omvendt har jeg absolut heller ikke lyst til at sætte den til løbehjulet da det er temmelig dyrt.
# Som jeg skrev i mit indledende indlæg har jeg ingen forstand på strøm overhovedet, men ummidelbart skulle de være 2x72v
Har du en ide om hvad en omformer koster at få skiftet ?
--
Hvor bor du henne af, måske nogen kan pege dig i retningen af en elektro mekaniker..
En omformer alt efter typen koster et par hundrede kroner, udskiftningen er den del der kan løbe 2 veje.
Personligt ville jeg pille den fra strøm,lade den ligge natten over (en kondensator er ikke at spøge med) åbne den og så se hvilken type omformer der findes, vurdere om den kan udskiftes nemt eller er besværlig.
Som elektriker vil jeg åbne den og kigge, det er ikke sværere end at huske farver og få den rigtige omformer i første forsøg.
--
#15
Jeg bor i Århus N.
Jeg krydser fingre for at jeg kan omgå at skulle bestille en ny lader, så hvis nogen kender nogen de kan henvende mig til kvittere jeg med en high five
--