Jeg ved at Canons scannere kan bruge et program der hedder CapturePerfect, hvor man kan sætte flere scanner profiler op - f.eks. en til lønsedler, en til forsikringer osv. Så kan den dumpe dem til forskellige mapper på computeren i enten .Jpeg eller .Tiff, hvor de fylder omkring 70kb stykket.
Jeg kan desværre ikke anbefale nogle scannere i den prisklasse som du søger, da jeg kun har erfaringer med dem på enterprise niveau.
--
#1 Tak for input.
Jeg sad og filosoferede over det. Umiddelbart har jeg så mange forskellige typer dokumenter, at det ville være overkill at skulle lave skabeloner til dem alle. Jeg overvejer mest at scanne det hele som pdf. Evt med noget fornuftigt OCR, hvis det kan lade sig gøre i prislejet op til omkring 1000 kr.
Jeg overvejer noget Canon a la:
http://www.canon.dk[...]
da den kan fås billigt, og tilbyder dokumentscanning. Spørgsmålet er så bare, hvor godt den OCR der (muligvis) benyttes til at lave PDFer er. Alternativt hvor meget en PDF ved 200 dpi fylder uden OCR.
--
Det kan stort set de fleste klare. Mange printere er den indbygget.
Men ringbind på ringbind ryder du ikke op i papirene ?
Når jeg får en ny police til forsikring ryger den gamle ud.
Kvitteringer ryger ud efter 2 år
Lønsedler gemmer jeg i maks 3 år. Men får dem via eboks
--
#3 Jeg kan faktisk godt lide at gemme gamle lønsedler, og kvitteringer for indkøbt hardware, og alt muligt andet gammelt nostalgi :)
Og så synes jeg e-boks er smart, men hvis man altid får de første X regninger/lønsedler osv tilsendt på papir inden man får dem tilmeldt e-boks, PBS, eller lign, så mangler man altid de første par stykker. Derfor kunne jeg godt tænke mig at scanne dem og få dem stopper i e-boks eller et digitalt arkivsystem. ;)
Ja, jeg overvejede også bare en billig printer, og så kun bruge scanner-delen. Men hvis hver PDF kommer til at fylde ret mange MB, så er det jo også lidt surt at have et bjerg dokumenter gemt. Der skal jo gerne være backup på det.
Ved du, hvor meget sådan en A4-side fylder (tekst og enkelte logoer), når den er scannet og har været igennem en pdf-creator fra f.eks. Canon? Er der noget OCR i, eller det bare BMP til PDF, den laver?
--
#2
Som #3 skriver, så har de fleste printere/scannere ORC indbygget, og ellers så tilbyder de oftest noget software som kan gøre det. Jeg kan endda fortælle dig, at Google Drive automatisk smider OCR på de PDF'er og billeder som du uploader.
#3
Burde man ikke gemme lønsedler og diverse bankpapirer i op til 5 år?
--
#2
De kommer ikke til at fylde særlig meget mere med OCR tilføjet. Teksten kommer bare til at ligge "bag" billedet som rå tekst.
--
#5 WoW, det vidste jeg faktisk ikke. Det var da egentligt smart :)
#6 Ja, det er det, jeg håber på: At OCRen reducerer filstørrelsen. Men hvis man nu får købt en for ringe scanner med for meget støj, eller for dårlig OCR, så har jeg erfaring for, at OCRen giver op og bare laver det hele til et billede.
Måske er det fordi jeg ikke har haft en scanner i et lille årti efterhånden. Der er givetvist sket lidt udvikling i feltet også.
Som jeg forstår det på jer, så er det ikke helt ved siden af, hvis jeg dapper ud og køber en Canon flatbed til 600 kr eller så, og så klarer OCRen (sandsynligvis) resten? :)
--
#7
Det er nemlig skide smart. Jeg går selv og leger med tanken om at arkivere det hele digitalt ligesom du.
Jeg tror de fleste scannere i dag er ganske fornuftige. I hvert fald hvis du vælger Canon, HP eller en lign. fabrikant.
--
Jeg bruger min telefon og appen Scanner Pro. Det fungerer glimrende. Det er billigere og noget lettere end en scanner og resultaterne er fine til dokumenter.
http://readdle.com[...]
--
Installerer opdatering 39 af 76 - sluk ikke din spand!
Error -18 unknown... 5# det ved jeg ikke lige gemmer maks 3 år på bankpapir.
--