Hvis computeren er købt i en forretning, kan en butik selv vælge at afgøre, om produktet skal være omfattet af en fortrydelselsret, og hvor længe. Virksomheden fastlægger også vilkårene for, hvornår produktet ikke længere synes at være i væsentlig samme stand og mængde, som den blev modtaget og altså efter deres overbevisning har forringet dets gensalgsværdi. Herfra er de i deres ret til at nægte fortrydelse.
Ved e-handel er virksomheden forpligtet til at give dig 14 dages returret. Så længe der ikke er tale om udvalgte produkttyper, hvis markedsværdi forringes markant ved anbrydelse, har du endvidere ret til at anbryde emballagen, afprøve produktet, og stadig have din fortrydelsesret, så længe produktet ikke kan siges at være taget i brug, og kan leveres i væsentligt samme stand og mængde. Hvis du finder det uklart, hvad der kan defineres som samme stand og mængde, kan jeg oplyse, at en sag for nyligt netop er afprøvet ved domstolene, hvor en virksomhed blev dømt til at skulle hæfte for en telefons fulde beløb til en forbruger, trods han ikke var i stand til at returnere emballagen, men kun telefon og det medfølgende udstyr. Lovgivningen ved forbrugskøb kan altså i den grad siges at beskytte forbrugeren, så det vil noget. Med andre ord - har du haft computeren åbnet, installeret software mv, kan computeren siges at være taget i brug. og din fortrydelsesret bortfalder.
- Ud fra om du har købt den i forretning eller via internettet, kan du allerede nu afgøre, om du har fortrydelsesret eller ej ved at læse, hvad jeg skrev til dig. Hvis du er i tvivl om sandfærdigheden i mit indlæg, kan du jævnføre dette link:
http://www.forbrug.dk[...]
Så slipper du også for at ringe til deres support.
--
The richest man is not he who has the most, but he who needs the least.