Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Forskel på antal kerner i processor ?Af Juniorbruger Krusovice | 10-08-2008 12:57 | 2763 visninger | 10 svar, hop til seneste
Hej Hollers!
Hvad er den egentlige forskel på kerner i ens processor? Jeg kunne forstille mig at det gør processoren mere effektiv, men hvordan? Er der desuden yderligere andre variabler der kan have indflydelse på effekten af ens processor? Andet end hastigheden og kerner?
Joachim --
Hejsa
Programmerne skal være skrevet så de understøtter flere
kerner ellers er det kun 1 kernes rå ydelse der bruges.
mvh.
-- -- "I was unable to test full stability before the system failed" Jamen hvis du har en pentium 4 processor med 2 kerner der har 1800 mhz. Betyder det så at hver kerne har 1800 mhz. Dvs. 3600 mhz i alt (i tilfældet at programmet tillader brug af begge kerner) eller udregnes effekten af dualcore anderledes?
Og hvad er forskellen så egentlig på en pentium 4 og en pentium 3? Bare typemæssige forskelle, eller er det noget med effekten?
Min kæreste har en processor der har 2,8 ghz men kører monocore. Hendes computer er ufattelig ringe, men fandt da også ud af at hun kun havde 384 ram, så dem skifter jeg lige ud. Anyway, vil det være værd at smide en ny processor i som f.eks. hedder 1,8ghz dualcore? -- Nu kører der mange processer samtidigt på en pc, prøv bare at kigge på Joblisten.
Så man kan sagtens få glæde af flere kerner, selv om alle programmerne kun kan udnytte en kerne.
Hvis et enkelt program skal køre hurtigere, skal dets beregninger deles op, så de kan køre i parallel.
Nogle problemer kan ikke deles op, det ta'r 9 måneder at lave et barn ligegyldigt, hvor mange man sætter på opgaven ;-)
Andre opgaver egner sig fortrinligt, Geforce GTX280 har faktisk 240 kerner, fordi dets opgave er at forvandle mio af polygoner til pixels, hver polygon kan beregnes for sig. -- Hjemme: Vista 32 Home, P4 2,8GHz 2gb ram, GF8400gs
Arbejde: XP Pro, C2D 2,2 GHz, 4gb ram, ATI X1300PRO Nogen der kan svare på min #2'er ? -- #2 Intel's HT tech er lidt misvissende. Det gør nemlig ikke CPU'en is tand til at eksekvere to tråde ad gangen, da det stadig er en single kerne CPU. Derfor vil du heller ikke se et speedup på Intel HT CPU'er i spil, der drager udnyttelse af to kerner.
Det snyder styresystemet til at tro, at den kan udføre to ad gangen, og sørger hele tiden for at have to tråde klar, men den kan reelt kun eksekvere en ad gangen.
Effekten af flere kerner kan ikke gøres op i MHz. Sættter du to motorer i en bil vil du heller ikke opdage, at bilen kan køre dobbelt så stærkt. Tager du den ene motor og sætter den over i en anden bil, vil du derimod have to biler, som kan køre lige stærkt. Dermed kan du transportere dobbelt så mange personer eller øl frem og tilbage. Du vil derfor ikke nødvendigvis udføre opgaven så meget hurtigere, men du kan udføre flere af dem på samme tid. Så effekten af at have flere kerner afhænger af, om applikationer giver mulighed for at udføre opgaverne uafhængigt af hinanden.
#3 Pas på med at sammenligne en GPU og GPU. En shader enhed kan ikke sådan lige sammenlignes med en CPU kerne i et "tråd-perspektiv". -- Mvh. Thomas Christensen --
Sidst redigeret Men på den måde vil man jo kunne sige, at en dualcore processor med en hastighed på 1400 mhz faktisk ikke er bedre end en monocore processor med en hastighed på 2800 mhz.
Men er der da andre faktorer der spiller ind på effekten af processoren. Jeg har ladet mig fortælle, at man idag ikke bygger processore, så de får højere hastighed, men at man gør noget andet for at gøre dem bedre. Er dette så antal kerner? -- #o jeg lavede denne tråd for nogen tid siden. Se om du kan bruge noget derfra...
http://www.hardwareonline.dk[...] -- AMD 1300+ 512 MbRam ATI 9250pci 128Mb Logitech Z-680.Yep, det er en gammel slæde, men den kører som en drøm (o: men ku godt tåle en lille overhaling. Tror lige jeg deler alle mine spørgsmål op, til at fremme forståelse af besvarelserne :D
"1 Der bliver sagt i FarMan-4-Two's tråd, at den ene kerne kan blive slået fra hvilket giver den anden kerne mulighed for OC til det dobbelte. Dette vil da ikke være muligt? Ville varmen ikke gå amok så? Hvis man forstiller sig Quadcore der slår 3 kerner fra, BANG 12 ghz på den sidste? I tilfælde af 3ghz quadcore.
"2 Har hver kerne desuden deres egen hastighed? Dvs. Dualcore hvor hver kerne f.eks. har 2,1 ghz? Ville det så være muligt at have forskellige hastigheder af kerner ?
"3 Jeg har hørt at Athlon lavede en quadcore hvor den ene kerne var slået fra.. Hvorfor gør de dette? Er det for at slå den til på et senere tidspunkt via en kommende driver or so?
"4 Forresten hvordan skal programmer da skrives for at de kan blive kørt på dualcore? Hvis man eksempelvis skriver python, bliver det så læst på dual- eller monocore? Og skal der et helt nyt sprog til, for at programmerne kan køre på quadcore?
"5 Hvis jeg så har f.eks. 2 krævende spil åbne på samme tid. Eksempeltvis Unreal 2004 og Battlefield 2. Vil dette så blive kørt på hver sin kerne? Eller vil de deles om dem begge på samme tid?
"6 I tilfælde af jeg kører de 2 førnævnte spil på samme tid, min processor er 2,1 ghz dualcore. Vil der så være 2,1ghz til hver af de to spil? I så fald at disse programmer ikke bliver læst 100% på dualcore, vil den resterende udnyttelse af kernen så ikke blive brugt på det andet program? Så det i teorien faktisk virker som optimal dualcore dvs. 4,2 ghz monocore?
Super med mange spørgsmål ikke :D? -- #6 Læs hvad jeg skriver, glem MHz. Du kan ikke sammenligne de to på MHz.
Sort version af ovenstående: Sæt to motorer med 80 hestekræfter i en bil, så den ene styrer de to forreste dæk og den anden styrer de bagerste. Tophastigheden vil dermed ikke ændre sig. Tager du derimod den ene motor, og sætter den i en anden bil, kan du derimod transportere dobbelt så mange. Du vil transportere dem ved samme tophastighed, men i stedet for 1x4 personer ved tophastighden for bilen, vil du kunne transportere 2x4 personer.
1. Jo glem den del.
2. Kan have ja, men ikke alle, of selv her bruger de størstedelen af tiden ved ens frekvens.
3. For at udnytte produktionen, så i stedet for at smide en kerne ud, hvis der er en fejl i en af kernerne, kan den genbruges.
4. Det handler ikke så meget om sproget, men måden de udnytter CPU'en. De fleste sprog bygger på at udnytte en kerne, og ikke flere, så pt. arbejdes der på at finde effektive måder at udnytte flere kerner til mere almindelige opgaver. Det er for så vidt uafhængigt af sproget, selvom realiteterne jo altid er lidt mere nuancerede.
5. Styresystemet prioriterer hele tiden dine tråde, og det fungerer ikke helt så simpelt. Dine spil kan sagtens ryge fra den ene til den anden. Det afhænger alt sammen af hvilken prioritet det samt alle dine andre opgaver får.
6. Dine to kerner af 2.1 GHz er og bliver tilgængelig for hele dit system hele tiden. Der vil derfor hele tiden opstår situationer, hvor andre ting er vigtigere end dine to spil. Når du går ind i det ene, vil prioriteten for dette stige, og CPU'en vil derfor opprioritere dette. Udnytter det flere kerner, vil det for så vidt tage al CPU kræften sammen med opgaver af samme eller højere prioritet, og så må spil2 prøve at klemme sig ind imellem det. Styresystemet klemmer hele tiden en masse forskellige opgaver ind i CPU'en. Jeg skriver f.eks. i Opera pt., og dens prioritet er derfor højere end Firefox. Skifter jeg browser bytter de roller, men på intet tidspunkt vil en af mine 2 kerner være dedikeret til den ene eller anden browser. Styresystemet vil hele tiden prioritere alle mine opgaver. -- Mvh. Thomas Christensen Mange tak for svarene :) Altid dejligt at blive klogere :) --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|