Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
RMA afvist af Proshop.Af Ny på siden DPK | 21-04-2021 17:33 | 5308 visninger | 59 svar, hop til seneste
Hej.
Jeg har returneret et bundkort til Proshop, da det ikke vil poste. De har afvist at ombytte det pga. en kosmetisk ridse/skade, som jeg er overbevist om, at jeg ikke har påført. I kassen med bundkortet var en plastik pose allerede brudt, hvilket undrede mig.
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan proceduren er for at lave en RMA direkte til ASUS?
På ASUS danske side kan man ikke vælge motherboard, men det kan man f.eks på den tyske.
PFT.
Mvh
/DPK
--
Rma det ved producenten istedet -- Indtast bundkortets serienummer her: https://rma.asus-europe.eu[...] og se om ikke du kommer videre til noget brugbart.
Hvor gammelt er dit bundkort?
-- - Indsæt signatur - Han har lige købt det i sidste weekend.
OP er en gammel kammerat og han ringede til mig mht at en pose var brudt og om han skulle returnere kortet.
Hvis det virkede som det skulle ville jeg ikke gide det men nu viser det sig der også var skader på det og Proshop løber fra deres ansvar da kortet 100% er en retur vare de ikke har gidet se om fungerede. -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved Som Cykle35 skriver, så er bundkortet købt i sidste uge.
Tak for link ToFFo. Jeg opretter en RMA til ASUS, når jeg får bundkortet retur.
-- #3/4 - Når produktet er under 6 måneder gammelt, skal Proshop bevise at fejlen IKKE var der da de sendte produktet til dig. Så du kan vælge at gøre en sag ud af det, eller bare sende det til RMA hos ASUS.
Jeg synes det er slattent af Proshop. For de sender det alligevel bare til RMA hos ASUS... Men idet du vælger selv at gøre det, gør du det ikke på reklamationsret. Du gør det på garanti, så der er ikke noget der hedder "indenfor rimelig tid" og alle de andre fordele som reklamationsret giver dig som dansk forbruger.
Proshop er satme i modvind i de her dage xD -- - Indsæt signatur - #3 Proshop løber vel reelt ikke fra deres ansvar?
Det er jo #0´s eget ansvar at ombytte/reklamere det øjeblik han åbner kassen og kan konstatere at emballagen er brudt. -- Sidst redigeret 21-04-2021 19:00 #6 han vil jo bare have et bundkort som virker har jo intet med at gør den var åben for eller ej. -- Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe #7 Problemet er at han gør sin egen sag væsentlig mere ringe da han vælger at bruge kortet selvom emballagen er brudt. Havde han sendt det retur uden at benytte det havde der slet ikke været nogen sag, og Proshop havde været tvunget til at ombytte/betale pengene tilbage.
Proshop skriver selv på deres hjemmeside "• Selvforskyldt skade og fejlhåndtering er udtryk for at du selv er skyld i varens skader. Det kan eksempelvis være ved væskeskade, utilstrækkelig indpakning under fragten eller forkert brug." -- ASUS tager ikke mod reklamationer på komponenter i norden. Det skal foregå via forhandler. -- Er venstrehåndet inde i hovedet. #6 Jeg har ofte fået hardware hvor at man kunne se at det har været åbnet før ved bl.a. proshop, men også flere andre forhandlere igennem årene. Og de var ikke købt som demovare eller brugt.
Jeg har så bare været heldig at produkterne har virket kan jeg så se nu. -- R5 3600X | Asus B450-F STRIX | G.skill 16 gb 3600 mhz cl. 15 | Geforce MSI 3060TI | Corsair 750W | 2.25 TB Samsung SSD | Asus 27" 1440p 144 mhz | --
Sidst redigeret 21-04-2021 19:15 #8 - Både ja og nej.
Efter købeloven blev "opdateret" for nogle år siden, merer det var i 2011 eller sådan noget, må forhandlere godt sælge varer der har været åbnet som værende nye. Forhandlere må også trække et beløb fra i "besvær" hvis en vare kommer retur, og ikke er i præcis samme stand som da den forlod stedet. Eksempelvis hvis der mangler klistermærker, tilbehør, manual, emballage eller lignende.
Så forhandleren må reelt set gerne sælge varen som ny. For 'varen' er ny, det kan godt være posen har været åbnet, men det betyder jo ikke at varen indeni posen ikke er ny. Eller som ny. Begge dele gælder som ny vare. Hvis varen er prøvet er den ikke brugt. Derfor behøver de heller ikke sælge den som brugt/demo.
Men igen, varen er under 6 måneder, så det er Proshop der har bevisbyrden.
Sakset fra Forbrug.dk
Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede, da varen blev leveret til forbrugeren.
Denne regel kaldes ”formodningsreglen”. Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel, som du nu klager over.
Kilde: https://www.forbrug.dk[...]
Alt efter hvilken type vare jeg køber, har jeg ikke noget imod at en vare kommer i emballage som jeg kan se har været åbnet. Så længe produktet ikke har nogen fejl, overhovedet, så er det fint for mig. Hvis jeg fx. køber en bluetooth højttaler, en Philips Hue pære/lampe eller whatever.
Det er også ofte set herinde, at folk har købt og fået leveret varer, købt som nye, hvor emballagen ikke har været plomberet ved modtagelse. Som #10 også påpeger.
Og det mest irriterende ved det er, at forhandleren ikke nødvendigvis har gjort noget forkert. Og hvis man ikke er tilfreds med varen, kan man jo 'bare' bruge sin fortrydelsesret. Problemet her er så bare, at man (som regel) selv skal betale for fragten retur... -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 21-04-2021 19:18 #8
Det er ligegyldigt.
Jeg kiggede efter i et par bundkort kasser jeg selv havde liggende og der er hverken segl på udvendig emballage eller indvendig antistatisk pose så der er ingen garanti for at disse heller ikke er helt nye(tænker her på MB og ikke tilbehør)
Hvad holder Proshop fra at sige han selv har haft det åbnet/monteret?
Jeg har selv X antal gange modtaget produkter som ny-vare der har været åbnet og kan ikke mindes der er nogle af dem der ikke har virket. -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved #10 Det er hvertfald at gamble lidt med dine egne "rettigheder" i forhold til købeloven. Hvis det er et produkt som af en eller anden årsag har været hos en anden "kunde", eller har været pakket ud af uforklarlige årsager, er det jo dig der hænger på evt. skader. Med mindre du sender retur forholdsvis hurtigt.
Trådstarters problem er jo at han tydeligvis har meddelt Proshop at han har benyttet produktet. -- #13
Hvordan skal manden finde ud af om produktet er defekt uden at montere det?
Som ToFFY så klart siger må butikkerne gerne sælge returnerede varer som nye!
Hvis Proshop ikke vil tage ansvar for at produktet i det mindste virker er man nu nødsaget til at filme hele modtagelse/pakke-ud og monterings sekvensen for at være home-free fra defekte produkter der nægtes RMA -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved #11 Men du siger det jo selv. Når du opdager at emballagen har været brudt, tjekker du om varen har fejl. Hvis trådstarters vare har en fejl ved modtagelsen, og han alligevel benytter kortet. Så hænger han jo pludselig selv på bevisbyrden?
Jeg sender ALTID vare retur, hvis jeg opdager at emballagen har været brudt. Jeg gider slet ikke bøvle med det. Det er selvfølgelig noget andet hvis det er en demovare. -- Sidst redigeret 21-04-2021 19:28 #14 Det behøver du ikke. Du behøver bare sende varen retur hvis emballagen er brudt. Evt. tag et billede af den brudte emballage og vedhæft i reklamationen.
Jeg synes dog også at ProShop går i lidt for små sko i det her tilfælde. Men de har loven på deres side. -- Sidst redigeret 21-04-2021 19:34 #15
Der er stadig ikke hold i det du siger.
Havde han returneret kortet og de ser fejlen ved modtagelse ville OP jo bare stå som en "løgner" i deres øjne. -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved Jeg har engang for længe siden købt et bundkort, som efter noget tid begyndte at opføre sig underligt. Systemet ville ikke boote, intet billede til skærm, systemet der låste fast i tide og utide, og der havde aldrig været foretaget OC.
Jeg sendte bundkortet retur til forhandleren (mener det var midt-data dengang), som sendte billeder af en kobberforbindelse på printet, der var beskadiget på en måde, så det så ud som om, den var smeltet. De afviste RMA med begrundelsen at det var en fysisk skade, som ikke var omfattet af reklamation, og opkrævede i stedet for et håndteringsgebyr, der svarede til 50% af bundkortets værdi.
Jeg indbragte sagen for forbrugerklagenævnet, og fik medhold i, at skaden var sket som følge af en fejl i konstruktion eller produktion, og ikke som følge af fejlhåndtering fra min side. Jeg fik et nyt bundkort og dækket alle mine udgifter ifm. sagen.
Det jeg vil sige er, at der efter noget tid godt kan opstå en fysisk skade på et produkt, fordi produktet har været defekt fra start. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #17 Men han skriver jo til dem at han har benyttet kortet? I deres optik sendte de ham et fejlfrit kort. Da de får det tilbage efter han har benyttet det, har det en ridse og virker ikke?
Havde han sendt det hurtigt tilbage uden at benytte det, med et billede af den brudte emballage havde de jo ikke haft nogen sag?
-- #18
Problemet her er at der er en fysisk skade som vi ikke mener kan være en skade der gør at kortet ikke fungerer, det er her Proshop nægter at reklamere.
Inden OP fik de sidste dele til hans PC og inden han begynde med en kammerat at samle maskinen havde han kontakt til mig ang. at en pose med tilbehør ikke var intakt hvor jeg mente jeg ikke selv gad at returnere kortet hvis det virkede.
Så nu er jeg dælanedme gal på Proshop da det jo egenligt er min skyld at OP slåsser med Proshop.
Men havde Proshop fanget den fejl på kortet ved en returnering og uden montering hvem siger så at de ikke havde bearbejdet OP for den? -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved --
Sidst redigeret 21-04-2021 19:44 Som #18 skriver så er det præcis det de skriver, at der er blottet kobber. Jeg har på intet tidspunkt haft værktøj nede og røre printet og har ikke påført den skade. De skriver det er en fysisk skade.
Det her bundkort har været defekt fra start og jeg går også videre med det til forbrugerklagenævnet. -- Jeg ville gerne se et billede af den "kosmetiske skade". -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #15 - Det forstår jeg, men der er også andre faktorer der spiller ind.
Man må forvente at kunder kan spotte hvis en vare er fejlbehæftet. Hvis fejlen er tydelig før man tager produktet i brug. For eksempel hvis lågen er smadret i en vaskemaskine. Det er obvious. Men hvis der er sprunget en sikring ved man det ikke før man har pakket varen helt ud og sat den til strøm.
I forhold til fortrydelsesret har man også ret til at prøve varen, for at fastslå varens stand og mængde, som det hedder sig. Og man må prøve den, på samme måde som man prøver den i en butik. Det sjove ved bundkort (og anden hardware) er at det er afhængigt af andre produkter for at fungere.
Nu snakker jeg bare generelt, og ikke specifikt om bundkort:
I forhold til denne sag, hvor der er tale om "en kosmetisk ridse/skade" skal man vurdere, om en gennemsnitlig forbruger bør være i stand til at afgøre, hvorvidt varen er funktionel uden at prøve varen.
Det kan man ikke forvente af forbrugeren. Slet ikke når der er tale om finelektronik af denne art.
Dertil kommer, at man ikke kan forvente at forbrugeren har varen under lup, eller ved hvad man skal kigge efter når man modtager en ny vare af den type der er tale om. Man vil som forbruger også forvente, at den vare man har købt som ny, faktisk ER ny, og det kan derfor ikke forventes, at man undersøger varen for fejl og mangler, ud over hvad der må være en åbenlys fejl/mangel. Som for eksempel en tydelig fysisk skade.
Især når der er ringe, eller ingen plombering på emballagen, kan man ikke forvente forbrugeren undersøger varen dybdegående og uden erfaring om hvordan varen bør se ud på bestemte steder.
Køber man en tallerken, og den er revnet, bør man som forbruger kunne se, og regne ud, at det ikke er normalt. Køber man et bundkort som er et stykke fint elektronik der består af en helvedes masse lodninger og printbaner, kan man ikke forvente at en kunde kan spotte en dårlig lodning, eller en ikke gennemført printbane, eller hvad det nu måtte være. I dette tilfælde en ridse/skade, som jeg gætter på er så lille, at den ikke er iøjnefaldende.
Jeg ved ikke hvornår jeg sidst har fået et bundkort der var plomberet. De sidste mange bundkort har ikke haft plombering udenpå emballagen, og den antistatiske pose har enten haft en lillebitte strimmel tape, eller ingenting.
Det er selvfølgelig en mulighed at varen har fået en ridse/skade under montering, og det er årsagen til det ikke virker, men det er stadig forhandler der står med bevisbyrden når varen er under 6 måneder gammel.
#18 - Det minder mig om en sag jeg havde da jeg arbejdede hos Komplett. En kunde sendte en bærbar retur, som han mente selvantændte. Altså der gik spontant ild i maskinen. Det ville jeg jo, ud fra kundens beskrivelse betegne som en berettiget reklamation. For hvem sætter ild til deres computer med vilje...
Men da jeg fik den retur, lignende den noget der var blevet kylet ned af trapper. Den var totalt smadret, men ingen tegn på skade forvoldt af flammer, eller bare meget varme.
Da jeg bad kunden redegøre for hvorfor maskinen havde så mange fysiske skader, som buler, knæk og revner, sagde han, at det var fordi han løb ind i en dørkarm med computeren, da han skulle ud af huset i en fart. Right xD -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 21-04-2021 19:53 #20 Det siger jeg! For hvis de havde fået det retur på en reklamation 2-3 dage efter modtagelsen ved kunden, med et billede af brudt emballage og intet andet end et krav om ombytning eller pengene retur, så havde de INGEN sag haft. Det er meget simpelt! -- #23 Mine bundkort har altid haft "plombering" både på kasse og pose. Jeg har én gang modtaget et grafikkort uden plombering, det røg retur med det samme. Har du set et billede af trådstarters ridse? For vi er fuldstændig enige. Men vi kender alt for lidt detaljer til at kunne gøre os kloge på hvorvidt det er en "åbenlys fejl/mangel" :)
OG som sagt tidligere, jeg synes også Proshop går i lidt for små sko i de her tilfælde. Men jeg er stadigvæk bange for at de har retten på deres side. -- Sidst redigeret 21-04-2021 19:58 #24
Hvad nu hvis den tilbehørspose ikke havde været brudt?
Du kan nok se der ikke er nogen helgardering mht. dette.
Men som du er inde på føler jeg mig overhovedet ikke beskyttet af købeloven efter denne episode ang. "nye" varer.
Ja, jeg har set billederne og er i tvivl om jeg selv ville have opdaget fejlen da jeg sikkert ikke ville have brugt lup for at scanne kortet selv. -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved --
Sidst redigeret 21-04-2021 19:58 Nu er jeg ny her, men er det muligt at uploade et billede? -- #26 Jeg kan sagtens følge dig. Jeg tjekker altid for fejl og mangler. Også selvom mine produkter er fabriks-"plomberet".
Hvis jeg blev nægtet pengene retur på et produkt grundet en skade der kun kunne findes med en lup, ville jeg uden tvivl gøre et større nummer ud af det.
Problemet for din kammerat er at så mange ting taler for, at han selv er skyld i skaden.
Jeg synes dog stadigvæk at Proshop ville gøre klogt i at vise lidt mere storsind i sådan nogle sager. -- #28 Hvis du ser ved hjørnet af chippen til venstre, så er der en enorm ridse på tværs af nogle baner, som ikke kan være opstået uden udefrakommende indvirken. Umiddelbart ligner det noget, der er gjort med vilje. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #30
Jeg er enig i det med udefrakommende, men med vilje synes jeg ikke kan udledes.
En skruetrækker der er "smuttet" under noget montering, en tabt PSU, bundkort der har ramt HDD-skuffe når det (sløset) er sænket ned i kabinet, er vist alle muligheder for uheld. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #31 Det bundkort på billedet ser ud som om, det har været monteret og afmonteret flere gange af en ukyndig. Se hak og ridser på hjørnet af bundkortet samt mærker efter skrue(r) i loddetin til jording ved skruehullet. Jeg forstår godt, at Proshop ikke vil godtage RMA på det, for det ser ærlig talt mishandlet ud. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Nogen som har et bundkort magen til
ASUS ROG STRIX Z590-I GAMING WIFI Bundkort - Intel
, som kan lægge et billede op af hjørnet?
Jeg vil gene have et sammenlignings grundlag. -- #28 Uuhh. Ja den er grim den ridse på tværs af de baner ved chippen. For mig ligger det lige på kanten til en åbenlys fejl/skade. Men det er jo ikke mig der skal bedømme det. Kan du fuldstændig udelukke at det er dig selv som er kommet til det? -- #28 - Uff det ser ikke godt ud. Der gik et stykke tid før jeg lagde mærke til ridsen ude til højre. Tak for det #30.
Men jeg tror faktisk ikke det er den ridse Proshop afviser det på. Hvis det var, havde de jo taget et billede med den ridse i fokus/midten. De har i stedet valgt at fokusere på hjørnet af bundkortet, hvor der er overfladiske ridser i lakken. Min vurdering af ridserne på hjørnet er at de ikke har nogen indvirken på bundkortets funktion. Men ridsen til højre ser ikke for godt ud.
Men jeg tror ikke ridsen til højre er kommet fra dig. Det er et temmelig dårligt billede, netop fordi Proshop ikke har taget billedet med fokus på den ridse. Men man kan stadig se, eller det er i hvert fald hvad jeg vurderer, at ridsen har været på bundkortet før det blev lakeret eller også skal det være der for whatever reason.
Den slags ridse ville trænge igennem den yderste lakering af kortet, så der i ville være en anden farve i rillen, hvis den var blevet lavet EFTER lakering af bundkortet. Så ville jeg slet ikke være i tvivl.
Jeg har set lidt af hvert gennem årene og for at kunne vurdere det bedre, skal jeg bruge et bedre billede.
Hvis du sender bundkortet til ASUS og får den ombyttet, må man antage at fejlen ikke er forårsaget af dig, kunne du jo kontakte proshop igen. Men de er i så fald ikke forpligtet til at gøre noget, da du har valgt at få undersøgt bundkortet på garanti og ikke reklamationsret i så fald.
Til info har jeg lige checket kasserne til mine sidste 2 bundkort. Der er ingen plombering på hverken kasse eller antistatisk pose. Det ene bundkort er et ASRock Fatal1ty B450 Gaming ITX og det andet er et Gigabyte Aorus B550i AX ITX. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 21-04-2021 20:31 https://simlimsquare.com.sg[...]
Den "skrå" ridse ved chippen skal være der efter hvad man kan se på andet billede.
Det må være hjørnet de går efter.
Igen kan jeg ikke stresse det her nok.
1. OP har ikke monteret kortet før end efter han havde kontaktet mig ang den pose der var brudt.
2. Han har samlet det med en anden person der er kyndig i IT verdenen.
3. OP har ikke selv påført skaderne -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved --
Sidst redigeret 21-04-2021 20:32 #36 Det har du ret i. Sjovt at den er så ujævn i forhold til de andre baner. Men ja, så må det være hjørnet. Og nej, det synes jeg heller ikke er grund nok til at sige at kortet ikke burde virke. Eller at det er købers ansvar at det ikke virker. -- Ligner at det har været monteret flere gange, og måske tabt på det hjørne, for det er krakeleret der -- Puls er en bonus! Ingen plombering på emballagen jf. unboxing videoer.
Eksempler:
https://www.youtube.com[...]
https://www.youtube.com[...]
https://www.youtube.com[...]
Og flere til... Ikke engang et stykke tape på den antistatiske pose kan det blive til...
Jeg tror på OP er uskyldig i det her. Her er hvad jeg ville gøre:
Jeg ville ikke anbefale at danse videre med Proshop omkring det.
Dog, hvis de tog deres famøse undersøgelsesgebyr for denne omgang, ville jeg godt nok blive vred. Jeg ville så modvilligt betale, og køre sagen med ASUS RMA.
Hvis jeg så får byttet bundkortet af ASUS RMA, ville jeg kontakte Proshop og forklare, at de autoriserede teknikere hos ASUS (som jeg ikke tror Proshop har skyggen af, de nok har bare taget folk ind fra gaden og smidt i RMA afdelingen, for RMA medarbejder er ikke en uddannelse, og alle kan blive det) har vurderet produktet ikke er defekt pga udefrakommende skade, og dermed ville jeg kræve gebyret refunderet. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 21-04-2021 20:40 #39
Det var det samme jeg sagde længere oppe.
Dette er et stykke hardware til 3000,- og man kan ikke på nogen måde gardere sig mht om det har været ude af kassen. -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved Den ridse ved chippen skal så åbenbart være der. Jeg har søgt flere billeder på google, og ridsen er der på alle jeg har set. Det ved hjørnet er ikke nok til at bundkortet ikke skulle fungere, men det viser at en (eller flere) ukyndige hænder har kæmpet med at montere det, men det burde ikke være nok til at afvise RMA. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 21-04-2021 20:42 #39 De sidste 3 bundkort, jeg har købt, har været i en uplomberet emballage. Engang var den antistatiske pose plomberet med et klistermærke, der gik i stykker, når posen blev åbnet, og æsken var indkapslet i en tynd plast folie, som man skulle bryde. Det er man åbenbart gået fra. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 21-04-2021 20:43 #42 - Mine seneste 2 bundkort er de eneste som jeg har emballagen til. Men nu hvor du siger det, kan jeg faktisk ikke huske, hvornår der sidst var ordentlig plombering.
Jeg har ikke set plombering på selve papkassen i mange år. Der skal vi nok 15 år tilbage før jeg sidst så det. Og det var plasticfilm omkring hele kassen.
Dernæst var der et af de der knald gule klistermærker hvor der står "det her er en ESD pose, og hvis det her klistermærke ikke er intakt skal du ikke tage varen i brug!"... Men efter det.... Nothing...
De dropper nok snart ESD posen. Og så dropper de papkassen og sender bundkort i et enkelt lag bubblewrap med gaffatape omkring :D -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 21-04-2021 20:49 Proshop er nogle svin når det gælder RMA. Jeg har været igennem samme mølle hos dem med et defekt bundkort. De dokumenterede deres afvisning med en masse bukkede pins og tømte en støvsugepose udover det(lignede det) og sendte mig billeder af det.. Men jeg havde altså kun lige haft det korrekt monteret, konstateret at det ikke virkede og dernæst sendt det retur i original emballage. Jeg endte med at måtte købe nyt. Men ikke hos dem! Tror bestemt de har en flok chimpanser siddende ansat derinde.. -- #44
Jeg har været det samme igennem.
Afleverede et pænt, men defekt bundkort - Fik dokumentation tilbage af et bundkort der var fuldstændig kneppet.
Af den grund har jeg heller ikke handlet hos ProShop siden.
Til gengæld synes jeg at ComputerSalg har en fornuftig RMA afdeling. -- Jeg har lige haft et par småting til RMA hos ProShop, det blev ombyttet uden problemer. Men det var også i småtingsafdelingen (N64 joystick og en kortlæser). Jeg har 7-9-13 aldrig haft problemer med RMA - modtog for en del år siden et bundkort fra Komplett (det var fra den del af siden, hvor man vidste at den havde været ude hos en kunde) - der var både bukkede pins og kølepasta i sokkel. Jeg ringede til dem indenfor 30 minutter efter pakken blev åbnet, og de tog alt tilbage (også cpu som specifikt var købt til kortet). Har hørt at deres service er blevet ringere siden.
Jeg har altid paranoia over at købe bundkort pga. alle historierne herinde - det er derfor godt at høre om butikker, hvor kunden ikke blot bliver afvist som defacto standard.
Mit nuværende bundkort er fra Proshop :-D -- For at udligne lidt - så har jeg haft 3 ting til RMA ved proshop og alle gange er det gået igennem uden problemer. Senest et 2070S hvor jeg fik de fulde penge tilbage på kort tid. Tidligere har været en SSD og nogle ram.
Ingen af mine 3 ting har været et bundkort, og både denne tråd mens også tidligere tråde indikerer at det er mest her brugerne herinde har haft dårlige oplevelser med proshop. -- R5 3600X | Asus B450-F STRIX | G.skill 16 gb 3600 mhz cl. 15 | Geforce MSI 3060TI | Corsair 750W | 2.25 TB Samsung SSD | Asus 27" 1440p 144 mhz | --
Sidst redigeret 22-04-2021 09:35 Jeg har haft 2 dårlige og 1 god RMA oplevelse hos Proshop.
Første dårlige RMA var en af de efterhånden kendte "bundkort har pludselig bukkede pins" sager, hvor jeg blev afvist og fik lov at betale et gebyr, med mindre de fik lov at beholde mit bundkort.
Anden dårlige RMA var en skærm jeg returnerede dagen efter jeg havde købt den, fordi ultrawide bare ikke var noget for mig. Pakket forsigtigt ud og forsigtigt ned. Der var ikke en fedtet finger på, intet tilbehør var pakket ud... Alligevel tog de 300kr (eller var det 400kr?) i "gebyr" for at tage den retur fordi de mente der manglede en pose... Jeg ved ikke hvad det er for en pose de mener der mangler, men den koster helt sikkert ikke 300kr.
Første 'gode' RMA var et DOA RTX 3070, som jeg returnerede. Jeg havde dokumentation på at det fejlede under load (BSOD i Heaven/Furmark efter få minutter, sporadisk sort skærm ved opstart), men de kunne ikke finde fejlen. Dog krediterede de alligevel, da jeg brugte fortrydelsesretten. Men stadig var flink nok til at sige at det altså fejler, så de ikke bare sender det til en anden kunde. Hvilket de med al sandsynlighed gjorde alligevel, fordi de ikke kunne finde fejlen.
God fordi jeg fik pengene tilbage. Men lidt dårligt fordi en ny kunde får et defekt kort.
Det nye RTX 3070 som jeg selv købte, fordi jeg ikke gad vente på deres sagsbehandling, af præcis samme model, også fra Proshop, fungerede upåklageligt. Så det må have været kortet. -- - Indsæt signatur - Det kunne da godt være man skulle til at købe bundkort andre steder.
Der er jo tydelige indikationer på at de ikke har styr på det med de andre skræk eksemplarer der landet her i tråden.
Skal dog siges jeg også har positive oplevelser med Proshop så det er ik skidt det hele. -- 5800x@5Ghz-X570P-X62
AX860i-6800XT MECH 319
2x16Gb DR 3933mhz 16-16-16 56ns
Mi 34" Curved --
Sidst redigeret 22-04-2021 10:42 Var der ikke en lignende sag med blottet kobber på et bundkort (fra Proshop?) for nogle år siden? :-P
Jeg har købt flere ting fra ny (hos Proshop, komplett, El-Giganten m.fl.) hvor emballagen har været brudt. Jeg tager altid en video hvor jeg unboxer og inspicerer produktet - der har bare været for mange eksempler bla. herinde til at jeg tør lade være :-[ -- I am not a bot .-. .- - ...
01110000 01101001 01100101 Det samme skete for mig med et ASUS bundkort hos Proshop, så jeg købte et "MSI MPG" hos Komplett som erstatning, Proshop ville ikke bytte mit ASUS da der var en ridse i det
https://rma.blob.core.windows.net[...]
https://rma.blob.core.windows.net[...]
Aner ikke hvordan den er kommet / den altid har været der men den ligner da den på dit billede..
Desuden kunne man undre sig om de selv ridser bundkortene? Jeg har ikke prøvet at se om mit kort virker da jeg bare købte et nyt, men det virkede før jeg sendte det ind til dem ( det havde et RAM problem men kunne køre uden problemer), jeg tror dog at det stadig virker. Underligt at vi begge har samme problem hos Proshop med ASUS kort..
Ikke fordi jeg ellers går op i konspirationsteorier :D -- Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz
GTX1060 6GB
32GB RAM @ 2400MHz
1500GB SSD #51 - Jeg tror bestemt ikke de selv laver ridser i bundkort, men det er ikke usandsynligt at kortet har haft en lille ridse og alligevel sluppet igennem kvalitetstest. Det er jo en visuel, og ikke nødvendigvis funktionel fejl. Det er mere et spørgsmål om at modtageren må være meget, meget opmærksom på hvad der modtages, når det modtages fra Proshop.
Husk på en RMA afdeling er ren udgift for virksomheden. Det er et nødvendigt onde som der bare skal være, og den afdeling skal være så billig som mulig og koste så lidt som muligt. Det er dyrt at acceptere alle RMA. Så alt hvad der kan afvises, bliver afvist, for at spare. Man kan hente rigtig mange point på ry og kundeservice, ved at have en RMA afdeling der er lidt mere large og kundeserviceorienterede. I proshops tilfælde skal de dog være meget mere large. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 22-04-2021 15:53 #51
Et ram problem siger du... Du skulle vel ikke have bøjet pins i CPU socket også? :-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Compumail og mange andre gør altså det samme..
seneste oplevelse var et grafikkort jeg havde sendt ind under reklamation til compumail, jeg får så grafikkortet tilbage efter reparation, og kan konstatere at grafikkort nu har fået små hakker / ridser.
jeg kontakter compumail og gør opmærksom på at jeg selv har videoklip af grafikkortet inden det blev sendt ind, hvor man kan se der ingen skader er. Men tror i at de tager ansvaret? Næ nej de skyder da bare ansvaret over på mig som kunde.
så jeg står nu med et grafikkort som har fået skader efter reparation, og eneste vej videre herfra er gennem Forbrugerrådet..
retfærdighed længe leve? -- #53 Nej men jeg har haft bukket pins på selve CPU'en men jeg rettede dem bare tilbage, mit RAM problem er væk efter jeg skiftede bundkort, så det er ikke der den er gal :)
#54 du skal sgu da bare være glad for at de lavede dit kort.. små ridser? så længe det virker, Det er bedre service end mange andre har fået hvor vores kort ikke er blevet lavet :D -- Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz
GTX1060 6GB
32GB RAM @ 2400MHz
1500GB SSD --
Sidst redigeret 22-04-2021 17:02 #55
Det var da en mærkelig holdning til tingene.
Så hr Hansen der kører på værksted med sin dyre Mercedes for at få den lavet må altså også leve med at bilen har fået lidt ridser og mærker hist og her? Jo jo han fik vel fikset bilen..
grafikkortet er ikke en af de helt billige af slagsen og var ovenikøbet ret nyt og fremstod i fejlfri stand inden det blev sendt til reparation. -- #56 Hvis det bare er lidt ridser på GPU køleren kan man jo alligevel ikke se dem, elektronik er svært at rode med da mange af tingene jo slet ikke er lavet til at blive skildt ad, små ridser på plastik dele kommer nemt når det skal pilles fra hinanden. -- Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz
GTX1060 6GB
32GB RAM @ 2400MHz
1500GB SSD #57
Der er et dybt hak på selve kanten af plastikket / grafikkortet hvor der også er RGB lys, så jo hvis man virkelig kigger så kan man sagtens se det.
Og nu drejede det sig blot om mislyd fra den ene blæser. så de har blot skiftet blæseren? Jeg tror ikke man behøver at være professionel for at skifte en blæser uden at ridse og lave mærker på selve plastikket som sidder rundt om køleren?
Det ligner utrolig meget at selve plastik delen har lagt på bordet og så har der været faldet / væltet et eller andet ned over det så det har fået et dybt hak og lidt ridser / andre mærker. Kan ikke rigtig se andre muligheder hvordan det ellers kan være sket.
#1
Hvorfor anbefaler du ligesom mange forhandlere gør at skyde bolden videre til producenten? i øvrigt så frafalder din reklamationsret, da det vil gå ind under producentens garanti og dermed også deres egne garanti betingelser. F.eks. ved jeg at Asus garanti betingelser siger at de gerne må ombytte til brugte refurbished produkter, og det har de deres gode ret til at gøre, for garanti er ikke noget de er forpligtet til at yde og må derfor også bestemme deres egne betingelser.
Derfor vil det helt klar være en fordel at benytte sin reklamationsret, da loven er ret klar deromkring. -- Opdatering af min RMA.
Jeg har fået mit bundkort retur fra Proshop og har efterfølgende startet en klagesag hos Forbrugerklagenævnet. Nu er det bare at vente..... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|